اهمیت جویدن صحیح غذا

بسیاری از افراد چندان به جویدن صحیح و درست غذا توجه نمی‌کنند، در حالی که این عمل مرحله مهمی در هضم و جذب مواد ‏مغذی حیاتی به حساب می‌آید. این مقاله نحوه جویدن صحیح مواد غذایی و مزایای این کار را نشان می‌دهد.‏
سه‌شنبه، 22 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهمیت جویدن صحیح غذا
مهمترین جنبه تغذیه جنبه‌ای است که بیشتر مردم به آن توجه نمی‌کنند و آن جویدن است! اکثر افراد از این واقعیت بی اطلاع هستند که عمل هضم در واقع از دهان (و نه معده) آغاز می‌شود. عمل جویدن به شکستن و تجزیه مکانیکی غذا و تبدیل آن به نوعی بافت فیبری کمک کرده و در نتیجه سطح و میزان بزاق را برای انجام کار خود افزایش می‌دهد. توجه و اطلاع از علل جویدن کامل و صحیح غذا که بارها توصیه به انجام آن شده است بسیار اهمیت دارد.
 

دلایل جویدن کامل و صحیح غذا

1- افزایش جذب ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی
در صورتی که غذا از طریق جویدن به طور کامل شکسته و تجزیه شود، روده‌ها بهتر و راحت‌تر می‌توانند مواد مغذی را جذب نمایند. به عنوان مثال، برخی از مواد غذایی مانند مغزهای خوراکی یا آجیل و برخی سبزیجات خام نمی‌توانند به طور کامل در معده خرد شوند و لازم است کاملاً آنها را بجویم.
 
2- کمک به حفظ وزن سالم و حاکی از سلامت
هرچه فرد غذای خود را بیشتر و طولانی‌تر بجود، مدت زمان به پایان رساندن وعده غذایی او طولانی‌تر خواهد شد. افرادی که آهسته‌تر غذا می‌خورند، غذای کمتری نیز مصرف می‌کنند. همانطور که غذا می‌خوریم، پیغامی به مغز ارسال می‌شود که حاکی از سیر شدن ما است. در صورتی که غذای خود را خیلی سریع بخورید، ممکن است غذای شما تمام شود، اما مغز هنوز فکر ‌کند که شما گرسنه هستید. در صورتی که این اتفاق رخ ‌دهد، به احتمال زیاد به خوردن ادامه داده و کالری بیشتری مصرف خواهید کرد که می‌تواند به اضافه وزن منجر شده یا در کاهش وزن شما تداخل ایجاد شود.
 
3- کمک به شکسته شدن و تجزیه مناسب چربی
این امر به چند دلیل دارای اهمیت است. آنزیمهای موجود در بزاق دهان به تجزیه مواد غذایی کمک می‌کنند. به عنوان مثال، لیپاز زبانی یکی از آنزیمهایی است که توسط غدد بزاقی واقع در زیر زبان تولید شده و به شکستن چربی کمک می‌‌کند. هرچه مدت زمان تماس مواد غذایی در حین جویدن با بزاق بیشتر باشد، به معنای مدت زمان بیشتر تماس غذا با این آنزیم نیز خواهد بود.
در صورتی که چربی به طور کامل شکسته و پردازش نشود، می‌تواند به بروز مشکلات گوارشی منجر شوددر صورتی که چربی به طور کامل شکسته و پردازش نشود، می‌تواند به بروز مشکلات گوارشی منجر شود. مدت زمان بیشتر تماس مواد غذایی با بزاق همچنین به حرکت راحت‌تر غذا به سمت مری کمک می‌کند، به این دلیل که بزاق مواد غذایی را نرم، لزج و مرطوب می‌سازد.
 
4- صرف انرژی کمتر جهت هضم بواسطه غذای به خوبی جویده شده
اگر غذای خود را به خوبی نجوید، سایر قسمت‌های دستگاه گوارش مجبور هستند سخت‌تر کار کرده و انرژی بیشتری جهت تجزیه مواد غذایی صرف کنند. ذرات کوچکتر مواد غذایی که بوسیله جویدن مناسب شکسته شده‌اند به غذا اجازه داده راحت‌تر از میان تمام دستگاه گوارش حرکت کند. معده می‌تواند کارآمدتر و سریع‌تر مواد غذایی را تجزیه کند و امکان جذب کارآمد مواد مغذی در روده کوچک را فراهم سازد.
 
5- کمک به حفظ سلامت دندان
فرایند جویدن مناسب غذا همچنین به دندانها کمک می‌کند. این عمل ورزش و تمرینی است برای استخوانهای نگهدارنده دندانها و به قوی نگاه داشتن آنها کمک می‌کند. جهت شستن و از میان برداشتن باکتریهای موجود در دهان، به بزاق تولید شده در حین جویدن مناسب نیاز است. بزاق ترشح شده همچنین به زدودن ذرات غذایی به خارج از دهان کمک می‌کند. در صورتی که باکتری کمتری در دهان وجود داشته باشد، تشکیل پلاک و جرم و پوسیدگی دندان نیز کاهش می‌یابد.
 
6- افزایش توانایی احساس طعم و لذت بردن از غذا
زمان وعده‌‌های غذایی بایستی زمان استراحت و لذت بردن از خوردن یک غذای خوب باشد. برای جویدن هر لقمه به طور کامل زمان کافی صرف کنید. این کار نه تنها برای بدن مفید است، بلکه می‌تواند به تغذیه روح نیز کمک کند. در صورتی که غذا را به طور کامل بجوید، قطعاً از هر لقمه از غذای خود لذت خواهید برد.
 
7- هوش بیشتر با جویدن صحیح غذا
آیا تا به حال به این موضوع فکر نکرده‌اید؟ در واقع، با جویدن غذا، جریان خون به مغز افزایش یافته و باعث تحریک آن می‌شود. این امر منجر به رشد بهتر هوش در کودکان و بهبود حافظه در بزرگسالان می‌شود.
 
8- عاملی مهم در پیشگیری از سرطان
سرطان یکی از وحشتناک‌ترین بیماری‌ها است و من مطمئن هستم که تمام تلاش خود را انجام می‌دهید تا از آن دوری کنید. به نظر می‌رسد با جویدن، آنزیمی به نام پراکسیداز که در بزاق است، مواد سرطان زا موجود در مواد غذایی را سرکوب کرده و از بروز سرطان جلوگیری می‌کند.
 
9- جذب مواد مغذی بیشتری
در صورتی که دستگاه گوارش شما به خوبی کار کند، تمام مواد غذایی مصرف شده به مواد خوب و مفید برای بدن شکسته می‌شوند. زمانی که وقت کافی برای جویدن ندارید، معده یا روده‌ها زمان کافی برای هضم نداشته و آنگاه حجم مواد زائد بسیار بیشتر از مواد مفید خواهد شد. این بدان معنا است که بدن شما جهت تأمین نیازهای خود شما را ترغیب به مصرف مواد غذایی بیشتر می‌کند.
 

نکاتی جهت جویدن مناسب

* غذا را آهسته و پیوسته بجوید.

* محیط آرام و راحتی را برای این کار انتخاب کنید و در محیط پر سر و صدا غذا نخورید. همچنین از وسایل و اموری که حواس شما را حین خوردن پرت می‌کنند پرهیز کنید. این به معنای غذا نخوردن در مقابل تلویزیون است.

* سعی کنید لقمه‌هایتان کوچک باشد، هرچه لقمه‌ها کوچکتر باشند، جویدن شما بهتر خواهد شد.

* تنها زمانی که غذای درون دهانتان به طور کامل مایع شد و بافت خود را از دست داد عمل جویدن را متوقف سازید.

* تنها زمانی لقمه دیگر را در دهان بگذارید که لقمه قبل به طول کامل جویده و بلعیده شده باشد.

* در بین غذا آب ننوشید. می‌توانید در صورت نیاز به آب جرعه‌ای از آن را بنوشید.
بسیاری عنوان می‌کنند که پیش از بلعیدن و قورت دادن غذای خود، بایستی آن را به تعداد مشخصی بجویدبسیاری عنوان می‌کنند که پیش از بلعیدن و قورت دادن غذای خود، بایستی آن را به تعداد مشخصی بجوید. خود را نگران و درگیر شمردن تعداد دفعات جویدن هر لقمه نکنید، تنها اطمینان یابید که هر لقمه پیش از بلع به خوبی خرد و مایع شده باشد. ما دلایل کافی برای شروع این عمل سالم از وعده غذایی بعدی را داریم، بنابراین بیایید امروز را سالم‌تر از دیروز سازیم!

 
منبع: practo & roswithaherman  


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.