فهرست کاملی از بلایای طبیعی ‏

برخی بلایای طبیعی مانند طوفان را می‌توان پیش بینی کرد، اما برخی دیگر مانند زلزله یا آتشفشان ما را غافلگیر می‌کنند. جهان ‏در طول قرن‌ها شاهد بلایای طبیعی زیادی بوده است که برخی خسارت‌بارتر از سایرین بوده‌اند. بعضی چند ثانیه به طول انجامیده ‏در حالی که برخی دیگر چند روز یا چند هفته تداوم داشته‌اند.‏
دوشنبه، 30 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فهرست کاملی از بلایای طبیعی ‏
نتیجه یا پیامد یک رویداد طبیعی که تأثیری منفی بر روی انسان داشته باشد را بلای طبیعی گویند. گرچه برخی از بلایای طبیعی ریشه زمین شناختی دارند، اما بسیاری دیگر به دلیل تغییر در شرایط آب و هوایی رخ می‌دهند. برخی از رویدادهای طبیعی که موجب شکل گیری بلایای طبیعی شده‌اند، لغزش زمین یا ریزش کوه، فوران آتشفشانی، زمین لرزه، کولاک و مانند آن را شامل می‌شود.
 

فهرستی از تمام بلایای طبیعی

بهمن

بهمن

بهمن سالانه به طور متوسط جان 200 نفر را می‌گیرد. قربانیان بهمن بیشتر اسنومبیل (ماشین مخصوص برف) سواران و اسکی‌ بازان هستند. گلوله‌های برفی از کوه‌ها سرازیر شده و مانند شیشه در هم می‌شکنند. این اتفاق بیشتر پس از بارش سنگین برف رخ می‌دهد. در صورتی که برف به سرعت روی هم انباشته شود، لایه‌های زیرین خود را ضعیف کرده و موجب ایجاد نوعی شکستگی می‌شود. این امر برف موجود در لایه بالایی را سست کرده و باعث می‌شود این لایه با سرعت بسیار زیاد از دامنه کوه به پایین سرازیر شود. فرد گرفتار در بهمن، به ندرت قادر به فرار است.
 
کولاک

کولاک

طوفان شدید زمستانی را کولاک می‌نامند. وزش باد شدید با سرعتی معادل با 56 کیلومتر در ساعت یا بیشتر همراه با بارش سنگین برف و دمای پایین از ویژگی‌های کولاک به حساب می‌آیند. وقوع کولاک در سال 1888 موجب مرگ بیش از 400 نفر از جمله 100 ملوان در شمال شرقی ایالات متحده شد.
 
رعد و برق

صاعقه

صاعقه یا رعد و برق پدیده‌ای طبیعی است که به هنگام تخلیه الکتریکی میان ابرهای بارانی و زمین یا بین دو یا چند ابر بارانی رخ می‌دهد. صاعقه در صورتی که به زمین برخورد نموده و باعث نابودی انسان، ساختمان‌ها و موجودات زنده شود، فاجعه بار خواهد بود.
 
زلزله

زلزله

زلزله یا زمین لرزه زمانی رخ می‌دهد که صفحات تکتونیکی تشکیل دهنده پوسته بالایی زمین به یکدیگر برخورد کرده یا بر روی یکدیگر بلغزند. منطقه‌ای که زلزله در آن رخ می‌دهد را منطقه گسلی می‌نامند.
بزرگی زمین لرزه در مقیاس ریشتر اندازه گیری می‌شود در صورتی که صفحات تکتونیکی به یکدیگر برخورد کنند، فشار آزاد شده و ارتعاشات گسترده‌ای تحت عنوان امواج لرزه‌ای را ارسال می‌کنند. بزرگی زمین لرزه در مقیاس ریشتر اندازه گیری می‌شود. زلزله‌ای به بزرگی 5 ریشتر و بیشتر می‌تواند خسارات جدی به منطقه وارد سازد.
 
قحطی

قحطی

قحطی پیشامدی است که بر اثر جمعیت زیاد رخ می‌دهد. شما شاید قحطی را کمبود غذا و آب تعریف کنید. قحطی منجر به مرگ انسان و حیوان می‌شود. علت اصلی بروز قحطی خرابی محصول به دلیل کمبود باران یا بارندگی بی موقع است. علل دیگر می‌تواند وقوع بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و غیره باشد.
 
سیل

سیل

سیل یک بلای طبیعی است که منجر به مرگ انسان، حیوان و دام می‌شود. می‌توان آن را رویدادی توصیف کرد که به هنگام سرریز شدن آب رودخانه‌ها و سدها و زیر آب رفتن تمام زمین‌های اطراف آنها رخ می‌دهد. محصولات زراعی در سیل از بین رفته و این امر به تدریج منجر به افزایش قیمت مواد غذایی به دلیل کمبود آن می‌شود. در اثر سیل آب آشامیدنی به دلیل آلوده شدن آب، کمیاب می‌شود. در نتیجه بسیاری از بیماریهای ناشی از آب نیز شیوع پیدا می‌کنند.
 
طوفان تگرگ

تگرگ

طوفان تگرگ را می‌توان بارش همراه با توده‌های یخ دانست. اندازه تکه‌های یخ به قدرت طوفان تندری و رگبار بستگی دارد. مشاهده شده است که طوفان تگرگ می‌تواند محصولات زراعی  را از بین برده و به دام‌ها آسیب برساند.
 
موج گرما

موج گرما

هنگامی که دمای هوا بیش از حد طبیعی بالا رود و چنانچه این وضعیت برای مدت زمانی طولانی ادامه یابد، آنگاه به عنوان موج گرما در نظر گرفته می‌شود. دمایی که در مناطق گرمسیری دمای طبیعی تلقی می‌شود، می‌تواند یک موج گرما در یک منطقه جغرافیایی خنک به حساب آید. امواج گرمایی شدید می‌توانند موجب خرابی محصول و مرگ انسان شوند. حیوانات وحشی و اهلی نیز در یک موج گرمایی جان خود را از دست می‌دهند.
 
تندباد دریایی

تندباد دریایی

تند بادهای دریایی یا هاریکن‌ها بادهای شدیدی را گویند که در منطقه‌ای کم فشار در اقیانوس بوجود آمده بطوریکه با باران‌های سنگین و  رگبار همراه هستند. طوفان‌های گرمسیری زمانی که به سرعت 119 کیلومتر در ساعت یا بیشتر برسند، به هاریکن تبدیل می‌شوند. مرگبارترین تندباد تاریخ ایالات متحده طوفان بزرگ گالوستون است که در سال 1900 رخ داد و جان 8000 نفر را گرفت.
 
آتشفشان
آتشفشان یکی از بلایای طبیعی است که موجب از بین رفتن تمام موجودات زنده و گیاهان اطراف می‌شود. زمانی که یک آتشفشان فوران می‌کند، گازهای داغ و سنگهای مذابی بنام گدازه را به اطراف می‌پاشد. حدود 2500 آتشفشان فعال در جهان وجود دارد.
 
گِل رود
لاهار یا گل رود یکی از رویدادهای آتشفشانی و بهمن به حساب می‌آید. گل رود جریانی آذرآواری است که از بقایا و آوارهای بهمن، آتشفشان یا بارندگی تشکیل می‌شود. این بقایا از شیب یک دره پایین رفته و برای افراد، گیاهان و حیوانات ساکن در چنین دره‌ای خطرناک می‌باشند، به این دلیل که گل رود نیروی لازم برای به همراه آوردن تخته سنگ، درخت و مانند آن را با خود دارد. گل رود نه تنها خانه‌ها و ساختمان‌ها را نابود می‌سازد، بلکه محصولات را نیز از بین می‌برد.
 
زمین لغزه
زمانی که سینه کوه یا شیب کوه در اثر عواملی مانند فرسایش، زلزله، فوران آتشفشانی و باران شدید دچار عدم ثبات و ناپایداری شود، بلایی طبیعی تحت عنوان ریزش کوه یا زمین لغزه رخ می‌دهد.
 
فوران لیمنیک
یکی از فجایع طبیعی است که به ندرت اتفاق می‌افتد. هنگامی که آب دریاچه به دلیل فوران درون دریاچه‌ای بالا می‌آید این پدیده رخ می‌دهد. دریاچه‌هایی که فوران می‌کنند را دریاچه‌های لیمنیکی فعال می‌نامند.
 
طوفان شن
بادی قوی است که در مناطق خشک و نیمه خشک می‌وزد. این طوفان موجب فرسایش خاک شده و به دلیل مدیریت ضعیف زمین‌های خشک و چرای بیش از حد دام در پوشش‌های گیاهی رخ می‌دهد.
 
گردباد

گردباد

یکی از بلایای طبیعی ناشی از شرایط آب و هوایی است. بادی قوی و شدید است که بر خلاف جهت عقربه‌های ساعت شمال استوا و در جهت عقربه‌های ساعت جنوب استوا می‌چرخد. سرعت چرخش آن بیش از 450 کیلومتر در ساعت است.
 
سونامی

سونامی

وقوع زلزله در زیر دریا یا انفجار آتشفشانی در اقیانوس، امواج جزر و مدی با ارتفاع 15 متر یا بیشتر را شکل می‌دهد که به آن سونامی گویند. سونامی به قدری قدرتمند است که می‌تواند موجب مرگ افراد ساکن در سواحل شود. مرگبارترین و ویرانگرترین سونامی، زمین لرزه اقیانوس هند در سال 2004 در جزایر سوماترا و آندامان است که موجب کشته شدن حدود 310000 نفر شد. این اتفاق تنها در ظرف 10 ثانیه رخ داد و زمین لرزه‌ای که موجب تشکیل این امواج شد به بزرگی 15ر9 ریشتر بود.
 
آتش سوزی جنگل

آتش سوزی

آتش سوزی جنگل یک بلای طبیعی است که به دلیل فوران آتشفشانی، ایجاد حریق عمدی، یا بی دقتی انسان ایجاد می‌شود. این نوع آتش سوزی می‌تواند برای حیات وحش و زیستگاه انسانی نزدیک به آن تهدید به حساب آید.
 
خشکسالی
خشکسالی به عنوان وضعیتی از شرایط آب و هوایی خشک غیر معمول در یک منطقه جغرافیایی خاص و به دلیل کمبود بارش سالانه تعریف می‌شود. یک فاجعه طبیعی است که برای انسان زیان آور می‌باشد، به این دلیل که منجر به کمبود آب، خسارت به محصولات زراعی و افزایش مرگ و میر دام و وحوش می‌شود.
بسیاری از انسانها در طول خشکسالی جان خود را از دست می‌دهندبسیاری از انسانها در طول خشکسالی جان خود را از دست می‌دهند. در مناطق مستعد خشکسالی بایستی اقداماتی از جمله ساخت آب انبار، سیستم‌های بهره برداری از باران و متوقف کردن چرای بیش از حد دام صورت گیرد.


منبع: sciencestruck - Maya Pillai


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.