پیری و پیر شدن قابل مهار است ؟

پیری یک پدیده ی طبیعی است که در همه ی افراد رخ می دهد لازم به ذکر است که این عوامل به طور کامل قابل مهار نمی باشد ولی با در نظر گرفتن اصول های خاص می توان عوامل به وجود آمدن پیری را به تعویق انداخت.
شنبه، 21 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
پیری و پیر شدن قابل مهار است ؟
پیری چیست؟ چرا با گذر زمان پیر می شویم ؟ آیا راهکاری برای درمان این مشکل موجود است؟ آیا پیشرفت ها موجود در علم و تکنولوژی روزی قادر خواهد بود که از پیر شدن انسان جلوگیری کند؟ در این مقاله سعی داریم با ارائه ی اطلاعات کامل در این زمینه سعی داریم بحث کلی در پیرامون پیری داشته باشیم . با ما همراه باشید تا بررسی کنیم و ببینیم آیا روزی انسان قادر خواهد بود راهکاری مناسب در برابر پیرشدن به دست آورد یا نه ؟ چرا پیر می شویم سوالی است که اگرچه جواب های متفاوتی برای آن مطرح شده است ولی تاکنون هیچ کس نتوانسته ثابت کند که دلایل یاد شده علت پیرشدن است یا پیرشدن عامل به وجود آمدن آن ها است.

پیری و پیر شدن قابل مهار است ؟

با وجود همه ی راز و رمزی که در این راستا موجود است ما سعی داریم به اکسیر جوانی دست یابیم و همواره  جوان به نظر برسیم در این راستا برخی از افراد بر این باور هستند که اگر جوان بمانند می توانند از مردن جلوگیری کند و زندگی جاودانه داشته باشند در این راستا باید بگوییم که بیشتر علل مرگ در بین افراد پیری نیست هر لحظه شاهد مرگ افراد بسیاری هستیم بدون آنکه پیر باشند به عبارت بهتر می توان گفت پیری یکی از عوامل مرگ می باشد به گونه ای که بدن در اثر پیر شدن مقاومت و کارایی خود را از دست می دهد و ما دیگر توانایی لازم برای مقاومت در برابر حوادث مختلف را نداریم.

حال با جوان ماندن باید به گونه ای قوای بدن حفظ شود بهتر است بدانید با این راه فقط می توانیم یکی از دلایل مرگ و میر را تعدیل کنیم.
 

عوامل موثر بر پیری

عوامل مختلفی موجود است که پیری را تشدید می کند و افرادی که سبک زندگی ناسالم را دنبال می کنند به مراتب بیشتر در در معرض پیری هستند در واقه نشانه های پیر شدن در این افراد زودتر آشکار می شود بنابراین اگر تمایل دارید دیرتر پیر شوید باید اصول های خاصی را دنبال کنید.

از جمله مهمترین عوامل پیری:
• عادت ناسالم روزمره که شما را سریع تر پیر می کنند
• لم دادن و خمیده بودن
• برنامه ریزی چند وظیفه ای
• حذف تمام چربی ها از رژیم غذایی
• شما همیشه برای دسر آماده هستید و البته اگر بیش از حد دسر می خورید
• خواب ناکافی از دلایل پیر شدن زودرس
• دوست دارید خانه تان گرم باشد
• شما یک ماراتون تلویزیون را دوست دارید
• بر روی شکم خوابیدن باعث پیر شدن زودرس می شود
• پیری زودرس به دلیل استفاده نکردن از کرم چشم
• بیشتر روز خود را نشسته سپری می کنید:
• از کرم ضد آفتاب فقط در تعطیلات استفاده می کنید
• عاشق آرایش هستید
 
پیری و پیر شدن قابل مهار است ؟


علائم پیری

پیری علائم مختلفی دارد که از فرد به فرد دیگر این عوامل می تواند شدیدتر باشد ولی برخی از عوامل موجود است که می توان نشانه های آن را در هر فردی که پا در سن کهولت گذاشته است ببینیم

از جمله مهمترین علائم پیری می توان موارد زیر را در نظر گرفت:
• از دست دادن مو نه فقط موی سر
• کاهش قدرت عضلانی
• عامل ژنتیک
• تجمع چربی دور بدن
• خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست بدن
• بی خوابی و اختلال در خواب
• کم شدن توده استخوان بدن
• کاهش سرعت در بهبود زخم‌ها
• ضعف در پیاده روی
• قرار گرفتن بیش از حد زیر نور مستقیم خورشید

هر کدام از موارد یاد شده از فردی به فرد دیگر میزان مختلفی دارد و الزاما وجود برخی از آنها دلیل بر پیری شما نیست به عنوان مثال وجود یک بیماری در بدن ممکن است سبب شود به راحتی پیاده روی نکنید در این حالت الزامی نیست که بگوییم شما پیر شده اید. هر کدام از علائم ها نیز در یک زمان ظهور نمی کنند بلکه در یک بازه ی زمانی خاصی می توانید شاهد به وجود آمدن برخی از آنها باشید.
 

چرا پیر می شویم؟

پیر شدن یک پدیده ی طبیعی است که در همه ی افراد رخ می دهد ولی گاها شاهد این هستیم که دو فردی که هم سن هستند یکی از آنها به مراتب بیشتر داری  علائم پیری است در این حالت لازم است بگوییم که پیری غیر قابل پیگیری به طور کامل است ولی با در نظر گرفتن اصول و راهکارهایی می توان حضور آن را کنترل کرد به گونه ای با تغییر سبک زندگی و از بین بردن تنش هی موجود می توانیم دیرتر پیر شویم یا به عبارتی بهتر دیرتر به علائم پیر شدن برسیم. تغییرات آناتومی ، بیوشیمی ، فیزیولوژی ایجاد ده در بدن سبب می شود که به مرر زمان سلول های بدن تحت کنترل قرار گیرند و پیر شویم. در این راستا بهتر است بگوییم که بین طول عمر و پیر شدن رابطه ای موجود است ولی لزوما علت مرگ افراد به خاطر پیر شدن  نیست . در سراسر جهان زنان به مراتب بیشتر از مردان زندگی می کنند عوامل مختلفی بر همین موضوع نیز دخیل است که از مهمترین آنها می توان به وجود دو کروموزوم x  اشاره کرد. پیری قابل کنترل به طور کامل نیست ولی با تغییر سبک زندگی می توان تا حدودی دیر تر به ان مبتلا شد.

دلیل اینکه طول عمر مردان نسبت به زنان کمتر است می تواند به مشکلات دیگری از جمله مصرف سیگار و مشروبات در مردان به مقدار بیشتر اشاره  کرد و همچنین این افراد در معرض انواع مختلف از بیماری ها حساس تر می باشند به عنوان مثال بیماری های قلبی در بین مردان رایج تر است و از سوی دیگر امید به زندگی در خانم ها بیشتر است. آیا روشی برای پیشگیری از پیر شدن موجود است؟


پیری و پیر شدن قابل مهار است ؟

پیشگیری از پیری

همانطور که در بخش های قبلی مطرح کرده ایم درمان قطعی برای پیری وجود نست و تاکنون هیچ فردی نیز نتوانسته اند راهکارهای مفیدی برای درمان و یا پیشگیری از آن به دست آورد ولی با انجام آزمایش های مختلف دانشمندان ثابت کرده اند که  با در نظر گرفتن برخی از نکات ویژه و اصول های خاص در زندگی روزمره از ابتلای زود هنگام به پیر شدن جلوگیری کنیم.

از مهمترین عواملی که می تواند گزینه ی ایده الی برای پیشگیری از پیر شدن زود هنگام در نظر گرفته شود می توان به ورزش کردن اشاره کرد عامل بعدی نیز تغذیه ی سالم است. تغذیه ی سالم تغذیه ای است که بدن از مواد مغذی سالم مختلفی برخوردار است در نظر داشته باشید که انتخاب رژیم های غذای نادرست به گونه ای که در این حالت برخی از مواد مغذی به بدن نمی رسد از دلایل اصلی پیری زود هنگام است .

موضوع دیگری که در بررسی مطالبی در مورد پیر شدن باید خاطر نشان کنیم این است که از پیر شدن نترسید پیر شدن دقیقا چیزی مانند مردن است همه ی افراد قرار  است گرفتار آن شوند به جای اینکه نگران پیر شدن باشید و استرس های اضافی ایجاد کنید سعی کنید از پیر شدن لذت ببرید از هم اکنون برنامه ریزی های خاصی برای دوران پیری در نظر بگیرید به عنوان مثال تصمیم بگیرید از یک سنی به بعد که دوران پیری در شما نمایان می شود سعی کنید تورهای سفر را در اولویت خود قرار دهید یا جمع آوری برخی کلکسیون های خاص را در اولویت در نظر بگیرید. پیر شدن آنقدر که تصور می کنید سخت و ناراحت کننده  نیست.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.