شرح روایی بیانیه گام دوم انقلاب(6)

جمهوری اسلامی، پایبندی به اصول، حرکت به جلو

جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیت‌های نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود به شدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان به شدّت حسّاس است. با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمی‌کند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند.
جمعه، 25 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : مجتبی میرزایی
موارد بیشتر برای شما
جمهوری اسلامی، پایبندی به اصول، حرکت به جلو
مقام معظم رهبری در بخش پنجم بیانیه گام دوم انقلاب از پایبندی به اصول در عین کمال‌گرایی و پیشرفت سخن می‌گویند. "جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیت‌های نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود به شدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان به شدّت حسّاس است. با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمی‌کند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند. بی‌شک فاصله‌ی میان بایدها و واقعیت‌ها، همواره وجدان‌های آرمان‌خواه را عذاب داده و می‌دهد، امّا این، فاصله‌ای طی شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی‌شک در آینده، با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، باقدرت بیشتر طی خواهد شد".
 

پایبندی به اصول

خداوند متعال در قرآن کریم در سوره فتح آیه29 می‌فرمایند: «محَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ  وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلىَ الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ  تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانًا  سِیمَاهُمْ فىِ وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ  ذَلِکَ مَثَلُهُمْ فىِ التَّوْرَئةِ  وَ مَثَلُهُمْ فىِ الْانجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْئَهُ فَئازَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى‏ عَلىَ‏ سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ  وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ مِنهُم مَّغْفِرَةً وَ أَجْرًا عَظِیمَا». «محمّد فرستاده خداست، و کسانى که همراه اویند در برابر کفّار نیرومند و سرسخت و در میان خودشان مهربان‌اند، آن‌ها را همواره در حال رکوع و سجود مى‏بینى که پیوسته فضل و بخشش خداوند و خشنودى او را مى‏طلبند، نشانه (عبادت و خشوع) آنها در اثر سجده در رخسارشان پیداست؛ این صفت آنهاست در تورات (موسى)، و صفت آنها در انجیل (عیسى) همانند زرعى است که (خداوند) جوانه‏هاى آن را (از اطرافش) برآورده و تقویت کرده تا کلفت و ستبر شده و بر ساقه‏هاى خود ایستاده به طورى که کشاورزها را به اعجاب وامى‏دارد، (خدا چنین کرده) تا به وسیله آنها کفّار را به خشم و غیظ آورد. خداوند به کسانى از آنان که ایمان آورده و عمل‏هاى شایسته انجام داده‏اند آمرزش و پاداشى بزرگ را وعده داده است».
 
آری مسلمان واقعی دارای اصول و ارزش‌هایی هست که در برابر آن به‌هیچ‌عنوان کوتاه نمی‌آید و در برابر دشمنان و کفار شدیدترین حالت و سخت‌ترین برخوردها را دارد تا آنان طمع و فکر دست‌درازی به منافع امت اسلام به سرشان نزند. مطلبی که مقام معظم رهبری این‌گونه می‌فرمایند: "به اصول خود به شدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان به شدّت حسّاس است. با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمی‌کند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند".
 
و در روایت دیگری این‌چنین آمده است: «فَسَّرَ الرِّضَا علیه السلام قَوْلُهُ‏ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ أَنَّ عَلِیّاً مِنْهُمْ».[1] امام رضا علیه السلام امام علی علیه السلام را از کسانی می‌دانند که در برابر کفار برخورد شدید و محکمی داشته‌اند.
 
و امام علی علیه السلام در نامه‌ای که به مردم مصر نوشته بودند و همراه مالک اشتر فرستاده بودند، زمانی که ایشان را به حکومت مصر منصوب کردند، به همین مطلب تأکید داشتند. «... فَنَهَضْتُ‏ فِی‏ تِلْکَ‏ الْأَحْدَاثِ‏ حَتَّى زَاحَ الْبَاطِلُ وَ زَهَقَ وَ اطْمَأَنَّ الدِّینُ وَ تَنَهْنَهَ وَ مِنْهُ إِنِّی وَ اللَّهِ لَوْ لَقِیتُهُمْ وَاحِداً وَ هُمْ طِلَاعُ الْأَرْضِ کُلِّهَا مَا بَالَیْتُ وَ لَا اسْتَوْحَشْت‏...فَلَوْ لَا ذَلِکَ مَا أَکْثَرْتُ تَأْلِیبَکُمْ وَ جَمْعَکُمْ وَ تَحْرِیضَکُمْ وَ لَتَرَکْتُکُمْ إِذْ أَبَیْتُمْ وَ وَنَیْتُمْ أَ لَا تَرَوْنَ إِلَى أَطْرَافِکُمْ قَدِ انْتَقَضَتْ وَ إِلَى أَمْصَارِکُمْ قَدِ افْتُتِحَتْ وَ إِلَى مَمَالِکِکُمْ تُزْوَى وَ إِلَى بِلَادِکُمْ تُغْزَى انْفِرُوا رَحِمَکُمُ اللَّهُ إِلَى قِتَالِ عَدُوِّکُمْ وَ لَا تَثَّاقَلُوا إِلَى الْأَرْضِ فَتُقِرُّوا بِالْخَسْفِ وَ تَبُوءُوا بِالذُّلِّ وَ یَکُونَ نَصِیبُکُمُ الْأَخَسَّ إِنَّ أَخَا الْحَرْبِ الْأَرِقُ وَ مَنْ نَامَ لَمْ یُنَمْ عَنْهُ وَ السَّلَامُ».[2] «... بنا بر این در میان آن فتنه‏ها قیام کردم تا باطل از بین رفت و نابود شد، و دین به استوارى و استحکام رسید. و قسمتى از این نامه است به خدا قسم اگر به تنهایى با دشمنان روبرو شوم در حالى که تمام زمین را پر کرده باشند، مرا نه باک است و نه ترس. اگر از حکومت این نابکاران بر شما نمى‏ترسیدم این مقدار شما را ترغیب و توبیخ نمى‏کردم، و در جمع و تحریک شما کوشش روا نمى‏داشتم، و زمانى که سر باز زدید و سستى نمودید رهایتان مى‏کردم. آیا شما نمى‏بینید سرزمین شما با حمله دشمن کم شده، و شهرهایتان تحت فرمان آنان در آمده، و کشورهایتان ربوده شده، و در شهرهاى شما جنگ در گرفته. خدا شما را بیامرزد، به جانب جنگ با دشمنانتان کوچ کنید، و خود را بر زمین سنگین مسازید که تن به خوارى بسپارید، و به ذلّت برگردید، و پست‏ترین برنامه نصیب شما شود. مرد جنگجو همیشه بیدار و هوشیار است، و هر که از دشمن آسوده بخوابد دشمن نسبت به او نخواهد خفت. و السلام».
 
همان‌طور که مشاهده نمودید امام علیه السلام چنان محکم و شجاعانه در برابر دشمنان و ترغیب ملت مسلمان به جنگ و دفاع در برابر کافران سخن می‌گویند، همان‌گونه که مقام معظم رهبری این‌گونه تعبیر دارند که نسبت به اصول خود به شدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان به شدّت حسّاس هستند.
 

جوانان برگ برنده ملت

اعتماد به جوانان امری است که در روایات ائمه معصومین علیهم السلام به آن اشاره نموده‌اند. «إذَا احتَجَّت‏ إلَى‏ المَشوِرَةِ فی أمرٍ قَد طَرَأ عَلیک فَاستَبِدهُ بِبِدایَةِ الشَّبان فَإنَّهُم أحدُ أذهاناً وَ أسرَعَ حَدساً ثُمَّ رَدَّهُ بَعدَ ذلِکَ إلى رَأیِ الکُهولِ وَ الشُّیوخِ لِیَستَعقِبوهُ وَ یَحسِنُوا الاختیارَ لَهُ فَإنَّ تَجرِبَتَهُم أکثَر».[3] «هرگاه به مشورت نیازمند شدی، نخست به جوانان مراجعه نما، زیرا آنان ذهنی تیزتر و حدسی سریعتر دارند. سپس(نتیجه) آن را به نظر میانسالان و پیران برسان تا پیگیری نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب کنند، چرا که تجربه آنان بیشتر است.»
 
امام صادق علیه السلام در روایتی می‌فرمایند: «بَادِرُوا أَحْدَاثَکُمْ‏ بِالْحَدِیثِ قَبْلَ أَنْ تَسْبِقَکُمْ إِلَیْهِمُ الْمُرْجِئَةُ».[4] «به آموختن حدیث(معارف دینی) به جوانانتان، پیش از آن که منحرفین، آنان را گمراه سازند، اقدام نمایید».
 
توضیح بیشتر این که قبل از آن که سیاست‌مداران دروغین، ذهن جوانان مملکت را آلوده کنند؛ شما آنان را باسیاست عَلَوی آشنا کنید. قبل از آن که لذت‌های واهی غرب آنان را به سمت خود جذب کند، شما لذت‌های معنوی و روحانی و دینی را به آنان بچشانید. بله در جوانان ویژگی‌هایی هست که در صورت شکوفا کردن آنان، ذخایر بسیار گران‌بها برای جامعه و امت خویش می‌توانند باشند. لذا مقام معظم رهبری روی سخن خود را با تأکید خاصی نسبت به جوانان دارند. زیرا که ایشان از میزان بالای تأثیرگذاری مثبت جوان انقلابی متعهد و باسواد و دغدغه‌مند باخبرند.
 

پینوشت:
[1] ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب) - قم، چاپ: اول، 1379 ق. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏2 ؛ ص85.
[2] مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط - بیروت) - بیروت، چاپ: دوم، 1403 ق. بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏33 ؛ ص597.
[3] ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبة الله، شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید - قم، چاپ: اول، 1404ق. شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید ؛ ج‏20 ؛ ص337.
[4] طوسى، محمد بن الحسن، تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان) - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق. تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان) ؛ ج‏8 ؛ ص111.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.