مزایا و خطرات احتمالی ارز دیجیتال

کریپتوکارنسی یا ارز رمزنگاری شده اکنون یک سرمایه گذاری بی باکانه به حساب می‌آید. در این مقاله در خصوص ارز دیجیتال، ‏مزایا و مخاطره‌های کار با این نوع ارز صحبت خواهیم کرد.‏
شنبه، 30 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مزایا و خطرات احتمالی ارز دیجیتال
جنیفر اسپنسر نویسنده این مقاله عنوان می‌کند که وقتی نخستین بار اصطلاح «بیت کوین» را شنیدم در فروشگاه محلی منتظر انجام خریدهای خود بودم. شنیدم که کسی می‌گفت با استفاده از نوعی ارز دیجیتال پرداخت خود را انجام داده است. ابتدا آن را خیلی جدی نگرفتم و تصور کردم موضوع گذرایی خواهد بود اما اکنون که چند سال از آن ماجرا می‌گذرد متوجه شدم که بسیاری از برندها و پلتفرم‌های آنلاین از ارزهای دیجیتال در معاملات خود استفاده می‌کنند.

 ارزهای دیجیتال از زمانی آغاز به کار کردند که شخصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو یعنی مبدع بیت کوین، آرزو داشت تا کاری را انجام دهد که هیچ کس دیگری قبلاً آن را انجام نداده بود. این کار همان شکل دیجیتالی از پول نقد است. به عنوان نمونه می‌توانید از حساب بانکی خود استفاده کنید، همچنین می‌توانید به بانک رفته و سکه و برات که تعداد محدودی از آن وجود دارد را تهیه نمایید. پول شما همان تأیید اعتبار در نوعی بانک اطلاعاتی حسابها، مانده‌ها و تراکنش‌ها خواهد بود.

تنها «ماینرها miners» یا استخراج کننده‌های بیت کوین می‌توانند تراکنش یا معاملات را تأیید کنند، گرچه در اصل همه می‌توانند ماینر باشند. اما کار ماینر در محیط ارز رمزنگاری شده انجام معاملات و تأیید آنها است.
 

منافع فزاینده ارز رمزنگاری شده

به گفته چارلز بوورد نویسنده و مشاور مالی بانکداری تجاری Moody's and Citizens ، ارز رمزنگاری شده طی چند ماه گذشته توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. او در حال حاضر دو ارز دیجیتال پیشرو بیت کوین و اتر (Bitcoin and Ether) را در اختیار دارد و آینده ارزهای دیجیتال را روشن می‌داند.
با این حال، سرمایه گذاران بر اساس ثبات و ارزش ارز رمز نگاری شده به چند دسته تقسیم می‌شوندزک فریدمن بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Make Lemonade که فعالیتش شامل مواردی همچون مدیریت ارشد مالی یک شرکت جهانی انرژی، صندوق سرمایه گذاری تأمینی و غیره است عنوان می‌کند که ارز رمزنگاری شده دارای مزایای انکار ناپذیری است اما آینده نامشخصی دارد. فریدمن در ادامه اظهاراتش این گونه عنوان می‌کند که: «طرفداران ارز رمزنگاری شده چندین مزیت کلیدی از جمله غیر متمرکز بودن، حفظ ناشناسی یا گمنامی، امنیت و خودکار سازی را برای آن ذکر می‌کنند». «با این حال، سرمایه گذاران بر اساس ثبات و ارزش ارز رمز نگاری شده به چند دسته تقسیم می‌شوند. برخی معتقدند ارز رمزنگاری شده دارای آینده خوبی است، در حالی که بعضی دیگر آن را سرمایه گذاری مخاطره آمیز می‌دانند».
 

مزایای ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین (Blockchain) مورد نظر فریدمن دارای پتانسیل مختل یا منقطع ساختن پول جاری و موارد دیگر هستند. «فناوری بلاک چین که ستون اصلی ارز دیجیتال به حساب می‌آید، با کاهش هزینه و پیچیده سازی معاملات یا تراکنش‌های مالی و در عین حال افزایش شفافیت دارای پتانسیل ایجاد اختلال در خدمات مالی است». «اثرات و پیامدهای فناوری بلاک چین نه تنها در حوزه خدمات مالی بلکه در سایر زمینه‌ها مانند مراقبتهای بهداشتی، دولت، قانون، آموزش و پرورش، فناوری و غیره بسیار فراگیر است».

به گفته بوورد یکی از بزرگترین مزایای ارز رمزنگاری شده آن است که در این نوع ارز نمی‌توان تقلبی صورت داد و تراکنش‌ها را نمی‌توان به دلخواه از طرف فرستنده معکوس کرد (آن طور که در کارت اعتباری انجام می‌شود). علاوه بر آن، تراکنش‌های ارز رمزنگاری شده به صورت ناشناس انجام می‌شوند. کارت‌های اعتباری به صورت کشیدنی (pull) عمل می‌کنند، به این صورت که فروشگاه معامله را مشخص و مقدار خرید از کارت کشیده می‌شود. ارز رمز نگاری شده از مدل «فشار یا پوش (push)» استفاده می‌کند به این صورت که دارنده ارز رمز نگاری شده را ملزم می‌سازد دقیقاً آنچه که می‌خواهد را بدون هیچ شکل دیگری از اطلاعات به فروشنده ارسال کند.

یکی دیگر از مزایای آن، محدود نبودن ارز رمز نگاری شده به نرخ ارز، نرخ بهره یا کارمزد تراکنش است. به علاوه تراکنش‌های ارز دیجیتال بدون توجه به مکان فرستنده و گیرنده با سرعت یکسان انجام می‌شوند.
 

ریسک‌ها و خطرات احتمالی همراه با ارز دیجیتال

ارز دیجیتال علی‌رغم محبوبیت و عملکرد مثبت مالی، عاری از ریسک نمی‌باشد. فریدمن خاطر نشان می‌کند که سرمایه گذاران پیشرو مانند ری دالیو بنیانگذار شرکت سرمایه گذاری Bridgewater بیت کوین را یک «حباب» می‌داند در حالی که جیمی دیمون مدیر عامل جی پی مورگان (JPMorgan) از ارز رمز نگاری شده متغیر که مورد حمایت دولت نیست انتقاد کرده است. فردیمن عقیده دارد که سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری در ارزهای رمزنگاری شده همچنین باید چندین ریسک از جمله نوسانات قیمت و مداخلات نظارتی را در نظر داشته باشند.
در حالی که ارزهای رمزنگاری شده رشد انفجاری را تجربه کرده‌اند، اما در حال حاضر به عنوان بخش نسبتاً کوچکی از اکوسیستم مالی جهانی باقی مانده‌اندفریدمن عنوان می‌کند که: «انتظار می‌رود نوسانات قیمت تداوم داشته باشد و ارز رمز نگاری شده یک مرز جدید را نشان دهد». بنابراین سرمایه گذاران جزئی بایستی انتظار نوسانات و تغییرات قابل توجه قیمت با توسعه بازار را داشته باشند. در حالی که ارزهای رمزنگاری شده رشد انفجاری را تجربه کرده‌اند، اما در حال حاضر به عنوان بخش نسبتاً کوچکی از اکوسیستم مالی جهانی باقی مانده‌اند. سیاست گذاران همچنان به نظارت بر ارزهای رمز نگاری شده برای تعیین هرگونه تأثیر احتمالی بر ثبات مالی یا ریسک گسترده‌تر سیستماتیک ادامه خواهند داد».

ارز رمزنگاری شده در آینده قابلیتهایی از جمله کنترل نهایی بر پول خود، فرد گیرنده پول و نوع کارمزدی که مجبور به پرداخت آن نیستید را برای شما فراهم می‌سازد. به طور خلاصه به دلیل تمام خصوصیاتی که به آن اشاره کردیم، این نوع ارز به آرامی به یکی از سریع‌ترین شکل‌های پرداخت آنلاین تبدیل می‌شود.

اگر مایل هستید در مورد ارز رمزنگاری شده اطلاعات بیشتری کسب کنید، چند دقیقه از وقت خود را گذاشته و اصطلاحات بیت کوین، بلاک چین، لایت کوین (Litecoinاتریوم (Ethereum) و عرضه اولیه سکه یا ICO را جستجو نمایید. بوورد توصیه می‌کند که وب سایتهای مختلف ارز رمزنگاری شده را مرور کرده تا از پیشرفتهای فعلی فناوری و اخبار مربوط به این صنعت اطلاع یابید.

به نظر می رسد مزایای ارز رمزنگاری شده در اقتصاد امروز می‌تواند بسیار شوک آور باشد و مرزهای جغرافیایی را از میان برداشته و موجب صرفه جویی در هزینه‌های تراکنش فرد شود. اما این نوع ارز بدون خطر و ریسک نبوده، بنابراین بهتر است قبل از سرمایه گذاری با مفاهیم اصلی آن آشنا شوید.


منبع: entrepreneur


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما