اتخاذ فناوری مدرن کشاورزی و اهمیت آن

کشاورزی برای بسیاری از مردم در سراسر جهان یک بازی کن عالی در تولید درآمد و منبع غذایی است. طی سالهای گذشته، این بخش در رویکردها و روشهای مختلف کشاورزی شاهد پیشرفت و توسعه بوده است.
جمعه، 29 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اتخاذ فناوری مدرن کشاورزی و اهمیت آن
در حال حاضر استفاده از کود معدنی، مصرف مقادیر کاهش یافته سموم دفع آفات، استفاده از تراکتور و ماشین آلات مختلف رایج است. در دسترس بودن چنین ورودی‌هایی نیاز به استفاده از منابع طبیعی و فرایندها با هدف بهبود تولید کشاورزی و کاهش هزینه‌ها را نشان داده است. استفاده از فن آوری نوین در کشاورزی مزایای بسیاری دارد. این مقاله را بخوانید تا نگاهی اجمالی در مورد اهمیت پذیرش فناوری نوین در کشاورزی داشته باشید.
 

پذیرش فناوری در کشاورزی

از فناوری در کشاورزی می‌توان در جنبه‌های مختلف کشاورزی از جمله کاربرد علف کش، سموم دفع آفات، کود و بهبود بذر استفاده کرد. با گذشت سالها، ثابت شده است که فناوری در بخش کشاورزی بسیار مفید است. در حال حاضر، کشاورزان قادر به تولید محصولات زراعی در مناطقی هستند که تصور می‌شد آنها نمی‌توانند رشد کنند، اما این تنها از طریق بیوتکنولوژی کشاورزی امکان پذیر است. به عنوان مثال، مهندسی ژنتیک امکان ورود رشته‌های خاص به ژنهای دیگر محصولات زراعی یا حیوانات را فراهم کرده است. چنین مهندسی‌ای مقاومت محصولات زراعی در برابر آفات و خشک سالی را افزایش می‌دهد. از طریق فن آوری، کشاورزان قادر به برقراری هر فرآیندی برای افزایش کارایی و بهبود تولید هستند.
 
محدودیتی در مورد چگونگی سرعت بخشیدن به روند پذیرش فناوری نوین در کشاورزی وجود دارد. این را می‌توان به این واقعیت نسبت داد که سرعت بخشیدن به این مفهوم، مستلزم دانشی زیاد و درک بسیاری از عناصر مؤثر در تصمیم گیری کشاورزان برای اتخاذ فناوری مدرن در کشاورزی است. عوامل نهادی، اجتماعی و اقتصادی برخی از عواملی هستند که در چگونگی اتخاذ سریع یا کند فن آوری‌های کشاورزی مؤثر هستند. اندازه، هزینه و مزایای فناوری برخی از عوامل اقتصادی است که میزان پذیرش فناوری کشاورزی را تعیین می‌کند. سطح تحصیلات کشاورزان، سن، گروه بندی اجتماعی و جنسیت برخی از عوامل اجتماعی است که بر احتمال این که یک کشاورز برای اتخاذ فناوریهای نوین کشاورزی تصمیم بگیرد تأثیر می‌گذارد.
 
کشاورزان در مقیاس کوچک با چالش‌های داخلی و خارجی در مورد اتخاذ فناوریهای نوین کشاورزی رو به رو هستند. این جنبه، سرعت آهسته اتخاذ چنین فناوری‌هایی را نشان می‌دهد. صرف نظر از چالش‌ها، آنچه مهم است این است که آیا فناوری مدرن در بخش کشاورزی اصلاً هیچ ارزشی دارد. بخش زیر اهمیت فناوری نوین در کشاورزی را برجسته می‌کند.
 
استفاده از فناوری در کشاورزی
در موارد مختلفی از فناوری در کشاورزی، از جمله در موارد زیر، استفاده می‌شود:
 
* ماشین‌های مزرعه
یکی از چالش‌هایی که امروزه کشاورزان با آن رو به رو هستند، نیاز به راضی نگاه داشتن نیروی کار است. هزینه‌ فزاینده‌ای برای نیروی کار وجود دارد، که اتخاذ رویکردهای بهتری را برای صرف هزینه کمتر روی نیروی کار ایجاب می‌کند. معرفی برداشت کننده‌ها و کارنده‌های ترکیب شده، روند کار را ساده‌تر می‌کند. تولید و زمان، برخی از عناصر مهم در کشاورزی هستند. از این لحاظ، مهم است که زود کاشت شود، به موقع برداشت شود، و همچنین اطمینان حاصل شود که محصول در زمان مناسب ذخیره می‌شود. استفاده از فن آوری‌های نوین در کشاورزی تضمین می‌کند که کشاورزان در کمترین زمان ممکن مواد غذایی فراوانی را رشد دهند.
 
از فناوری GPS در ساخت پاشنده‌های خود پرواز و تراکتورهایی استفاده شده است که به هیچ راننده‌ای احتیاج ندارند. چنین فناوری‌هایی در کشاورزی از آن جهت اهمیت دارند که شیوه های کشاورزی بهتر و کار آمدتری را ترویج می‌کنند. به عنوان مثال تراکتورها و پاششگرهای خودران مجهز به سیستم ردیابی‌ای هستند که خطای انسانی را از بین می‌برند و در آخر در مصرف سوخت و استهلاک تجهیزات صرفه جویی می‌شود.
 
* سنسورهای برش
استفاده مؤثر از کودها و سموم دفع آفات همچنان یک چالش بزرگ در کشاورزی است، به ویژه هنگامی که مشخص می‌شود کود برای برنامه‌های مختلف، در چه موقع استفاده و در چه مقادیری بهتر عمل می‌کند. استفاده از سنسورهای زراعی می‌تواند به آسانی به اندازه نیازِ گیاهان، استفاده از کود و سموم دفع آفات را برای کشاورزان آسان کند. فناوری نرخ متغیر در چنین مواردی سودمند می‌شود. چنین فناوری‌ای به شما امکان می‌دهد احساس گیاهان خود را حس کنید و متعاقباً به شما در کاهش احتمال آبشویی یا رواناب سطح کمک می‌کند. سنسورهای زراعی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مقدار منابع مورد نیاز یک محصول خاص را به ماشین آلات کاربردی دیکته می‌کنند و نیز زمان آن را.
 
* استفاده از GPS در مستند سازی مزارع
GPS  در حال تبدیل شدن به یک فناوری رایج در کشاورزی است. به عنوان مثال، کشاورزی مدرن شامل استفاده از GPS  برای مستند سازی وضعیت زمین‌های کشاورزی است. از طریقGPS ، تعیین و مستند سازی بازده یک مزرعه مشخص می‌شود و همچنین ثبت نرخ‌های کاربردی، آسان است. از فناوری GPS در ساخت پاشنده‌های خود پرواز و تراکتورهایی استفاده شده است که به هیچ راننده‌ای احتیاج ندارند. چنین فناوری‌هایی در کشاورزی از آن جهت اهمیت دارند که شیوه های کشاورزی بهتر و کار آمدتری را ترویج می‌کنند. چنین فناوری‌هایی از این جهت مفید هستند که کشاورزان می‌توانند هنگام تصمیم گیری به داده‌های جمع آوری شده و ثبت شده به عنوان مرجع اعتماد کنند. فناوری مستندات پیشنهادی نقشه عملکردی است که می‌تواند برای ارائه خلاصه‌ای از فعالیت‌های کل سال استفاده شود. چنین نقشه‌هایی بسیار مفید هستند زیرا می‌توانند طیف گسترده‌ای از اطلاعات راجع به وضعیت سیستم زهکشی در مزرعه شما را ارائه دهند.
 
* بیوتکنولوژی
از بیوتکنولوژی همچنین با عنوان مهندسی ژنتیک و روند بهبود ژن‌های یک محصول خاص یاد می‌شود. در بیشتر موارد، مهندسی ژنتیک برای افزایش مقاومت برخی محصولات زراعی در برابر نهاده‌های مزرعه مانند استفاده از علف کش‌ها انجام می‌شود. از طریق بیوتکنولوژی، کشاورزان می‌توانند در مناطقی که در غیر این صورت خشک یا بیابانی تلقی می‌شدند، کاشت کنند. کاهش ورودی‌های مزرعه نشان می‌دهد که کشاورز نیز در هزینه منابع کشاورزی صرفه جویی می‌کند.
 
فناوری نوین کشاورزی امیدوار است که در میان دیگر مزایا، دو هدف مهم را به دست آورد - اقتصاد سودآور و تولید بهتر. از این رو، بسیار مهم است که متوجه اهداف و مقاصدی که برای اجرای فناوری‌های مختلف در کشاورزی تعیین کرده‌اید باشید. برخی از جنبه‌هایی که باید به آنها توجه کنید شامل نحوه استفاده و ساماندهی کود، آبیاری، مزرعه، خاکورزی فشرده ، تک محصولی و استفاده از منابع دیگر است. با این حال، برای رسیدن به این اهداف، کشاورزان باید مفهوم کشاورزی مدرن و استفاده از فناوری را درک کنند.
 
منبع: Farm Management


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.