گفتگوی اختصاصی با سردار جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران

انقلاب اسلامی و پیشرفت اقتصادی

امروز با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها در شرایطی هستیم که کمتر از پانصد هزار بشکه نفت در روز صادر می‌کنیم و این نشان‌ می‌دهد که اقتصاد کشور در حال کاهش وابستگی‌های خود به نفت است درعین‌حالی که صادرات غیرنفتی در حال شکل گرفتن است
شنبه، 12 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه کننده : حسين حيدري
موارد بیشتر برای شما
انقلاب اسلامی و پیشرفت اقتصادی
اقتصاد یکی از مسائل مهم در هر کشوری است، اقتصاد ایران قبل از انقلاب اسلامی در دست کشورهای خارجی بود و ما به‌نوعی فقط مصرف‌کننده بودیم حال یا همه چیز به‌طور کامل و آماده وارد می‌شد و یا در ایران مونتاژ می‌شد اما آنچه کاملاً مشخص است ایران قبل از انقلاب تکنولوژی و فناوری ساخت هیچ‌چیزی را نداشت.
 
از همین رو خبرنگار راسخون در خصوص انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های اقتصادی با سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفتگو کرده است.
 
راسخون: انقلاب اسلامی چه تحولاتی در قدرت اقتصادی ایران ایجاد کرد؟

باید به اقتصاد ایران در دوره پیش از انقلاب اسلامی و آنچه بعد از انقلاب اسلامی در این حوزه رخ داد نگاه کنیم و مقایسه‌ای از وضعیت فعلی و گذشته داشته باشیم.
 

قبل از انقلاب مردم در تنگناهای سخت معیشتی قرار داشتند

کشور ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی دارای اقتصاد نفتی بود و با خام فروشی نفت در روز بیش از ۶ میلیون بشکه نفت از ایران صادر می‌شد و هیچ نوع صنعتی با بنیان‌های داخلی نداشتیم و تنها یک کشور مصرف‌کننده و وابسته به درآمد نفتی بودیم. از طرفی یک نوع عقب‌ماندگی در وضعیت عمومی مردم به لحاظ اقتصادی وجود داشت و مردم در تنگناهای سخت معیشتی قرار داشتند که این فقر، محرومیت و عقب‌ماندگی‌ها در بسیاری از مناطق کشور مشخص بود.
 
باوجوداینکه در زمان قبل از انقلاب اسلامی قشر فقیر و محروم جامعه اکثریت را تشکیل می‌دادند، درآمدهای نفتی عمدتاً صرف خریدهای نظامی و ساخت کارخانه‌های مونتاژی می‌شد و کالاهایی که دیگران می‌خواستند در راستای مصرف کردن جامعه ما با آن رواج پیدا کنند را به ایران می‌دادند اما با انقلاب اسلامی رویکردها به‌طورکلی تغییر پیدا کرد به‌گونه‌ای که کشور ایران یک روند کاهشی وابستگی‌ها به نفت را طی کرد هرچند انتظار می‌رفت یک جهش اتفاق بیفتد.
 

در حال کاهش وابستگی‌های به نفت هستیم

 امروز با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها در شرایطی هستیم که کمتر از پانصد هزار بشکه نفت در روز صادر می‌کنیم و این نشان‌ می‌دهد که اقتصاد کشور در حال کاهش وابستگی‌های خود به نفت است درعین‌حالی که صادرات غیرنفتی در حال شکل گرفتن است و زمانی که صادرات غیرنفتی در ارقام بالا باشد و عمده‌ی نیازمندی‌های کشور در داخل تأمین شود به معنای رخ دادن تحول اساسی در اقتصاد ایران است.
 
در صنایع اساسی ازجمله فولاد، آلومینیوم و همچنین ساخت صنایعی که بنیان‌های اصلی یک اقتصاد را تشکیل می‌دهد به‌گونه‌ای که امروزه در بحث صنعت برق، آب، پتروشیمی، نفت و گاز می‌بینیم اساساً متخصصان و دانشمندان روزبه‌روز در حال کاهش وابستگی ایران به خارج از کشور هستند تا یک حالت خوداتکایی اتفاق بیفتد و با نگاه به این دو اقتصاد می‌‌توان دریافت که اقتصاد ایران قابل‌مقایسه با گذشته نیست و بحث مطرح امروز اقتصاد مقاومتی است به‌گونه‌ای که بتوانیم یک اقتصاد خوداتکا را داشته باشیم و همه‌ی این‌ها از برکات انقلاب اسلامی است.
 

امروز ایران کشوری مهم در عرصه صادرات غیرنفتی است

درگذشته کشور ایران کشوری تک‌محصولی وابسته به نفت بوده است و نفت یک نقش اساسی در اقتصاد ایران دارد اما امروز سهم نفت در اقتصاد ایران به حداقل رسیده و در این مسیر می‌‌توان روزی را دید که کشور ایران وابستگی به خام فروشی نفت را قطع کرده باشد؛ از طرفی امروز جمهوری اسلامی یکی از کشورهای مهم در عرصه صادرات غیرنفتی است زیرا در کشورهای مختلف، حضور اقتصادی ایران را در بازارهای منطقه شاهد هستیم.
 
راسخون: با توجه به حضور شما در عرصه نظامی؛ وضعیت نظامی کشور و صنایع دفاعی در قبل و بعد از انقلاب چگونه است.
 
ایران در قبل از انقلاب اسلامی یک کشور کاملاً تحت سلطه بود و آمریکایی‌ها بر همه شئون ملت ما ازجمله در بخش دفاع و امنیت تسلط داشتند؛ آمریکایی‌ها به‌نوعی ارتش ایران را در قبل از انقلاب اداره می‌کردند و اگر تجهیزاتی را به ما می‌فروختند پول آن را چند برابر دریافت می‌کردند که عمدتاً در راستای منافع خودشان در منطقه بود به‌نوعی که ایران را به ژاندارم منطقه خلیج‌فارس در راستای تأمین منافع خودشان در برابر بلوک شرق تبدیل کرده بودند.
 

قبل از انقلاب هیچ تجهیزات نظامی در داخل تولید نمی‌شد

در قبل از انقلاب اسلامی عمدتاً سلاح‌ها، جنگ‌افزارها و تجهیزات خریداری و به کشور وارد می‌شد، حتی در بحث نگهداری و تعمیر هم بیگانگان ایفای نقش می‌کردند بنابراین ما نمی‌توانیم بگوییم قبل از انقلاب صنایع دفاعی داشته‌ایم که در داخل کشور به صورت خوداتکا تجهیزات نظامی را تولید کند اما امروزه شاهد هستیم که جمهوری اسلامی به یک کشور پیشرفته در حوزه نظامی تبدیل‌شده است و در موقعیتی قرار داریم که می‌‌توان گفت از قدرت بازدارندگی نظامی برخوردار هستیم و این مطلب مورد اتفاق نظر بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران قرار دارد.
 

اقتدار موشکی نشان از پیشرفت بعد از انقلاب است

 اقتدار موشکی ایران  نشان‌دهنده پیشرفت کشور در سال‌های بعد از انقلاب است؛ در حالی‌ جنگ در سال ۵۹ بر ما تحمیل شد که اساساً برای دفاع از خود موشکی نداشتیم و همین امر سبب طولانی شدن جنگ شد و در این میان عراقی‌ها با استفاده از موشک‌ها و هواپیماهای اهدایی غربی‌ها به صورت مرتب شهرهای کشور را بمباران و موشک‌باران می‌کردند.

امروزه کشور ایران در حوزه موشکی توانمند است، امروز ملت ایران از اقتدار موشکی برخوردار است به طوری که در یوم‌اللهی که بعد از شهادت سردار سلیمانی رقم خورد پایگاه عین الاسد آمریکایی‌ها در عراق موشک‌باران شد و این قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران را در حوزه پدافند، دریایی و زمینی  نشان می‌دهد به‌گونه‌ای که امروزه هیچ دشمنی به خود اجازه نمی‌دهد به کشور ایران تعرض داشته باشد.
 

همه پیشرفت‌ها به برکت انقلاب اسلامی است

ملت ایران در کنار وحدت، انسجام، عزم و اراده جدی؛ برای دفاع از حقوق خود تجهیزات لازم را در اختیار دارد و همه این‌ها به برکت انقلاب اسلامی است که امروز پدید آمده است.
 
راسخون: رهبر معظم انقلاب این سال به مسئله اقتصاد بسیار تأکید دارند و حتی بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند؛ نقش اقتصاد مقاومتی را در کشور چگونه می‌بینید.
 
امروز اگر اقتصاد مقاومتی به صورت جدی دنبال شود و مردم و بخش‌های خصوصی نیز همراهی کنند به سرعت اقتصاد کشور به مرحله‌ای از شکوفایی وارد می‌شود و شاهد وضعیت متفاوت از آن چیزی که الآن با آن مواجه هستیم خواهیم بود.

اقتصاد مقاومتی درواقع اقتصادی که استحکام داشته باشد، مبتنی بر ظرفیت‌ها و منابع درونی اقتصادی است که هیچ‌گونه فشار خارجی نتواند در آن تأثیر بگذارد.
 
اگر در سال‌های گذشته اصول اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رهنمودهای مقام معظم رهبری را جدی می‌گرفتیم امروز چیزی به نام تحریم وجود نداشت. زمانی که تحریم آمریکایی‌ها در ملت ایران اثر کند می‌‌توان گفت که ما در تحریم هستیم اما وقتی‌که کشور به نقطه‌ای برسد که تحریم‌ها کاملاً بی‌اثر و خنثی‌شده باشد آنگاه تحریم‌ها فقط یک امر ذهنی و غیر مؤثر خواهد بود.
 

مصرف تولید داخل مساوی با قوی‌تر شدن اقتصاد کشور است

راسخون: مسئله تولید و اتکا به توان داخلی را چگونه می‌بینید.
 
امسال تا حدودی رویکردها در حوزه اقتصاد مقاومتی تغییر کرده و شاهد رونق تولید در داخل هستیم که البته باید درگذشته زودتر به این مرحله وارد می‌شدیم. یکی از الزامات رونق تولید مبارزه با قاچاق کالا و جلوگیری از واردکردن کالاهایی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد است و مردم به سمت مصرف تولید داخل حرکت کنند.
 
زمانی تولید رونق پیدا می‌کند که مردم مصرف‌کننده محصولات تولیدشده در کارخانه‌ها و صنایع داخلی باشند و از طرفی امکان صادر کردن محصولات هم وجود داشته باشد و این‌زمانی سرانجام می‌گیرد که جلوی واردات بی‌رویه آنچه در داخل امکان تولید وجود دارد را بگیریم و با کالای قاچاق نیز مبارزه شود.
 
کشور ما منابع و ذخایر فراوانی دارد که به لحاظ منابع و نیروی انسانی و همچنین متخصصین در وضعیت بسیار مطلوبی قرار داریم و از نظر نقدینگی برای سرمایه‌گذاری و رونق‌بخشی به تولید نیز در وضعیت بسیار خوبی هستیم که در این راستا باید با باندهای مافیایی که منافعی برای خود دارند و یا قاچاق کالا انجام می‌دهند برخورد شود.
 

دولت و مردم ملتزم حمایت از تولید داخل هستند

دولت باید سیاست‌های حمایتی خود را از تولید در داخل افزایش دهد و از طرف دیگر مردم به ضرورت استفاده از کالاهای داخلی بیشتر آشنا شوند که در این راستا یک همت و جهاد لازم است.

همچنین باید صنایع و صاحبان کارگاه‌ها و کارخانه‌ها به کیفیت و مرغوبیت تولیدات خود توجه خاص داشته باشند. برای این‌که اقتصاد ایران به یک اقتصاد مقاومتی و محکم تبدیل شود همه زمینه‌ها و امکانات برای آن فراهم است و باید رویکردها و نگاهمان را اصلاح کنیم.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.