سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال و بیت کوین بله یا خیر؟

تا چند سال پیش کمتر کسی از بازار ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی ها (ارزهای رمزپایه) اطلاع داشت. ارزهای دیجیتال با توجه به این که غیر متمرکز هستند و وابستگی‌ای به دولت‌ها ندارند مورد توجه عده ای بوده، و اخیرا با ثبت رکورد قیمت بیت کوین ، تب و تاب خرید این ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بالا گرفته است.
يکشنبه، 20 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال و بیت کوین بله یا خیر؟

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال؟

اگر قصد دارید تمام پس انداز خود را در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید، بگذارید در همین ابتدای مطلب به شما اخطار دهیم که این ایده‌ای بسیار وحشتناک است. بی ثباتی ارزهای دیجیتال می تواند سرمایه‌های شما را نابود کند و تمام سرمایه شما از دست برود. در واقع اگر ندانید که در حال انجام چه کاری هستید، تمام پول خود را از دست خواهید داد. لطفا با عبارت «یک سرمایه گذاری کم هزینه با بازدهی بالا» فریب نخورید. سال‌ها زمان نیاز است تا سرمایه گذاران ارز‌های دیجیتال مانند بیت کوین، به سوددهی بالا و خوبی برسند. (1)

جریبریتو، مدیراجراییCoinCenter می گوید: «شما نباید بر روی چیزی که نمی دانید سرمایه گذاری کنید و نباید بر روی پولی سرمایه گذاری کنید که در صورت از دست دادن، نتوانید آن را جبران کنید.» (2)

حتی در صورت داشتن دانش مورد نیاز این ارزها، خطرات دیگری نیز وجود دارد که ممکن است گریبانگیر شما شود.

در دهه‌های اخیر پیشرفت تکنولوژی باعث پیشرفت در قسمت‌های سلامت، ارتباط، مدیریت کسب و کارها و بسیاری بخش‌های دیگر شده است. این پیشرفت‌ها به ارزها نیز رسید و ارز‌های جدید و مدرن با هدف جایگزینی ارزهای قدیمی ایجاد شدند. اما مدرن بودن این ارزها دلیلی بر ایمن بودن آن‌ها نیست.

این ارزها از رمزگذاری ایمنی استفاده می کنند، اما هنوز خطرات زیادی برای استفاده از آن‌هاوجود دارد. در ادامه درباره این خطرات بیشتر توضیح خواهیم داد.(3)
 

نوسانات شدید قیمت در ارزهای دیجیتال

استفاده از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین برای خرید و فروش به دلیل نوسانات قیمتی خطرات زیادی به همراه دارد. به عنوان مثال قیمت هر بیت کوین در دسامبر سال 2017 تا 20 هزار دلار افزایش قیمت داشت، اما در کمتر از یک سال، قیمت آن تا 3 هزار دلار کاهش پیدا کرد! اخیرا نیز پس از کاهش تقریبا 5 هزار دلاری، افزایشی 2 هزار دلاری در بیت کوین مشاهده شد. این موضوع به خوبی نشان می دهد که با اینکه ممکن است در ارزهای دیجیتال سود خوبی داشته باشید، اما همچنین ممکن است ضرر بسیار بزرگی نیز متحمل شوید.

بله، ممکن است روزی بیت کوین افزایش قیمت داشته باشد، یا اینگونه برداشت شود که در مجموع بیت کوین همواره در سود است، اما در واقعیت و معاملات به این صورت نیست. شما باید زمان بازگشت سپرده گذاری خود را نیز حساب کنید. همچنین این موضوع برای کسب و کارها نیز خطرات زیادی ایجاد می کند، زیرا شما در معاملات نمی توانید تاخیر ایجاد کنید و اگر در ارز دیجیتال مورد نظر کاهش قیمتی داشته باشید ضرر خواهید کرد و در رقم‌های بالا این ضرر، بسیار سنگین خواهد بود.
 

هک شدن صرافی‌ها و مشکلات کیف پول ها

علاوه بر خطراتی که ماهیت ارزهای دیجیتالی دارند، راه‌های انتقال و نگهداری این ارزها نیز با خطراتی مواجه است. به دلیل اینترنتی و دیجیتالی بودن این ارزها، هکرها راه‌های بسیاری برای هک و بدست آوردن ارزهای کاربران دارند. جالب است بدانید فقط در سال 2019 میلادی، بیش از 8 هک در وبسایت‌های مطرحی مانند Binance انجام شد. افشای بیش از 450 هزار اطلاعات ورود و حساب کاربران و از دست رفتن بیش از 7 هزار بیت کوین از جمله نتایج این حملات بوده است. همچنین به دلیل ماهیت این ارزها، تشخیص صاحبان و هکرها سخت است و نمی توان به راحتی پیگیری‌های حقوقی انجام داد.

همچنین کیف پول هایی که برای نگهداری ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند نیز خطراتی به همراه دارند. از آنجایی که این کیف پول‌ها به بانک یا شرکتی متصل نیستند و تمام مسئولیت این کیف پول‌ها با شما است، با فراموشی اطلاعات و یا تغییر آن‌ها، شما کنترل دارایی‌های خود را از دست خواهید داد! با اینکه راه هایی برای بازیابی وجود دارد، اما احتمال اینکه برای همیشه دارایی‌های خود را از دست بدهید بسیار بالا است. شاید فکر کنید این خطر فقط برای کیف پول‌های دیجیتالی است، اما کیف پول‌های فیزیکی نیز ممکن است این مشکل را برای کاربران خود ایجاد کنند. به عنوان مثال در یک نمونه، کاربری 30 هزار بیت کوین خود را در کیف پول فیزیکی Trezor از دست داد! (4)
 

احتمال بروز خطا در معاملات ارزهای دیجیتال

انسان همواره ممکن است اشتباه کند و اگر این اشتباه در وارد کردن رقم، حروف و جا به جایی اعداد باشد، ممکن است مشکلات بسیار بزرگی ایجاد شود. اگر در هنگام مبادلات ارزهای دیجیتال آدرس کیف پول را اشتباه وارد کنید، چه می‌شود؟ ممکن است ده‌ها یا هزاران واحد از موجودی خود را از دست دهید! این خطا قابل بازگشت نیست و برخلاف تجارت‌های قانونی و نظارت شده، شما نمی توانید تحت هیچ شرایطی ارقام جا به جا شده اشتباهی را برگردانید. (مگر اینکه فرد ناشناسی که برای او ارسال کرده اید به شما برگشت بزند.)
 

عدم پذیرش ارزهای دیجیتال و کارمزدهای انتقال

ممکن است همه چیز خوب پیش برود، اما در هنگام معاملات نهایی با مشکل مواجه شوید. زیرا به دلیل دیجیتال بودن این ارزها و خطراتی که وجود دارد، بسیاری از افراد ترجیح می دهند با این نوع ارزها معامله انجام ندهند. در این صورت شما به مشکل خواهید خورد. زیرا سرمایه شما ارز دیجیتالی است و نمی توانید از آن برای پرداخت‌های خود استفاده کنید. البته می توانید از صرافی‌ها کمک بگیرید اما باید به کارمزدهای آن‌هانیز توجه داشته باشید. کارمزد صرافی‌ها در خرید و فروش هر واحد از ارزهای دیجیتال، ممکن است به 500 یا هزاردلار و یا حتی بیشتر برسد.
 

تحریم ها و مشکلات استفاده از ارزهای دیجیتال

یکی دیگر از مشکلات استفاده از ارزهای دیجیتال، تحریم هایی است که در صرافی‌ها اعمال می‌شود. در بسیاری از صرافی هایی که در کشور آمریکا فعالیت می کنند اگر متوجه شوند شما از ایران هستید، معمولا حساب شما را بسته و دارایی‌های شما را تصرف می کنند. در این صورت شما دارایی‌های خود را از دست خواهید داد و راهی برای بازگشت آن‌ها نخواهید داشت!

سایت‌های زیادی در حال حاضر این تحریم‌ها را اعمال کرده اند و می توانید با مشاهده لیست آن‌ها از فعالیت در این سایت‌ها دوری کنید، اما همواره این خطر وجود دارد که صرافی که در حال حاضر در آن مشغول فعالیت هستید نیز حساب شما را ببندند و ارزهای دیجیتال خود را از دست بدهید.

خطرات بیشتری نیز علاوه بر موارد گفته شده وجود دارد، شما می توانید با جستجو و خواندن تجربیات کاربران با این خطرات و مشکلاتی که در ارزهای دیجیتال وجود دارد بیشتر آشنا شوید. پیشنهاد می کنیم حتما قبل از ورود به این سرمایه گذاری پرخطر، تحقیقات خود را انجام دهید و بررسی کنید که آیا این سرمایه گذاری ارزش این ریسک و خطر ها را دارد یا خیر.
 
پی نوشت:
  1. www.masterthecrypto.com
  2. www.consumerreports.org
  3. www.businesscommunity.com
  4. www.wired.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما