کم خوابی را در خانه درمان کنید

مشکل بی خوابی دارید؟ اگر به توصیه متخصصان طب سنتی عمل کنید، شاید هرگز به قرص های خواب آور نیاز نداشته باشید. در ادامه با داروهای خواب آور گیاهی آشنا خواهید شد و باید بدانید که داروهای گیاهی راه حلی مناسب برای درمان بی خوابی و ارامش است.
چهارشنبه، 27 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کم خوابی را در خانه درمان کنید

درمان طبیعی کم خوابی

آیا شما سخت می خوابید و خوابتان کم است، برای خواب بهتر می بایست سبک زندگیتان را تغییر دهید. مصرف زیاد کافئین، ورزش کم ، کار شبانه و تماشای تلویزیون در شب باعث کم خوابی می شود. اگر تغییر سبک زندگی جواب نداد، می توانید از داروها و راههای طبیعی استفاده کنید. در ادامه شما را با برخی از این داروها آشنا می کنیم.
 
چای بابونه
هرچند هزاران سال است که افراد برای خواب راحت از چای بابونه استفاده می کنند، اما امروزه تحقیقات علمی هم این چای را تایید می کنند.  یک تحقیق ژاپنی بیان می کند که موشهایی که عصاره چای بابونه دریافت کرده بودند، براحتی سایر موشها که داروی بنزودیازپین (یک داروی آرام بخش) مصرف می کردند، بخواب رفتند.

هرچند برای تایید چای بابونه تحقیقات بیشتری احتیاج است، اما آنچه که معلوم است جدای اینکه این چای برای بیشتر افراد مفید و آرامش بخش است، هیچ خطری از طرف آن انسان را تهدید نمیکند. البته افرادیکه به این گیاه حساسیت دارند و باردارند یا شیر می دهند، نباید این چای را مصرف کنند.

کم خوابی را در خانه درمان کنید
 
دمنوش رازیانه
دمنوش رازیانه اغلب از دانه های این گیاه تهیه می شود و فواید مختلفی برای دستگاه گوارش دارد. نوشیدن دمنوش رازیانه قبل از خواب می تواند معده را آرام کند، اشتهای آخر شب را کاهش می دهد و به طور کلی، بدن را آرام می کند. دمنوش رازیانه به عنوان کاهش دهنده ی اشتها عمل می کند و نوشیدن آن، راه خوبی برای جلوگیری از پرخوری آخر شب است. 2
 
والرین (Valeriana officinalis)
ریشه این گیاه گلدار چند ساله قد بلند خشک می شود و به عنوان آرام بخش استفاده می شود. با توجه به مطالعات متعدد، والرین، بومی اروپا و آسیا است و به کاهش زمان مورد نیاز برای به خواب رفتن کمک می کند. همچنین طول مدت و کیفیت خواب را افزایش می دهد.

در صورت خرید این گیاه به شکل کپسول، توصیه می شود هر چهار یک بار یا قبل از خواب مصرف شود. تاثیر این قرص حدود چهار ساعت می باشد. اگر در طول شب بیدار شوید باید قرص دیگری بخورید. بیشتر افراد این مقدار دوز را موثر می دانند.

سعی کنید این قرص را سه هفته مصرف کنید سپس آن را به داروی گیاهی دیگری تغییر دهید زیرا بدن شما به این قرص عادت می کند. پس از تغییر قرص، پس از دو هفته می توانید به قرص واریان برگردید و این قرص تاثیر قبلی خود را دارد.3

کم خوابی را در خانه درمان کنید
 
سنبل الطیب
بیشتر از ۲۰۰۰ سال است که سنبل الطیب برای درمان اضطراب و بعنوان آرامبخش مصرف می شود. بررسی ۱۶ تحقیق نشان می دهد که سنبل الطیب (والریان) می تواند به افراد برای سریعتر خوابیدن کمک کند. هرچه طول مدت مصرف سنبل الطیب بیشتر باشد اثر آن هم بیشتر می شود، پس بهتر است برای مدت کوتاهی هر شب آنرا مصرف کنید.

توجه کنید که نباید سنبل الطیب را با داروهای خواب آور مصرف کرد و همچنین ممکن است برای برخی افراد ایجاد اذیت کند. برای شروع به مصرف آن از مقادیر کم شروع کنید و کم کم این مقدار را زیاد نمایید. مصرف سنبل الطیب برای دوره ی چهار تا شش هفته ایمن است.
 
دمنوش به لیمو
دمنوش به لیمو به کاهش فشار عصبی، استرس و اضطراب کمک می کند و این بدین معناست که نوشیدن یک فنجان از به لیمو قبل خواب، می تواند راه خوبی برای سد کردن افکار مزاحم باشد.

همان طور که از اسمش پیداست، این دمنوش عطر و طعم مرکباتی دارد. این دمنوش اغلب با ترکیب نعناع تهیه می شود که آن را به یک نوشیدنی نشاط آور تبدیل می کند که مجاری تنفسی را پاکسازی می کند و در نتیجه به خواب بهتر کمک می کند. 2

کم خوابی را در خانه درمان کنید
 
سیر
یک عدد زیر را خرد کنید و به یک فنجان شیر بیافزایید و سپس یک چهارم فنجان آب به این ترکیب اضافه کنید و آن را بجوشانید و سپس بنوشید.این درمان هر شب ، چند دقیقه قبل از خواب تکرار کنید.4
 
گل ساعت (Passiflora incarnata)
علاوه بر این که این گل فوق العاده زیبا است به عنوان ابزاری مناسب برای آرام کردن ذهن و آرامش استفاده می شود. این گل نام خود را از پاپ V در ۱۶۰۵ گرفته است که گل را به عنوان نمادی از مصائب مسیح در نظر گرفته است.

این داروی گیاهی برای مدت زمان بسیار طولانی برای کاهش استرس های روانی استفاده می شده است. از لحاظ تاریخی این دارو برای خوابیدن و برطرف کننده استرس استفاده می شود.

ترکیب شیمیایی این گیاه چیزی کمتر از ماده ای شگفت انگیز نیست. مطالعات علمی نشان می دهد این گیاه خواص آرام بخشی دارد به خصوص زمانی که با سایر گیاهان ترکیب می شود. این گیاه غنی از فلاون، آلکالوئیدها و coumarins می باشد. که خواص بازدارنده انتقال دهنده عصبی دارد و نقش مهمی در تنظیم تحریک پذیری و حجم عضلانی ایفا می کند.

این گیاه برای کودکان و افراد سالم خطری ندارد و میتوان آن را به شکل شربت مصرف نمود. بین ۳۰ و ۶۰ قطره قبل از خواب و یا هر زمان دیگری که نیاز به استراحت دارید، مناسب است.3

کم خوابی را در خانه درمان کنید
 
عناب
به اندازه یک مشت از عناب را درون دو تا سه فنجان آب بجوشانید و بعد از چند دقیقه بنوشید.شما می توانید این ترکیب را سرد و یا داغ، به طور دلخواه مصرف کنید.

میزان اضافی آن را می توانید درون یخچال نگهداری کنید و هر روز یک یا دو فنجان از این نوشیدنی را میل کنید. 4
 

توصیه هایی برای بهتر خوابیدن

قبل از استفاده از دارو پزشکان توصیه می کنند، که شما راههای زیر را برای بهتر خوابیدن انتخاب کنید:

در محیط آرام و کم نور بخوابید. از چشم بند و گوشبند موقع خواب استفاده کنید.

از دوساعت قبل از خواب از وعده های غذایی سنگین بپرهیزید.

از ۴ تا ۶ ساعت قبل از خواب از مصرف کافئین(چای یا قهوه) اجتناب کنید.

ورزش های منظم مثل پیاده روی به شما کمک می کند تا هورمون های استرس زا را کاهش دهید و بهتر بخوابید. البته درصورتیکه دوساعت مانده به خواب شروع به ورزش نمایید، خواب برای شما سخت تر هم می شود.

بعد از ظهرها زیاد نخوابید.

اطمینان حاصل کنید که اتاق شما تهویه و دمای مناسبی دارد.

راههای آرامش بخش مثل مدیتیشن را قبل از خواب امتحان کنید.2

پینوشتها
1.www.rastineh.com
2.www.beytoote.com
3.majalesalamat.com
4.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.