دنیای آدامس(2)

پاک کردن آدامس از روی لباس و سایر پارچه‌ها، با گذاشتن یک قطعه یخ بر روی پارچه امکان‌پذیر است. اگر آدامس چسبیده به لباس، سخت و خشک شده است شما می‌توانید با استفاده از یک عدد چاقوی کند، آن را از روی پارچه بتراشید.
پنجشنبه، 12 آذر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دنیای آدامس(2)
دنیای آدامس(2)
دنیای آدامس(2)





پرسش‌های آدامسی

1- آیا من می‌توانم آدامس در خانه تهیه کنم؟

خیر. این کار را در خانه انجام ندهید. مخلوط کردن مواد اولیه آدامس نیاز به حرارت زیادی دارد و اگر شما از قابلمه و ظرف‌های معمولی آشپزخانه استفاده کنید،‌ این ظرف‌ها معمولاً می‌سوزند و آسیب می‌بینند.

2- چگونه آدامس را از روی موهایم پاک کنم؟

برای پاک کردن آدامس از روی موها، یک ماده روغنی مانند روغن نباتی یا روغن بادام زمینی کارساز است.

3- چگونه آدامس را از روی لباس‌هایم پاک کنم؟

پاک کردن آدامس از روی لباس و سایر پارچه‌ها، با گذاشتن یک قطعه یخ بر روی پارچه امکان‌پذیر است. اگر آدامس چسبیده به لباس، سخت و خشک شده است شما می‌توانید با استفاده از یک عدد چاقوی کند، آن را از روی پارچه بتراشید.

4- چرا آدامس شکلاتی نداریم؟

چون روغن کاکائو که در ساخت آدامس به کار می‌رود، صمغ رزینی اولیه آدامس (ماده اصلی آدامس) را خیلی نرم می‌کند؛ بنابراین امروزه فقط موادی که طعم کاکائو را می‌دهند به عنوان اسانس به آدامس اضافه می‌کنند.

5- آدامس‌های مختلف چند کالری انرژی دارند؟

آدامس‌ بادکنکی 27 کالری، آدامس معمولی 10 کالری، آدامس بادکنکی بدون قند 15 کالری.

6- چرا بعضی کودکان پس از جویدن آدامس دچار دل‌درد می‌شوند؟

جویدن آدامس باعث نفخ شکم می‌شود. چون هنگام جویدن آدامس، مقداری هوا وارد بدن می‌شود و به اصطلاح‌ هوا خورده می‌شود. به علاوه گاز شکم در اثر خروج گاز ناشی از شکر هضم‌نشده نیز است، مخصوصاً در مورد آدامس‌های بدون قند باید گفت چون هضم نمی‌شوند، پس از آن هم می‌توانند گاز تولید کنند.

7- چرا بهتر است در طول مسافرت‌های هوایی آدامس بجویم؟

چون جویدن آدامس به تبادل هوا در پشت پرده صماخ کمک می‌کند و از آزردگی گوش یا به اصطلاح «گرفتن گوش» که در اثر تغییر فشار در هنگام پرواز رخ می‌دهد، جلوگیری به عمل می‌آورد.

فک‌هایی که آواز می‌خوانند

اگر شما هنگامی که دهانتان را باز و بسته می‌کنید صدای «تق‌تق» یا «خش‌خش» می‌شنوید. ممکن دچار مشکلات مفصل گیجگاهی فکی باشید. مفصل گیجگاهی فکی تنها مفصل متحرک در میان استخوان‌های سر و صورت و اتفاقاً مفصل بسیار پرکاری است. این مفصل در بین استخوان‌ فک پایین و استخوان‌های سر قرار گرفته و هربار که حرف می‌زنید، غذا می‌جوید یا دهانتان را باز می‌کنید، این مفصل را به کار می‌اندازید؛ بنابراین شما باید از این مفصل مهم بدنتان بسیار مراقبت کنید. عادت‌هایی مانند دندان‌ قروچه، فشار دادن دندان‌ها روی هم بر اثر استرس و نگرانی و همچنین جویدن یک طرفه، فشار زیادی به این مفصل وارد می‌کنند و ممکن است در طولانی‌مدت موجب آسیب مفصل و دردهای عضلات سر و گردن و صورت شوند.
تحقیقات جدید نشان می‌دهند جویدن آدامس باعث کاهش استرس و ایجاد آرامش در فرد می‌شود، اما فراموش نکنید که نباید در جویدن آدامس زیاده‌روی کنید؛ چون شاید استرس را از روی ذهن شما بردارد، ولی استرس زیادی را به این مفصل وفادار و پرکار بدن شما وارد می‌کند. علاوه بر این‌که آدامس را معمولاً یک‌طرفه می‌جویم و خود این یکی از عوامل آسیب ‌رساندن مفصل است، جویدن آدامس با فشار و نیروی زیاد در طول چندین ساعت در روز هم باعث خستگی و اسپاسم عضلات جونده صورت شما خواهد شد و مفصل گیجگاهی فکی را در معرض آسیب بعدی قرار خواهد داد. بنابراین عادت کنید که به جویدن آدامس عادت نکنید!
اگر فک‌های شما شروع به آواز خواندن و «تق‌تق» یا «خش‌خش» کرده‌اند، زیاد نگران نباشید! چون اگر مشکل دیگری غیر از این ندارید، نیاز به درمان نخواهید داشت. ولی اگر همراه این صداها در سر و صورت و گردن خود دردی را احساس می‌کنید آدامس خوردن را برای مدتی کنار بگذارید، روزی نیم ساعت با یک حوله نیمه گرم عضلات صورت خود را کمپرس کنید و فک پایین خود را ورزش دهید. اگر بعد از یک ماه همچنان مشکل شما باقی مانده بود، به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

کوچولو باز آدامستو قورت دادی!

زیاد نگران نباشید، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. بعضی‌ها می‌گویند اگر آدامس را قورت بدهی 7 سال در شکمت خواهد ماند و شکمت مثل یک آدامس بادکنکی حسابی باد خواهد کرد! بعضی‌ها هم از چسبیدن آدامس به معده و روده نگرانند.ولی حقیقت این است که هیچ اتفاقی پیش نخواهد آمد و معمولاً لاشه آدامس پس از چند روز از بدن دفع خواهد شد.
آدامس‌ها از 5 جزء اصلی تشکیل شده‌اند؛ شیرین‌کننده‌ها، نرم‌کننده‌ها، شیره غلات، طعم‌دهنده‌ها و در نهایت صمغ اولیه آدامس (که همان حجم اصلی آدامس را می‌سازد).
4 ماده اولیه به راحتی در حین جویدن در آب دهان حل و جذب بدن می‌شوند، اما صمغ آدامس که حل‌نشدنی است راهی یک مسافرت نه چندان طولانی در دستگاه گوارش خواهد شد و تمام مراحل هضم را طی خواهد کرد. این ماده در نهایت هضم نخواهد شد و به آسانی پس از چند روز مانند ذرت بو داده یا دانه‌های انار از بدن دفع خواهد شد.
اما باید این نکته را فراموش نکنید که اگر توده بسیار بزرگی از آدامس (مثل چند آدامس به هم چسبیده) یا آدامس‌های زیادی با فواصل زمانی کوتاه و پشت سر هم را ببلعید،‌ این کار باعث انسداد دستگاه گوارش می‌شود به عنوان مثال چندی پیش 4 عدد سکه پوشیده شد در یک غلاف آدامسی از مری یک کودک 1 ساله خارج شد.
هر صورت شما می‌توانید به راحتی به فرزندتان آموزش دهید که آدامس برای جویدن است نه قورت دادن!

ادب آدامسی

هنگام صحبت کردن آدامس نجوید. باور کنید آدامس جویدن در حین صحبت کردن منظره بسیار بدی دارد و در این حالت شما بسیار زشت و بی‌ادب جلوه می‌کنید!
در یک محیط عمومی، آدامستان را با صدای «تق‌تق» و سایر صداهای ناهنجار نجوید!
در محیط کار و یک اتاق آرام که هر کس سرش به کار خودش است، آدامستان را باد نکنید و با صدای بلند نترکانید!
به کوچولوهای عزیز آموزش دهید که آدامس فقط برای جویدن است نه از داخل دهان به طرف بیرون‌ کشیدن و دوباره داخل دهان گذاشتن. به آن‌ها بگویید هر وقت از جویدن آدامس خسته شدند، لاشه آدامس را به شما تحویل دهند تا آدامس جدیدی جایزه بگیرند!
آدامس را داخل یک تکه کوچک کاغذ درون سطل زباله بیندازید. پرت کردن آدامس کف پیاده‌رو، چسباندن آن زیر میز کلاس درس یا روی صندلی سینما، اصلاً روش‌های مناسبی برای رها شدن از دست آدامس نیستند!

آدامس بادکنکی

یکی از لنت‌های آدامس جویدن، باد کردن انواع بادکنکی آن است که بسیاری از افراد رکورددارهای حرفه‌ای این آدامس بادکنکی‌‌ها هستند، شما چطور؟ آدامس بادکنکی خاصیت چسبناک کمتری نسبت به آدامس‌های استاندارد دارد، به همین دلیل است که راحت‌تر با دمیدن هوا به درونش باد می‌شود.
آموزش باد کردن آدامس بادکنکی:
شما هم با باد کردن آدامس بادکنکی مشکل دارید؟ اگر چنین است روش زیر را نکته به نکته دنبال کنید، امیدواریم این بار موفق باشید:
A آدامس را بر روی سقف دهانتان به وسیله زبان صاف کنید
B آدامس را با زبان، به سطح پشتی دندان‌های جلویی بالا فشار دهید
C با نوک زبانتان، بخشی از آن را به سمت بیرون دهان فشار داده و همزمان درون بخش کش‌آمده آن بدهید.

یک حباب بزرگ‌تر:

برای این‌که بتوانید حباب بزرگ‌تری درست کنید، قبل از باد کردن آدامس 5 تا 10 دقیقه آن را کاملاً بجوید تا شیرینی‌اش از بین برود. همچنین هر چقدر آدامس را به وسیله زبانتان نازک‌تر فرم دهید، بهتر باد خواهد شد. فراموش نکنید مثل همیشه «کار نیکو کردن از پر کردن است»، به تلاشتان ادامه دهید. توجه داشته باشید که هر چه بیشتر آدامس باد کنید در این کار خبره‌تر می‌شوید! یادتان باشد که ترکیدن ناگهانی معمولاً دردسرساز است و باعث چسبیدن قطعات آدامس به اطراف دهان، نوک بینی و حتی پلک‌ و موها خواهد شد.

تجارب آدامس خورهای حرفه‌ای

Relax

محصول کارخانه kent و از گروه‌ آدامس‌های بدون قند است.
این آدامس توسط ایزومالت، سوربیتول، زایلیتول، مانیتول، آسپارتام شیرین شده است.
دارای طعم‌های مختلف تمشکی، توت فرنگی، شاتوت و نعناعی است.
اگر طعم‌های شیرین را می‌پسندید، نوع توت‌فرنگی و شاتوتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ خانم‌ها معمولاً این طعم را ترجیح می‌دهند.
اگر می‌خواهید دهانتان خنک شود و طعم‌های تند وتیز را ترجیح می‌دهید، انواع نعنایی و whit relax را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

Extra

‌محصول کارخانه wrigely آمریکا است.
شعار این آدامس این است: «طعم پایدار». اگر دوست دارید طعم آدامس پس از اندکی جویدن از بین نرود، این آدامس را انتخاب کنید.
Extra اولین آدامس بدون قندی است که توسط این شرکت در سال 1984، به بازار عرضه شده است و امروزه پرطرفدار‌ترین آدامس در همه کشورهای جهان است.
برای شیرین کردن Extra از قندهای رژیمی: مالیتول، مانیتول و سوربیتول استفاده شده است.
این آدامس 7 طعم متفاوت دارد که از میان آن‌ها می‌توان به طعم‌های نعناعی، دارچینی، سرد و (thin ice)... اشاره کرد.

Olips

این آدامس محصول کارخانه kent است.
Olips دارای طعم‌های توت‌فرنگی، نعنا، سیب است.
بعضی از انواع Olips، شکلات‌های مغزداری هستند که مغز شکلات آدامس با طعم‌های مختلف توت‌فرنگی، نعناع، هلو... است.

Orbit

اولین آدامس بدون قند است که به تأیید انجمن دندان‌پزشکی انگلیس رسیده است.
این آدامس با مالیتول، سوربیتول، آسپارتام شیرین شده است.
Orbit محصول کارخانه wirigley آمریکا است و در سال 2001 متولد شده است و امروزه پنجمین آدامس پرفروش جهان است.
Orbit و سایر آدامس‌های بدون قند پس از خوردن غذا موجب افزایش ترشح بزاق و خنثی کردن خاصیت اسیدهای حاصل از میکروب‌های پوسیدگی‌زا می‌شوند و میزان پوسیدگی دندان‌ها را کاهش می‌دهند.
منبع: www.tandorosti.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.