واقعیت های جالب در مورد کره زمین که شاید نمی‌دانستید

بشر در تمام طول تاریخ نتوانسته همه چیز را درباره زمین بفهد، ولی چیز‌هایی هم که درباره این سیاره کشف کرده آنقدر جالب هستند که انگیزه می‌دهند تا به مطالعه دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم ادامه دهیم. در این مطلب از حقایق جالبی درباره این سیاره آگاه می‌شوید.
يکشنبه، 10 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
واقعیت های جالب در مورد کره زمین که شاید نمی‌دانستید

سوراخ اوزون کوچکتر می‌شود

تحقیقات نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۵ در مقایسه با سال ۲۰۰۰، سوراخ لایه اوزون بر فراز قطب جنوب ۴ میلیون کیلومتر مربع کوچکتر شده است. پروتکل مونترآل، معاهده بین المللی که تولید بسیاری از ترکیبات مسئول تخریب لایه اوزون را متوقف کرده، مهم‌ترین و موفق‌ترین توافقنامه محیط زیستی بین المللی است. قبل از آن دانشمندان ادعا می‌کردند که لایه اوزون بازسازی خواهد شد و اکنون حرفشان اثبات شده است.


۵۴- درجه سانتیگراد کمترین دمای مشاهده شده روی زمین است

این دما در یک روز سرد تابستانی در ۲۳ جولای ۱۹۸۳ در قطب جنوب اتفاق افتاد.


بهار با سرعت ۳.۲ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند

دانشمندان این عدد را با استفاده از پیگیری سرعت گلدهی گیاهان مختلف در نقاط مختلف زمین به دست آوردند.


تیان شان تنها جای کوهستانی است که فشار خونتان بالا نمی‌رود

بالا رفتن فشار خون یک پدیده معمول هنگام کوهنوردی است. اما یک جای روی زمین وجود دارد که این اتفاق نمی‌افتد و آن تیان شان است، بهشت کسانی که مشکل فشار خون دارند. مردم محلی نسبت به کسانی که در فلات‌ها زندگی می‌کنند فشار خون بسیار پایین‌تری دارند.


خاک جزیره کیمولوی دارای صابون مایع است

کیمولوس، یک جزیره یونانی است که تنها ۵۳.۵ کیلومتر مربع وسعت دارد، اما یک ویژگی واقعا جالب دارد. وقتی باران می‌بارد جزیره با فوم صابون پوشیده می‌شود. خاک کیمولوس صابون طبیعی دارد که مردم از آن به عنوان صابون استفاده می‌کنند.


صفحات تکنوتیکی زمین، آن را از گرم شدن بیش از حد نجات می‌دهند

زمین تنها سیاره شناخته شده است که صفحات تکنوتیکی دارد. ۷ صفحه عظیم (قاره) که در جهات مختلف حرکت می‌کنند.

به لطف این سیستم تکتونیکی گردش کربن ایجاد می‌شود که مانع گرم شدن بیش از حد زمین می‌شود. کربن یکی از مهم‌ترین ترکیباتی است که حیات را در زمین ممکن می‌کند.


رودخانه آمازون یک قل زیرزمینی دارد

حمزه یک رودخانه غیررسمی است که به موازات آمازون ۳۹۶۰ متر زیر زمین جریان دارد. این رودخانه ۵۹۵۰ کیلومتر طول و ۳۹۹ کیلومتر عرض دارد. حمزه سرعت بسیار کمی دارد و حدود چند متر در سال حرکت می‌کند، یعنی حتی از سرعت یخچال‌ها هم کمتر است. حمزه به اقیانوس اطلس می‌ریزد.


ابرقاره پانگه‌آ برمی‌گردد

حدود ۳۰۰ میلیون سال پیش، همه خشکی‌های زمین یک ابرقاره واحد به نام پانگه‌آ بودند. در دوران ژوراسیک، پانگه‌آ به دو قاره تقسیم شد و هرکدام از آن‌ها هم بعدا تقسیم شدند و قاره‌های امروزی شکل گرفتند. به گفته دانشمندان طی ۲۵۰ میلیون سال قاره‌ها دوباره با هم ادغام شده و ابرقاره پانگه‌آی نو را تشکیل خواهند داد.


در ۲۵ سال اخیر ۳ تریلیون یخ در قطب جنوب ذوب شده است

تحقیقات نشان می‌دهد که قطب جنوب در ۲۵ سال ۳ تریلیون یخ از دست داده است. تنها در سال ۲۰۱۵، بیش از یک تریلیون تن یخ آب شده است.


سایه بزرگ که زمین را می‌پوشاند در سال ۲۰۳۴ دوباره دیده می‌شود

ماهواره آب و هوایی ژاپن از حدود ۳۳۸۰۰ کیلومتری زمین از یک پدیده منحصر به فرد در خورشیدگرفتگی  ۹ مارس سال ۲۰۱۶ عکس گرفت که کل سیاره با یک سایه عظیم پوشانده شد. در بهار سال ۲۰۳۴ هم می‌توانید این پدیده را ببینید.


منبع: سایت برترینها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.