زندگی خانوادگی در هند: نمونه‌ای از فرهنگ و سنت‌

زندگی خانوادگی در هند متفاوت از آنچه که در دنیای غرب متداول است، می‌باشد. هند دارای تنوع فرهنگی و قومی فراوانی است، به همین دلیل است که افراد زیادی از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند.
جمعه، 20 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زندگی خانوادگی در هند: نمونه‌ای از فرهنگ و سنت‌
هر منطقه در هند ویژگی‌ها و سنت‌های خود را دارد، مانند خانه‌های ساخته شده از برگ نخل در جنوب که هیچ شباهتی به خانه‌های سنگی در هیمالیا یا خانه‌های قایقرانی در کشمیر ندارد. هر بخش دارای هویت منحصر به خودش است که توسط هندیان دیگر و همچنین جهان مورد احترام است. زندگی خانوادگی در کشور هند نیز به همان اندازه متغیر است. هند یک کشور با شهرهای بسیاری است که در آن مردم از فرهنگ، ادیان و ملل مختلف و غیره زندگی می‌کنند. زبان، لباس، آداب و رسوم مردم تحت تأثیر منطقه‌های مربوطه قرار دارد.
 
اکثر خانواده‌ها در هند خانواده‌های گسترده‌ای هسند، در حالی که هر عضو نقش خود را دارد که اغلب تحت تاثیر سن و جنس قرار می‌گیرد. کودکان گرامی هستند و به عنوان هدیه‌ای از جانب خداوند در نظر گرفته می‌شوند. ساختار خانواده در به هند به نوعی است که در آن، آداب زیادی برای ازدواج وجود دارد که باید همه آنها به شدت دنبال شود. دین، کسوت، شیوه‌های سنتی و تفاوت‌های منطقه‌ای بر ساختارهای خانواده تأثیر می‌گذارد. هندوها نسبت به اعضای خانواده خود بیشتر عاطفی هستند.
 
"اشرش" به معنای مراحل زندگی است که در "مانوسمریتی" و سایر رساله‌های سانسکریت نشان داده شده است. این، شیوه زندگی را در مراحل مختلف یک زندگی توصیف می‌کند.
 
دومین مرحله "آسراما" یا "گریشتاشکرم" است. یک شخص در این مرحله شروع به تشکیل خانواده و انجام وظایف نسبت به آنها و جامعه می‌کند. بهترین توضیح در مورد زندگی خانوادگی در گفت و گو با "ادی گرو" به ما داده شده است. او می‌گوید، "تنها در گریشتا است که ما دو چیز را یاد می‌گیریم - عشق و فداکاری".
 

ازدواج 

داماد هندی با رنگ پیشانی عروس را دست می‌کشد؛ و عهد مقدس عروسی را از او می‌گیرد. "اکنون یک جمله به ما بدهید که ما را به اشتراک گذاشتن عشق، به اشتراک گذاشتن غذای مشابه، به اشتراک گذاشتن نقاط قوت خود، تقسیم بندی یکسان، یک ذهنیت، و اهداف خود هدایت کند. من ساموئدا خواهم بود، جهان بالای سر شما زمین من خواهد بود. با هم ما زندگی می‌کنیم و بچه و دیگر ثروت‌ها را به دست می‌آوریم، پس بیا ای دختر زیبا!"
 
این توضیح یکی از اعمال مقدس عروس و داماد در یک مراسم ازدواج هندی است. ازدواج یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی یک فرد محسوب می‌شود. در هند، مهم‌تر آن است که ازدواج‌ها به طور سنتی برگزار شود.
 
زن و شوهر متأهل هندی به طور سنتی با هم آشنا شده و ازدواج می‌کنند. سیستم سنتی به این ترتیب کار می‌کند که خانواده‌های عروس و داماد آینده‌نگر در جستجوی فرد مناسب، به طور کلی در جامعه خودشان می‌گردند. تصمیم ازدواج به طور کلی، توسط کل خانواده گرفته شده است، هرچند، روزگاری که زوج تا قبل از عروسی یکدیگر را ملاقات نمی‌کردند، گذشته است. امروزه، این دو نفر قبل از این که با هم پیوند زناشویی ببندند، یکدیگر را ملاقات می‌کنند تا با یکدیگر آشنا شوند.
 
در دهه‌های اخیر، درصد ازدواج‌های عاشقانه در حال افزایش است و افراد ترجیح می‌دهند که به تنهایی شریک زندگیشان را انتخاب کنند. در هر صورت، در هند، ازدواج به عنوان یک اتحاد خانوادگی در نظر گرفته می‌شود، نه فقط بین دو نفر. خانواده‌های هندی دارای ارزش‌ها و اصول چندگانه هستند. و این‌ها نقش بسیار مهمی در زندگی شخصی ایفا می‌کنند.
 

با هم بودن 

خانواده مشترک بزرگ هندی همگی زیر یک سقف زندگی می‌کنند. پایه و اساس سیستم خانواده مشترک و ایده‌آل، زندگی با هم در زیر یک سقف است. خانواده شامل پدربزرگ و مادربزرگ، والدین، خواهر و برادر، همراه با خانوادهای دیگر که شامل عموها، عمه‌ها و عموزاده‌ها هستند که در جوار همدیگر قرار دارند.
 
فرهنگ یک سیستم خانواده مشترک، هنوز در بخش‌های عمده‌ای از هند غالب است. حتی مفهوم تازه از یک خانواده مرکزی، در مورد زندگی اعضای مشترک هم وجود دارد. جوهره همبستگی، حاکم است، حتی اگر اعضای خانواده زیر یک سقف نباشند.
 

روابط

زوج‌های هندی جشن ازدواج می‌گیرند. ارزش حفظ روابط در سن بسیار جوانی آموزش داده می‌شود. روابط ارزش و اهمیت بسیار زیادی دارد؛ در حقیقت، بسیار محترم است و حتی برای آن جشن می‌گیرند.
 
در "Raksha Bandhan" پیوند دوستانه بین برادر و خواهر را جشن می‌گیرند، در حالی که در "Karva Chauth" برای زن و شوهر جشن گرفته می‌شود.
 

به اشتراک گذاشتن مسئولیت‌ها و حقوق 

خانواده‌های هندی با هم متحد هستند. همچنین هر عضوی دارای وظایف خانوادگی است. اعضای بزرگ‌تر خانواده مسئولیت کارهای اجرایی خانواده، تصمیم گیری‌های مربوط به خرید و مواد غذایی و همچنین رفاه عمومی خانواده را بر عهده دارند. در صورت داشتن خانواده‌های مشترک، کار خانگی روزانه در میان اعضا به اشتراک گذاشته می‌شود. در نتیجه، این، فشار کلی کار را کاهش می‌دهد. در ساختار سنتی خانواده هندی، مادر، کلید "خانه" را به دختر مجرد متاهل شده منتقل می‌کند. این نشان می‌دهد که مادر مسئولیت‌های خانواده را به عضو جدید انتقال می‌دهد تا از تمام حقوق مانند خود بهره‌مند شود. پسر مسئولیت‌های پدرش را با دادن حمایت مالی و عاطفی که او نیاز دارد، برطرف می‌کند. در هند، مهم‌تر آن است که ازدواج‌ها به طور سنتی برگزار شود. به اشتراک گذاری مالکیت اموال خانواده در هند، امروزه، به طور مساوی در میان همه کودکان تقسیم می‌شود. در ساختار سنتی، پسران خانواده سهم خود را در اموال پدران خود دارند. اموال به طور یکسان در بین پسران تقسیم شده و پس از مرگ والدین به آنها تحویل داده می‌شود. پس از اجرای قانون اخیر توسط دولت هند، دختران سهم خود را در اموال والدین به دست می‌آورند. خوشبختی، مهربانی و احترام به خانواده‌ها در هند با احتیاط احترام به سالمندان در نظر گرفته می‌شود. اعضای بزرگ خانواده از طرف جوانان مورد احترام قرار می‌گیرند. حتی پس از اینکه والدین پیر شده و نان آور نباشند، هنوز "تصمیم گیرنده" هستند. هیچ تصمیم‌گیری کلیدی بدون رضایت آنها اتخاذ نمی‌شود. این به دلیل فاکتور سن نیست، بلکه به دلیل احترام و عشقی است که همه اعضای خانواده به آنها دارند.
 
حرکات "Namaste" و "دست زدن به پاهای" بزرگان، یک علامت از احترام است. همچنین اعتماد و احترام متقابل زیادی در خانواده وجود دارد. با داشتن بسیاری از تفاوت‌ها در کسب و کار بزرگ خانواده، اعتماد به روابط همیشه نقش مهمی دارد. برای مثال، گروه Bharti Airtel توسط Sunil Bharti Mittal تأسیس شده و در حال حاضر عملیات خود را در آفریقا تحت مدیریت یکی از پسران دوقلوی خود یعنی Shravin Bharti Mittal انجام می‌دهد.
 

ارزش‌های فرهنگی و سنتی

هندوستان دارای ارزش و آداب و رسوم سنتی خود است. ساختار سلسله مراتبی دنبال می‌شود و احترام نه تنها به اعضای بزرگ‌تر، بلکه همچنین به اعضای رتبه‌بندی شده در سلسله مراتب پایین‌تر گذاشته می‌شود. حتی بچه‌ها در خانواده با احترام زیاد خطاب می‌شوند. در خانواده سنتی هندی، سرپرست خانواده اهمیت زیادی دارد. او نان آور است و مسئولیت خانواده به او سپرده شده است. تنها پس از بازنشستگی او پسرش یا پسرهایش به دنبال راه او می‌روند. والدین سالخورده همچنان با فرزندان خود زندگی می‌کنند، حتی پس از بازنشستگی. ارزش‌های فرهنگی این کشور به وضوح توسط بسیاری از نویسندگان نوشته شده است. مارک تواین، در یکی از نوشته‌های خود، نگاهی اجمالی به این ساختار سنتی داشت. او گفت: "هند گهواره‌ای از نژادهای بشر است، محل تولد انسان، مادر تاریخ، مادر بزرگ افسانه‌ای، و مادر بزرگ سنتی است. ارزشمندترین و پر رنگ‌ترین مطالب ما در تاریخ انسان تنها در هند است و این کشور فقط این ثروت را دارد! "
 
زندگی خانوادگی هندی به دنبال فرهنگ غنی این ملت است؛ آیین‌ها و سنت‌ها غالب هستند. مردان و زنان به طور کلی احساسات خود را نسبت به یکدیگر در مقابل بزرگان خانواده نشان نمی‌دهند. در سنت‌های بسیاری، زنان معمولاً در برابر مردان مسن در خانواده، سر خود را به عنوان علامت احترام پایین می‌آورند. با وجود افزایش تعداد زنان کارمند، این سنت "پورداه" در شهرها ناپدید شده، اما احترام هنوز در آن وجود دارد. با توجه به اعتقاد عام، زنان در خانواده‌های هندی به همان اندازه احترام و اهمیت دارند که به عنوان مرد همتای امروزی. با توجه به آزادسازی زنان و مفهوم درآمد یکسان، نقش زنان در خانواده‌های هندی، دو برابر شده است. آنها نقش نان آور در خانه را در هم ایفا می‌کنند. در جامعه هندی، چشم انداز توانمند سازی برای زنان وجود دارد. سانگا میترا، دختر پادشاه آشوکا معروف، به سریلانکا رفت تا مواضع بودائیسم را بیان کند. با این وجود، نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که زنان هندی زیادی وجود دارند که هنوز از شر انزجار جنسیتی رنج می‌برند. حمایت مالی در خانواده‌های هندی، از والدین و کودکان ضعیف نیز وجود دارد. خانواده‌های هند از یکدیگر حمایت مالی می‌کنند. بر خلاف دیگر فرهنگ‌ها، والدین حتی پس از اینکه به کهنسالی می‌رسند، توسط فرزندان خود مراقبت می‌شوند. استانداردهای زندگی برای مردم خیلی مهم نیست، زیرا آنها صلح و رضایت زندگی را به ثروت یا رفاه مالی ترجیح می‌دهند. اگر بچه‌های هندی قادر به انجام کاری به تنهایی نباشند، والدین همواره از آنها حمایت می‌کنند. این درست مثل بچه‌هایی است که پس از بازنشستگی از پدر و مادرشان مراقبت می‌کنند. خانواده‌های هندی دارای طبقات فقیر، طبقه متوسط ​​و ثروتمندان هستند. سبک زندگی نیز به همین ترتیب متغیر است. همچنین در هند شرایط مختلف زندگی وجود دارد. خانواده‌های شهری از خانه‌های مدرن، خدمتکاران، نگهبانان و اتومبیل‌ها لذت می‌برند، در حالی که طبقه متوسط ​​معمولاً در آپارتمان‌ها یا خانه‌های کوچک‌تر زندگی می‌کنند. خانواده‌های فقیر در کلبه‌های ساده و یا خانه‌های درختی زندگی می‌کنند. استانداردهای زندگی برای مردم خیلی مهم نیست، زیرا آنها صلح و رضایت زندگی را به ثروت یا رفاه مالی ترجیح می‌دهند. خانواده‌های بزرگ مشترک، در خانه‌های بزرگی زندگی می‌کنند که اتاق‌های زیادی دارد. تغییرات در خانواده‌های هندی موجب شده است که خانواده‌های مدرن هندی بسیاری که از شیوه‌های غربی را بپذیرند. امروزه، نقش‌های سنتی به ویژه در مناطق شهری در حال تغییر است. ارزش‌های مهم مشترک و متعلق به خانواده‌های هندی، پا برجا است. اما نسل جوان امروزی که در عصر مدرن است، به نظر نمی‌رسد که سنت‌ها و شیوه‌های خانوادگی را که خانواده‌های آنها طی دهه‌ها دنبال کرده‌اند، دوست داشته باشد. آنها بیشتر نسبت به فرهنگ و شیوه زندگی غربی تمایل دارند. مردم هند عموماً پیشرفت، اتحاد و پشتیبانی خانواده را در طول عمر خود در نظر می‌گیرند. بحث در مورد زندگی خانوادگی در هند همچنان می‌تواند ادامه یابد، زیرا چیزهای جالب‌تری در مورد آن وجود دارد. به طور کامل، باید بدانید که افراد در هند به زندگی خانوادگی تمایل دارند و این تعهد در هر عضو درون خانواده مشهود است.
 
منبع: Stephen Rampur - Historyplex


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما