تربیتی در راه رسیدن به شهروندی دیجیتال

شهروندی دیجیتال واژه‌ ای است که اخیرا وارد فرهنگ واژگان ما شده و چند سالی است که در مورد آن مطالبی خوانده یا شنیده‌ایم. شهروندی دیجیتال مجموعه مهارت‌هایی است که به کمک آن اعضای جامعه می‌توانند خود را به شیوه‌هایی متناسب با فرهنگ شهری خود مدیریت کنند. طبیعی است که آموزش چنین مهارت‌‌ هایی در طول زندگی و از دوران کودکی شکل می گیرد.
جمعه، 15 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تربیتی در راه رسیدن به شهروندی دیجیتال

چگونگی آموزش شهروند دیجیتال به فرزندان

 
تعاملی مثبت داشته باشید
به محیطی که فرزند شما از آن استفاده می‌ کند دقت کنید و درباره آن بیاموزید. با آن‌ ها در اینترنت گشت‌ و گذار کنید.

فرزندتان را به خاطر مشارکت در کمیته‌ های آنلاین تشویق کنید و به دوستانشان هم علاقه نشان دهید. همچنین سعی کنید تا در زمانی که با محتوای نا مناسب برخورد می‌ کنند به‌ صورتی سازنده برخورد داشته باشید و آن لحظات را به لحظات سازنده‌ ای تبدیل کنید.
 
از انتخاب‌ های خوب آن‌ ها حمایت کنید
تجربه آنلاین فرزندانتان را گسترش دهید و به آن‌ ها کمک کنید تا رفتار های آنلاینشان را ایمن کنند و بتوانند تصمیمات خوبی بگیرند.
 
دستگاه‌ های خود را تمیز و ایمن نگه‌ دارید
امنیت و آسایش از جایی آغاز می‌ شود که تمامی کامپیوتر هایی که در خانه‌ دارید با یک‌ لایه امنیتی محافظت شوند(آنتی‌ ویروس‌ ها، آنتی اسپای ویر ها و فایروال‌ها). همچنین این سیستم‌ های امنیتی بایستی همیشه و به‌ صورت خودکار به‌ روز نگه‌ داشته شوند.

سیستم‌ عامل، مرورگر و دیگر نرم‌ افزار های فعلی‌ تان را نیز به‌ روز نگه‌ دارید و طبق یک برنامه از پیش تعیین‌ شده و منظم، از فایل‌ های کامپیوتر تان نسخه پشتیبان بگیرید.
 
ویژگی‌ های ایمن‌ سازی وب‌ سایت و نرم‌ افزار هایی که فرزندتان از آن‌ ها استفاده می‌ کند را بشناسید
تمامی ارائه‌ دهندگان اصلی اینترنت(ISPها) ابزار هایی دارند که به شما کمک می‌کنند تا تجربه آنلاین فرزند خود را مدیریت کنید به‌ طور مثال می‌ توانید دسترسی را به تعدادی از سایت‌ ها محدود کنید و یا این‌ که تمامی فعالیت‌ های آنلاین آن‌ ها را تحت نظر بگیرید یا حتی دسترسی آن‌ ها را به برخی اشخاصی که صلاح نمی‌ دانید مسدود کنید.

همچنین بسیاری قابلیت دیگر نیز همانند مسدود کننده تبلیغات popup نیز وجود دارد. البته که تنها این امکانات توسط ISP ها قابل پیاده‌ سازی نیستند و می‌ توانید از نرم‌ افزار های جانبی نیز استفاده کنید اما به خاطر داشته باشید که خانه شما تنها جایی نیست که فرزندان شما می‌ توانند آنلاین شوند.
 
تنظیمات حریم شخصی را مرور کنید
به تنظیمات حریم شخصی که بر روی وب‌ سایت‌ های شبکه اجتماعی وجود دارد دقت کنید و با یکدیگر تصمیم بگیرید که چه تنظیماتی بهترین نتیجه را برای اهداف و ایمنی شما فراهم می‌ آورند و طبق نیاز های هر  فرزند سعی کنید این تنظیمات را به‌ خوبی انتخاب کنید.
 
تفکر حیاتی را بیاموزید
به  فرزندان خود کمک کنید تا محتوا ها و وب‌ سایت‌ های ایمن و معتبر را تشخیص دهند و درباره کلیک کردن، دانلود کردن، پست کردن و یا آپلود محتوا مراقب باشند.
 
پیامد ها را شرح دهید
به  فرزندان خود بیاموزید که طبیعت عمومی اینترنت، خطرات و منافعی که در آن وجود دارد چگونه است.

درباره این‌که ازآنچه که به اشتراک می‌گذارند مانند ایمیل‌ ها، تصاویر، ویدئو ها اطلاع دارند که می‌ توانند به‌ راحتی در هر جای دیگری کپی شوند و تقریباً غیرممکن است که آن‌ ها را برگردانید.

چنین چیز هایی می‌ تواند به اعتبار، دوستی‌ ها و یا آینده آن‌ ها صدمه بزند و نبایستی به‌ صورت الکترونیکی به اشتراک گذاشته شود.
 
به آن‌ ها کمک کنید تا شهروندان دیجیتال خوبی باشند
به فرزندان خود یادآوری کنید که دوستان دیجیتالی خوبی باشند و درباره اطلاعات شخصی خود و دوستانشان احترام قائل شوند و هر چیزی که درباره دیگران می‌ بینند را به اشتراک نگذارند که بسیار خطرناک و آسیب‌ زننده خواهد بود.
 
تنها نه گفتن به‌ خوبی کار خواهد کرد
به فرزندان خود بیاموزید که چگونه به صورتی امن با اشخاصی که به‌ صورت آنلاین با آن‌ ها ملاقات می‌ کنند تعامل داشته باشند.

البته توصیه می‌ شود که با شخصی که به‌ صورت آنلاین آشنا شده‌ اید به‌ صورت فیزیکی نیز دیداری داشته باشید. اشخاص جوان‌ تر ممکن است همیشه این قانون و توصیه را جدی نگیرند. بنابراین با آن‌ ها صحبت کنید تا شرایط ایمنی را بهبود ببخشید.

اگر قرار شد تا با شخصی ملاقات داشته باشید، سعی کنید تا حتماً در مکانی عمومی باشد و حتماً با یکی از دوستان خود بروید، همچنین به یکی از بزرگ‌ سالان مورد اعتمادتان نیز بگوید تا هر برنامه‌ ای که دارند به شما نیز بگویند. به‌ صورت کلی به آن‌ ها یادآوری کنید که به اشتراک‌ گذاری اطلاعات را با دوستانشان محدودتر کنند.
 
به فرزندان خود این قدرت را بدهید تا مشکلات را کنترل کنند
فرزندان شما ممکن است با موقعیت‌ های آنلاینی چون بداخلاقی‌ ها، تماس ناخواسته و یا کامنت های زشت و درد آور رو به‌ رو شوند. با آن‌ ها بر روی استراتژی‌ هایی گفتگو کنید تا زمانی که چنین مشکلاتی روی می‌ دهد برنامه‌ ای داشته باشید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.