شرط اول قدم آن است که...

هر ساله با نزدیک شدن به ایام اربعین شمار زیادی از عاشقان امام حسین (ع) با پای پیاده به زیارت ایشان می روند و همینطور هر سال به مناسبت شهادت امام رضا(ع) بسیاری هم وطنان برای سفر به مشهد پیاده روی را انتخاب می‌کنند. در ادامه این مطلب نکات لازم و ضروری برای پیاده روی را به شما بازگو می کنیم.
چهارشنبه، 4 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شرط اول قدم آن است که...

از دوست یک اشارت...

در حالت عادی حتی واسه ی خریدن ماست هم حال نداره چهار قدم تا سر کوچه پیاده بره؛ ولی از یک ماه قبل از اربعین می ره سراغ کفشاشو از توی کمد میاره بیرون و بهشون نگاه می کنه. گوش به زنگه ببینه توی دوروبر کی قراره کاروان راه بندازه که اونم خودشو قاطی ماجرا کنه و بره. وقتی می شنوه پدرش توی کاروان مسجد محله ی داییش اینا دوتا جا واسه شون هماهنگ کرده از خوش حالی توی دلش قند آب می‌شه. رفیقش ازش می‌پرسه: «حالا که چی؟! گیرم پیاده رفتی که چی بشه؟! مگه اینایی که با هواپیما و ماشین می‌رن، زیارت نمی‌کنن؟!» می‌خنده و توی دلش می‌خونه: «شور حسین است، چه ها می‌کند!»

مسافت نجف تا کربلا(طول مسیر پیاده روی: 80کیلومتر)

زمان تخمینی سفر پیاده: 2تا3 روز

بهترین زمان شروع سفر: 16صفر

یک کوله پشتی که همه ی لوازم شخصی موردنیازتان داخلش جا شود لازم دارید. قطعاً درباره ی جزئیات اصلی مورد احتیاج این سفر باید خودتان تحقیق کنید؛ ولی یک سری از آن ها را ما برای تان یادآوری می‌کنیم:

 - اگر هوا سرد باشد، لباس گرم فراموش نشود! کفش خوب مناسب پیاده روی که از واجبات این سفر است.

 - آب و غذا نیاز نیست؛ ولی یک سری خوراکی انرژی زا مثل خشکبار و خرما همراه داشته باشید! نگران نباشید در مسیر بدون آب و غذا نمی‌مانید!

- یک سری دارو، لوازم کمک های اولیه مثل چسب زخم، باند یا پماد برای درد عضله همراه داشته باشید!

- دخترخانم ها بهتر است از چادری استفاده کنند که امکان انداختن کوله پشتی را داشته باشد.

- قرآن، کتاب دعا یا کتاب موردعلاقه ی تان را همراه داشته باشد.

- پاسپورت و شناسنامه و موارد این چنینی فراموش نشود.

- وسایل شخصی مثل حوله ی کوچک و مسواک همراه تان بردارید.

- بهتر است یک پتوی مسافرتی کوچک روی کوله پشتی تان ببندید؛ چون ممکن است لازم شود.

- اگر وسط راه احساس ضعف و خستگی کردید، مجبور نیستید بقیه ی راه را پیاده بروید، می‌توانید از خودروهای داخل مسیر برای رسیدن به مقصد استفاده کنید.

- حتی المقدر سعی کنید از هم سفرهای تان دور نشوید.
 

پای پیاده تا بهشت

 به مناسبت شهادت امام رضا علیه السلام خیلی از دوستان شما برای سفر به مشهد پیاده روی را انتخاب می‌کنند. خیلی از وسایل موردنیاز و راهنمایی های راهپیمایی به سمت مشهد و حرم امام رضا، با پیاده روی اربعین به کربلا مشترک است.

علاوه بر کاروان های خودجوشی که از شهرهای مختلف ایران برای زیارت امام رضا به سمت مشهد با پای پیاده حرکت می‌کنند، عده ی زیادی مسیر شهر نیشابور به مشهد را برای پیاده روی انتخاب می‌کنند؛ مسیری که از قدمگاه حضرت در حومه ی شهر نیشابور شروع و به صحن حرم ایشان ختم می‌شود. در طول این مسیر، ایستگاه های صلواتی برای استراحت و تجدید قوای زائران در نظر گرفته شده است.

به طورکلی، رفتن به چنین سفرهایی سختی های خودش را درپی دارد؛ به قول خواجه ی شیراز:

 در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن             شرط اول قدم آن است که مجنون باشی
 
منبع:
مجله باران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.