استراتژی‌های پشتیبان گیری از سرور

به منظور پشتیبان گیری از سرور راهکارهای مختلفی وجود داشته که می‌توانند جهت محافظت از داده‌های موجود در سرور مورد ‏استفاده قرار گیرند. به دلیل شیوع و گسترش ویروس‌ها و حملات هکری، مهم است که به عنوان یک اقدام پیشگیرانه از سرورها ‏نسخه پشتیبان تهیه شود.‏
دوشنبه، 9 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
استراتژی‌های پشتیبان گیری از سرور
اکثر شرکتهای بزرگ و کوچک هر از چند وقت یکبار به نوعی با فاجعه بانک اطلاعاتی مواجه می‌شوند. از این رو، برخورداری از نوع صحیح استراتژی بکاپ یا پشتیبان گیری از سرورها و بانک‌های اطلاعاتی بسیار اهمیت دارد. پیش از تصمیم گیری در مورد استراتژی مناسب برای پشتیبان گیری، یافتن پاسخ برخی پرسش‌های مرتبط با سرورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مهمترین سئوال این است که «حداکثر زمان تعطیلی یا توقف مجاز قابل تحمل چه مقدار است؟» و بسته به پاسخ داده شده به این سئوال، شما قادر خواهید بود استراتژی مناسب را اتخاذ نمایید.
 

استراتژی پشتیبان گیری از سرور

تهیه نسخه پشتیبان از سرور دارای اهمیت است. این تنها روشی است که امنیت داده‌های مهم را تضمین خواهد کرد. در صورت بروز یک حادثه پیش بینی نشده و نابجا، بایستی بازیابی داده‌ها در حداقل زمان توقف امکان پذیر باشد. استراتژی‌های مختلفی جهت تهیه نسخه پشتیبان از سیستم شما و همچنین از سرور وجود دارد که می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. استراتژی صحیح به برنامه کاری شرکت و همچنین فضای قابل دسترس برای تهیه نسخه پشتیبان بستگی دارد.
 

پشتیبان گیری کامل از سیستم

یکی از راه‌کارهای تهیه نسخه پشتیبان برای مشاغل کوچک یا برای شبکه‌های خانگی استفاده از پشتیبان گیری کامل از سیستم است. این راه امن‌ترین روش تهیه نسخه پشتیبان از سیستم به حساب می‌آید، به این دلیل که در این سیستم از تمام فایلها و دایرکتوری‌های موجود در سرور نسخه پشتیبان تهیه می‌شود. به عبارت دیگر نسخه دومی از سرور ایجاد می‌شود. در صورت بروز خرابی یا حمله ویروس، کل سرور را می‌توان بدون از دست دادن اطلاعات بازیابی نمود. تهیه نسخه کامل زمان زیادی را می‌طلبد، از این رو این استراتژی را نمی‌توان بطور روزانه اعمال کرد.
بسته به مقدار اطلاعات موجود در سرور، نسخه پشتیبان یکبار در هفته یا یکبار در ماه تهیه می‌شودبسته به مقدار اطلاعات موجود در سرور، نسخه پشتیبان یکبار در هفته یا یکبار در ماه تهیه می‌شود. این استراتژی دارای نقاط ضعفی است از جمله آنکه دزدیده شدن یا گم شدن اطلاعات نسخه پشتیبان، تهدیدی برای شرکت خواهد بود، چرا که اطلاعات ممکن است مورد سوء استفاده قرار گرفته یا به دست دشمنان و بدخواهان شرکت بیفتد.
 

پشتیبان گیری افزایشی


پشتیبان گیری افزایشی
 
یکی از پشتیبان گیری‌های مورد استفاده در شبکه‌های خانگی و همچنین شبکه‌های بزرگ است. تهیه نسخه پشتیبان به این روش نسبتاً سریع‌تر است. همانطور که از نام آن پیداست، در این استراتژی نسخه پشتیبان تنها از آن دسته از فایلهای اطلاعاتی گرفته می‌شود که دستخوش تغییر شده‌اند، زیرا پیش از آن آخرین پشتیبان گیری کامل یا افزایشی انجام شده وجود دارد. بنابراین زمان مورد نیاز برای این نوع پشتیبان گیری بسیار کمتر از نوع کامل می‌باشد.

عملکرد «بیت آرشیو یا بیت بایگانی (archive bit)» نرم افزار پشتیبان گیری برای آن است که در صورت جابجایی فایل از یک مکان در سرور به مکان دیگر، بررسی نماید از فایل دو بار پشتیبان گیری نشده باشد. در پشتیبان گیری افزایشی، بیت آرشیو حذف می‌شود، به همین دلیل پس از تهیه نسخه پشتیبان از فایل، هیچ نسخه پشتیبان تکراری از فایلها وجود نخواهد داشت.
 

پشتیبان گیری تفاضلی


پشتیبان گیری تفاضلی

در سیستم پشتیبان گیری تفاضلی، از  فایلهایی که از زمان آخرین نسخه پشتیبان کامل دستخوش تغییر شده‌اند پشتیبان گیری می‌شود. نقطه ضعف این نوع پشتیبان گیری آن است که تنظیمات بیت آرشیو را تغییر نمی‌دهد. بنابراین، از اطلاعاتی که از زمان آخرین پشتیبان گیری کامل دستخوش تغییر شده‌اند، دو بار نسخه پشتیبان تهیه می‌شود که این امر موجب به هدر رفتن فضای حافظه می‌شود. با این وجود استفاده از این استراتژی از مزیتهایی نیز برخوردار است از جمله آنکه تنها در پشتیبان گیری کامل به همراه پشتیبان گیری تفاضلی  است که نیاز به بازسازی سیستم وجود دارد.
 

پشتیبان گیری کامل ساختگی

این نوع استراتژی زمانی بکار گرفته می‌شود که فرصت پشتیبان گیری میان نسخه پشتیبان کامل قبلی یا نسخه‌های افزایشی یا تفاضلی کم باشد. در این استراتژی، نرم افزار به دنبال اطلاعاتی از نسخه کامل پشتیبان قبلی و نسخه افزایشی و یا تفاضلی خواهد گشت. نسخه کاملی با توجه به تفاوت در نسخه قبلی ایجاد می‌شود. مهمترین مزیت این نوع پشتیبان گیری آن است که به هنگام تهیه نسخه پشتیبان، در کارها و وظائفی که بر روی سرور انجام می‌شود اختلال ایجاد نمی‌شود.
 

پشتیبان گیری مستمر

چنانچه یک سرور بانک اطلاعاتی یا دیتابیس سرور تبادلی یا بی وقفه وجود داشته باشد، آنگاه اهمیت دارد که از هر معامله یا تبادلی که صورت گرفته است پشتیبان گیری شود. در این حالت است که استراتژی پشتیبان گیری مستمر مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر تغییر کوچک در سرور ضبط شده و در محل مجزایی ذخیره می‌شود. بنابراین، در صورت بروز هرگونه مشکل برای بانک اطلاعاتی، سرور می‌تواند درست از آخرین زمان ذخیره سازی در سرور و پیش از رخ دادن مشکل، به طور کامل بازسازی شود.
 

اسنپ شات یا پشتیبان گیری لحظه‌ای

این نوع استراتژی شبیه به پشتیبان گیری مستمر است. تفاوت میان آنها در زمان پشتیبان گیری می‌باشد. در پشتیبان گیری لحظه‌ای یا اسنپ شات (Snapshot) در فواصل منظم که می‌تواند هر چند دقیقه یکبار باشد نسخه پشتیبانی از سیستم تهیه می‌شود. با این حال، این سیستم دارای نقطه ضعف‌هایی نیز است. این نوع پشتیبان گیری به طور کامل به نشانگرها یا پوینترهای موجود در سرورها متکی است. در صورتی که نشانگرها حذف شده یا پاک شوند، آنگاه ممکن است پشتیبان گیری انجام نشود.

همانند پشتیبان گیری مستمر، مدت زمان زیادی جهت تهیه نسخه پشتیبان به صورت اسنپ شات نیاز نبوده و سرور می‌تواند به راحتی بازسازی شود. با این حال، در این مرحله توجه شما را به این امر جلب می‌کنم که پشتیبان گیری اسنپ شات دقیقاً یک پشتیبان گیری به حساب نیامده و بایستی به منظور محافظت از اطلاعات، یک نسخه پشتیبان از اسنپ شات تهیه شود.

هنگامی که از استراتژی‌های پشتیبان گیری از سرور یا تهیه نسخه پشتیبان از سیستم‌های خانگی صحبت می‌شود، مخزن یا مرکز اطلاعات نقش مهمی در این امر ایفاء می‌کند. اطلاعاتی که از آنها نسخه پشتیبان تهیه شده است، بایستی به روشی سازمان یافته ذخیره شوند. انواع مختلف وسایل ذخیره اطلاعات در کامپیوتر جهت تهیه نسخه پشتیبان از سرور مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوع وسیله ذخیره کننده به مقدار اطلاعاتی که ذخیره می‌شوند بستگی دارد.
دفعات تهیه نسخه پشتیبان به استراتژی پشتیبان گیری مورد استفاده و همچنین نیاز به تهیه نسخه پشتیبان بستگی دارددفعات تهیه نسخه پشتیبان به استراتژی پشتیبان گیری مورد استفاده و همچنین نیاز به تهیه نسخه پشتیبان بستگی دارد. در اکثر موارد، از سروها یکمرتبه در شب پشتیبان گیری می‌شود. تهیه نسخه کامل یکبار در هفته  انجام شده و برای پشتیبان گیری افزایشی این کار هر روز انجام می‌شود.

 
منبع: techspirited


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.