با خواص روغن آفتابگردان طبیعی آشنا شوید

روغن آفتابگردان یکی از روغن‌های رایجی است که برای سرخ کردن و پخت‌و پز مواد غذایی، کاربرد گسترده‌ای دارد. این روغن را از دانه‌های روغنی گل آفتابگردان استخراج می‌کنند. از این روغن برای مصارف خوراکی استفاده می‌شود. در ادامه به بیان خواص آن می پردازیم.
دوشنبه، 23 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با خواص روغن آفتابگردان طبیعی آشنا شوید
روغن آفتابگردان طبیعی یکی از سالمترین روغن های نباتی بوده، از نظر کاربرد و خواص برای مصارف متعدد مناسب است. این روغن از دانه‌های گل آفتابگردان روغنی توسط فشار مکانیکی (پرس کردن) یا توسط حلال و یا ترکیبی از دو روش به‌دست می‌آید. روغن آفتابگردان از نظر ترکیبات چرب شبیه خواص روغن زیتون و یکی از تامین کننده های ویتامین ای بدن است. 

بر همین اساس بسیاری از متخصصان قلب و عروق آن را بهترین روغن برای پیشگیری از مشکلات قلبی و عروقی می دانند. همچنین روغن آفتابگردان دارای خاصیت ضد التهابی بوده، بتاکارتن و موم موجود در این روغن با ایجاد یک لایه روی پوست‌ از سلول‌های پوست محافظت می‌کند، به طوریکه با اطمینان میتوان گفت، روغن آفتابگردان طبیعی، راهی سالم برای التیام پوست و حفظ سلامت آن می‌باشد.


مشخصات روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان رنگ زرد روشن و شفاف و طعم مطلوبی دارد و روغنی مناسب برای پخت و پز غذا و استفاده در سس‌های سالاد است. همچنین از این روغن در صنعت برای تهیه صابون‌ها و مواد شوینده استفاده گسترده‌ای می‌شود. لازم به ذکر است مقدار اسید چرب اشباع در روغن آفتابگردان کم بوده و نقطه دود آن بالا (246 درجه سانتیگراد) می باشد، لذا میتوان از این روغن در سرخ کردن مواد غذایی که جذب روغن بالایی دارند، استفاده نمود.


خواص روغن آفتابگردان

برخی از مهمترین خواص درمانی روغن آفتابگردان به شرح زیر می باشد:

کاهش کلسترول بد خون و در نتیجه کاهش ریسک حملات قلبی به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیراشباع از مهمترین خواص روغن آفتابگردان است.

از فواید مصرف روغن آفتابگردان برای زنان، کاهش شدت دفعات گُر گرفتگی در زنان یائسه است.

مصرف متعادل روغن آفتابگردان برای بیمارن مبتلا به دیابت مناسب بوده در تنظیم سطح قند خون موثر است.

روغن آفتابگردان حاوی مقادیر زیادی از ویتامین‌ها به ویره ویتامین ای است که برای سلامت پوست بسیار مفید می باشد. استفاده از این روغن، پوست را در برابر آسیب های ناشی از اشعه خورشید محافظت نموده، به طور کلی استعمال آن باعث نرمی و لطافت پوست می گردد. این روغن نسبت به سایر روغن‌ها به راحتی جذب پوست می‌شود و در نتیجه پوست را عمیقاً مرطوب نگه می‌دارد و روی پوست لایه‌های چربی به جا نمی‌گذارد که باعث مسدود شدن منافذ پوست شود. همچنین خاصیت ضدالتهابی آن باعث می‌شود تا التهابات یا سوزش پوست به هر دلیل داخلی یا خارجی برطرف شود.

روغن آفتابگردان دارای خاصیت تب بر و آارامبخش است و از این رو مصرف آن در پخت غذاها برای درمان سرماخوردگی مفید می باشد.

استفاده از روغن آفتابگردان از تصلب شرائین پیشگیری می کند.

از دیگر خواص روغن افتابگردان در طب سنتی کمک به درمان بیماری یرقان می باشد.

بهبود سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان از دیگر کاربردهای درمانی و خواص روغن افتابگردان است. در حقیقت اسیدهای چرب اشباع موجود در این روغن، همانند خواص روغن ذرت باعث شده تا از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت نماید.


ترکیبات شیمیایی و ارزش غذایی روغن آفتابگردان

روغن استخراج شده از دانه‌های آفتابگردان یکی از غنی ترین روغن‌های گیاهی محسوب می شود که بخش عمده‌ای از آن را تری‌گلیسرول‌ها (۹۸ تا ۹۹ درصد) و بخش کوچکی از آن را فسفولیپیدها، توکوفرول‌ها و استرول‌ها تشکیل می‌دهند و میزان اسید پالمتیک در این روغن کم است. این روغن همانند دانه‌های آفتابگردان حاوی انواع ویتامینها، املاح و مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان می باشد.

جدول ارزش غذایی روغن آفتابگردان

با خواص روغن آفتابگردان طبیعی آشنا شوید


مضرات روغن آفتابگردان (موارد احتیاطی و منع مصرف)

زیاده‌روی در مصرف روغن آفتابگردان همانند سایر روغنها مضر بوده، باعث چاقی و بروز بیماری‌های متعدد از جمله مشکلات قلبی می گردد.

توصیه میشود از داغ کردن زیاد روغن آفتابگردان پرهیز کرده، چراکه باعث از دست رفتن بسیاری از مواد مفید روغن و تبدیل آن به مواد سرطانزا می گردد. بهترین نحوه مصرف روغن آفتابگردان در تهیه سالاد و پخت و پز با حرارت ملایم است.


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.