برنامه ریزی صحیح برای سفرهای بلند مدت و سیاحتی

قبل از سفر، انجام یکسری از کارها، ضروری است. فرقی نمی‌کند که به سفری یک روزه می‌روید یا چند هفته‌ای قرار است از خانه دور باشید؛ باید قبل از سفر برای برخی کارها تدارک دید.
دوشنبه، 19 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برنامه ریزی صحیح برای سفرهای بلند مدت و سیاحتی
سفر یکی از لذت بخش‌ترین تفریحاتی است که هر انسانی می تواند داشته باشد. چه سفر تفریحی باشد و چه سفر زیارتی، با رعایت اصول و برنامه ریزی صحیح می توانیم از روزهایی که خارج از خانه سپری می کنیم لذت ببریم. اهمیت سفر به حدی زیاد است که به نوعی یک نیاز روحی و جسمی است و باید به این نیاز پاسخگو بود. همانگونه که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: « سافِرُوا تَصِحُّوا و تُرزَقُوا؛ مسافرت کنید تا تندرست بمانید و روزى داده شوید.» [1]

برنامه ریزی صحیح برای سفرهای بلند مدت و سیاحتی

اما قبل از حرکت مهم است یک لیست آماده کنید و کارهای مهمی که قبل از شروع سفر و در هنگام سفر باید انجام دهید را یادداشت کنید. به یاد داشته باشید تا زمانی که یک لیست منظم و مناسب نداشته باشید، ممکن است بخش هایی را فراموش کنید و برای سفر شما مشکل ایجاد شود.

چه سفر شما کوتاه مدت باشد و یا بلند مدت، نکاتی را باید بدانید تا از ایجاد مشکلات پیشگیری کنید. ما در این مقاله سعی می کنیم مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از سفر انجام دهید را لیست کنیم. قطعا شما می توانید نکات بیشتری را به این موارد اضافه کنید، حتما موارد اضافه که مناسب شرایط شما است را در لیست قبل از سفر خود آورید تا انجام آنها را فراموش نکنید.
 

3 مرحله مهم قبل از سفر عبارتند از:

  • بررسی شرایط کلی و انتخاب بهترین روند برای انجام سفر
 
  • تهیه لیست کارهایی که باید قبل از حرکت انجام دهید
 
  • بررسی نهایی لیست قبل از حرکت

برنامه ریزی صحیح برای سفرهای بلند مدت و سیاحتی
 

مهم‌ترین اقدامات قبل از سفر

 
1.پیش از سفر به خانواده، دوستان و همکاران خود خبر دهید
اگر می خواهید در سفر خیالی آسوده داشته باشید و از تماس‌های مکرر تلفن همراه جلوگیری کنید، حتما به دیگران قبل از سفر اطلاع رسانی کنید و مدت زمان سفر خود را اعلام کنید. شبکه‌های اجتماعی راهی ساده و مفید برای اطلاع رسانی به آشنایان و همکاران شما است. به عنوان مثال اگر قصد حج و زیارت خانه خدا را دارید، در پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود این موضوع را اطلاع رسانی کنید.
 
2- از مدارک کپی و تصویر تهیه کنید
حتما قبل از سفر، از تمامی مدارک خود تصویر و کپی تهیه کنید. در این صورت اگر این مدارک را گم کردید مشکلات پیش روی شما بسیار کمتر خواهند شد. حتما این تصاویر و مدارک را در دستگاه‌ها و محل هایی نگه دارید که از امنیت آنها مطمئن هستید.
 
3- وسایل الکترونیکی را خاموش کنید، آب و گاز خانه را قطع کنید
با این کار علاوه بر حفظ ایمنی خانه، در مصرف برق و هزینه‌های خود صرفه جویی می کنید.
 
4- برداشتن وسایل مهم را فراموش نکنید!
مدارک و کارت‌های بانکی، نقشه و دیگر وسایل الزامی سفر را فراموش نکنید. می توانید برای اینکه مطمئن شوید چیزی را جا نمی گذارید از مدت‌ها قبل از حرکت هر وسیله‌ای که نیاز می بینید در سفر به همراه داشته باشید را در یک برگه لیست کنید و قبل از سفر،  با بررسی لیست از به همراه داشتن این وسایل مطمئن شوید[2].
 
5- وسایل الکترونیکی خود را کامل شارژ کنید
قطعا شما هم دوست ندارید در میانه مسیر متوجه شوید موبایل همراه شما فقط 20 درصد شارژ دارد. پس حتما از یک روز قبل از سفر استفاده خود را از وسایل الکترونیک مدیریت شده انجام دهید و با حداقل 80 درصد شارژ در هر دستگاه سفر خود را آغاز کنید. خرید پاوربانک در این موضوع می تواند به شما کمک کند.
 
6- یخچال خود را بررسی کنید
اگر در یخچال مواد غذایی دارید که می دانید تا زمان برگشت شما از سفر خراب می شوند، حتما آنها را مصرف کنید و یا این مواد را به نیازمندان خیرات کنید. کلام خدا را به یاد داشته باشید و فراموش نکنید: «وکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِین؛ بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید». [3]
 
7- برای مسیر مواد غذایی برداری.
خرید تغذیه در فرودگاه و میانه مسیر معمولا هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت. پس بهتر است مقداری مواد غذایی برای طول مسیر به همراه داشته باشید. توجه داشته باشید مقدار مواد غذایی که با خود بر می دارید بیشتر از حد مورد نیاز شما نباشد تا اسراف نشود.
 
8- بسته بندی مناسب وسایل و مواد غذایی
بسته بندی مناسب باعث می‌شود مطمئن باشید به وسایل شما تا مقصد آسیبی وارد نمی‌شود. مطمئن باشید به هیچ وجه دوست ندارید زمانی که به مقصد رسیدید مشاهده کنید ظرف ترشی باز شده است و تمام وسایل کیف را کثیف کرده است.با توجه به شرایط اقلیمی منطقه‌ای که قرار است به آن سفر کنید لباس مناسب همراه خود داشته باشید.

برنامه ریزی صحیح برای سفرهای بلند مدت و سیاحتی 
 
9-وسایل مهم و ارزشمند خود را در نزد خود نگه داری.
برای اطمینان از امینت وسائل با ارزش مثل تلفن همراه، لپ تاپ، کیف پول و... حتما آنها را نزد خود نگه دارید. به عنوان مثال پول را در جیب شلوار یا لباس خود بگذارید و لپ تاپ را در کیفی که بر روی دوش خود انداخته اید، قرار دهید.
 
10- اقدامات لازم در مقصد را قبل از حرکت بررسی کنید و انجام دهید.
در صورتی که می خواهید در هتل بمانید، قبل از حرکت هتل را رزرو کنید؛ پیش بینی آب و هوایی جاده و شهر مقصد را بررسی کنید و لباس‌ها و ابزار‌های مناسب بردارید. هزینه‌ها را پیش بینی کنید و با مقدار پول مناسب سفر خود را شروع کنید.

برنامه ریزی صحیح برای سفرهای بلند مدت و سیاحتی
 
11- موارد ایمنی را انجام دهید
حتما قبل از شروع سفر، از امنیت خانه مطمئن شوید. حتما قبل از خروج در خانه را قفل کنید و وسایل مهم خود را در محیط‌های امن خانه نگهداری کنید. همچنین می توانید با خرید یک قفل قدرتمند و مناسب برای کیف خود، از دزدیده نشدن وسایل کیف خود اطمینان حاصل کنید.
 
12- تمام موارد لیست سفر خود را چندین بار بررسی کنید
همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، بررسی نهایی لیست سفر مهم‌ترین کاری است که باید قبل از حرکت انجام دهید. این بررسی دو مرحله است: در مرحله اول باید بررسی کنید آیا تمامی موارد مهم و مورد نیاز را در لیست آورده اید یا خیر و سپس بررسی کنید تا تمامی این موارد انجام شده باشند. قبل از خروج از منزل،  موارد انجام شده را تیک بزنید و دور مواردی که هنوز قادر به انجام آنها نیستید خط بکشید.

(به عنوان مثال دیدار با دوستی قبل از سفر) بهتر است علاوه بر خود شما از فردی دیگر کمک بگیرید و او نیز در انجام شدن موارد لیست نظارت داشته باشد. امیدواریم با رعایت و انجام نکات گفته شده و دیگر نکاتی که با بررسی شرایط خود می توانید به لیست اضافه کنید، سفر خوب و بدون مشکلی را تجربه کنید.

پی نوشتها
  1. کنز العمّال : ۱۷۴۶۹
  2. www.mintnotion.com
  3. آیه 31 سوره اعراف


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.