رد خرافات در باره چپ دست‌ها و آشکار کردن واقعیت‌ها

از توانایی نوشتن با دست چپ نسبت به دست راست، با عنوان چپ دستی یاد می‌شود. چپ دستان برای فعالیت‌های روزمره از دست چپ خود بیشتر استفاده می‌کنند. برخی سیاستمداران معروف امروز و نیز آنجلینا جولی، در میان معروف‌ترین کسانی هستند که با چنین وضعیتی رو به رو هستند.
جمعه، 27 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رد خرافات در باره چپ دست‌ها و آشکار کردن واقعیت‌ها
تعدادی از افراد وجود دارند که ترجیح به استفاده از دست چپ را به عنوان دست غالب، از دوران کودکی نشان می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که چپ دستی در واقع در مردان بیشتر از زنان شایع است. به غیر از این مشاهده می‌شود که بیشتر اختلالات عصبی نظیر اوتیسم، صرع، دیسکسیا و سندرم داون در چپ دستان به عنوان یک ویژگی شرطی بیان می‌شود. این تا حدودی ژنتیکی است، و گاهی اوقات شرایط اجتماعی، خرافات و واقعیت‌هایی را در این رابطه دخیل می‌دانند.
 

افسانه‌ها

گاهی اصطلاح "sinistrality" یا بد یمنی برای اشاره به افراد دست چپ به کار برده می‌شود که تصور می‌شود اشاره کننده به ویژگی‌های شیطانی است. این خرافه مسخره‌ترین نوع خود در جهان است. در واقع، کلمه "sinistrality" از کلمه لاتین "sinestra" مشتق شده است که به معنای "چپ دست" است. در زبان بین النهرین باستان واژه "سینسترا" به معنای "قدرت" بود.
 
گاهی گفته می‌شود مردم چپ دست معمولاً در همه کارها ناشی هستند. این تصور در مورد افراد چپ دست، که کاملأ غلط است، احتمالاً یک نسخه تحریف شده از ترجمه عبارت «داشتن دو پا در چپ» است. در حالی که این عبارت د ارتباط با کسی که نمی‌تواند رقص بکند، به کار برده می‌شود و استفاده از آن برای چپ دستان بسیار اشتباه است.
 
همچنین بعضاً گفته می‌شود که استفاده از دست چپ برای خوردن غیر اخلاقی و بی‌حرمتی است. این کاملاً نادرست است. ما به هنجارهای اجتماعی احترام می‌گذاریم و از آنها حمایت می‌کنیم. با این حال، اجتناب از کسی که با دست چپ خود غذا می‌خورد، یعنی حتی آموزش ابتدایی را نیز نداریم. در هنگام خوردن، مردم چپ دست همچنین یک حرکت دست هماهنگ به سمت دهان دارند و به هیچ وجه آنها چیزی را «بی حرمت» نمی‌سازند!
 
همچنین گفته می‌شود برای کودکان چپ دست یاد گیری نوشتن الفبا، بدون آموزش شخصی، دشوار است. این اصلاً درست نیست. به کودک چپ دست خیره  شده و نگاه کنید. هیچ کس دیگری در مورد چپ دستی او بیشتر از خودش تعجب نمی‌کند. کودک چپ دست به نوشتن، نقاشی و سایر فعالیت‌های دیگر نیاز دارد و مانند یک راست دست، ابزار نوشتاری را نگه می‌دارد. در واقع، بسیاری از افراد چپ دست خط بهتری را نسبت به همکاران راست دستشان نمایش می‌دهند.
 
گفته می‌شود چپ دست‌ها تمایل کمتری برای مبارزه با دست دارند. این خرافه نیز درست نیست. تاریخ شاهد مزیت چپ دست‌ها در هنگام مبارزه با دستان و حتی در رینگ بوکس بوده است. در واقع، مشاهده شده است که جنگجوی چپ دست می‌تواند یک حمله شگفت انگیز قوی را در سمت راست و بدون محافظ اختیار کند.
 

حقایق

افراد چپ دست در استفاده از ابزارهای مناسب برای راست دستان دچار مشکل هستند. خوب این درست است، اما امروزه ابزار و تجهیزات زیادی برای افراد دست چپ طراحی شده است. بسیاری از ابزارهای دست راست نیز در دسترس هستند، به طوری که می‌توان آنها را با توجه به نیازهای شخص برای استفاده با دست چپ مطابقت داد. افراد چپ دست برای تحریک اطلاعات از محرک‌های بصری استفاده می‌کنند. حتی در مواقعی که استفاده از ماوس کامپیوتر ایجاد مشکل می‌کند، پد لمسی یک فرصت مناسب را هم برای راست دستان و هم برای چپ دستان فراهم می‌کند.
 
تحقیقات نشان می‌دهد که افراد چپ دست واقعاً موفق هستند. این به این دلیل است که مغز آنها طوری ساخته شده است که توانایی‌های خود را افزایش دهند. این یک ویژگی ژنتیکی است و بستگی به تقویت نیمکره غالب مرکزهای زبان در مغز دارد. تعدادی از نابغه‌های ریاضی، هنری و ورزشی چپ دست بوده‌اند.
 
به دلیل تأثیر فرهنگی، چپ دستان معمولاً به سمت راست دستی می‌روند. متأسفانه، این مورد در سراسر جهان حقیقت دارد. بسیاری از افراد کودکان را در طول سال‌های اولیه شکل‌گیری مجبور به استفاده از دست راست می‌کنند. البته فشار فرهنگی به سرعت در حال تغییر است، که به دلیل تأثیر افزایش سواد جامعه نیز می‌باشد.
 
گفته می‌شود عمر افراد چپ دست کوتاه‌تر از همتایان راست دست است. آمارها نشان می‌دهند که افراد چپ دست بیشتر با مرگ و حوادث ناشی از تصادف مواجه می‌شوند. بروز این عمدتأ به دلیل این است که اکثریت مردم جهان راست دست هستند و از این رو باید این آمار نسبت به کل افراد آن جامعه بیان شود.
 
سندرم چپ دستی وضعیتی است که در افراد چپ دستی دیده می‌شود که مجبور به نوشتن با دست راست خود هستند؛ در نتیجه این امر باعث اختلال روانی می‌شود.
 
افراد چپ دست برای تحریک اطلاعات از محرک‌های بصری استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که چپ دست هستند بر خلاف همکاران راست دستشان از شیوه پردازش پیوسته برای انتشار اطلاعات استفاده نمی‌کنند. در عوض، آنها با استفاده از روش سنتز تقسیم اطلاعات و پیدا کردن یک راه حل شخصی، به انجام وظایف متعدد خود می‌پردازند.
 

افراد مشهور چپ دست

تعدادی از چپ دستان معروف وجود دارند. که فهرست آنها شامل زیر است:
* رؤسای ایالات متحده آمریکا: جیمز آر. گارفیلد، هربرت هوور، هری سنت ترومن، جرالد فورد، رونالد ریگان، جورج دبلیو بوش، بیل کلینتون و باراک اوباما
 
* شخصیت‌های افسانه‌ای: جوآن آرک، اسکندر کبیر، جولیوس سزار، هوراسیو نلسون، ملکه ویکتوریا، فریدریش نیچه، هلن کلر
 
* موسیقی‌دانان و آهنگسازان: کارل فیلیپ امانوئل باخ، فیل کولینز، پل مک کارتی، رینگو استار
 
* هنرمندان: میکل آنژ، رافائل، لئوناردو داوینچی
 
* بازیگران: چارلی چاپلین، تام کروز، رابرت دنیرو، گرتا گاربو، ووپی گلدبرگ، آنجلینا جولی، نیکول کیدمن، استیو مک کوئین، مریلین مونرو
 
* صاحب نظران: بیب روت، بری باندز، لری پرنده، پری، بران لارا، مارتینا نوراتیلووا، رافائل نادال، فیل میکلسون، تری بیکر، تیم توب
 
بیشتر چپ دست‌های در سراسر جهان، ممکن است در برخی از مراحل زندگی خود، تمایل به پایان دادن به این اظهار نظرهای اشاره شده یا نظرات در مورد انتخاب دست خود دارند. ما مطمئن هستیم که این لیست و بحث در مورد خرافات، افسانه‌ها و حقایق به اندازه کافی دلیل برای افتخار به چپ دستی همراه خود دارد.
 
منبع: گاینور براد ، سایت بازل


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.