آشنایی با داروهای طب سنتی برای افزایش اشتها و افزایش وزن

با شنیدن کلمه کنترل وزن، یاد چه چیزی می افتید؟حتما بدون درنگ، فردی چاق که خود را درگیر رژیمهای لاغری و ورزش‌های طاقت فرسا کرده است، تصور می‌کنید! اما باید بدانید که در کنار این افراد، همیشه کسانی هستند که از بدن اسکلتی و لاغری بیش از حد خود رنج می‌برند و این که افراد چاق به لاغری آنان حسادت کنند نیز نمی‌تواند این رنج را تسکین دهد! چاره چیست؟ پیشنهاد ما، پیش از استفاده از داروهای شیمیایی استفاده از گیاهان دارویی است که می‌توانند با حل مشکل بی‌اشتهایی، به لاغری آزار دهنده‌ی شما پایان داده و شما را به وزن متناسب برسانند.
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با داروهای طب سنتی برای افزایش اشتها و افزایش وزن

 افزایش اشتها و افزایش وزن

وقتی موضوع کنترل وزن به گوشمان می­خورد، اولین چیزی که به ذهن تمام ما می­رسد، یک چیز است، کاهش وزن!  باید قبول کرد که در تناسب اندام، هیچ چیز آزاردهنده­تر از وزن نامتناسب نیست، چه زیاد باشد، چه کم! اما از آن­جایی که دنیای ماشینی، خیلی­ها را به سمت چاقی ناسالم کشانده­است، اغلب مردم به دنبال راه­های لاغری هستند و در این مسیر، به انواع رژیم­ها و ورزش­های سخت و داروهای شیمیایی و گیاهی پناه می­برند، اما در این میان، تکلیف آن­هایی که از لاغری مفرط رنج می­برند چه می­شود؟ (1)

شاید عده­ای بگویند آدمی که به خودی خود لاغر است، ژن برتر محسوب می­شود و چاره­اندیشی نمی­خواهد!  اما اگر جزو کسانی هستید که همیشه پس از خرید لباس مورد علاقه­تان، گذرتان به خیاطی محله می­افتد تا لباس را برایتان تنگ کند یا اگر ورزشکاری هستید که باید برای رسیدن به مسابقات، به حدنصاب وزنی برسید، با ما همراه شوید تا با کمک طب سنتی، راه­هایی برای افزایش وزن به شما معرفی کنیم.
 

چرا گیاهان دارویی؟

پیش از هرچیزی، بهتر است به این موضوع بپردازیم که اصلا چرا گیاهان دارویی؟ خب برای چاق شدن می­توان بیشتر غذا خورد و کمتر فعالیت کرد! اما چرا این کارها عاقلانه نیست؟

اولا، ممکن است فرد موردنظر، از بدو تولد و به صورت مادرزادی، از کم اشتهایی رنج ببرد، بنابراین، نمی­تواند زیاد غذا بخورد و طبیعتا وزن­گیری خوبی هم نخواهد داشت. دوما، خوردن بیش از حد غذاهای چرب و پرکالری، تنها باعث چاقی ناسالم خواهد شد، نه وزن گیری درست و متناسب. بر خلاف تصور، چاقی زیاد، دلیل سلامتی نیست و می­تواند بدن را در برابر فشار خون، دیابت، بیماری قلبی، مشکلات تنفسی و... آسیب­پذیر کند. (1)

آشنایی با داروهای طب سنتی برای افزایش اشتها و افزایش وزن
گیاهان دارویی، راهکاری برای افزایش وزن
 
گیاهان دارویی، نه تنها به افزایش اشتها کمک می­کنند، بلکه باعث تنظیم سوخت و ساز بدن شده و از افزایش ناسالم وزن جلوگیری می­کنند. مزیت دیگر این روش، خطر کمتر آن نسبت به استفاده از داروهای شیمیایی است. بنابراین، یکی از ساده­ترین روش­ها برای افزایش متناسب وزن به حساب می­آید. (2)
 

چه گیاهان یا میوه­هایی باعث افزایش وزن می­شوند؟

خب، می­رسیم به اصل مطلب! ابتدا باید بگویم که هیچ گیاهی مستقیما باعث چاقی یا لاغری شما نخواهد شد، بلکه این سیستم گوارشی شماست که تحت تاثیر این گیاهان قرار می­گیرد، در واقع این گیاهان، اغلب با افزایش اشتها و گشاد کردن رگ­های خونی، فرآیند جذب مواد مغذی را تسریع می­کنند.

بنابراین باید گفت که تنها خوردن این گیاهان، برای افزایش وزن کافی نیست و باید در کنار یک رژیم غذایی سالم صورت گیرد. (3) این رژیم غذایی سالم، می­تواند با میوه­ها و مغزهایی که باعث افزایش وزن می­شوند کامل گردد. (4)

جداول زیر، به طور اجمالی نشان دهنده گیاهان و میوه­هایی هستند که اشتها آور و چاق کننده محسوب می‌شوند:
 
گیاهانی که باعث افزایش وزن می­شوند
1.بابونه(1)
2.خارمریم (2)
3.ریشه قاصدک (1)
4.پوست خشک­شده مرکبات (2)
5.زنجبیل (2)
6.شیرین بیان (2)
 
میوه هایی که باعث افزایش وزن می­شوند(4)
1.موز
2.انجیر تازه
3.انبه
4.توت فرنگی
5.ذرت
6.تمشک
7.سیب
8.. بادام زمینی
9.. پسته و گردو
10.. بادام درختی
11.خرما

همان­طور که گفته ­شد، میوه­ های نام­برده شده، به عنوان وعده مکمل غذایی برای افزایش وزن به کار می­روند، بنابراین نیاز به توضیح ندارند. آنچه نیازمند توضیح است، گیاهان دارویی یاد شده هستند که در ادامه به بررسی خواص و ویژگی­های هرکدام می­پردازیم.
 
بابونه، گلی برای کم اشتهایان!
بابونه، با نام لاتین chamomile، یکی از گیاهانی است که به فرآیند افزایش اشتها کمک می­کند. (1) دم کرده­ی گیاه بابونه، با حل مشکل سوءهاضمه و نفخ، می­تواند به بهبود اشتها کمک کند، بنابراین استفاده­ی روزانه از آن باعث افزایش وزن خواهدشد. (5)

چای بابونه، می تواند ترکیبی از بابونه، به لیمو و زنجبیل باشد. این دم کرده­ی گیاهی، برای درمان لاغری و کم اشتهایی عصبی و همچنین درمان کم وزنی در کودکان مفید است. این دم کرده، مانند چای معمولی تهیه می­شود و می­تواند جایگزین مناسبی برای چای سیاه باشد.

آشنایی با داروهای طب سنتی برای افزایش اشتها و افزایش وزن
 
خار مریم، دشمن کم اشتهایی
گیاه خارمریم، که با نام لاتین Blessed Thistle شناخته می­شود، از جمله گیاهان دارویی موثر در افزایش وزن است. (2) اگرچه کاربرد اصلی و شناخته شده­ی این گیاه، تاثیر آن بر افزایش شیر در مادران شیرده است، اما جوشانده و یا عرق این گیاه که به راحتی در عطاری­ها یافت می­شود، می­تواند باعث افزایش اشتها و تقویت سیستم گوارش و در نتیجه افزایش وزن شود. این گیاه، می‌تواند به صورت عرق گیاهی یا دم کرده استفاده شود. طعم این گیاه، بسیار تلخ و گزنده است اما می­تواند به بهبود اشتها کمک شایانی کند. (6)

آشنایی با داروهای طب سنتی برای افزایش اشتها و افزایش وزن
 
ریشه قاصدک، راهکاری برای حل ریشه­ای لاغری
اگر اهل طبیعت­ گردی باشید حتما در فصل بهار و تابستان، گل­های زرد قاصدک بارها چشم­هایتان را نوازش داده­اند، اما باید بدانید این گل­ها به جز زیبایی دادن به طبیعت، خواص دیگری نیز دارند. ریشه گل قاصدک که در انگلیسی، Dandelion Root خوانده می­شود، از جمله گیاهان دارویی موثر در افزایش وزن است.(1)

ریشه این گیاه، گذشته از خاصیت مغذی بسیار بالایی که دارد، اشتها را تحریک می­کند و می­تواند باعث افزایش وزن گردد. این گیاه، باید به مدت ده دقیقه در آب جوشانده شده و پس از عبور از صافی، روزی حداقل 3 بار و به مدت یک ماه مصرف گردد. (7)

آشنایی با داروهای طب سنتی برای افزایش اشتها و افزایش وزن
 
پوست خشک شده مرکبات، دورریزهای پرخاصیت!
اگر از علاقمندان به مرکبات هستید باید برایتان جالب باشد که این میوه­های خوشمزه، حتی پوستشان هم پر از خاصیت است! طب چینی، پوست خشک­شده­ی مرکبات را Chen pi می­نامد و از آن به عنوان دارویی برای حل مشکلات گوارشی اعم از تهوع و دل­پیچه استفاده می­کند. (2) این داروی گیاهی، با تنظیم سیستم گوارش، به افزایش اشتها کمک کرده و باعث افزایش وزن نیز می­شود.

این داروی گیاهی، به رفع نفخ شکمی نیز کمک می­کند و می­تواند به صورت خیساندن در آب، دم کردن و یا جویدن (که البته تلخی آن بیشتر است) استفاده شود.(8)

آشنایی با داروهای طب سنتی برای افزایش اشتها و افزایش وزن
 
زنجبیل، گیاه خوشبو و اشتهاآور
اگر دچار مشکل دل درد و سوءهاضمه شده باشید، حتما گذرتان به جوشانده­ی زنجبیل افتاده­ است. این گیاه خوش عطر و بو، که در انگلیسی Ginger نامیده می­شود (2)، روی گازهای موثر در سیستم گوارشی، تاثیر می­گذارد و با بهبود گوارش، به افزایش اشتها کمک نموده و می­تواند باعث افزایش وزن شما شود.

طریقه مصرف، به این صورت است که باید ابتدا زنجبیل تازه را رنده کرده و آن را دم کنیم، این دم کرده می­تواند با بابونه، به لیمو، لیموی تازه و سایر گیاهان ترکیب شده و مصرف گردد. (9)
 
آشنایی با داروهای طب سنتی برای افزایش اشتها و افزایش وزن
 
شیرین بیان، عصاره­ چاقی
شاید شما نام شیرین بیان را به عنوان یک چاشنی معطر برای غذاها و شیرینی­ها شنیده باشید، اما شاید برایتان جالب باشد که این گیاه دارویی که Licorice نامی‌ده می­شود (2)، می­تواند با سلامت بخشیدن به سیستم گوارش و درمان مشکلاتی مثل سوزش معده یا سوء­هاضمه، اشتهای شما را افزایش داده و درمان لاغری مفرط را در پی داشته ­باشد. دم‌کرده­ی شیرین بیان و نوشیدن منظم آن حداقل سه بار در روز، باعث افزایش اشتها و بهبود عملکرد سیستم گوارش می­شود.(10)

آشنایی با داروهای طب سنتی برای افزایش اشتها و افزایش وزن
 
نتیجه­ گیری
افزایش وزن، موضوعی است که در جهان امروز، به دلیل مطرح بودن چاقی به عنوان معضل اصلی، کمتر مطرح است و شاید حتی صحبت درباره­‌ی آن به نظر عده­‌ای خنده دار و بیهوده به نظر برسد. اما همیشه در کنار افرادی که از شکم برآمده و چاقی بیش از اندازه رنج می‌برند، کسانی هستند که غصه‌ی لاغری خود را می­‌خورند و همیشه به غلط، خوش شناس خطاب می‌شوند!

یکی از مهم‌ترین دلایل لاغری این افراد، مشکلات گوارشی و در نتیجه بی‌اشتهایی آن‌هاست که اگر چه می‌تواند با مراجعه به پزشک و داروهای شیمیایی حل شود، اما از آن جایی که عوارض داروهای گیاهی به مراتب کمتر است، این افراد می‌توانند برای حل مشکل خود از گیاهانی مانند بابونه، خار مریم، زنجبیل، شیرین بیان و بسیاری گیاهان دارویی دیگر که به رفع مشکلات گوارش و افزایش اشتها کمک می کنند استفاده نموده و در کنار آن، از غذاها و میوه‌های مغذی مثل موز، انجیر، گردو و ... استفاده کنند تا به وزن ایده‌آل خود برسند.

پی نوشتها
  1. www.thecompleteherbalguide.com
  2. www.stylecraze.com
  3. www.herbal-supplement-resource.com
  4. www.stylesatlife.com
  5. www.boldsky.com
  6. www.wellnessmama.com
  7. www.lifealth.com
  8. www.stramcenter.com
  9. www.medicalnewstoday.com
  10. www.webmd.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.