نگاهی به سیره حضرت معصومه(سلام اله علیه) در کتب مختلف

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها از با فضیلت ترین بانوان خاندان اهل بیت علیهم السّلام می‎باشد. ایشان دختر امام موسی‌کاظم علیه‌السلام و خواهر تنی امام رضا علیه السلام از پرهیزگارترین زنان شیعه بوده اند. مرقد ایشان در شهر قم واقع است و در روایات بر فضیلت زیاد زیارت ایشان تاکید بسیاری شده است.
دوشنبه، 30 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به سیره حضرت معصومه(سلام اله علیه) در کتب مختلف

در جستجوی یک کلمه یا یک قصه بیشتر

با تأسف فراوان تاریخ به این بانوی پاک؛ حضرت معصومه(سلام اله علیه) ستم کرد چنانکه به پدرانش و فرزندانشان ستم کرد و از آنها جز اندکی نوشته نشده است.

حضرت فاطمه معصومه(سلام اله علیه)، از بانوان والامقام خاندان پیامبر(ص) است. مرقد مطهر ایشان از گذشته ملجأ شیفتگان اهل بیت(علیه السلام) و سالکان طریق حقیقت بوده است.

یکی از واقعیت‌های ناگوار درباره زندگی این بانوی بزرگ شیعه، شناخت محدود و بسیار اندکی است که از زندگی و شخصیت ایشان داریم؛ مروری بر آثاری که در این باره نوشته شده است نشان می‌دهد صفحات کتب تاریخ به جز مطالبی کلی از زندگی حضرت و بیان رویدادهای بزرگ در آن دوران، سخن زیادی درباره ایشان به ما نگفته است.

در ادامه این مطلب، برخی از کتاب‌هایی که درباره حضرت فاطمه معصومه(سلام اله علیه) نوشته شده و در دسترس ما قرار دارند، معرفی می‌کنیم و به آنچه درباره زندگی و سیره حضرت در اختیار ما می‌گذارند، می‌پردازیم.
 
کتاب «الفاطمه المعصومه(سلام اله علیه)»
یکی از این آثار کتاب «الفاطمه المعصومه(سلام اله علیه)» نوشته محمد علی معلم و به زبان عربی است. نگاهی به زندگی امام موسی کاظم(ع) و جایگاه بانو تکتم مادر حضرت معصومه(سلام اله علیه) ۵۰ صفحه نخست این کتاب را تشکیل می‌دهد.

نویسنده در بخش ولادت حضرت معصومه(سلام اله علیه) با اشاره به اختلاف نظر موجود در این زمینه، به دشواری پرداختن به تاریخ این دوره اشاره دارد و در توضیح آن می‌نویسد: «شرایطی که اهل بیت(ع) را در این دوران در برمی‌گرفت بسیار دشوار بود؛ به گونه ای که ثبت ولادت‌ها و تاریخ آن یا ذکر آنچه مربوط به این دوره است از دید مورخان و راویان پنهان ماند. سلطه حکومت بنی عباس نسبت به اهل بیت(ع) بسیار شدید و سختگیرانه بود به گونه‌ای که راویان و مورخان در این دوره از ترس جانشان به اهل بیت(ع) نزدیک نمی‌شدند. حقایق و واقعیت‌های زیادی از دید ما پنهان ماند و بسیاری نیز به فراموشی سپرده شد».

ابهامات در تاریخ زندگی حضرت معصومه(س) از تاریخ ولادت ایشان آغاز می‌شود که بین سه قول سال ۱۸۳ هجری قمری، سال ۱۷۹ و سال ۱۷۳ هجری قمری ذکر شده است و هیچ یک با یقین همراه نیست. این کتاب با بررسی‌ها و استدلال‌هایی سال ۱۷۳ هجری قمری را به عنوان میلاد حضرت می‌پذیرد و با توجه به تاریخ شهادت امام موسی کاظم(ع) در تاریخ ۱۸۳ هجری قمری می‌نویسد: حضرت معصومه چشمش را در روزگار رنج پدر به دنیا باز کرد و زندگی او با اندوه رنج همراه بود. او شش ساله بود که پدرش را دستگیر و به زندان فرستادند. پس از آن نزد بردارش امام رضا(ع) پرورش یافت و از او علم و حکمت آموخت.

در ادامه به القاب حضرت معصومه پرداخته شده است. به گفته نویسنده نام معصومه به حضرت براساس سخنی از برادرشان امام رضا(ع) است که فرمود: من زار المعصومه بقم کمن زارنی.

بیست سال زندگی در کنار علی بن موسی الرضا(ع)، ذکر روایت پاسخ دادن به مسائل جمعی از شیعیان حضرت موسی بن جعفر(ع)، آشنایی حضرت به علم روایت و حدیث، دیگر عناوین کتاب است. مؤلف در بیان جایگاه اجتماعی حضرت فاطمه معصومه(سلام اله علیه) به نقل روایاتی از سه امام معصوم درباره جایگاه و فضلیت زیارت حضرت معصومه(سلام اله علیه) می پردازد و مقام ایشان را نزد امامان روشن می سازد.

عدم ازدواج حضرت معصومه(سلام اله علیه)، بررسی فضای حاکم بر جامعه شیعی، سلطه و فضای رعب و وحشت دستگاه عباسی، بیان مفصل وضیعت دشوار بنی هاشم از از تبعید و قتل و اسارت و کشتار توسط بنی عباس، ذکر ماجرای زندان‌های مخوف منصور و ... در ادامه کتاب مورد بحث قرار گرفته است.

نویسنده در ذیل عنوان رنج وداع با بردار در سال ۲۰۰ هجری می‌نویسد:

«قلب حضرت فاطمه معصومه از درد و رنج دوری فشرده شد و از خلال اتفاقات دانست برادش برنمی‌گردد. او از کسانی بود که پشت سر برادر گریست. امام رضا(ع) صدای گریه‌های او را شنید و چه بسا که رنج‌ها و دردهایی که بعد از برادر برسرشان می‌آمد می‌دید از همین رو به وداع برادر اکتفا نکرد و چنانکه یکی از استادانم گفت جایی خوانده یا شنیده که وقتی کاروان امام رضا(ع) حرکت کرد، حضرت فاطمه معصومه(سلام اله علیه) به بالای پشت بام رفت و به دور شدن برادر نگاه می‌کرد، آنقدر ایستاد تا از جلوی چشمش محو شد».

تحمل یک سال دوری برادر، نامه نگاری امام رضا(ع) برای خواهرش جهت حرکت به سمت طوس(این موضوع به لحاظ تاریخی ثبت نشده اما محققان اسلامی با استدلال به شأن و مقام حضرت معصومه(سلام اله علیه) این موضوع را ذکر کرده‌اند)، همراهی براداران، فرزندان آنها و غلامان با حضرت معصومه(س) در حرکت از مدینه به سمت ایران، همراهی کاروان دیگری از برادران، عموها و عموزادگان، حمله به آنها در نزدیکی‌های شیراز و پخش شایعه درگذشت امام رضا(ع)، متفرق شدن کاروان(که سری از اسرار پراکنده بودن قبور علویان در ایران را روشن می کند)، ادامه حرکت کاروان حضرت معصومه(سلام اله علیه) به قم، وقوع حادثه در ساوه، محاصره، قتل افراد کاروان و کشتن هارون برادر امام رضا(ع) در مقابل دیدگان حضرت معصومه(سلام اله علیه) اتفاقاتی است که در کتاب به ترتیب ذکر شده آمده است.

مورخان در بیان حال حضرت معصومه در مقابل مناظری که در برابرش رخ داد، به این سخن اکتفا کردند که حضرت بیمار شد و از مسافت باقی مانده تا قم پرس‌ و جو کرد. به ایشان پاسخ داده شد ده فرسخ. پس به یکی از خادمان دستور داد او را به قم برسانند. در قم در منزل موسی بن خزرج اشعری به مدت ۱۷ روز باقی ماند سپس از دنیا رفت. برخی دیگر گفته اند در ساوه به ایشان سم خورانده شد از این رو مدت زیادی زنده نمانده و شهید شدند. البته این موضوع سند تاریخی ندارد. گرچه به گفته مؤلف به دلیل جنایات بنی عباس این موضوع بعید نیست.

در اتفاقی که در ساوه افتاد نیز اختلاف شده است، احتمال حمله عمال مأمون و یا حمله مردم ساوه که در آن زمان از دشمنان اهل بیت(ع) بودند ذکر شده است.

روزهای آخر عمر زندگی حضرت معصومه تلخ و دردناک گذشت. آگاهی حضرت معصومه(سلام اله علیه) به سخن جدش امام صادق(ع) که فرمودند: «و إن لنا حرما وهو بلدة قم وستدفن فیها امرأة من أولادی تسمى فاطمة فمن زارها وجبت له الجنة» باعث می‌شود ایشان شهر قم را پس از ناامیدی از رسیدن به طوس انتخاب کنند. وقتی خبر رسیدن ایشان به قم رسید بزرگان قم به استقبال حضرت معصومه(سلام اله علیه) آمدند و موسی بن خزرج بن اسعد اشعری زمام شترش را گرفت و او را به منزلش برد.

حضور امام رضا(ع) و امام جواد(ع) برای دفن حضرت معصومه(سلام اله علیه)، اختلاف در روز رحلت حضرت معصومه(سلام اله علیه)، حرم شریف، زیارت، کرامات حضرت معصومه(سلام اله علیه)، حضرت در کلام شعرا عناوین پایانی کتاب است.

یکی دیگر از این آثار، کتاب «گوهر قم» از سید مرتضی سیفی است. این کتاب ترجمه کتاب «فاطمه بنت الامام موسی الکاظم(ع)» اثر محمدهادی امینی است.

آغاز این کتاب، به محدودیت اطلاعات تایخی موجود درباره حضرت معصومه(سلام اله علیه) تصریح شده است: «از داستان زندگی آن بانو در کتاب‌های سیره و تاریخ مطالب اندکی وجود دارد که آنها برای محقق و پژوهشگر فایده ای در بر ندارد».

نویسنده پس از بیان انگیزه نگارش، به اختلاف نظر علما در تعداد فرزندان ائمه(ع) و ثبت اطلاعات مربوط به آنها از جمله تاریخ ولادت‌ها می‌پردازد و دو عامل را دلیل اختلاف نظرهای موجود می‌داند که یکی ترس فرزندان ائمه(ع) از جور حاکمان و محرومیت آنها از آزادی‌های معمولی در جامعه و دیگری عدم تلاش و جستجوی مورخان و ناقلان اخبار و حوادث است زیرا آن گونه که شاید و باید به تحقیق و بررسی سرگذشت فرزندان ائمه و لو به اختصار نپرداخته و توجه و عنایت لازم را به آن نداشته‌ اند.

وی می‌نویسد: این به جهت ترس از قدرت ستمگر حاکم بود که خود عامل مؤثر در شکستن قلم و تحریف تاریخ به شمار می‌رود. یا به جهت روی گردان بودن مورخان از محبت و دوستی خاندان اهل بیت(ع) و میل و رغبت نداشتن به تحقیق و بررسی سرگذشت ائمه. خلاصه اینکه تاریخ یا تاریخ نگاران درباره ذریه ظاهر به طور کلی انصاف و عدالت را رعایت نکرده‌ اند.

در ادامه کتاب سخن درباره حضرت معصومه(سلام اله علیه) آغاز می‌شود، برخی روایات نقل شده از حضرت ذکر می‌شود. در ذیل عنوان «فاطمه در جست وجوی برادر» به هجرت تاریخی حضرت معصومه(سلام اله علیه) در سال ۲۰۱ هجری قمری از مدینه به ایران می‌پردازد. نویسنده برخلاف برخی آثار نوشته شده در این حوزه به انگیزه سفر و حمله نیروهای مأمون به کاروان ایشان اشاره نمی‌کند، پس از آن دشواری سفر حضرت و مشقت‌هایی که در طول سفر کشیدند به صورت کلی بیان می‌شود و دلیل رحلت ایشان سختی راه و بیماری ذکر شده است.
 
مطالب دیگر کتاب
حضرت معصومه(سلام اله علیه) پس از رسیدن به ساوه و کشته شدن برادرها و دیگر همراهانش در مسیر، فاصله باقی مانده تا قم را سؤال می‌کنند، ایشان به قم انتقال داده می‌شوند، بزرگان قم و در رأس آنها موسی بن خزرج اشعری به استقبال خواهر امامشان می‌آیند، حضرت در خانه موسی بن خزرج اقامت می‌کند و پس از ۱۷ روز بیماری بی آنکه موفق به دیدار برادر شود از دنیا می‌رود. مقطع دیگر از زندگی حضرت مربوط به روایت خاکسپاری ایشان و حضور معجزه آسای امام علی بن موسی الرضا(ع) و فرزندشان امام جواد(ع) نزد پیکر مطهر حضرت و دفن ایشان.

ادامه کتاب «گوهر قم» درباره تاریخ حرم، زیارت، استحباب زیارت و فضیلت زیارت حضرت است.

«سیده عُش آل محمد(ص)» نام یکی دیگر از آثار درباره حضرت معصومه(سلام اله علیه) است که سید ابوالحسن هاشمی آن را به رشته تحریر در آورده است. این کتاب به زبان عربی است و نام آن بر اساس حدیثی از امام موسی کاظم(ع) انتخاب شده است: «قُم عُشُّ آلِ محمّد، ومأوى شیعتهم»(قم آشیانه آل محمد و پناهگاه شیعیان آنها است)

نگارنده پس از اذن گرفتن از ساحت حضرت فاطمه معصومه(س) در نگاشتن اثری در مقام ایشان در مقدمه می‌نویسد: «با تأسف فراوان تاریخ به این بانوی پاک ستم کرد چنانکه به پدرانش و فرزندانشان ستم کرد. از آنها جز (مطالب) اندکی نوشته نشده است. از این رو در کتب جستجو و بحث کردم تا بتوانم کلمه یا قصه‌ای پیدا کنم که معرفت ما را به این بانوی مبارک بیشتر کند و آنچه از معلومات گرد آوردم با وجودی اندکی، این کتاب شد».

این کتاب نسبتا مفصل‌تر از آثار نوشته شده درباه حضرت فاطمه معصومه(سلام اله علیه) روایت‌های تاریخی درباره جایگاه مادر حضرت معصومه(سلام اله علیه) و معنویت ایشان را ذکر می‌کند و مطلب را درباره مقام والای امام موسی کاظم(ع) ادامه می‌دهد و پس از آن به فرزندان ایشان، القاب حضرت معصومه(سلام اله علیه)، دلایل عدم ازواج ایشان و سختی‌هایی که حضرت معصومه(سلام اله علیه) با آن مواجه بود می‌پردازد.

در ذیل عنوان سختی‌های زندگی حضرت معصومه(سلام اله علیه) به سه رویداد اشاره شده است که اولین آنها از دست دادن پدر است: «در سن شش سالگی بود که هارون پدرش را از مدینه به بغداد منتقل و در آنجا زندانی کرد. پدرش ۴ سال از زندانی به زندانی منتقل می‌شد تا اینکه در سن ده سالگی یتیم شد».

حمله فردی به نام جلودی به خانه‌های آل علی بن ابیطالب در مدینه و ترساندن زنان. روایت این اتفاق که حضرت معصومه(سلام اله علیه) شاهد آن بود در این کتاب ذکر شده است. هجرت برادر سومین اتفاق دشواری زندگی حضرت معصومه(سلام اله علیه) به زعم نویسنده کتاب است.

ذکر حرکت کاروان حضرت معصومه(سلام اله علیه) به همراه برادران از طریق ری و ساوه به سمت طوس و اشاره به ملحق شدن کاروان دیگری از برادران حضرت از مسیر شیراز و مقابله کارگزاران مأمون و جلوگیری از ادامه حرکت کاروان، حمله به دو کاروان، پس از آن انتقال حضرت معصومه(سلام اله علیه) به قم، بیمار شدن حضرت در اثر مشقات سفر و از دست دادن برادران و یا احتمال مسموم کردن حضرت توسط عمال مأمون نیز در این کتاب ذکر شده است.

بخش پایانی زندگی حضرت معصومه(سلام اله علیه) روایت اختلاف میان بزرگان اشعری در دفن حضرت معصومه(سلام اله علیه) و آشکار شدن دو سوار ناشناس(که امام رضا(ع)و امام جواد(ع) دانسته شده‌اند) و خاکسپاری حضرت توسط ایشان است.شأن والای شفاعت، احادیث حضرت معصومه(سلام اله علیه) و کرامات نقل شده از ایشان دیگر عناوین کتاب «سیده عُش آل محمد(ص)» را تشکیل می‌دهد.

با نگاهی به کتاب‌های نوشته شده درباره این شخصیت بزرگ جهان تشیع، عناوین و موضوعات مشترکی را می‌بینیم که در کتب متأخر نیز به تبع آثار گذشته تکرار شده است.
 
کتاب «حضرت معصومه سلام الله علیها فاطمه دوم
کتاب «حضرت معصومه سلام الله علیها فاطمه دوم» اثر محمد محمدی اشتهاردی. فصل اول این کتاب به معرفی شهر قم و تاریخ آن می‌پردازد. قم قبل از اسلام، قم پس از اسلام، قم در عصر خلافت عباسیان، مهاجرت شیعیان کوفه به قم، و تشیع قمى‏ ها، نگاهى بر پیشینه تاریخى حوزه علمیه قم و تحولات آن در این فصل بررسی شده است.

موضوع فصل دوم زندگی نامه حضرت معصومه(سلام اله علیه) از آغاز تا شهادت است. در این فصل مطالب سابق در معرفی والدین حضرت، فراق برادر، هجرت به سمت ایران، بیماری در مسیر و رحلت ذکر شده است.

نویسنده با اشاره به اطلاعات بسیار کم باقی مانده از زندگی حضرت معصومه(سلام اله علیه) می‌نویسد: «سیره حضرت معصومه(سلام اله علیه) در تاریخ گم شده است، علت آن خفقان شدید آن عصر، و ترس از نگارش زندگى اهل بیت(علیهم السلام) بوده است، در عین حال مى‏توان بعضى از مطالب را از آنچه به جا مانده شرح داد».
 
عمه سادات؛ زندگی حضرت معصومه(سلام اله علیه)
کتاب دیگر با نام «عمه سادات؛ زندگی حضرت معصومه(سلام اله علیه)» نوشته سیدابوالقاسم حمیدی است. این کتاب نیز فراتر از معلومات آثار قبل نکته جدیدی به دانستنی‌های مخاطب نمی‌افزاید و بیشتر به خلاصه‌ای از کتاب قبلی شبیه است. کتاب با مطالبی درباره تاریخ قم در دوره قبل از اسلام و بعد از اسلام آغاز می‌شود، مهاجرت شیعیان کوفه به قم و تشیع قمی‌ها، احادیث مربوط به قم و اهل آن.

فصل دوم آن درباره پدر بزرگوار، مادر؛ ایمان و ادب و فضل او، پاک‌سرشتی و پرهیزکاری حضرت معصومه(سلام اله علیه)، دلایل عدم ازدواج حضرت و جایگاه علمی حضرت(اشاره به روایت پاسخ گویی به سوالات دشوار شیعیان در غیاب پدر و خرسندی امام موسی کاظم(ع) از دانش و معرفت فرزندش) است.

ادامه کتاب مانند دیگر آثار به موضوع زیارت، فضیلت زیارت حضرت معصومه(س)، کرامات ایشان و امامزادگان مدفون در قم می‌پردازد. این کتاب به نقل از شیخ محمّد تقی تستری(شوشتری) در قاموس الرّجال می‌نویسد: در میان فرزندان امام کاظم(ع)با آن همه کثرتشان، بعد از امام رضاعلیه السلام کسی همشأن حضرت معصومه علیها السلام نیست. بی‌گمان این گونه اظهار نظرها و نگرش به شخصیت فاطمه دختر موسی بن جعفر(ع) بر برداشت‌هایی استوار است که از متن و روایات وارده از ائمه اطهار(ع) به دست آمده است، این روایت‌ها، مقام‌هایی را برای فاطمه معصومه(س) برشمرده‌اند، مقامی که نظیر آن را برای دیگر برادران و خواهران وی ذکر نکرده‌اند.
 
حیاه الامام الرضا(ع)
کتاب «حیاه الامام الرضا(ع)» نوشته شیخ باقر شریف القرشی در حقیقت شرح زندگانی امام رضا(ع) است؛ اما در این کتاب به اقتضای حرکت امام رضا(ع) به سمت طوس، از خواهر ایشان نیز یاد شده و مطالب کوتاهی مبنی بر نوشتن نامه امام به حضرت معصومه(سلام اله علیه) برای ملحق شدن به ایشان، بیماری در مسیر حرکت و رحلتشان در قم ذکر شده است.
 
نگاهی به زندگانی حضرت معصومه(سلام اللّه‏ علیها)
«نگاهی به زندگانی حضرت معصومه(سلام اللّه‏ علیها)» نوشته غلامرضا حیدری ابهری از دیگر آثار در این باره است که به تکرار مطالب بازگفته شده در خصوص حضرت معصومه(سلام اله علیه) می‌پردازد. در این کتاب نیز هجرت حضرت معصومه(سلام اله علیه) مهم‌ترین رویداد زندگی ایشان است بدون اشاره به وقایع همزمان مثل حمله به کاروان ایشان در ساوه، اشاره به جایگاه حضرت نزد مردم قم و احترام فوق العاده به ایشان به استناد اختصاص باغی در منطقه بابلان برای خاکسپاری ایشان و وقف آن جهت زیارت مطالب دیگر این کتاب است.
 
تجلی کوثر در حضرت فاطمه(سلام اله علیه)
«تجلی کوثر در حضرت فاطمه(سلام اله علیه)» مجموعه‌ای است که آثار علمی و ادبی همایشی با همین نام را (که در سال ۸۰ برگزار شد) درباره حضرت معصومه(سلام اله علیه) در برمی‌گیرد. ارزش این مجموعه به جهت سخنرانی‌ها و مقالاتی است که در آنها محققان افق‌ها و زاویه‌های جدیدی را به زندگی و مقام حضرت معصومه(سلام اله علیه) پیش روی خواننده قرار می‌دهد که می‌تواند خلأها و زوایه‌های پنهان تاریخی در زندگی ایشان را جبران کند.

به بیان دیگر، از لحاظ تاریخی دانسته‌های ما درباره حضرت معصومه(سلام اله علیه) کم است و چیزی بیشتر از اطلاعات شناسنامه‌ای و اندکی درباره هجرت ایشان به ایران، بیماری‌شان در ساوه، منزل گزیدنشان در خانه موسی بن خزرج اشعری و وفاتشان پس از ۱۷ روز اقامت و تعدادی روایت در دست نیست و در همین مقدار اندک نیز اختلاف‎ بسیار است  .

در بخشی از این کتاب و در سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین میرباقری نکاتی در شیوه تحلیل شخصیت‌های بزرگی چون حضرت معصومه(سلام اله علیه) علی رغم فقر منابع تاریخی درباره ایشان بیان شده که برای محققان در این باب می‌تواند راهگشا باشد.

به اعتقاد وی متناسب با جایگاه یک شخصیت در نظام ولایت، ترس وی از خدا، قرب وی به معصوم(علیه السلام) یک مسئولیت تاریخی به وی نهاده می‌شود. به گفته این محقق حضرت معصومه(سلام اله علیه) مسئولیت تاریخی بزرگی در ایجاد جامعه شیعی ایفا کرده است و همین تأثیر بزرگ در تاریخ شیعه، مقام علمی و معنوی ویژه ایشان را برای ما آشکار می‌سازد. 

به گفته حجت الاسلام و الملسلمین میرباقری، منابع شما هم در این نگاه(مدل شخصیت شناسی برگرفته از فلسفه تاریخ) پیش از آنکه تاریخ باشد، اول فلسفه تاریخ جدید و سپس منابع معرفتی خواهد بود که شخصیت و جایگاه آن فرد را نسبت به معصوم یعنی محور عالم بیان می‌کند؛ روایات به شما می‌گوید که فرد این شاخصه‌ها را در چه سطحی دارد، پس از آن با تحلیل آثار و مطالعه و پیامدهای رفتار آنها یک نظام منسجمی استنباط می‌کنید، این نظام قابل استناد به این شخصیت، با این ظرفیت و با این نگاه فلسفه تاریخ است.

با این تفسیر می‌توان دریافت که میزان تأثیر گذاری اشخاص دیگر هم در تاریخ به تبع و به میزان تقرب آنها به ولایت الهی است. اشخاص به هر میزان که نسبت به اولیای الهی قرب پیدا کنند به همان میزان جایگاه تاریخی پیدا می‌کنند و شخصیت آنها تبدیل به شخصیت تاریخی و تاثیر گذار بر تاریخ می‌شود. 

بر این اساس هماهنگی فعل حضرت فاطمه معصومه(سلام اله علیه) با امام رضا(علیه السلام) در هجرت از مدینه رویداد بزرگی است که اتفاقات بزرگی در پی داشت. در ادامه این مطلب، بر اساس روایات وارد شده در فضیلت زیارت حضرت معصومه(سلام اله علیه) توجه را به مقام قرب الهی ایشان جلب می‌کند:

نکته دوم این است که وقتی مردم را برای درک درجات خود و بهشت به گرد او دعوت می‌کنند و بگویند «من زارها فله الجنه» کسی که به قرب او نزدیک شود به مقامات بالا نزدیک می‌شود، آیا این کمتر از آن است که یک استاد در یک سیر معنوی برای شاگردانش انگشت اشارت گذاشته و می‌گوید به گرد او بروید؟

معصوم علیهم السلام در شأن هدایت خود می گوید به گرد او بروید، و بعد هم می فرماید: «من زارها عارفاً بحقها» ؛ بنده ندیده ام که این مطلب در باب غیر معصوم آمده باشد، کسی که به طرف او برود او را از روی شناخت زیارت کند «فله الجنه». آیا این موضوع را در جای دیگری در مورد غیر معصوم داریم؟

و همین تصرفات منشأ آن می شود که قلوب گرد حضرت معصومه(سلام اله علیه) جمع می شوند، یعنی اگر شأن ایشان شأنی نبود که بتواند سرچشمه معارف و سرچشمه قرب باشد، معنی ندارد که معصوم علیه السلام افراد را به وی ارجاع دهد، در حالی که می بینیم معصوم علیه السلام شعیه را در طول تاریخ به ایشان ارجاع داده است. و این ارجاع یک ارجاع تصادفی نیست منشأ آثار است. همین اشارت‌ها منشأ شکل گیری جامعة شیعی بر محور فاطمه معصومه(سلام اله علیه) است.

این هدایت‌ها، هدایت تصادفی نیست، بلکه هدایتی از موضع اشراف بر تاریخ است. امام صادق علیه السلام، امام جواد علیه السلام و امام رضا علیه السلام در نقش تاریخی خود مردم را به زیارت ایشان هدایت می‌کنند. 

اصولاً تجمع حوزه های علمیه در اطراف حضرت معصومه علیها السلام یک تجمع تصادفی نیست بلکه تجمع هدایت شده‌ای از طرف معصومین(علیه السلام) علیهم السلام است، این از مراحل تصرفات معصومین در شکل گیری و هدایت جامعه تشیع است.

به طور کلی وقتی سخن از حضرت فاطمه معصومه(سلام اله علیه) می‌شود، گزارش‌های تاریخی انگشت‌شماری را درباره ایشان می‌بینیم و در آثاری که درباره این شخصیت بزرگ اسلام و تشیع نوشته شده تکرار همین گزارشات را مشاهده می‌کنیم.

به جز اطلاعات شناسنامه‌ای؛ سالروز ولادت و وفات، سن و معرفی جایگاه پدر و مادر این بانوی بزرگ، تاریخ چند مقطع محدود از زندگی ایشان برای ما روایت کرده که برای به تصویر کشیدن سیره ایشان و به دست دادن الگویی آنچنان که نیاز دختران امروز جامعه را تأمین کند(چراکه سالروز ولادت ایشان روز دختر نامیده شده است) کافی نیست.

مرور آثاری که درباره حضرت فاطمه معصومه(س) نوشته شده و در دسترس عموم قرار دارد، درباره زندگی این بانوی اهل بیت(علیه السلام) چند تصویر و گزارش محدود از مقاطع مختلف زندگی ایشان در اختیار ما قرار می‌دهد؛ همچون این موارد «حضرت فاطمه معصومه(سلام اله علیه) فرزند امام موسی کاظم(علیه السلام) و حضرت تُکتم و خواهر امام رضا(علیه السلام) است. ایشان ۶ ساله بودند که پدرشان به دست هارون الرشید(خلیفه وقت عباسی) دستگیر و به زندان می‌افتد، پس از آن، حضرت معصومه(سلام اله علیه) زیر سایه برادرشان و تحت تعلیم ایشان قرار می‌گیرند.»

در بیشتر آثار ذکر شده است که حضرت معصومه(سلام اله علیه) در سن ۹ سالگی در غیاب پدر به سؤالات شیعیان پدرش پاسخ می‌گوید و پس از آگاه شدن حضرت موسی کاظم(علیه السلام) از این اتفاق، با دیدن پاسخ‌های دخترش اظهار رضایت و خرسندی می‌کند و سه بار می‌گوید: «پدرش به فدایش.»

پیش از ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام) حدیثی از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که فرمودند: «ستدفن فیها امرأه من ولدی»(بانویی از فرزندان من در قم دفن می‌شود) به گفته محققان چنین سخنی درباره غیر معصوم به جز ایشان گفته نشده است.

گزارش دیگری که تاریخ از ایشان برای ما ـ گرچه به اختصار ـ می‌گوید، هجرت برادرشان امام رضا(ع) به دستور مأمون به توس و رنج حضرت معصومه(س) از دوری برادر است. پس از آن مهمترین اتفاق زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) هجرت به ایران برای دیدار برادر است.

منابع تاریخی در انگیزه اولیه سفر ایشان که آیا به اذن امام معصوم بوده یا خیر و یا هدف اصلی ایشان از این سفر، سخنی نگفته است؛ اما محققان بر اساس مبانی مورد پذیرش سیره خاندان اهل بیت(علیه السلام) حرکت ایشان به سمت ایران را به اذن حضرت رضا(علیه السلام) و حرکتی آگاهانه برای ترویج اسلام و مکتب اهل بیت(علیه السلام) عنوان کرده‌اند.

مقطع دیگر زندگی حضرت معصومه(س) که در بیشتر آثار مربوط به زندگی این حضرت به رشته تحریر در آمده، هجوم به کاروان ایشان در ساوه و کشته شدن برادران حضرت توسط گروهی از دشمنان اهل‌بیت(علیه السلام) یا نیروهای مأمون و بیمار شدن حضرت در ادامه سفر است. برخی کتاب‌های زندگینامه حضرت معصومه(سلام اله علیه) صرفا به ذکر بیمار شدن ایشان در اثر مسیر طولانی اکتفا کرده و به هجوم به کاروان ایشان اشاره‌ای نکرده‌اند.

برخی کتاب‌ها در این بین، کامل‌تر از دیگر آثار به حرکت دو کاروان از فرزندان حضرت موسی‌بن جعفر(علیه السلام) و برادران و شیعیان امام رضا(علیه السلام) از دو مسیر به سمت توس اشاره کرده و به اتفاقات ناگواری که در مسیر با آن مواجه می‌شوند نیز پرداخته‌اند؛ از جمله کتاب «سیدة عش آل محمد» نوشته سید ابوالحسن هاشمی.

گزارش تاریخی دیگر از زندگی حضرت معصومه(سلام اله علیه) که در آثار مربوط به زندگی ایشان مشترکا بیان شد است، تغییر مسیر حرکت حضرت معصومه(سلام اله علیه) به سمت قم است که بر اساس روایت معروف پرسش حضرت معصومه(سلام اله علیه) از فاصله باقی مانده تا قم و انتقال ایشان به این شهر نقل شده است. در کتاب «تاریخ قم» نوشته محمد بن حسن که می‌توان آن را منبع تاریخی آثار نوشته شده درباره حضرت دانست، روایت دیگری در این کتاب یاد شده که بزرگان قم وقتی شنیدند دختر حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) در مسیر قم است، به استقبال ایشان رفته و ایشان را به قم دعوت کرده‌اند.

روایت پایانی درباره زندگی این بانوی اسلام، اقامت ۱۷ روزه در منزل یکی از بزرگان قم به نام «موسی بن خزرج اشعری» و رحلت در روز ۱۲ ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری است. آثار مربوطه در پایان، داستان اختلاف خاندان آل سعد را در خاکسپاری ایشان و دفن حضرت توسط دو ناشناس که امام رضا(علیه السلام) و فرزندشان امام جواد(علیه السلام) دانسته شده‌اند، ذکر کرده‌اند.

نکته مهم دیگر در زندگی حضرت معصومه(سلام اله علیه) سخنان و اصطلاحا روایاتی است که از ایشان باقی مانده و موضوع همه آنها امامت است؛ در فضای آن دوره و ظلم و ستمی که به اهل بیت(ع) می‌شد، حق غصب شده ائمه(ع) با این احادیث به جامعه غفلت زده یادآوری می‌شد و این بیانات نشانگر اهتمام حضرت معصومه(سلام اله علیه) نسبت به انحراف جامعه از مسیر اهل‌بیت(ع) و تلاش برای بازگرداندن آن در مسیری است که حضرت رسول الله(ص) به فرمان خدا برای جامعه ترسیم کرده بود.

این همه آن چیزی است که آثار نوشته شده درباره حضرت معصومه(س) بر اساس گزارشات تاریخی باقی مانده از زندگی ایشان برای ما نوشته‌اند. غالب کتاب‌های نوشته شده درباره حضرت معصومه(س) با ذکر فضیلت زیارت حضرت از زبان ائمه(علیه السلام)، روایات نقل شده از ایشان و کرامات این بانوی بزرگ تشیع، سطرها و صفحات تاریخی اندک باقی مانده از زندگی حضرت را جبران کرده‌‌اند.

همانطور که در مقدمه غالب آثار نوشته شده حول شخصیت حضرت معصومه(س) می‌خوانیم یکی از ابعاد ستمگری دشمنان اهل بیت(علیه السلام) به ایشان به ویژه از دوره امام موسی‌بن جعفر(علیه السلام) به بعد، تلاش برای محدود کردن آنها، دور کردن جامعه از شناخت صحیح آنها و در نتیجه فقر منابع تاریخی ما از مقاطع مختلف زندگی درخشان این بزرگان است.

با وجود این خلأهای فراوان تاریخی نکاتی در زندگی ائمه(علیه السلام) و خاندان مطهر آنها از جمله حضرت فاطمه معصومه(سلام اله علیه) وجود دارد که می‌تواند برای ما و به خصوص اهل تحقیق در شناخت این بانوی بزرگ نشانه باشد.

برخی آثار نوشته شده درباره حضرت معصومه(سلام اله علیه) با توجه به فقر منابع تاریخی، روش و زاویه جدیدی را در نگاه به سیره ایشان مطرح کرده‌اند که می‌تواند در شناخت منزلت آنها بسیار راهگشا باشد، این روش براساس شعاع اثرگذاری معصوم(علیه السلام) در تاریخ و هدایت انسان‌ها در ذیل شخصیت ایشان، مقام وی را برای ما تبیین می‌کند.

این نگاهی است که به طور مثال در برخی از مقالات مجموعه «تجلی کوثر در حضرت فاطمه معصومه(سلام اله علیه)» مطرح شده است. در این مجموعه شخصیت شناسی برگرفته از فلسفه تاریخ به عنوان راهکاری برای بررسی شخصیت حضرت معصومه(س) معرفی می‌شود.

حرکت حضرت معصومه(س) به سمت ایران، مکمل هجرت امام رضا(علیه السلام) به ایران تلقی می‌شود.

براساس این روش، تاریخ منبع کوچکی برای شناخت حضرت معصومه(سلام اله علیه) است و شخصیتی مانند حضرت معصومه(سلام اله علیه) باید براساس فلسفه تکامل تاریخ به سمت قرب الهی مورد توجه قرار می‌گیرد. براساس این نگاه و توجه به روایاتی از سه امام معصوم که شیعیان را به زیارت حضرت معصومه(سلام اله علیه) و شناخت ایشان ارجاع می‌دهند، حرکت حضرت معصومه(سلام اله علیه) به سمت ایران و قم، حرکتی آگاهانه با یک برنامه ریزی دقیق تاریخی و مکمل هجرت امام رضا(علیه السلام) به ایران تلقی می‌شود.
 
جابجایی در قطب معنویت 
در این مجموعه می‌خوانیم: «حرکت ایشان را باید یک حرکت آگاهانه از سر یک بصیرت و احتمالاً با یک برنامه ریزی دقیق تاریخی دانست. گر چه این کار برای ایشان سخت و سنگین است ولی این کار را کردند و با آمدن خودشان، یک جابجایی در قطب معنویت ایجاد کرده‌اند. آمدن ایشان به قم منشاء پیدایش خیرات عظیمی در عالم بوده است؛ یعنی دقیقاً همان چیزی که در مورد امام رضا(علیه السلام) نمونه بسیار روشن آن را سراغ داریم که با آمدن حضرت به ایران یک جابجایی در جغرافیای عالم اسلام به وجود آمده و تشیع به ایران منتقل شد و محور پیدا کرد و از اینجا هم به دنیا منتشر شده است, حضور حضرت معصومه(سلام اله علیه) هم در قم تحولات عظیمی را با خود به همراه آورد و حضرت در حرکت خود همه این عواقب را می‌دیدند».

این روشی است که به زعم این نگاه زمانی که نسبت به شخصی در متون استنادات قوی وجود ندارد، از طریق تأثیرگذاری او بر حوادث تاریخ می توانیم جایگاه آن شخصیت را بشناسیم.

بر اساس این نگاه، راه برای شناخت بیشتر حضرت فاطمه معصومه(سلام اله علیه) به روی شیفتگان حضرتش گشوده است و این راه از مسیر تأمل در هماهنگی فعل ایشان با ائمه(علیه السلام) به ویژه امام رضا(علیه السلام) و تأثیرگذاری ایشان در هدایت انسان‌ها و زمینه سازی برای قرب الهی می‌گذرد. 

گذشته از این، به تصویر کشیدن برخی مقاطع زندگی حضرت معصومه(سلام اله علیه) در قالب‌های هنری هم امری غیر ممکن نیست و برخی رویدادها در زندگی ایشان قابلیت به تصویر کشیدن در این قالب‌ها را که امروز حرف اول را در انتقال پیام و مفاهیم به جامعه می‌زنند، را دارد و این امری است که علاقه مندی به اهل بیت(علیه السلام) و اهتمام به راه ایشان، آن را ممکن می‌سازد.


منبع: سایت عصر شیعه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.