زندگی به سبک امام حسین علیه‌السلام

ماه محرم و روز عاشورا یکی از مناسبت های بزرگ و عبرت آموز در کتاب تاریخ جهان است.
يکشنبه، 10 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زندگی به سبک امام حسین علیه‌السلام

مأموریت مناسبت‌ها

در برگ برگ کتاب تاریخ، مناسبت‌هایی وجود دارد که نمی‌شود از آن ها به سادگی عبور کرد. مأموریت مناسبت‌ها هم تعریف شده و قرار است روزهای مهم و انسان‌های تاریخ ساز را به ما یادآوری کند تا شاید ما هم به سوی تاریخ‌سازی حرکت کنیم؛ تا شاید یکی شویم مثل تمام قهرمان‌های بزرگی که در دوره‌های مختلف بوده‌اند و از فرصت بودن‌شان به بهترین روش و هوشمندترین وضعیت بهره بردند. تاریخ برای حفظ کردن اطلاعات قدیمی نیست، بلکه برای یادآوری زندگی‌ سودمند برای ماندگاری است.


محرّم و ماندگاری

عاشورا در تاریخ ما یکی از درخشان‌ترین روزهایی است که در آن عطر مبارزه با ستم و تلاش برای تغییر سرنوشت انسان‌ها موج می‌زند. امام حسین علیه‌السلام با دست کشیدن از راحتی خود و به زحمت انداختن خانواده و دوستانش به سوی جریانی حرکت کرد که گرچه مردم آن زمان نتیجه‌اش را نتوانستند بفهمند، با گذشت زمان معلوم شد که هرکس بخواهد جامعه‌ای بهتر را برای انسان‌ها بیافریند، باید از روش امام الگوبرداری کند و بیداری را مردمش ارزانی نماید. عاشورا و روزهای دیگر محرم، تنها برای سوگواری نیستند، بلکه روزهای درس‌آموزی و الگوگیری از کامل‌ترین نسخه برای پیشرفتی بی‌انتها به شمار می‌آیند.


بیرق‌های پابرجا

پرچم‌ها نماد و نشانی از ملت‌ها و فرهنگ‌ آن ها هستند. در ماه محرّم چشمان ما میزبان پرچم‌های خوش رنگی است که نام و خاطره ی بزرگ مردان روزگار روی آن ها حک شده است. امام حسین علیه‌السلام در دنیای امروز سریع‌ترین کشتی برای رها شدن از بدی‌ها و نادانی و رسیدن به مقصد است. امام چراغی است که با روشنایی خود ما را به زندگی بهتر دعوت می‌کند. بیرق‌های برافراشته بر کوچه‌ها، مساجد و حسینیه‌های محله ی ما همگی کارت دعوت‌هایی هستند که از ما می‌خواهند درست زندگی کنیم تا همراه بودن با امام را در خوب بودن خود ثابت کنیم.


بدانیم تا بمانیم

آگاهی یکی از شرایط همراهی با خوبان است. انسان‌های ناآگاه خیلی زود طعمه ی دشمن می‌شوند و فریب وعده‌های رنگارنگ آن ها را می‌خورند؛ به عنوان نمونه، نوجوان هایی که از رازورمز سوغاتی‌های غربی در پوشش فیلم، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و مانند آن باخبرند، کم تر جوگیر استفاده از آن ها می‌شوند؛ ولی آن هایی که به چشم یک هدیه ی بزرگ از بازار غرب به این محصولات نگاه می کنند، از همراهی با خوبان و درک درست راه و رسم انسان‌های کاملی مانند سالار شهیدان بی‌بهره می‌مانند و نمی‌توانند لذتی از همراهی با امام و یاران وفادارش ببرند.


پاک زیستن

رفتارهایی که مخالف دستور خداوند باشند، گناه شمرده می‌شوند و هرگناه یک قدم ما را از کامل‌شدن دور می‌کند. همراهان قافله امام حسین علیه‌السلام با کنار گذاشتن لذت گناه، لذت دوستی با امام و بهترین‌های تاریخ را خواهند چشید و از ارتباط با امام خود، دستاوردهای زیادی را نثار خود می‌کنند. آن ها که چنین لذتی را چشیده‌اند، می‌دانند نمی‌توان آن را با دیگر چیزها مقایسه کرد. همراهی با امام نیازمند پاکی درونی ما از گناه و کنار گذاشتن لذت‌های کوتاه مدت آن است.


مبارزه با دشمن

مبارزه، رمز همراهی با بزرگ ترین مبارز تاریخ است. امروزه به روش‌های بسیار پیچیده و حساب‌شده ای به سوی ما حمله می شود و قصد دارند ما را از ایمان و اصالت خودمان دور کنند. ابزارهای جذاب و دوست‌داشتنی فراوانی برای این هدف تدارک دیده شده است. شما امروزه با دشمن وارد جنگ تن به تن نمی‌شوید و حتی دشمن خود را نمی‌بینید، بلکه به روش‌هایی چون تفریح و سرگرمی، دریافت افکار تازه و مدرن و مانند آن ممکن است زیر بارش تیرهای دشمن باشید. هوشیاری در کنار تقویت ایمان برای ماندن در صف دوستان امام حسین علیه‌السلام باعث می‌شود آینده ی موثرتری برای خود رقم بزنید.


مهربان با دوستان

یکی از زیبایی‌های زندگی به سبک امام سوم، مهربانی با دوستان است. قلب امام آن قدر مهربان بود که حتی تا آخرین لحظه تلاش کرد دشمنان فریب خورده و نادان را از آتشی که برای خود فراهم آورده بودند، برهاند؛ ولی دل‌های سخت آن ها و شکم‌هایی که از حرام پُر شده بود،‌ باعث شد نصیحت‌های امام را درک نکنند و گمان کنند از سر ناتوانی است که به پند و اندرز روی آورده است. بی‌تفاوت نبودن نسبت به کسانی که در اطراف ما هستند و تلاش برای کمک به آن ها با روش‌های متنوع، پیام دیگری است که از زندگی حسینی الهام می‌شود.


انس با خدا

کسانی که بالاترین همّت خود را برای به دست آوردن رضایت خداوند به کار می‌گیرند، از سایرین پیش می‌افتند. در هرکاری که قصد رقابت دارید، اولین و مهم‌ترین هدف‌تان این باشد که رقابت را در چارچوب درخواستی خداوند تنظیم کنید. با این شگرد معنوی هم به نتیجه دلخواه خود نزدیک می‌شود و هم با نزدیک شدن به خداوند از قدرت بیش تری برای رقابت برخوردار خواهید شد. در سخت‌ترین شرایط زندگی که نفس‌ها به شماره می‌افتد، یاد خدا می‌تواند خاطر ما را آسوده کند و سرمایه ی انس ما با خداوند به کمک‌مان خواهد آمد. امام حسین علیه‌السلام با آموختن این روش به ما اعلام کردند که هدف‌شان از همه تلاش‌ها، به دست آوردن رضایت خداوند بوده است.


همراهی با ولایت

آنان که در عاشورا با امام شان ماندند، ماندگار شدند و آن ها که امام را تنها گذاشتند یا در صف دشمنان امام قرار گرفتند، ننگ و نفرین تاریخ و انسان‌های پس از خود را پس‌انداز کردند. چنین انتخابی همیشه تکرار می‌شود و ما با گزینش‌های خود، سرنوشت‌مان را مشخص می‌کنیم. اینک همراهی با امام زمان علیه‌السلام و دل‌سپردن به سخنان و درخواست‌های نماینده ایشان، یعنی ولی فقیه، آزمونی مشخص برای همه ماست که سربلندی ما در همراهی و پیروی ما رقم می‌خورد.

نویسنده: ابراهیم اخوی
تصویرساز: معصومه قنبرپور

منبع: مجله باران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.