شبکه های اجتماعی چه پیامدی برای کودکان دارند

شبکه‌های اجتماعی زیان‌هایی نیز به همراه داشته است. برخی از مردم چنان سرگرم کار با شبکه‌های اجتماعی شده‌اند که ارتباطشان با انسان‌هایی که پیرامونشان هستند بسیار کم، یا به طور کلی قطع شده است. در این نوشته با برخی از زیان‌های شبکه‌های اجتماعی آشنا خواهید شد.
يکشنبه، 17 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شبکه های اجتماعی چه پیامدی برای کودکان دارند

نگرانی‌ها و پیامدهای شبکه‌های اجتماعی

کودکان علاوه بر مشکلاتی همچون زورگویی سایبری و درندگان آنلاین، ممکن است به‌صورت فیزیکی نیز با شخصی که نباید، برخورد داشته باشند. خیلی از اپلیکیشن های اجتماعی جدید به‌صورت خودکار آخرین موقعیت ارسال‌کننده پست را به همراه پست ثبت می‌کنند که طبیعتاً هر شخصی که آن بیرون قرار دارد می‌داند که شما را کجا پیدا کند.

به خاطر بسپارید که هر عکس، ویدئو و نظری که در شبکه‌ های اجتماعی ثبت می‌ کنید اگر توسط شخص دیگری مجدداً ارسال شوند معمولاً غیر قابل‌ بازگشت  هستند. ممکن است که فکر کنید که آن پیام را پاک‌ کرده‌ اید اما تقریباً غیرممکن است که آن را به‌ طور کلی از فضای اینترنت حذف کنید.

ارسال یک عکس نامناسب می‌ تواند به شهرت و آبروی کودک لطمه وارد کند که اثراتش را در چند سال آینده زندگی‌ اش خواهد دید. مثلاً وقتی‌که قصد داشته باشد در شغلی استخدام شود و یا به دانشگاه معتبری برود، سابقه‌اش چک می‌ شود. اگر یک کودک پیامی ناهنجار و پلیدانه را حتی به شوخی نیز در توییتر پست کند می‌ تواند برای هر شخص دیگری که آن پیام را می‌ خواند تأثیر مخربی داشته باشد یا حتی یک تهدید محسوب شود.

گذراندن وقت زیادی بر روی رسانه‌ های اجتماعی می‌ تواند اعتیاد آور باشد. کودک شما می‌ بیند که خیلی از دوستانش بر روی این شبکه‌ ها عکس‌ های خود را به اشتراک می‌ گذارند و به آن‌ ها خوش می‌ گذرد، کودکان ممکن است درباره خودشان حس خوبی نداشته باشند و یا احساس کنند که با همتایانشان قابل‌ مقایسه نیستند.
 

والدین چه‌ کار هایی می‌ توانند انجام دهند؟

این امر که بدانید کودکان شما چه فعالیت‌ هایی را در فضای آنلاین دنبال می‌ کنند بسیار اهمیت دارد. اما اگر این نظارت بیش‌ از حد باشد، حس اعتماد بین شما از بین می‌ رود. کلید یک رابطه سالم با فرزند خود این است که به حریم شخصی‌ شان احترام بگذارید و تنها امنیت آن‌ ها را در فضای آنلاین در نظر بگیرید.


می‌توانید نکات زیر را با کودکان خود مطرح کنید:
 
خوب باش
به این معنی که هر فعالیتی که در دنیای واقعی غیر قابل‌ قبول است در فضای مجازی هم غیر قابل‌ قبول است. این را هم گوشزد کنید که شما دوست دارید فرزندانتان با دیگران با احترام رفتار کنند و هیچ‌ وقت نوشته‌ های مضر و شرم‌ آور درباره دیگران منتشر نکنند. همین‌طور از آن‌ ها بخواهید تا حتماً درباره زورگویی‌ ها و اذیت و آزار هایی که به‌ وسیله دیگران به آن‌ ها می‌ رسد به شما اطلاع دهند.
 
قبل از فشار دادن Enter دوبار فکر کن
به نوجوانان خاطر نشان کنید که هر چیزی که در فضای مجازی ارسال می‌ کنند می‌تواند علیه آن‌ ها استفاده شود. برای مثال، این‌ که به‌کل دنیا بگویید که در تعطیلات آنلاین نیستید یا این‌ که آدرس خانه‌ تان را پست کنید شانس حمله سارقان را به خانه خود افزایش داده‌ اید. همچنین نوجوانان بایست از ارسال مکان‌ های مهمانی‌ ها و رویداد ها و همین‌ طور شماره تلفن خود جلوگیری به عمل‌ آورند.
 
آنچه بزرگ‌ تر ها می‌ گویند را گوش بده
به کودکان خود بیاموزید که هر چیزی را که در فضای مجازی ارسال کردید دیگر قابل بازگشت نیست. آن‌ ها نبایست هر چیزی را که از معلمان، استادان، روئسای آینده‌ شان و البته اعضای خانواده‌ شان انتظار ندارند، در شبکه‌ های اجتماعی ارسال کنند چرا که یک روز به‌ اندازه آن‌ ها به اعتبار و احترام نیاز دارند.
 
از تنظیمات حریم شخصی استفاده کن
تنظیمات حریم شخصی مهم هستند و برای این‌ که اهمیت آن‌ ها را نشان دهید، با فرزند خود به سراغ این تنظیمات بروید تا از این‌ که همه آن‌ ها را یاد گرفته است اطمینان حاصل کنید. همچنین درباره انتخاب رمز های عبور قوی به آن‌ ها بگویید و خاطر نشان کنید که این رمز های عبور برای محافظت از آن‌ ها برای جلوگیری و محافظت آن‌ ها از چیز هایی مثل جعل هویت کارایی دارند و هرگز نباید آن‌ ها را با دیگران به اشتراک بگذارند(حتی اگر یکی از نزدیکان و دوستان صمیمی‌شان باشند)
 
با غریبه‌ها دوست نشو
اگر کسی را نمی‌ شناسی، با آن‌ ها گرم نگیر و دوست نشو.

این نقشه ماست، ساده و امن!


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.