نگاهی دقیق به انواع مختلف اتومبیل ‏

با وجود تعداد بسیار تولید کنندگان خودرو در بازار که هرکدام تعداد قابل توجهی مدل عرضه می‌کنند، تعجبی ندارد که به هنگام ‏انتخاب دچار سردرگمی شویم. در چنین شرایطی، برخورداری از کمی اطلاعات در خصوص انواع مختلف خودرو می‌تواند به ما در ‏انتخاب درست کمک کند.‏
شنبه، 15 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
نگاهی دقیق به انواع مختلف اتومبیل ‏
از زمان اختراع نخستین ماشین بخار در سال 1672، اتومبیل‌ها تدریجاً به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما بدل شده‌اند. با نگاهی دقیق به صنعت خودروسازی متوجه می‌شویم که این صنعت تلاش بسیاری در جهت بهبود اتومبیل‌های خود انجام داده است. در مقایسه با مدلهای اولیه که با سرعت 16 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کردند اتومبیل‌های فوق‌العاده سریع امروزی به داشتن سرعتی متوسط بر 241 تا 322 کیلومتر در ساعت به خود می‌بالند.

تنها در یک دهه گذشته چندین مدل جدید خودرو به بازار عرضه شده است که هرکدام در نوع خود منحصر بفرد هستند. آخرین مدل ارائه شده توسط صنعت خودرو سازی، اتومبیل‌های هیبریدی هستند که از دو منبع سبز یا دوستدار محیط زیست و دیگری بنزین تأمین نیرو می‌کنند.
 یک مدل خاص می‌تواند هم به عنوان یک ماشین اسپورت و همینطور کروکی طبقه بندی شوداصطلاح «خودرو، اتومبیل یا ماشین» در معنای وسیع خود به وسیله نقلیه‌ای اطلاق می‌شود که عمدتاً به منظور انتقال مسافر از یک مکان به مکان دیگر بکار می‌رود. اتومبیل‌ها بر اساس شکل، اندازه، ویژگیهای فنی، عملکرد و غیره به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. با این حال، رسیدن به یک فرمول خاص و طبقه بندی تمام خودروهای موجود بر اساس آن کار بسیار سختی است. به عنوان مثال یک مدل خاص می‌تواند هم به عنوان یک ماشین اسپورت و همینطور کروکی طبقه بندی شود. آئودی R8 اسپایدر بهترین نمونه از آن است.

طبقه بندی تمام و کمال خودروها تقریباً غیر ممکن است، در ادامه نمونه‌هایی از برخی معروف‌ترین انواع دیده شده در بازار آورده شده است که به درک بهتر آنها کمک می‌کند.
 

کروکی

 
کروکی

خودروهای با قابلیت جمع شدن سقف یا به اصطلاح کروکی، اتومبیل‌های کوچکی هستند که سقف آنها می‌تواند جمع یا باز شود در نتیجه به کاربر اجازه «تبدیل» آن از یک وسیله نقلیه بسته به نوع روباز را می‌دهد. دو گونه از این نوع اتومبیل وجود دارد که کروکی‌های نرم سقف و کروکی‌های سخت سقف را شامل می‌شود. در انواع نرم، سقف ماشین از وینیل یا برزنت ساخته شده است در حالی که در انواع دیگر، سقف از جنس پلاستیک یا فولاد است.

سقف جمع شده درون صندوق عقب وسیله نقلیه و یا روی آن قرار می‌گیرد. برخی از کروکی‌ها جهت جمع شدن سقف، نیاز به تاشو دستی دارند در حالی که در برخی دیگر این کار به صورت خودکار انجام می‌شود، البته اکثر کروکی‌های مدرن در دسته دوم قرار می‌گیرند.

گرچه اکثر کروکی‌ها دو نفره و دارای دو درب هستند، اما کروکی‌هایی نیز وجود داشته که چهار نفره بوده که از دو یا چهار درب تشکیل شده‌اند. به برخی از کروکی‌های معروف می‌توان به فورد موستانگ، فولکس واگن بیتل، داج اَوِنجر، میتسوبیشی اکلیپس اسپایدر، پونتیاک سانفایر و غیره اشاره کرد.
 

کوپه

 
کوپه

خودروهای کوپه، ماشین‌های دو نفره دارای دو درب هستند که گاهی چهار نفره آنها نیز یافت می‌شود و سقف به طور معمول به سمت عقب کشیده یا متمایل می‌شود. طراحی منحصر بفرد کوپه چهار نفره و همراه با فاصله به شدت کاهش یافته صندلی‌های جلو و عقب، آن را شبیه به نسخه کوتاه و جمع و جور شده انواع دارای چهار درب ساخته است.

از سوی دیگر کوپه دو نفره شبیه به ماشین اسپورت است هرچند لزوماً مانند آن نیست. برخی از مدلهای معروف کوپه بنتلی کانتیننتال جی تی، استون مارتین دی بی اس، شورولت مونته کارلو، جاگوار ایکس جِی، فراری 612 اسکاگلیتی و ساترن آیون چهار درب را شامل می‌شود.
 

هاچ‌بک

 
هاچ بک

خودروهای هاچ‌بک، اتومبیل‌هایی هستند که فضای سرنشین با فضای بار به گونه‌ای یکپارچه شده‌اند که می‌توانید تمام وسایل خود را از طریق درب لولایی بزرگی که از بالا باز می‌شود به درون اتومبیل وارد نمایید. طراحی آن به گونه‌ای است که از طریق درب عقب به فضای بار دسترسی خواهید داشت. این اتومبیل‌ها به دلیل وجود درب اضافی جهت دسترسی به فضای بار، معمولاً تحت عنوان هاچ‌بکهای سه یا پنج درب توصیف می‌شوند.

بر خلاف خودروهای دیگر، فضای بار این اتومبیل‌های سایز متوسط از صندلی عقب قابل دسترسی است. اندازه هاچ‌بکها از خودروهای بسیار کوچک تا ماشینهای سایز متوسط متغیر است و جهت استفاده در ترافیک شهری مناسب هستند.

برخی از معروف‌ترین مدل‌های هاچ‌بک موجود در بازار نامهایی مانند آئودی S3، داج کالیبر، مینی کوپر، شورلت آویو، لکسوس سی‌تی 200h و غیره را دربرمی‌گیرد.
 

مینی ون

 
مینی ون

اتومبیل‌های مینی ون در اندازه متوسط و بلندتر از خودروهای سدان و هاچ‌بک عرضه می‌شوند و به جهت برخورداری از فضای داخلی وسیع شناخته شده‌اند. به این خودروها همچنین وسایل نقلیه چند منظوره (MPV) گفته می‌شود به این دلیل که جهت حمل مسافر و همچنین بار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در برخی از مدلهای مینی‌ون، صندلی‌ها می‌توانند به منظور تبدیل ماشین سواری به وسیله نقلیه باری جمع شوند. یکی از ویژگی‌های عجیب موجود در اکثر مینی‌ونها درب کشویی آنها است که عمل بارگیری را بسیار راحت می‌سازد.

برخی از معروف‌ترین مدلهای مینی‌ون موجود، داج گرند کاروان، فولکس واگ روتان، کیا کارنوال، هیوندا انتورج، تویوتا سییِنا، هوندا اودیسه و غیره را شامل می‌شود.
 

سِدان

 
سدان

خودروهای سدان از مدلهای متوسط تا بزرگ را شامل شده و برخلاف نوع کوپه معمولاً دارای دو ردیف صندلی با فضای وسیع هستند. در حالی که نشستن دو نوجوان در صندلی عقب یک خودرو کوپه موجب کمبود فضا و احساس فشار می‌شود، اما در خودروهای سدان دو فرد بزرگسال بدون احساس فشار جای می‌گیرند و به همین دلیل این خودروها برای خانواده ایده‌آل هستند.
خودروهای سدان از جمله متداول‌ترین خودروها بوده و به سدانهای لوکس و سدانهای اسپورت طبقه بندی می‌شوندخودروهای سدان، به ویژه مدلهای بزرگ آن، مجهز به یک موتور قدرتمند و فضای داخلی اسپورت لوکس هستند. در حالی که اندازه نسبتاً بزرگ آنها می‌تواند استفاده در شهر را کمی سخت سازد، اما همین ویژگی موجب افزایش ایمنی آنها می‌شود. خودروهای سدان از جمله متداول‌ترین خودروها بوده و به سدانهای لوکس و سدانهای اسپورت طبقه بندی می‌شوند.

هوندا اکورد، تویوتا کمری، سوبارو لگاسی، فورد تاروس، بی‌ام‌و سری 7 و غیره برخی از نمونه‌های خودروهای سدان موجود در نواحی مختلف جهان هستند.

* خودروهای سدان لوکس ـ مازراتی کواتروپورت، لینکلن تاون کار و رولزرویس گوست

* خودروهای سدان اسپورت ـ آستون مارتین رپید، میتسوبیشی لنسر اولوشن و لکسوس IS-F
 

اسپرت

 
اسپرت

اتومبیل‌های اسپرت یا ورزشی حقیقتاً نیازی به هیچگونه معرفی ندارند. این خودروهای دو نفره قدرتمند به طور ویژه جهت سرعتهای باورنکردنی طراحی شده و در میان تمامی گروه‌های سنی محبوب می‌باشند.

ویژگی‌های برجسته آنها، برخورداری از یک موتور قدرتمند، ظاهری شیک براساس قوانین آیرودینامیک، قابلیت مانور شگفت انگیز، ظرفیت محدود فضای نشستن و عدم اختصاص فضا برای بار را شامل می‌شود که دو ویژگی آخر موجب سبک وزن شدن و افزایش قدرت آنها می‌شود.

خودروهای اسپرت بدون شک گران هستند اما این اتومبیل‌ها برای افرادی که عاشق قدرت و ظاهرند منظور شده است. برخی از معروف‌ترین اتومبیل‌های اسپرت موجود بوگاتی ویرون سوپر اسپرت، اس‌اس‌سی آلتیمیت آئرو تی‌تی، مک‌لارن F1، آلتیما جی‌تی‌آر، فراری انزو و جاگوار XJ220 را شامل می‌شود.
 

شاسی بلند

 
شاسی بلند

وسایل نقلیه SUV معروف به شاسی بلند به خودروهایی اطلاق می‌شود که جهت رانندگی در خیابانهای معمولی و همچنین برون راهی یا جاده‌ای طراحی شده‌اند. در برخی کشورها به این خودروها، اتومبیلهای جاده‌ای گفته می‌شود. در حالی که یک اتومبیل شاسی بلند و یک استیشن واگن ممکن است شبیه به یکدیگر باشند، اما در واقع استیشن واگن بر روی شاسی‌های سبک وزن ساخته شده است که موجب تمایز این دو از یکدیگر می‌شود. اتومبیل‌های SUV به سه نوع متفاوت شاسی بلندهای سایز کوچک یا جمع و جور، شاسی بلندهای سایز متوسط و شاسی بلندهای فول سایز تقسیم می‌شوند.

برخی از مدلهای شاسی بلند معروف به قرار زیر هستند:

* شاسی بلندهای سایز کوچک ـ هیوندای توسان، جیپ کامپس، رنج روور ایووک

* شاسی بلندهای سایز متوسط ـ چِوی تراورس، فورد اسکِیپ، رنج‌ روور اسپورت

* شاسی بلندهای فول سایز ـ تویوتا سکوئیا، لینکولن نویگیتور
 

استیشن واگن

 
استیشن واگن

اتومبیل‌های استیشن واگن وسایل نقلیه مسافربری هستند که دارای سقف نسبتاً طویل و فضای بار وسیع در عقب می‌باشند. با وجود آنکه فضای بار این وسایل نقلیه نسبت به مینی ون‌ها کمتر است اما نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت که دارای فضای سرنشینی هستند که با اتومبیل سدان برابری می‌کند.

برخی نمونه‌های معروف آن، هوندا اکورد واگن، نیسان اونیر، ولوو 245DL واگن و غیره را شامل می‌شود.

اکنون می‌توانید بسته به نیازتان خودرویی را انتخاب نمایید که تمام نیازهای شما را برآورده می‌سازد. یک اتومبیل کوپه ممکن است برای یک زوج مناسب باشد اما اگر خانواده شما چهار نفره است بایستی در خصوص خرید آن تجدید نظر کنید. هر نوع خودرو مزایا و معایب مختص خود را دارد و بایستی پیش از خرید آنها را در نظر بگیرید.


منبع: wheelzine


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.