تأثیرات غیرمنتظره گرم شدن جهان بر روی حیوانات

اثرات مضر گرمایش جهانی بر زندگی موجودات زنده ساکن بر روی زمین یک واقعیت شناخته شده است. به طور کلی گرمایش جهانی بر روی کل چرخه‌ی زندگی اثرات جدی خواهد داشت. از این رو، ما انسان‌ها باید اقدامات جدی برای حفاظت از زمین در برابر گرمایش جهانی انجام دهیم.
يکشنبه، 13 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تأثیرات غیرمنتظره گرم شدن جهان بر روی حیوانات
به منظور درک بهتر گرمایش جهانی، درک اثر گلخانه‌ای مهم است. اثر گلخانه‌ای با جذب گرما و نور خورشید توسط سطح زمین یعنی جنگل‌ها، بیابان‌ها و یخچال‌ها باعث افزایش دما می‌گردد که این گرما سپس به بالا برگشته و در جو زمین به دام می‌افتد. گازهای گلخانه‌ای به حفظ گرمای جهانی کمک کرده و این موضوع دلیلی است که باعث وجود حیات بر روی کره‌ی زمین شده است. با این‌ حال، با افزایش گازهایی مانند دی اکسید کربن، ازون، نیتروژن اکسید، متان و بخار آب در جو، رشد آلاینده‌های زیست محیطی، آلودگی‌های صنعتی و خانگی و از بین رفتن حجم وسیعی از چمنزارها و جنگل‌های بارانی، زمین تقریباً 14 در صد گرم‌تر از 50 سال پیش شده است. علاوه بر انسان‌ها و گیاهان، اثرات گرمایش جهانی بر حیوانات نیز باعث نگرانی‌های عمده‌ای شده است.
 

اثر گرمایش جهانی بر حیوانات

وجود حیوانات جهت حفظ چرخه‌ی زندگی و زنجیره‌ی غذایی ضروری می‌باشد. نه تنها حیوانات، بلکه زندگی حشرات، خزندگان و حیوانات آبزی و حتی گیاهان و انسان‌ها نیز به یک دیگر وابسته است.
 
از بین رفتن زیستگاه
از آن ‌جا که گرمایش جهانی باعث تغییر اقلیم می‌گردد، بسیاری از بیابان‌های بزرگ مانند صحراها قادر به حفظ جمعیت حیوانات خود نیستند. از بین رفتن زیستگاه گونه‌های حیوانی بیشتر در قطب جنوب مشاهده می‌شود که در این مناطق گرمایش جهانی باعث ذوب شدن یخچال‌ها و انقراض نسل خرس‌های قطبی می‌گردد. ذوب یخچال‌ها باعث افزایش سطح آب دریا در بسیاری از اقیانوس‌ها شده است که این موضوع بسیاری از جزایر گرمسیری و جنگل‌ها را از بین برده و در نتیجه باعث مرگ حیوانات ساکن در این نواحی می‌گردد.
 
نشت نفت در جنگ خلیج فارس همراه با نشت تانکرهای نفتی در دریاها باعث نابودی تعداد زیادی از گونه‌های آبزی شده است. تصویر ماهی‌های مرده در نزدیکی بسیاری از سواحل بازتاب غم انگیزی از نشت نفت و آلودگی دریاها در این مناطق می‌باشد. تغییرات در الگوهای آب و هوایی خطوط ساحلی، الگوهای غذایی بسیاری از موجودات آبزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
 
چمنزارها نیز بر گرمایش جهانی اثرات منفی خواهند داشت. این اثرات شامل نرخ بالای تبخیر، دماهای بالاتر، خشک سالی‌های مکرر و شدید، کاهش بارندگی و محتوای پایین‌تر نیتروژن در علوفه‌ها می‌باشد. غلظت پایین‌تر نیتروژن در گیاهان باعث هضم ناکافی آن‌ها در دستگاه گوارش حیوانات شده که این موضوع منجر به کاهش قدرت، عملکرد و سلامت حیوانات می‌گردد.
 
به منظور ساخت مسکن برای جمعیت انسانی رو به رشد امروزی، بسیاری از جنگل‌ها، مراتع و حتی بیابان‌ها تخریب شده و به زیستگاه‌هایی برای انسان‌ها تبدیل شده‌اند. جنگل‌های بارانی و چمنزارها پناهگاهی برای بسیاری از موجودات زنده می‌باشند. تخم ‌گذاری زود هنگام یکی از دلایلی است که حشراتی مانند پروانه‌ها و پرندگان کوچک در آمریکای شمالی، جایی‌که دماهای بالا منجر به فصول بهار زودتر از موعد می‌گردد، ناپدید شده‌اند. در این مکان‌ها حشرات کوچک و همچنین خرس‌ها زندگی می‌کنند. هنگامی‌که جنگل‌ها به منظور توسعه‌ی زمین بیشتر برای ساخت خانه، و به دلایل صنعتی و کشاورزی تخریب می‌شود، اکثر این حیوانات مجبورند خودشان را با نواحی‌ای که حاوی غذا و آب کمتری هستند، سازگار کنند. از بین رفتن زیستگاه باعث آسیب پذیر شدن این حیوانات شده و این حیوانات مجبورند برای تأمین غذای کافی خود به زیستگاه‌های انسان‌ها نزدیک شوند و همین موضوع آن‌ها را در معرض خطر شکار قرار می‌دهد.
 
با جنگل ‌زدایی، بسیاری از درختان و گیاهان دیگری که منبعی برای غذای حیوانات هستند از بین می‌روند و همین امر باعث گرسنگی و سوء تغذیه‌ی این حیوانات و در نتیجه مرگ آن‌ها می‌گردد. این موضوع به نوبه‌ی خود بر حیوانات همه چیز خوار و گوشت خوار تأثیر گذاشته و موجب انقراض آن‌ها می‌گردد. بسیاری از حیوانات، چه خانگی و چه وحشی، مجبورند برای تأمین غذا به زیستگاه‌های انسان‌ها وارد شوند و از زباله‌هایی مانند پلاستیک‌ها و مواد غذایی آلوده استفاده کنند که این موضوع اثرات مخربی بر سلامتی آن‌ها خواهد داشت.
 
مطالعات نشان می‌دهد که تغییر در الگوهای خواب زمستانی، تولید مثل و مهاجرت حیوانات بر اثر تغییر اقلیم رخ خواهد داد. این الگوهای ناسالم نوزادان این حیوانات را تحت تأثیر قرار داده و منجر به بروز نقش در هنگام تولد آن‌ها می‌گردد، تخم ‌گذاری زود هنگام یکی از دلایلی است که حشراتی مانند پروانه‌ها و پرندگان کوچک در آمریکای شمالی، جایی‌که دماهای بالا منجر به فصول بهار زودتر از موعد می‌گردد، ناپدید شده‌اند.
 
بسیاری از حیوانات و پرندگان از جمله پنگوئن‌ها و فلامینگوها از مسافت‌های طولانی به سمت اقلیم‌های گرم‌تر برای اهداف تولید مثل مهاجرت می‌کنند. تخریب اکثر مسیرهای مهاجرت و زیستگاه‌های آن‌ها باعث شده تا آن‌ها مجبور باشند که مسیر حرکت خود را تغییر دهند و یا این‌ که از مهاجرت منصرف شوند. این کار این پرندگان را مجبور به بافتن زیستگاه‌های جایگزین جدیدی می‌کند که در این مکان‌ها باید با اکثر حیوانات و یا پرندگان دیگر ساکن این مناطق برای جستجوی غذا و آب رقابت کنند.
 
همین امر در مورد پستانداران آبزی که آب‌های گرم‌تر را برای تولید مثل و خواب زمستانی ترجیح می‌دهند، نیز اتفاق می‌افتد. حیواناتی که بسته به پدیده‌های مرتبط با فصل مانند تشکیل یخ، دریاچه‌ها و دیگر آب‌ها و دسترسی به غذاهای فصلی مهاجرت می‌کنند نیز در صورت تغییر اقلیم و گرمایش جهانی با مشکل رو به رو خواهند شد.
 
همچنین محققان دانشگاه کیپ تاون شواهد روشنی را پیرامون یک دوره 23 ساله (از سال 1976 تا 1999) جمع‌آوری کردند که نشان می‌دهد تغییرات آب و هوایی، اندازه بدن حیوانات را کوچک می‌کند. محققان در این مطالعه نوعی پرنده به نام دم‌جنبانک کوهی را مورد بررسی قرار دادند. محققان در این مطالعه متوجه افزایش دمای محل زندگی این پرندگان تا 0.18 درجه سانتی‌گراد شدند و نتایج بررسی‌های آنها نشان داد که افزایش دما باعث سبک‌تر شدن این پرندگان شده است.
 
در طول 100 سال گذشته دمای هوای جهانی نزدیک به یک درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است، این نوع تغییر آب و هوایی تأثیر زیادی بر روی زمین و اکوسیستم آن می‌گذارد. فسیل‌ها نشان می‌دهند که در طول دوره‌های گذشته در اثر گرم شدن زمین حیوانات دریایی و زمینی کوچک‌تر شده‌اند. البته باید بدانید که پیش از این دانشمندان اعلام کرده بودند که گرمایش زمین ممکن است باعث کوچک‌تر شدن حیوانات شود اما تاکنون شواهد معتبری در این خصوص ارائه نشده بود.
 
منبع: Help Save Nature


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.