وضعیت بیت کوین در بحران‌ها

در حالی که کرونا ویروس تاخت و تاز می‌کند، بیت کوین جهشی در جهت جریان اصلی ایجاد کرده است.
چهارشنبه، 20 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وضعیت بیت کوین در بحران‌ها
تصویر: به آن عادت کنید. آناستازیا باکایی
 
هرکسی که بیت کوین در اختیار دارد، طی هفته‌های اخیر با زنگ هشدار به بازار نگاه می‌کرده است. ارز مجازی، که قیمت آن را ارزهای رمزنگاری شده دیگر مانند ethereum و litecoin به طور عمده دنبال می‌کنند، در اواسط ماه فوریه از بیش از 10،000 دلار آمریکا (8206 پوند) سقوط کرد تا در تاریخ 13 مارس برای مدت کوتاهی زیر 4000 دلار آمریکا باشد. با وجود بهبود تا میانه 6000 دلار آمریکا در زمان نوشتن این مقاله، برخی از بدبینان حتی حدس می‌زنند که احتمالاً به زودی ارزش بیت کوین سه رقمی شود.
 
علاوه بر این تاریکی، این تغییر و تحولات تقلید گسترده‌ای از بازارهای سهام داشته است زیرا سرمایه گذاران برای اولین بار در مورد  کرونا ویروس به وحشت افتادند و تنها با اطمینان از بسته تحریک مالی 2 تریلیون دلاری دولت آمریکا به دولت اطمینان دادند تا اقتصاد را دو باره فعال کنند. در حالی که بسیاری از سرمایه گذارانِ بیت کوین و ارزهای رمز نگاری دیگر در ماه گذشته ضررهای زیادی متحمل شده‌اند، وضعیت این کلاس دارایی در امور مالی اصلی به طور فزاینده‌ای قابلیت اطمینان می‌یابد. این الگوی مشابه در یک اعتقاد رایج در صنعت رمزنگاری شک و تردید ایجاد کرده است که این دارایی‌ها، با حرکت در جهت مخالفت با کل بازار، به عنوان یک "پناهگاه امن" در طول رکود عمل کنند. برای بسیاری از علاقه‌مندان به رمز نگاری، این یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های خرید این ارزها بود.
 

بیت کوین در مقابل  S&P 500

وضعیت بیت کوین در بحران‌ها

تصویر: بیت کوین = آبی؛= S&P 500   قرمز. نمای معاملاتی
 
با این حال، در حالی که این در حال آشکار شدن بوده است، یک روند دلگرم کننده‌تر توجه خیلی کمتری را به خود جلب کرده است. در حالی که در گذشته ارزهای رمز پردازی شده با ممنوعیت یا عدم پذیرش آنها به عنوان پول رو به رو بودند، کشورهای مختلف به طور ناگهانی اقدام به به رسمیت شناختن آنها در قوانین و دادگاه‌های مالی خود کردند. این می‌تواند یک تغییر مهم برای این دارایی‌های دیجیتال در حرکت به سمت جریان اصلی باشد.
 

به کار انداختن اسلحه

نوآوری‌های مالی چشم انداز مالی را به شدت تغییر داده است. فناوری‌ها، خدمات و محصولات جدید گزینه‌هایی کارآمد برای محصولات مالی کلاسیک ارائه می‌دهند و می‌توانند شمول مالی را بهبود بخشند. در عین حال، سرعت و ناشناس بودن برخی از این محصولات نوآورانه می‌تواند بزهکاران و تروریستهایی را که مایل به استفاده از آنها هستند برای شستشوی درآمدهای جنایات خود و تأمین مالی فعالیت‌های غیرقانونی خود جلب کند.
 
انگیزه این تغییرات استانداردهای جهانی جدیدی برای مبارزه با پولشویی و مقابله با تروریسم است که توسط دیده‌بان جهانی "کارگروه اقدامات مالی " تعیین شده است. این قوانین چارچوب مفیدی برای شناخت مشتری یا ضد پولشویی را برای معاملات رمز نگاری شده فراهم می‌کند که قبلاً وجود نداشت و به همین دلیل بسیاری از کشورها اجازه این کار را نمی‌دهند.
 
در تاریخ 26 فوریه، یک دادگاه فرانسه حکم داد که یک وام بر اساس بیت کوین وامی مصرفی است. این به معنای قرار دادن بیت کوین در همان براکت پول و سایر دارایی های مالی در فرانسه برای اولین بار، و دادن اطمینان به کاربران است که طبق قانون از همان حمایت‌ها استفاده می‌کنند.
 
دو روز بعد ، تنظیم کننده خدمات مالی در ابوظبی قانون دارایی‌های مجازی خود را اصلاح کرد تا مطابق با استانداردهای کارگروه اقدامات مالی باشد. تنظیم کننده مالی آلمان، BaFin ، در تاریخ 2 مارس از این پرونده پیروی کرد، اندکی پس از آن توسط نمایندگان مجلس کره جنوبی دنبال شد. با متوقف کردن معاملات رمزنگاری ناشناس در چندین سال قبل، این یک تغییر جهت کامل از سئول است. از جمله موارد دیگر، صرافی‌ها باید یک حساب بانکی با نام واقعی را در یک بانک مجاز کره‌ای افتتاح کنند، که باید به بسیاری از سرمایه گذاران اطمینان دهد که می‌توانند با خیال راحت از آنها استفاده کنند.
 
وضعیت بیت کوین در بحران‌ها
 
تصویر: مجلس شورای ملی در سئول رأی می‌دهد تا قوانین پیرامون رمز نگاری را تغییر دهد. EPA
 
هند در تاریخ 10 مارس یک چرخش 180 درجه مشابه را داشت هنگامی که دادگاه عالی آن کشور ممنوعیت سال 2018 وضع شده بر علیه بانکهای معامله کننده با شرکتهای رمز نگاری را ملغی کرد. این اقدام منجر به سقوط شدید استفاده از ارزهای رمزنگاری شده در کشور شده است.
 
سرانجام ، در 16 مارس زیمبابوه اعلام کرد که در حال تهیه یک چارچوب نظارتی برای ارزهای رمزنگاری شده است که روش روشنی را برای تعهد بنگاه‌ها به مقررات مالی کشور ایجاد می‌کند و بنابراین به آنها اجازه می‌دهد تا با بانکها تجارت کنند. این نیز، یک منع وضع شده در سال 2018 را ملغی کرد.
 

حالا چه

بیشتر این حرکات قبل از مهلت ماه ژوئن انجام شده است تا مطابق با استانداردهای کارگروه اقدامات مالی باشد. در کل 37 کشور عضو کارگروه اقدامات مالی هستند از جمله انگلیس و ایالات متحده، و انتظار می‌رود تعداد بیشتری از آنها در ماه‌های آینده با همان قوانین ثبت نام کنند.
 
از این رو در حالی که بسیاری از سرمایه گذارانِ بیت کوین و ارزهای رمز نگاری دیگر در ماه گذشته ضررهای زیادی متحمل شده‌اند، وضعیت این کلاس دارایی در امور مالی اصلی به طور فزاینده‌ای قابلیت اطمینان می‌یابد. قوانین جدید، وضعیت مبادلات رمز نگاری و سایر بنگاه‌های ارائه دهنده خدمات در این فضا را روشن می‌کند، و معامله آنها با بانک‌ها - و به طور گسترده با همه - این کار را برای آنها بسیار آسان‌تر می‌کند.
 
تقریباً مطمئناً این بدان معنی است که احتمالاً با بحران COVID-19  در حقیقت هر رویداد دیگری در بازار، بیت کوین و سایر ارزهای رمز پایه از بین نخواهند رفت. با رشد بازار در وام‌های رمز پایه، این خدمات به نظر می‌رسد که به صورت محوری، جایگزینی برای خدمات بانکی سنتی در سال‌های آینده باشند. اگر تعداد بیشتری از کشورها نسبت به مواردی که در بالا به آنها اشاره کردم حرکات مشابهی انجام دهند، دارایی‌های رمز پایه حتی می‌تواند خیلی زود وارد جریان اصلی مالی شود.
 
تنها هشدار این است که این چیزی است دور از آن جه که سازندگان جنبش رمزنگاری هنگام آغاز بیت کوین در سال 2009 پیش بینی کردند. بیت کوین قرار بود جهان را از سیستم مالی و نخبگان کنترل کننده آن رهایی دهد. در عوض، اکنون راهی برای پذیرش آنها شده است.
 
 منبع: ایوا سلامی - University of East London


چندرسانه ای مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.