معرفی روش کلاهبرداری در فضای مجازی

مجرمانی که به جای زورگیری، سرقت یا کیف‌ قاپی با اندکی بهره هوشی دست به سرقت زده و در فضایی جهانی براحتی مخفی می‌ شوند و تعداد زیادی از هموطنان قربانیان این مجرمان خاموش می‌ شوند. در مطلب زیر به توضیح انواع کلاهبرداری اینترنتی میپردازیم.
جمعه، 15 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی روش کلاهبرداری در فضای مجازی

انواع کلاهبرداری های اینترنتی

 
کلاهبرداری به روش قرار دادن اشخاص در اضطرار
کلاهبرداران به‌ وسیله ارسال ایمیل و یا پست‌ هایی در شبکه‌ های اجتماعی طوری وانمود می‌ کنند که آن پیام از جانب اشخاصی که می‌ شناسید ارسال‌شده است و هم‌ اکنون در تنگنا قرار دارد، مثلاً می‌ گوید که کیف پولش را دزدیده‌ اند و یا بازداشت‌ شده است.

اگر شما نیز چنین پیامی دریافت کردید، راه دیگری برای حقیقت‌ یابی آن پیدا کنید، مثلاً از نزدیک به دیدار شخص مورد نظر بروید.

اگر هم‌ چنین پیامی را از جانب یکی از دوستانتان دریافت کردید، این امکان را هم در نظر بگیرید که ممکن است حساب کاربری آن شخص هک شده باشد و این‌ یک جرم به‌ حساب می‌ آید و ممکن است که شخصی پول‌هایتان را از شما برباید.
 
کلاهبرداری از طریق باز پس‌گیری وام و قرض
مراقب ایمیل‌ هایی که برای جمع‌ آوری بدهی‌ هایتان می‌ آیند باشید. اگر که از یک حسابدار یا جمع‌ آوری‌کننده مالیت یا دولت درباره پولی که توسط یکی از اعضای خانواده‌ تان باعث بدهی شده است چیزی به شما گفته شد سعی کنید آن را ناشنیده بگیرید مگر این‌ که واقعاً مطمئن شوید که از طرف یک مرجع معتبر ارسال‌ شده است.

ارسال صورت حساب به امری معمول برای کلاهبرداران بدل شده است که به‌ وسیله ارسال صورت‌ حساب‌ های مالی از دیگران دریافت قسط و یا پولی را می‌ کنند که آن‌ ها قرض نداده‌ اند.
 
کلاهبرداری با آشنایی آنلاین
خیلی از مردم هستند که عشق خود را از سایت‌ های دوست‌ یابی و آشنایی آنلاین به دست می‌آورند اما برخی دیگر نیز به‌ وسیله کلاهبرداران مورد سوء استفاده مالی قرار می‌ گیرند.
 
کلاهبرداری به‌ وسیله کامپیوتر
ممکن است که تماسی از سایت مایکروسافت دریافت کرده باشید که به شما می‌ گوید که کامپیوتر شما آلوده‌ شده است و یا برای هک شدن آسیب‌ پذیر است و در انتهای این نامه، پیشنهادی دارد که به‌ وسیله آن کامپیوتر شما را درست می‌ کند.

بدانید و آگاه باشید که مایکروسافت و دیگر شرکت‌ های مشهور هرگز چنین تماس‌ هایی برقرار نمی‌ کنند. این مجرمین سعی دارند تا پول شما را به سرقت ببرند و در کامپیوترهایتان ویروس قرار دهند.

همچنین محض احتیاط به هر پیامی که در ایمیلتان دریافت می‌ کنید یا به‌صورت pop-up بر روی کامپیوتر، مرورگر وب و یا برنامه موبایلتان باز می‌ شود مشکوک شوید و با دقت عمل کنید.

اگر دلیلی برای این‌ که واقعاً دستگاهتان به ویروس آلوده‌ شده و یا در خطر است با یک حرفه‌ ای درزمینهٔ کامپیوتر که مورد اعتمادتان نیز باشد مشورت کنید اما هرگز برنامه‌ هایی را که نمی‌ دانید از منابع قانونی آمده‌ اند را دانلود نکنید.
 
اگر قربانی کلاهبرداری شدید آن را پنهان نکنید و بدون خجالت به دیگران اعلام کنید
مجرمین در کاری که انجام می‌ دهند بسیار خبره هستند و همیشه شاهد این هستیم که حتی اشخاصی که از هوش بالایی برخوردار هستند نیز در زمره قربانی‌ های آنلاین قرار می‌گیرند.

اگر چنین اتفاقی برایتان افتاد، آن را به شخص مورد اعتمادی که می‌ شناسید گزارش دهید و اگر صلاح دانستید آن را به مراجع قانونی نیز معرفی کرده و حتی به نگهبان آپارتمانتان نیز هم بگویید. دقت داشته باشید که اگر اتفاق بدی برایتان می‌ افتد همه‌ اش تقصیر شما نیست.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.