همه چیز درباره نخودچی

نخودچی یکی از تنقلات سالم است که می‌توان آن را به میان وعده‌های غذایی اضافه کرد. این آجیل فیبر بالایی دارد و با کاهش اشتها می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند
پنجشنبه، 29 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سحر رنجبررفیع
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره نخودچی

مقدمه

در بیان مقدمه ای کوتاه باید گفت نخودچی از نخود تازه بدست می آید و در فرایند فراوری آن پس از آب پز کردن نخودها، آن ها را آبکش کرده به آسانی پوست شان را گرفته و در آخرین مرحله آن را می پزند و پس از آن بوسیله نمک یا شکر نخودها را تفت داده تا ترد شود و به نخودچی تبدیل می کنند. در ادامه با خواص نخودچی آشنا می‌شوید.

همه چیز درباره نخودچی

نخودچی گرچه از خانواده حبوبات است، اما یکی از انواع تنقلات محسوب می‌شود که در آجیل، در کنار سایر تنقلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.نخودچی، این دانه‌های کوچک و خوشمزه سرشار از انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند که برای سلامت بدن می‌توانند مفید واقع شوند.

این محصول به دلیل خواصی که دارد، استفاده از آن برای همه افراد توصیه می‌شود، اما در کنار مزیت‌ها، اگر بیش از اندازه مصرف شود، عوارضی را به همراه خواهد داشت. در ادامه شما را با خواص نخودچی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

نخودچی یکی از تنقلات سالم است که می‌توان آن را به میان وعده‌های غذایی اضافه کرد. این آجیل فیبر بالایی دارد و با کاهش اشتها می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند، با این وجود زیاده روی در مصرف آن به دلیل کالری بالایی که دارد باعث اضافه وزن می‌شود.

در صورتی‌که می‌خواهید از کالری نخودچی شور، نخودچی شیرین، نخودچی و کشمش، آرد نخودچی و روش مصرف آن‌ها برای کاهش یا افزایش وزن آگاه شوید با ما همراه باشید.

آماده‌سازی نخودچی

طرز تهیه نخودچی بسیار آسان است. نخود‌های تازه و کوچک را آب پز می‌کنند، سپس در عین حال که نخود‌ها کاملاً پخته شده‌اند، به راحتی پوست روی نخود نیز جدا می‌شود.

سپس نخود‌های پوست گرفته شده، در دیگ‌های بزرگ همراه با نمک و سایر ادویه‌ها تفت داده می‌شوند. حالا نخودچی‌ها آماده برای میل کردن هستند.

ارزش غذایی نخودچی

به طور کلی نخودچی شامل چربی، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، پتاسیم، سدیم، فسفر، کلسیم، منیزیم، منگنز، مس، آهن، روی، سلنیوم، نیاسین، فولاسین، ویتامین C، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B6، ویتامین A و ویتامین E است.

نخودچی را می‌توانید در فروشگاه‌ها با طعم‌های مختلفی از جمله شور یا شیرین خریداری کنید که این موضوع می‌تواند کمی اندازه‌های مواد معدنی و ویتامین‌ها را تغییر دهد.


کالری نخودچی خام و شور

یک قاشق غذاخوری نخودچی ۲۲ کالری دارد.

همه چیز درباره نخودچی


کالری نخودچی شیرین

یک لیوان نخودچی شیرین ۴۸۰ کالری دارد.

همه چیز درباره نخودچی


مقابله با کالری نخودچی

با توجه به اطلاعاتی که در جدول ارزش غذایی نخودچی درج شده است، اگر قصد سوزاندن کالری دریافتی از نخودچی را دارید، می‌توانید با انجام برخی از فعالیت‌های ورزشی تا حدودی میزان کالری دریافتی از نخودچی را از بین ببرید.

اگر علاقمند به فعالیت‌های پر تحرک هستید، می‌توانید ۹ دقیقه طناب زدن را انجام دهید، یا ۹ دقیقه بدوید و یا ۲۳ دقیقه دوچرخه سواری کنید. اما اگر ترجیح می‌دهید فعالیت‌هایی که تحرک کمتری دارند را انجام دهید، می‌توانید ۲۶ دقیقه پیاده‌روی کنید، یا ۱۵ دقیقه از سونا استفاده کنید.


کالری نخودچی و کشمش سبز

هر ۱۰۰ گرم نخودچی و کشمش سبز ۳۲۸ کالری دارد.

همه چیز درباره نخودچی


کالری شیرینی نخودچی

هر ۱۰۰ گرم شیرینی نخودچی ۴۶۸ کالری دارد.

همه چیز درباره نخودچی


کالری آرد نخودچی

هر ۱۰۰ گرم آرد نخودچی (آرد نخود) ۳۸۷ کالری دارد.

همه چیز درباره نخودچی


آجیل نخود و اضافه وزن

برای تهیه نخودچی، نخود‌های کوچک و تازه را آب پز می‌کنند، سپس پوست آن‌ها را جدا کرده و همراه با شکر یا نمک یا بدون هیچ افزودنی تفت می‌دهند. خواص نخود و نخودچی مشابه است.

نخودچی سرشار از فیبر و پروتئین است، این دو ماده غذایی باعث ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها می‌شود و میزان کالری دریافتی بدن را کاهش می دهند. بعلاوه پروتئین سطح هورمون گرلین یا گرسنگی را کاهش می‌دهد و با افزایش کالری سوزی به کاهش وزن کمک می‌کند.

بنابراین مصرف نخودچی در حد اعتدال باعث چاقی نمی‌شود، بلکه با کاهش اشتها می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، با این حال مصرف بیش از حد هر ماده غذایی به غیر از سبزیجات و میوه‌ها باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود.

در صورتی‌که می‌خواهید نخودچی را برای چاق شدن بخورید یک قاشق آرد نخودچی و یک قاشق عسل را در یک لیوان آب سرد حل کنید یا آرد نخودچی را به نسبت دلخواه با شکر ترکیب و میل کنید. عسل و شکر هر دو کالری بالایی دارند و ترکیب آن‌ها با آرد نخودچی به افزایش وزن کمک می‌کند.

همه چیز درباره نخودچی
 

نخود و کشمش برای لاغری

کشمش از جمله مواد غذایی است که معمولا همراه با نخودچی مصرف می‌شود. قند و کالری کشمش نسبت به انگور بیشتر است. ورزشکاران و بدنسازن می‌توانند بخشی از انرژی مورد نیاز بدن خود را از طریق خوردن کشمش تامین کنند.

همچنین کشمش دارای سلنیوم و فسفر است که جذب پروتئین و سایر مواد مغذی در بدن را افزایش می‌دهد. جالب است بدانید که نخودچی و کشمش با توجه به میزان و نحوه مصرف آن می‌تواند باعث کاهش یا افزایش وزن شود!

۱. نخودچی و کشمش برای افزایش وزن

خوردن نخودچی و کشمش یک روش سالم برای افزایش وزن است. کشمش فاقد کلسترول است، اما به دلیل دارا بودن قند، فروکتوز و گلوگز به افزایش وزن کمک می‌کند.

با این وجود افراد مبتلا به دیابت نباید در مصرف کشمش زیاده روی کنند، کشمش دارای قند ساده است و مصرف آن باعث افزایش قند خون می‌شود و برای بیماران مبتلا به دیابت خطرناک است.

۲. نخودچی و کشمش برای کاهش وزن

مصرف نخودچی و کشمش سبز همراه با فعالیت‌های ورزشی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، فیبر بالای موجود در نخودچی و کشمش باعث سیری برای مدت طولانی مدت می‌شود و قند موجود در آن انرژی مورد نیاز بدن برای انجام فعالیت‌های ورزشی را فراهم می‌کند.


خواص نخودچی

برخی از خواص نخودچی عبارتند از:

کنترل دیابت

افرادی که مبتلا به دیابت هستند، فیبر برای آن‌ها مفید است. از آنجایی که نخودچی از فیبر قابل توجه‌ای تشکیل شده است، می‌تواند برای بیماران دیابتی مفید واقع شود. اگر مبتلا به دیابت نوع ۱ هستید، می‌توانید نخودچی را در رژیم غذایی خود قرار داده و از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کنید.
 

مفید برای فشار خون

افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، توصیه می‌شود در رژیم غذایی خود از پتاسیم استفاده کنند. نخودچی دارای پتاسیم زیادی است که می‌تواند به تنظیم فشار خون کمک کند. نکته قابل توجه این است که نمک، میزان فشار خون را افزایش می‌دهد، از این رو باید از نخودچی‌هایی استفاده کنید که بدون نمک به فروش می‌رسند.
 

پیشگیری از پوکی استخوان

از خواص نخودچی می‌توان به کلسیم آن اشاره کرد. برای داشتن استخوان‌های سالم نیاز به کلسیم و آهن است که در نخودچی این مواد مغذی وجود دارد. توصیه می‌شود برای جلوگیری از پوکی استخوان در رژیم غذایی خود از نخودچی نیز استفاده کنید.

سلامت قلب

مواردی همچون آهن، منیزیم، پتاسیم، سلنیوم و ویتامین‌های گروه ب می‌توانند به سلامت قلب کمک کنند. تمامی این موارد در نخودچی یافت می‌شود، از این رو با مصرف نخودچی می‌توانید از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کنید.

پیشگیری از سرطان

در بدن همه افراد رادیکال‌های آزاد وجود دارد که برای برطرف کردن آن‌ها نیاز به آنتی اکسیدان است. علاوه بر آنتی اکسیدان‌ها، می‌توان از بتاکاروتن و سلنیوم نیز برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد استفاده کرد. به دلیل به اینکه نخودچی نیز دارای این ماده مغذی است، می‌تواند در جلوگیری از سرطان‌ها مؤثر باشد.

نخودچی، مفید برای مو
دو ماده مؤثر برای تقویت مو، مس و منگنز است که این دو ماده در نخودچی یافت می‌شود. همچنین ویتامین آ موجود در آن، باعث کاهش شوره سر می‌شود. بدین منظور می‌توانید کمی آرد نخودچی را با آب مخلوط کرده و سطح پوست سر را خود را ماساژ دهید.
 

نخودچی، مفید برای بی‌خوابی

اگر مشکل بی‌خوابی دارید، قبل از خواب کمی نخودچی میل کنید. آهنی که در نخودچی وجود دارد، کمک می‌کند تا خواب خوبی را تجربه کنید.
 
  • نخودچی، مفید برای داشتن انرژی

از خواص نخودچی، وجود مس است. برای داشتن یک روحیه پر انرژی توصیه می‌کنیم نخودچی را به عنوان میان وعده استفاده کنید. از آنجایی که این محصول حاوی مس است و مس انرژی لازم را تأمین می‌کند، خوردن آن مفید خواهد بود.
 
  • نخودچی، مفید برای سیستم ایمنی

برای افزایش قدرت سیستم ایمنی، دو ماده معدنی مس و روی می‌توانند بسیار مفید باشند. از آنجایی که نخودچی از این دو ماده تشکیل شده است، خوردن آن می‌تواند در کاهش طول دوره درمان مؤثر باشد.
 
  • نخودچی، مفید برای پوست

اگر می‌خواهید از پوست شفاف برخوردار باشید، از نخودچی در ماسک صورت استفاده کنید. به دلیل اینکه این محصول از منگنز تشکیل شده است و منگنز در مقابل اشعه خورشید عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد.

از این رو نخودچی می‌تواند برای پوست شما مفید باشد. تهیه ماسک نخودچی برای صورت بسیار راحت است.

نخودچی را کوبیده، با کمی عسل مخلوط کرده، سپس خمیر به دست آمده را روی پوست صورت قرار دهید و بعد از ۱۵ دقیقه صورت را آبکشی و پوست را خشک کنید.

آشنایی با مضرات نخودچی

در کنار فوایدی که نخودچی دارد، باید در مصرف آن دقت لازم را داشته باشید.
 
  • همانطور که بیان شد، نخودچی حاوی پتاسیم است که در کنترل فشار خون می‌تواند مؤثر واقع شود، اما مصرف بیش از اندازه پتاسیم باعث می‌شود کلیه‌ها دچار آسیب شوند.
  • از این رو افرادی که از ناراحتی کلیه رنج می‌برند، باید طبق نظر پزشک، نخودچی را استفاده کنند.
  • افرادی که دارای علائم سندروم روده تحریک‌پذیر هستند، نباید از نخودچی استفاده کنند. چرا که از فیبر بالایی برخوردار است و ممکن است بیماری شما را تشدید کند.
  • همچنین افرادی که دارای دستگاه گوارش حساسی هستند، بهتر است در مصرف نخودچی دقت لازم را داشته باشند. چرا که نخودچی نفاخ است و هضم را دچار مشکل می‌کند.

موارد احتیاط استفاده نخودچی

  • به دلیل اینکه نخودچی جزء محصولات نفاخ به شمار می‌آید، در خوردن آن زیاده روی نکنید.
     

  • اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، به دلیل اینکه این خوراکی خوشمزه از انواع مواد معدنی و ویتامین، تشکیل شده است، بهتر است قبل از استفاده، با پزشک خود مشورت کنید.
  • همانطور که گفته شد در نخودچی پتاسیم بالایی وجود دارد که مصرف بیش از اندازه آن بر روی کلیه‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.
  • در برخی از افراد دیده شده است، مصرف نخودچی باعث بروز آلرژی شده است. در صورت مشاهده هرگونه واکنش آلرژیک، استفاده از نخودچی را قطع کنید.


فعالیت های مورد نیاز برای سوزاندن ۱۰۰ کالری نخودچی

برای سوزاندن ۱۰۰ کالری نخودچی می‌توانید فعالیت‌های زیر را انجام دهید:

رانندگی ← ۳۴ دقیقه
جارو زدن ← ۲۳ دقیقه
پیاده روی ← ۲۶ دقیقه
طناب زدن ← ۹ دقیقه
دوچرخه سواری با سرعت آهسته ← ۲۳ دقیقه
دویدن ← ۹ دقیقه
شنا  ← ۱۵ دقیقه
سونا ← ۱۵ دقیقه
فوتبال ← ۱۳ دقیقه


سخن آخر

هر قاشق غذاخوری نخودچی خام یا شور ۲۲ کالری دارد، البته نخودچی شور باعث افزایش فشار خون می‌شود. نخودچی خام نسبت به هر دو نوع نخودچی شیرین و نخودچی شور سالم‌تر است. نخودچی شیرین و نخودچی و کشمش سبز قند بالایی دارند، از اینرو زیاده‌روی در مصرف آن‌ها برای بیماران مبتلا به دیابت خطرناک است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.