فوايد پوستي ورزش

نقش ورزش کردن به عنوان عاملي براي جلوگيري از افزايش وزن، ساخت عضلات، پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي و ديابت و موارد ديگر، به اثبات رسيده است. اما امروزه پزشکان بر اين باورند که ورزش کردن علاوه بر اين مزايا، نقش مفيدي در سلامت پوست بدن افراد دارد. جالب است بدانيم که ورزش براي کاهش جوش‌هاي پوستي و آکنه و مبارزه با علايم پيري مفيد است و کارشناسان بهداشتي معتقدند که ورزش کردن منظم نقش زيادي در
يکشنبه، 29 آذر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فوايد پوستي ورزش
فوايد پوستي ورزش
فوايد پوستي ورزش






نگاهي به نقش ورزش در مبارزه با آکنه و علايم پيري پوست

نقش ورزش کردن به عنوان عاملي براي جلوگيري از افزايش وزن، ساخت عضلات، پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي و ديابت و موارد ديگر، به اثبات رسيده است. اما امروزه پزشکان بر اين باورند که ورزش کردن علاوه بر اين مزايا، نقش مفيدي در سلامت پوست بدن افراد دارد.
جالب است بدانيم که ورزش براي کاهش جوش‌هاي پوستي و آکنه و مبارزه با علايم پيري مفيد است و کارشناسان بهداشتي معتقدند که ورزش کردن منظم نقش زيادي در سلامت پوست دارد. ورزش موجب مي‌شود که پوست جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر برسد و در نتيجه خود فرد هم احساس خوبي داشته باشد.
بر کسي پوشيده نيست که ورزش مزاياي مهمي براي همه بدن دارد. پوست بدن ما که بزرگ‌ترين بافت بدن است، بيشترين بهره را مي‌برد. تحقيقات نشان مي‌دهد که افزايش جريان خون در سطح پوست و توزيع مواد مغذي به سلول‌هاي پوستي و دور کردن مواد مخرب و سمي از پوست، از عمده‌ترين آثار ورزش روي پوست است.

فوايد پوستي ورزش

ورزش در خدمت پوست

ساخت کلاژن و فيبرهاي محافظ که مانع از چين و چروک‌هاي اضافي روي پوست مي‌شود، از ايجاد خطوط پوستي جلوگيري مي‌کند. اما شايد پوست‌هاي مستعد جوش و آکنه مهم‌ترين عضوي باشد که از مزاياي ورزش بهره‌مند مي‌شود.
به گفته پزشکان، ورزش کردن با تعديل توليد هورمون‌هاي وابسته به تستوسترون، به شفافيت پوست منجر مي‌شود. همچنين مدارکي وجود دارد دال بر اينکه وقتي شما ورزش مي‌کنيد، ميزان استرس‌تان کاهش پيدا مي‌کند. بنابراين غده‌هاي فوق کليه ميزان کمتري از انواع هورمون‌هاي مردانه که عامل اصلي تشکيل آکنه هستند، ترشح مي‌کند. به طور معمول پوست افرادي که استرس زيادي دارند، به خصوص کساني که دچار آکنه هستند، تيره است اما ورزش به کاهش اين تيرگي کمک مي‌کند. با کاهش استرس، کمي از تيرگي پوست کاسته مي‌شود چرا که کمي از ترشحات غده فوق‌کليه کاسته مي‌شود اما نبايد نقش ورزش را هم ناديده گرفت.
طبق يافته‌هاي متخصصان پوست، ورزش منظم همچنين به افزايش تعريق پوست منجر شده و اين اثر خوبي در نرم شدن پوست و پيشگيري از شکنندگي آن دارد. افرادي که هنگام ورزش پياده‌روي طولاني مي‌کنند، چهره بشاش‌تري دارند و رنگ پوست آنها روشن‌تر است و در صورتي که مبتلا به آکنه شوند، درمان آکنه در اين افراد راحت‌تر است. هر چيزي که بتواند ميزان ترشح هورمون‌هاي مردانه را کنترل کند، نه تنها روي پوست بلکه روي ميزان ريزش مو هم اثر مي‌گذارد. ورزش از جمله روش‌هايي است که توليد اين هورمون را کاهش مي‌دهد. اين در حالي است که بسياري از ما تصور مي‌کنيم ورزش تنها آثار پيشگيرانه از بيماري و آمادگي جسماني دارد. ورزش کردن موجب افزايش توليد طبيعي کلاژن و جوان شدن پوست مي‌شود. در کساني که ورزش نمي‌کنند، تعداد فيبروبلاست‌ها که محرک توليد ماده کلاژن در پوست هستند، کمتر است و پوستشان زودتر پير مي‌شود. در اين افراد، پوست به سرعت تيره و چروک مي‌شود.

چند قدم تا طراوت پوست

براي اينکه پوست جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر برسد، ورزش‌هاي خاصي کمک کننده است. هنگام ماساژ پوست، نه تنها عضلات پوست صورت بلکه عضلات پاها، دست و بازوها، کشيده مي‌شود. در ورزش‌هايي مانند دويدن، پياده‌روي، وزنه‌برداري، تنش و استرس کاهش يافته و حتي التهابات پوستي کم مي‌شود. اين آثار مثبت در ورزش يوگا سال‌ها است که شناخته شده است. کشش‌هايي که در ورزش يوگا وجود دارد، به همراه کنترل حرکات و تنفس‌هاي آگاهانه، نه تنها به عضلات همه بدن کمک مي‌کند بلکه براي عضلات پوست صورت بهترين است. هنگام ورزش به دليل خون‌رساني بهتر، کل بدن به خصوص عضلات صورت به آرامش مي‌رسد.
همه ما مي‌دانيم که با افزايش سن، چين و چروک پوست و خطوطي که هنگام عصبانيت و تغيير چهره ايجاد مي‌شود، افزايش مي‌يابد اما آنچه مسلم است مي‌توان با انجام ورزش از شکل‌گيري دوباره و افزايش اين خطوط پيشگيري کرد. در کنار آرام‌سازي بدن و آرامش عضلات، متخصصان معتقدند که ورزش‌هاي هوازي مانند قدم زدن يا دوچرخه‌سواري موجب پاک‌سازي پوست مي‌شود. اين ورزش‌ها مواد سمي را که در اثر تجمع دود سيگار، آلودگي هوا و حتي مواد شيميايي رايج در پوست مانند اسپري مو و دئودورانت‌ها ايجاد مي‌شود، از سطح پوست برمي‌دارد.
در ورزش‌هاي هوازي خون‌رساني به پوست بهتر شده و اين خود برداشت مواد سمي پوست را بيشتر و موثرتر مي‌کند. همه اينها به سلامت پوست کمک مي‌کند. همچنين کساني که ورزش مي‌کنند، به طور آشکاري رنگ پوست زيباتري دارند. رنگ پوست صورت خوش‌رنگ در کساني که ورزش مي‌کنند، با رنگ زرد و سبز يا خاکستري در کساني که ورزش نمي‌کنند، قابل قياس نيست.

اول آب بعد ورزش

اما آنچه به سلامت بيشتر پوست کمک مي‌کند، هيدراته کردن پوست يا آب رساني کافي به پوست، پيش و پس از ورزش است. در صورتي که به طور صحيح و مناسب در هنگام ورزش به بدن خود آب کافي برسانيد، جريان خون پوست بسيار بهتر خواهد شد. وجود مايعات کافي در بدن موجب تقويت حذف مواد سمي تجمع يافته در سلول‌هاي پوستي مي‌شود. اين کار يعني آب‌رساني کافي به بدن، به خصوص در افرادي که از الکل يا دارو استفاده مي‌کنند و يا غذاهاي آماده زيادي مصرف مي‌کنند، اثرهاي بيشتري دارد. نوشيدن مايعات کافي به خصوص آب، جريان خون پوست را افزايش داده و اين مواد سمي را از پوست شسته و از بدن دفع مي‌کند.
منبع:http://www.salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط