آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي(5)
5 ـ 2. نظارت دقيق بر امور فرهنگي و تبليغاتي
امام خميني پس از پيروزي انقلاب، نگراني خود را از نبود نظارت بر امور فرهنگي و تبليغاتي بيان داشته و مي فرمايد:
ماچنانچهدير بجنبيم، درهمينداخل كشور[از]همانهايي كهقلمدردست گرفتندتااينكه انقلاب را دانسته يا ندانسته مشوّه كنند، خواهيم به يك امر بزرگي مواجه شد.97
6 ـ 2. پيشگيري از پيدايش بحران
برنامهها و سياستهاي نظام بايد در جهت حل مشكلات مردم و خنثي سازي زمينههاي پيدايش بحران باشد؛ از جمله:
1 ـ حل مشكلات معيشتي عموم مردم (مهار تورم، گراني و ايجاد اشتغال).
2 ـ حلمشكلات اداريومالي وصنفي(كارمندان، معلمان،كارگران،دانشجويان).
3 ـ تأمين امنيت داخلي و مبارزه با اشرار.
4 ـ حل مشكلات سياسي اجتماعي بومي و منطقهاي.
5 ـ مبارزه جدي و پيگير و كارآمد با شيوع مواد مخدر در نسل جوان.
6 ـ مقابله قاطع با فساد اجتماعي ـ اداري و اقتصادي.
7 ـ توجيه به موقع مردم و هشيار كردن آنها در برابر توطئههاي دشمنان.
مقام معظم رهبري درباره اهداف دشمن براي حضور در جنجالهاي داخلي و ايجاد اختلاف ميان مردم ميفرمايد:
به بهانههاي مختلف سعي ميكنند در فضاي سياسي كشور تشنّج و جنجال بهوجود بياورند تا خود اين هم در مردم احساس ناامني و احساس عدم انتظام كارها را بوجود بياورد. آنها به هر بهانهاي به مناسبت مسائل امنيتي، به مناسبت محاكمه يك نفر، به مناسبت كشته شدن دوسه نفر ـ كه دولت با كمال پيگيري آن را دنبال ميكند ـ شروع ميكنند فضا را متشنج كردن! جنجال ميكنند! طبعاً وقتي جنجال ميشود يك دسته از مردم طرفدار يك حرف ميشوند و دسته ديگر همه طرفدار يك حرف ميشوند و قهراً بين مردم بگو و مگو بهوجود ميآيد. دشمنان هم همين را ميخواهند.98
7 ـ 2. اطلاع رساني صحيح و به موقع
آگاهباشيد حقشما برمنآن استكه جز اسرارجنگي هيچرازيرا ازشماپنهان ندارم.99
8 ـ 2. توجيه نكردن اشتباهات (اقرار به اشتباه و رفع كاستيها)
ما هر روزي فهميديم كه اين كلمهاي كه گفتيم اشتباه بود، قاعدهاش اين است كه يك جور ديگر عمل بكنيم، اعلام ميكنيم كه آقا اين را ما اشتباه كرديم. ما دنبال مصالح اسلام هستيم نه دنبال پيشرفت خودمان.100
نبايد دفاع از اصل نظام را مستلزم توجيه عملكردهاي خلاف مديريتي، برخي از مديران دانست. دفاع از اسلام و اركان نظام مسئلهاي و نقد عملكردهاي غلط، شتابزده و غير تخصصي و اشتباه مديران و مسئولان اجرايي و غير اجرايي مسالهاي ديگر.
9 ـ 2. نهادينه كردن دستورات امام و رهبري
كارنامه درخشان و موفق انقلاب و نظام اسلامي كه سرافرازانه حوادث گوناگون را پشت سر گذاشته مرهون اطاعت از امام و رهبري و نهادينه شدن فرامين... و گسترش آن در سطح جامعه بوده است. و هر جا كوتاهي، لغزش، اشتباه يا انحرافي در حركت تكاملي پديد آمده بر اثر كم توجهي به ملاكها و معيارهاي انديشه امام و رهبري بوده است.
بايد اجراي دستورات و اوامر كلي امام و نظرات و فرامين راهبردي مقام معظم رهبري نصبالعين مديران و مسئولان و ملت قهرمان ايران قرار گيرد. و مديران اجرايي و مياني نظام بهجاي دنبال كردن برخي كارهاي سياسي در پي انجام وظيفه باشند.
معيار سنجش و ارزشيابي عملكردها و سياستگذاريها بايد بر مبناي دستورات و سياستهاي ابلاغي مقام معظم رهبري باشد.
10 ـ 2. احياء مسئوليت همگاني و اصل نظارت عمومي
امام باقر(علیه السلام) ميفرمايد:
امر به معروف و نهي از منكر، راه پيامبران و روش صالحان است، فريضه بزرگي است كه به سبب آن فرائض برپا، راهها امن، كسبها حلال، مظالم (به صاحبانشبازگردانده) زمين آباد، حق از دشمنان گرفته ميشود و امر (حكومت) تحكيم مييابد.101
حضرت علي(علیه السلام) در مقايسهاي ميان امربهمعروف و نهيازمنكر با ساير فرايض ديني اين عمل را شايستهترين كار نيك و محبوب نزد خداوند ميداند و ميفرمايد:
وَ مااَعْمالُ البرِّ كُلُّها وَالْجَهادُ في سَبيلِاللّه عِنْدَ الْامْرِ بِالْمَعْروفِ وَ الَّنَهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ اِلّا كَنَفْثَةٍ في بَحْرٍ لُجِّيٍّ.
و تمام كارهاي نيكو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهي از منكر چونان قطرهاي (آب دهان) بر درياي موّاج و پهناور است.102
11 ـ 2. قانون محوري
همه افراد هر كشوري بايد خودشان را با قانون تطبيق بدهند. اگر قانون هم بر خلاف خودشان هم حكمي كرد، بايد خودشان را در مقابل قانون تسليم كنند، آن وقت است كه كشور، كشور قانون مي شود.
12 ـ 2. تبيين و تبليغ دستاوردهاي انقلاب اسلامي
مقام معظم رهبري ميفرمايد:
تحقيردستاوردهاي انقلابچيزي نيستكه بهنفعملت باشد،بلكه موجبنااميدي و يأس مردم خواهد شد، و اين كاري است كه دشمنان ميخواهند آن را انجام دهند، ضعفها رابزرگ وكمبودها را برجستهكنند، اما پيشرفتها رامورد نظرقرار ندهند.103
انقلاب اسلامي دستاوردهاي فرواني داشته است كه در بيان اين نوشتار نميگنجد و به طور كلي و اجمال ميتوان گفت كه دستاوردهاي انقلاب در عرصه داخلي كشور عبارت است از حاكميت ولايت الهي، محوريّت يافتن ارزشها، استقلال همه جانبه، آزادي واقعي، وحدت، خودكفايي، توسعه و پيشرفت در امور فرهنگي و اجتماعي و در عرصه بينالمللي احياء تفكر ديني، بيداري اسلامي، استكبار ستيزي و... .104
3. دفع آسيبها
در اين مرحله ابتدا بايد به خوبي نوع آسيبها و زمينههاي پيدايش آن را بشناسند و به تناسب، راهكارهاي مقابله با آن را بيابند. زيرا مقابله با هر آفتي شيوه خاص خود را ميطلبد و نميتوان براي همه آنها يك دستورالعمل از پيش تعيين شده ارائه كرد.
يكي قاطعيت و اقدام سريع و شدّت عمل را طلب ميكند و ديگري را بايد با مقابله نرم و دفع شبهه از ميان برداشت.
1 ـ 3. قاطعيت و شدت عمل
اختلال در نظم اجتماعي و امنيت ملي، ايجاد آشوب و شورشهاي خياباني يا غارت اموال عمومي، ايجاد درگيريهاي قومي و منطقهاي، ترويج اعتياد و توزيع مواد مخدر، جاسوسي براي دشمنان، فسادهاي اقتصادي، فرهنگي و اخلاقي، اجتماعي، ساير ناهنجاريها و ساختار شكنيهايي كه انقلاب را به انحراف ميكشاند و نيروي انساني و جوان كشور را تباه ميكند از جمله آفتهايي است كه فقط عكسالعمل قاطعانه ميتواند آنها را ناكام سازد.
مقام معظم رهبري خصلت «غيرت ديني» را به عنوان يك دستورالعمل براي عموم نيروهايانقلابي به منظور خنثي كردن توطئههاي آسيبرسان به نظام اسلامي معرفي مينمايد و همگان را به بهرهگيري از اين خصلت پسنديده فرا ميخواند:
اگر ببينيم كسي دارد به نحوي از انحاء به مرزهاي فرهنگي يا ديني يا جغرافيايي يا ملي تعرضميكند يافكر تعرضدارد بايد خون ما بهجوش بيايدوغيرت ماتحريكشود!105
يكي از آفتهايي كه در اوائل انقلاب تجربه شد و اكنون نيز متأسفانه بر اثر تساهل و تسامح فرهنگيِ برخي متوليان فرهنگي كشور كم و بيش احياء شده است، سنگر گرفتن نويسندگان معاند و مزدور و وابسته در جبهه فرهنگي عليه انقلاب اسلامي است، آنان با سوء استفاده از فرصتها و با علم و تعمد آتشبياران معركه آشوب اجتماعي و زمينهسازان بحرانهاي سياسي هستند اين گروه با پوشش كار فرهنگي اقدامات تحريك آميز و براندازي را دنبال ميكنند و آنچه با نيش قلم زهرآگينشان صورت ميگيرد حوادث ناگواري را بر امنيت جامعه تحميل ميكند.
برخورد قاطعانه و شدت عمل در مقابل چنين جريانهاي مفسد و براندازنده بر اساس اصول وموازين اسلاميميتواند ريشه بسياري ازبحرانها و وآفتها وتوطئهها رابخشكاند.
قرآن از يك سو با معرفي دشمنان اسلام، بيان ميدارد كه آنان جز به تسليم كامل مسلمانان در برابر سياستهايشان راضي نميشوند:
وَلَنْ تَرْضي عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا الَّنصاري حَتّي تَتَّبِعَ مِلَتَّهُمْ قُلْ اِنَّ هُدَياللّهِ هُوَ الْهدي وَ لَئِن اتَّبَعْتَ اَهْوائَهُمْ بَعْدَ الَّذي جَاءَكَ مِنِ الْعِلْمِ ما لَكَ مِنَ اللّه مَنْ وَلّيٍ وَلا نَصير (بقره / 120)
و هرگز يهوديان و نصرانيان از شما راضي نميشوند مگر آنكه از كيش آنان پيروي كني. بگو: در حقيقت، تنها هدايت خداست كه هدايت (واقعي) است و چنانچه پس از آن عملي كه تو را حاصل شد، باز از هوسهاي آنان پيروي كني، در برابر خدا سرور و ياوري نخواهي داشت.
وازسوي ديگرنسبت بهكساني كهامنيت افراد جامعهرامحترم نشمارند وبه فساد ومخالفت باقوانين الهي برخاسته باشند، دستور شدت عمل در دنياو وعده عذاب آخرت را ميدهد:
اِنَّما جَزآءُ الَّذينَ يُحارِبُونَ اللّهَ و رَسُولَهُ وَ يَسْعَونَ فيِ الْاَرضِ فَساداً اَنْ يُقَتَّلوا اَو يُصَلَّبوُا اَوْ تُقَطَّعَ اَيْديهم وَ اَرْجُلِهِمْ مِنْ خِلافٍ اَوْ يُنْفَوأ مِنَ الْاَرْضِ ذلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ في الدُّنيا وَ لَهُمْ فِي اْلاخِرَةِ عَذابٌ عَظيمٌ. (مائده / 33)
سزاي كساني كه با (دوستاران) خدا و پيامبر او ميجنگند و در زمين به فساد ميكوشند، جز اين نيست كه كشته بشوند يا بر دار آويخته گردند يا دست و پايشان در خلاف جهت يكديگر بريده شود يا از آن سرزمين تبعيد گردند. اين، رسوايي آنان در دنياست و در آخرت عذابي بزرگ خواهند داشت.
با مفسدان، محاربان، منافقان و عوامل نفوذي كه با تحريكات سياسي، اجتماعي و امنيتي خود بدنبال شرارت و فساد هستند و ديگران را نيز با وسوسه به آشوب ميكشانند بايد به شدت برخورد كرد اما هوادارن غافل و ناآگاه را كه عملاً لجاجت نداشته و به دليل جنگ رواني دشمن فريب خوردهاند بايد ارشاد، نصيحت و هدايت كرد تا راه و صف خود را از عوامل دشمن جدا سازند.
حضرت علي پس از جنگ جمل، با مسلماناني كه بر اثر تبليغات طلحه و زبير و عايشه به جنگ جمل آمده بودند با رأفت و عفو برخورد نمود. اما نسبت به خوارج كه انحراف فكري باعث شورش و قيام مسلحانه آنان در برابر حكومت عدل شده بود با شدت رفتار كرد.
2 ـ 3. مقابله فرهنگي با شبهات فكري
بنابراين براي دفع هجوم فرهنگي دشمنان و پيشگيري از لغزشهاي فرهنگي خوديها چارهاي جز داشتن يك استراتژي مشخص و مدون نيست تا رسانههاي جمعي، فرهيختگان، نويسندگان و مبلغين بتوانند بر اساس آن فعاليت نمايند و از ابزارهاي متقن و متناسب با روز و شيوههاي هنر ديني كار آمد استفاده كرده، با كمك خواستن از خداوند قادر انقلاب اسلامي از هرگونه آفت و آسيب فرهنگي مصون دارند.
پی نوشت ها:
97 . صحيفه امام، ج 14 ص 56.
98 . سخنراني در جمع مردم مشهد، 1 / 1 / 1378.
99 . اَلاَوَ اِنَّ لَكُمْ عندي اَلاَّ اَحْتَجِزَ دُونَكُمْ سِرأ اِلاّ في حَرْبِ. (نهج البلاغه، دشتي، نامه 50، ص 562)
100 . صحيفه امام، ج 16، ص 35.
101 . اِنَ الْاَمْرَ بالْمَعرُوفِ وَ الَّنَهْيَ عَنِ الْمُنْكِرَ سَبيلُ الْاَنبياءِ و مِنْهاجُ الصُّلَحاءِ فَريْضَةٌ عَظيمَةٌ بِها تُقامُ الْفَرائِضُ و تَأمَنُ المَذاهِبُ وَ تُحِلُّ اَلمَكاسِبُ وَ تُرَدُ الْمَظالِمُ وَ تُعْمَرُ الْاَرضُ وَ يُنْتَصَفُ مِنَ الْاَعْداءِ وَيَسْتَقيم الْاَمْرُ» (وسائل الشيعه، ج 11، ص 395)
102 . نهجالبلاغه، دشتي، حكمت 374، ص 720.
103 . بيانات در جمع مردم كاشان، آران و بيدگل، 20 / 8 / 80.
104 . ر. ك. آئين انقلاب اسلامي، مؤسسه آثار امام، چاپ دوم، بهار 1374.
105 . بيانات در ديدار با اعضاي شوراي عالي انقلابي فرهنگي، 26 / 9 / 81.
/خ