واقعیاتی مربوط به سرطان پوست

در میان انواع مختلف سرطان‌هایی که در بدن انسان ایجاد می‌شود، سرطان پوست به عنوان شایع‌ترین نوع سرطان در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله درباره برخی حقایق و آمار مربوط به سرطان پوست که ممکن است بسیار تکان دهنده باشد، اطلاعاتی را ارائه می‌دهیم.
يکشنبه، 1 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
واقعیاتی مربوط به سرطان پوست
پوست بزرگترین اندام بدن است که مسئول حفاظت از سایر اندام‌های بدن، اعصاب، بافت‌ها و عضلات موجود در بدن است. پوست نه تنها به کنترل دمای بدن و کنترل کم آبی بدن کمک می‌کند، بلکه به حفاظت بدن در برابر پرتوهای مضر خورشید و دیگر عوامل خارجی تهدید کننده مانند میکروب‌‌ها، باکتری‌ها و دیگر مواد آلرژیک که تهدیدی بالقوه برای سلامت بدن می‌باشد، نیز کمک می‌کند و به همین دلیل پوست به عنوان یک مانع بین عناصر بیرونی و محیط داخلی بدن عمل کرده و از مواجهه بدن با عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف از جمله سرطان پوست کمک می‌کند. وظیفه پوست ذخیره چربی، خنک نگهداشتن بدن و ساختن ویتامین دی به وسیله نور خورشید در بدن است و بدن را از عفونت، نور، از دست رفتن آب و سایر مایعات و جراحت حفاظت می‌کند
 
سرطان پوست یکی از شایع‌ترین فرم‌های سرطان در جهان امروزی است که تقریبا 2 میلیون نفر در آمریکا را سالانه مبتلا می‌سازد که اکثر این بیماران به نوع غیر ملانومای سرطان پوست مبتلا می‌شوند. دو نوع سرطان پوست وجود دارد که انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یکی از آن‌ها سرطان غیر ملانوما بوده که از لایه بیرونی پوست شروع شده و نوع سرطان ملانوما در ملانوسیت‌ها که سلول‌های مسئول رنگ پوست هستند، رخ می‌دهد. این سلول‌ها در لایه‌های عمیق‌تر پوست یافت می‌شوند. سرطان غیر ملانوما نسبت به سرطان ملانوما شایع‌تر می‌باشد. در حالی‌که سرطان ملانوما در مقایسه با نوع غیر ملانومای آن خطرناک‌تر است، اما هر دوی این نوع سرطان‌ها در صورتی‌که در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، قابل درمان می‌باشند.
 

حقایق و آمار مربوط به سرطان پوست

سرطان پوست روز به روز در حال افزایش است و نگرانی‌های جدی برای متخصصان پوست در سراسر جهان ایجاد کرده است. بر اساس آمار، بیش از یک میلیون مورد جدید سرطان پوست هر ساله گزارش می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که دارای پوستی شفاف‌تر، چشمان آبی، موی قرمز، پوستی خالدار و سابقه خانوادگی سرطان پوست هستند، بیشتر مستعد ابتلا به توسعه سرطان پوست ملانوما در مقایسه با دیگران قرار دارند. این نوع سرطان در افرادی که مستعد آفتاب سوختگی هستند، نیز مشاهده می‌شود.
 
بالاترین میزان سرطان پوست در جهان در استرالیا مشاهده می‌شود. سرطان پوست شایع‌ترین فرم سرطان در آمریکا و دومین فرم سرطان در انگلیس می‌باشد.
 
سرطان پوست بیش از 50 درصد از همه موارد سرطان در آمریکا را به خود اختصاص داده است.
 
بر اساس انجمن پوست آمریکا، از هر 5 نفر در این کشور یک نفر احتمال توسعه برخی از انواع سرطان پوست را دارا می‌باشد. بخش سلامت استرالیا اعلام کرد که دو نفر از هر سه نفر، سرطان پوست را قبل از سن 70 سالگی توسعه می‌دهند.
  
هر ساعت، حداقل یک آمریکایی بر اثر سرطان ملانوما جان خود را از دست می‌دهد.
 
اکنون که درباره افزایش سرطان پوست بحث می‌کنیم، باید به این موضوع توجه داشته باشیم که چه چیزی باعث وقوع این نوع سرطان می‌گردد؟ واقعیت شوک آور دیگر این است که تقریباً 90 درصد از سرطان‌های پوست غیر ملانوما توسط مواجهه با امواج ماوراء بنفش نور خورشید ایجاد می‌گردد. با تخریب لایه ازن، امواج ماوراء بنفش مضر نور خورشید به طور مستقیم به پوست برخورد کرده و باعث ایجاد سرطان می‌گردد.
 
سرطان پوست ملانوما در زنان در مقایسه با مردان شایع‌تر است. اگرچه این نوع سرطان در کودکان چندان شایع نیست، اما در افراد بزرگسال بین 40 تا 60 سال بیشتر مشاهده می‌شود.
 
تقریبا 75 درصد از مرگ میر در میان همه‌ی موارد سرطان پوست به واسطه سرطان پوست ملانوما رخ می‌دهد.
 
بر اساس بنیاد سرطان پوست، مقدار قابل توجهی از موارد سرطان پوست در طی 31 سال گذشته در مقایسه با همه انواع دیگر سرطان‌های دیگر گزارش شده است.
 
سفید پوست‌ها بیشتر مستعد توسعه این سرطان در مقایسه با افراد با نژاد آفریقایی – آمریکایی، آسیایی و آمریکای لاتین می‌باشند. این افراد غیر سفید پوست فرم‌های کشنده‌تری از ملانوما را در مقایسه با افراد سفید پوست تجربه می‌کند.
 
 در نهایت، واقعیات مثبتی درباره سرطان پوست وجود دارد. خبر خوب این است که در صورتی‌که شما قادر به تشخیص سرطان پوست در مراحل اولیه آن باشید، به احتمال 99 درصد بیماری درمان خواهد شد.
 
بعد از ارائه این واقعیات تکان دهنده درباره سرطان پوست، مهم است که از نشانه‌ها و علائم هشدار دهنده سرطان پوست آگاهی داشته باشید. بر اساس آمار، بیش از یک میلیون مورد جدید سرطان پوست هر ساله گزارش می‌شود. در صورت کوچک‌ترین شکی در ذهن خود درباره ابتلا به سرطان پوست، به ویژه در صورتی‌که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و آزمایشات لازم را در این زمینه انجام دهید، چون تنها با تشخیص بیماری در مراحل اولیه آن، درمان بسیار راحت‌تر خواهد شد.
 
پس فهمیدیم که سرطان پوست بیماری‌ای است که در آن سلول‌های بدخیمی از بافت پوست نشأت می‌گیرند و به طور نامنظم و فزاینده‌‌ای تکثیر می‌شوند و به طریقی از سیستم ایمنی و دفاعی بدن عبور می‌کنند بدون این که موجب تحریک عکس‌العمل تدافعی و تهاجمی در سیستم ایمنی بدن شوند.
 

علل بروز سرطان پوست

- مهمترین عامل مستعدکننده سرطان پوست، جهش در  دی ان آ سلول بر اثر اشعه ماورای بنفش است که منجر به شروع سرطانی شدن سلول‌ها می شود.
- تماس با مواد شیمیایی و رادیو اکتیو
- سوختگی
- خالکوبی
- زخم‌های باز
 
سرطان پوست معمولاً در بخش‌های در معرض آفتاب بروز می‌کند٬ یعنی صورت، لب‌ها، گوش‌ها، گردن، دست‌ها و دیگر قسمت‌هایی که در معرض آفتاب هستند. البته این احتمال هم هست که سرطان پوست، در قسمت‌های دیگر بدن ظاهر شود٬ مثلاً در کف دست، فاصله بین انگشتان یا حتی اعضای تناسلی. احتمال سرطان پوست برای هر فردی با هر نوع پوستی، وجود دارد.
 

توضیحی در مورد سرطان سلول‌های بنیانی یا پایه پوست

این نوع سرطان ، شایع‌ترین گونه سرطان پوست است و حدود 80 درصد سرطان های پوست را شامل می‌شود . سرطان سلول‌های بنیانی که در لایه خارجی پوست مستقر هستند، دارای سرعت رشد کم بوده و به ندرت گسترش می‌یابد . محرک رشد این سلول‌ها شامل تماس با مواد شیمیایی و رادیو اکتیو ، سوختگی ، خالکوبی، قرار گرفتن در معرض تابش پرتو شدید آفتاب و غیره است.
 
منبع: Shalu Bhatti - HealthHearty


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.