زندگینامه هنری فورد، پدر صنعت خودرو

بیوگرافی زیر را بخوانید و در مورد زندگی هنری فورد اطلاعات به دست آورید...
چهارشنبه، 18 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زندگینامه هنری فورد، پدر صنعت خودرو
هنری فورد در 30 ژوئیه 1863 از ویلیام و مری فورد در یک شهر روستایی در غرب دیترویت در میشیگان متولد شد که اکنون بخشی از دیربورن است. او دو خواهر داشت، به نام مارگارت و جین و دو برادر به نام ویلیام و رابرت.
 
هنری در سن 15 سالگی استعداد خود را در مکانیک نشان داد. او تعدادی از ساعت‌ها و گاه شمار متعلق به دوستان و خانواده خود را برمی‌داشت و چندین بار مجددأ با هم ادغام می‌کرد.
 
پدرش می‌خواست او را در مزرعه خود به کار گیرد، اما هنری واقعأ به کشاورزی علاقه‌مند نبود. هنگامی که مادرش در سال 1876 درگذشت، او ویران شد. ارتباط او با مزرعه به طور کلی قطع شد. بنابراین در سال 1879 او خانه را ترک کرد و به دیترویت رفت تا برای جیمز فلاور و برادرانش کار کند و بعدأ در شرکت دیترویت به عنوان یک کارآموز مکانیک کار می‌کرد. در سال 1882 او به مزرعه بازگشت و متخصص در راه اندازی موتور بخار قابل حمل وستینگ هاوس شد. بعدأ این شرکت او را برای خدمات موتورهای بخار خود استخدام کرد.
 
در سال 1888، او با کلارا آلا بریانت ازدواج کرد. آنها یک پسر به نام ادسل بریانت فورد داشتند.
هنری فورد در سال 1891 به عنوان مهندس به کمپانی "روشنایی ادیسون" پیوست و بعد از آن در سال 1893 به سمت مهندس ارشد ارتقا یافت. پس از این ارتقاء، او برای دستیابی به آزمایشات شخصی خود با موتورها وقت زیادی گذاشت.
 

شرکت موتور فورد

در سال 1903، هنری فورد و یازده سرمایه‌گذار دیگر، شرکت فورد موتور را تشکیل دادند. او یک ماشین را طراحی کرده بود که بر روی یخ دریاچه سنت کلایر حرکت می‌کرد و رکورد سرعت آن، در آن زمان بی‌سابقه بود.
 
در سال 1908، او مدل "T" را معرفی کرد که مترادف نام شرکت بود. ماشین ساده‌ای بود و به همان اندازه برای رانندگی ساده بود. او آن را با قیمت ارزان و گسترده تبلیغ کرد. او شبکه‌ای از نمایندگی‌ها را در تمام شهرهای کوچک و بزرگ آمریکا ایجاد کرد که باعث افزایش فروش او شد. همچنین ایستگاه‌هایی را برای کمک به رانندگان ماشین‌های خود تأسیس کرد.
 
آنچه که در فرآیند تولید اتومبیل‌ها انقلابی به پا کرد معرفی خطوط تولید مونتاژ در سال 1913 بود. هنری فورد همچنین به عنوان پدر سیستم تولید خط مونتاژ شناخته می‌شود.
 
در سال 1914 او ساعت کار روزانه کارگران را از 9 ساعت به 8 ساعت کاهش داد و دستمزد روزانه را از 2.34 دلار به 5 دلار افزایش داد. او همچنین یک برنامه کاری 5 روز در هفته را ایجاد کرد. این تغییرات باعث انقلابی در کارکنان این شرکت شد زیرا کارگران ماهر و با استعداد برای کار به شرکت موتور فورد رفتند. این کار، هزینه‌های آموزشی را کاهش داد و همچنین مهاجرت کارگران از یک شغل به شغلی دیگر در جستجوی درآمد بهتر را کاهش داد.
 
هنری فورد همچنین در گروه خود یک دپارتمان جامعه شناختی ایجاد کرد تا بررسی کند که کارگران زندگی روزمره خود را چگونه می‌گذرانند. فعالیت‌هایی مانند قمار و نوشیدن نوشابه‌های مضر غیر قابل قبول بود و این کار اغلب کارگران را از دریافت حقوق بیشتر محروم می‌کرد.
 
در سال 1918، نیمی از خودروهای آمریکایی مدل فورد تی اس بود. این زمان، همچنین سالی بود که فورد بازنشسته شد و پسرش ادسل به عنوان رئیس شرکت انتخاب شد. اما هنری قدرت تصمیم‌گیری نهایی را حفظ کرد و چندین بار تصمیمات پسرش را تغییر داد.
 
در دهه 1920، فورد فعالیت کمپانی را در مقیاس بین المللی گسترش داد، از جمله در استرالیا، هند، فرانسه و ایتالیا کارخانه ساخت. او به استالین کمک کرد تا یک کارخانه بسازد، که در حال حاضر GAZ نامیده می‌شود و در گرجستان است.
 
تا اواسط دهه 1920 از مدل T توسط رقبای دیگر پیشی گرفته شد. اما هنری حاضر به گوش دادن به حرف پسرش نبود که تغییراتی را در ماشین انجام دهد یا طرحی مالی معرفی کند، زیرا اکثر شرکت‌های دیگر این امکانات را ارائه می‌دادند، علاوه بر اینکه امکانات بهبود یافته‌ای داشتند. به همین دلیل، مدل T افت کرد. در سال 1926، در نهایت این مدل منسوخ شد و مدل A فورد در سال 1927 با ویژگی‌های بهبود یافته و سیستم تغییر مدل سالانه معرفی شد. در سال 1930، فورد در نهایت اجازه ساخت یک برنامه مالی تحت اعتبار جهانی شرکت را داد.
 
از سال 1925، فورد در جنگ جهانی اول به ساخت هواپیما دست زد - شناخته شده‌ترین آن Ford 4AT Trimotor بود.
 
هنری فورد به شدت با اتحادیه‌های کارگری مخالفت می‌کرد و اجازه تشکیل اتحادیه در کارخانه خود را نداد. او یک بوکسور سابق نیروی دریایی را به عنوان رئیس بخش خدمات خود استخدام کرد که کارگران را وادار به توقف فعالیت‌های اتحادیه می‌کرد. اما در سال 1941، مجبور شد کوتاه بیاید و سرانجام موافقت کرد تا اتحادیه کارگران خودرو را به رسمیت بشناسد.
 
در سال 1941، او همچنین به جهان، چگونگی تولید هواپیمای بمب افکن B-24 Liberator را نشان داد. کارگران او در آن زمان 24 ساعته کار می‌کردند.
 
ادلس فورد در سال 1943 در اثر سرطان معده فوت کرد و هنری از بازنشستگی بیرون آمد.
 

صلح‌جویی و ضد سامی‌گرایی

هنری فورد بسیار فعال در برقراری صلح بود. در طی جنگ جهانی اول، او یک کشتی صلح را برای اروپا تأمین کرد. همراه با 170 نفر دیگر مانند او، کشتی به سوئد و هلند برای دیدار با فعالان صلح می‌رفت. اما این تلاش کاملأ منفعت طلبانه بود، به ویژه در شرایطی که شرکت هواپیمایی خود او از جنگ سود می‌برد.
 
هنری فورد از نظر چندین فعالیت ضد سامی زیر ذره بین قرار گرفت، به خصوص با اشاره به روزنامه ایندیپندنت دیربورن که متعلق به دوست نزدیک و دبیر خصوصی‌اش، ارنست جی لیبولد بود. این روزنامه مقالاتی را چاپ کرد که در مواردی ضد سامی، ضد کار و ضد الکل بودند. در دهه 1920 این روزنامه همچنین چند مقالات ضد یهودی را در مجموعه‌ای 4 بخشی تحت عنوان "یهودی بین المللی، مشکل اصلی جهان" چاپ کرد.
 
آدولف هیتلر، هنری فورد و ایده‌ها و سیاست‌هایش را تحسین کرده و به این نکته اشاره کرد که او تصویر فورد را بر روی دیوار خود نصب کرده است. هیتلر همچنین اعلام کرد که تلاش خواهد کرد تا نظریه‌های فورد را در عمل و همچنین مدل Volkswagen را در خطوط مدل T تکرار کند. هنری فورد در سال 1891 به عنوان مهندس به کمپانی "روشنایی ادیسون" پیوست و بعد از آن در سال 1893 به سمت مهندس ارشد ارتقا یافت. این روزنامه در سال 1927 پس از آنکه با دادخواستی علیه آن شکایت شد، بسته شد. فورد ادعا کرد که هیچ چیز در این مورد نمی‌دانست و هیچ کدام از این مقالات را ندیده است. او همچنین ادعا کرد که هیچ محتوایی از مقالات چاپ شده را نفهمیده است. توزیع این نشریه در سال 1942 متوقف شد، اما گمانه زنی‌ها بر اساس منابع ادعا می‌کنند که فورد می‌دانست چه چیزی در این روزنامه چاپ می‌شود و علاوه بر این چند تن از دوستان خوب فورد، یهودی بودند.
 

مرگ

در سال 1938، فورد دچار حمله قلبی شده بود و پس از آن او بازنشسته شد. فورد در سال 1943 هنگامی که پسرش درگذشت، ریاست شرکت خود را مجددأ از سر گرفت. اما سلامتی او بدتر شد. در سال 1945 او مدیریت شرکت خود را به نوه اش، هنری فورد دوم داد و در نهایت خود را بازنشسته کرد. در روز هفتم آوریل 1947، هنری فورد در اثر خونریزی مغزی فوت کرد. او در آن زمان 83 سال داشت.
 
منبع: هیستوری پلکس


مشاهیر مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما