آشنایی با موارد مصرف داروی تادالافیل

داروی تادالافیل از جمله داروهایی است که برای رفع اختلالات جنسی و مشکل نعوظ مردان مورد استفاده قرار می گیرد.
يکشنبه، 7 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با موارد مصرف داروی تادالافیل

موارد استفاده و عوارض تادالافیل

تادالافیل برای درمان مشکلات عملکرد جنسی مردان (ناتوانی جنسی یا اختلال نعوظ-ED) مورد استفاده قرار می گیرد. تادالافیل در ترکیب با تحریک جنسی، با افزایش جریان خون به آلت تناسلی عمل می کند تا به مرد کمک کند نعوظ را حفظ کند.

تادالافیل برای درمان علائم بزرگ شدن پروستات (هایپرپلازی خوش خیم پروستات – BPH) نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو کمک می کند تا علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات، از جمله دشواری در شروع جریان ادرار، جریان ضعیف ادرار، و تکرر ادرار یا نیاز فوری به تخلیه ادرار (از جمله در نیمه شب) از بین بروند. تصور می شود که تادالافیل با شل کردن عضلات صاف در مثانه و پروستات عمل می کند.

این دارو در برابر بیماری های منتقله از راه جنسی (مانند اچ آی وی، هپاتیت B، گونوره، سیفلیس) از فرد محافظت نمیکند. رابطه جنسی سالم مانند استفاده از کاندوم لاتکس را در نظر داشته باشید. برای جزئیات بیشتر با پزشک و یا مسئول داروخانه مشورت کنید.
 

نحوه مصرف قرص تادالافیل

پیش از شروع مصرف تادالافیل و هربار مصرف مجدد، بروشور اطلاعات بیمار که توسط داروساز ارائه شده است، را مطالعه کنید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

طبق دستور پزشک، این دارو را به صورت خوراکی همراه با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. تادالافیل را بیشتر از یک بار در روز مصرف نکنید.

دوز دارو براساس وضعیت پزشکی، پاسخ به درمان و داروهای دیگری که ممکن است مصرف کنید، تعیین میگردد. حتما پزشک و داروساز خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع نمایید.

برای درمان علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات، این دارو را به طور منظم تحت نظر پزشک، معمولا یک بار در روز مصرف کنید. اگر فیناستراید را همراه با این دارو برای درمان علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات مصرف میکنید، با پزشک خود درمورد اینکه چه مدت باید این دارو را ادامه دهید، صحبت کنید.

برای درمان اختلال نعوظ– ED، دو راه وجود دارد که تادالافیل میتواند تجویز شود. پزشک شما تعیین می کند که بهترین راه برای شما مصرف تادالافیل است.

به دقت دستورالعمل پزشک خود را دنبال کنید زیرا دوز شما بستگی به نحوه مصرف آن دارد. راه اول این است که آن را براساس نیاز، معمولا حداقل ۳۰ دقیقه قبل از فعالیت جنسی مصرف کنید. تاثیر تادالافیل بر توانایی جنسی ممکن است تا ۳۶ ساعت طول بکشد.

راه دوم درمان اختلال نعوظ مصرف منظم تادالافیل، یک بار در روز می باشد. اگر به این روش دارو را مصرف کنید، میتوانید در هر زمانی بین دوزهای خود فعالیت جنسی داشته باشید.

اگر تادالافیل را هم برای درمان اختلال نعوظ و هم هایپرپلازی خوش خیم پروستات مصرف میکنید، طبق دستور پزشک خود، معمولا یک بار در روز از آن استفاده کنید. میتوانید در هر زمانی بین دوزهای خود فعالیت جنسی داشته باشید.

اگر یک بار در روز برای هایپرپلازی خوش خیم پروستات یا اختلال نعوظ یا برای هر دو از تادالافیل استفاده می کنید، آن را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید. به منظور کمک برای یادآوری دارو را هر روز در زمان مشخص مصرف کنید.

اگر وضعیت شما بهبود نیافت و یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.
 

عوارض جانبی

با مصرف این دارو سردرد، ناراحتی معده، درد کمر، درد عضلانی، گرفتگی بینی، برافروختگی یا سرگیجه ممکن است رخ دهد. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

برای کاهش خطر سرگیجه و احساس سبکی سر، هنگام بلند شدن از موقعیت نشسته یا دراز کشیده، به آرامی بلند شوید.

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را بدین دلیل تجویز کرده است که نفع آن را برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

فعالیت جنسی ممکن است فشار بیشتری بر قلب شما وارد کند، به ویژه اگر مشکلات قلبی داشته باشید. اگر مشکلات قلبی دارید و هنگام داشتن رابطه جنسی هر یک از این موارد جدی زیر را تجربه کردید، رابطه جنسی را متوقف و فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید: سرگیجه شدید، غش، درد قفسه سینه / فک / دست چپ، تهوع.

به ندرت کاهش ناگهانی بینایی، از جمله نابینایی دائمی در یک یا هر دو چشم (NAION) ممکن است رخ دهد. در صورت بروز این مشکل جدی، مصرف تادالافیل را متوقف و فورا به پزشک مراجعه کنید. اگر بیماری قلبی، دیابت، کلسترول بالا، برخی مشکلات چشم (“crowded disk”)، فشار خون بالا، سن بیشتر از ۵۰ سال دارید، یا سیگار می کشید، اندکی احتمال ابتلا به NAION بیشتر خواهد بود.

به ندرت ممکن است کاهش یا از دست دادن ناگهانی شنوایی، گاهی اوقات همراه با صدای زنگ در گوش و سرگیجه رخ دهد. در صورت بروز این عوارض جانبی مصرف تادالافیل را قطع و تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید.

در موارد نادر، نعوظ دردناک یا طولانی به مدت ۴ ساعت یا بیشتر بروز میکند، در صورتی که چنین عارضه ای را تجربه کردید مصرف این دارو را متوقف و فورا به پزشک مراجعه کنید، در غیر این صورت مشکلات دائمی ایجاد میشوند.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی فورا به پزشک مراجعه کنید.
 
موارد احتیاط
قبل از مصرف تادالافیل، اگر به این دارو حساسیت دارید، یا اگر آلرژی دیگری دارید، با پزشک یا داروساز خود مطرح کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک و مشکلات دیگر ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از مصرف این دارو، پزشک یا داروساز خود را از سابقه پزشکی خود مطلع نمایید، به خصوص سوابقی همچون: مشکلات قلبی (مانند حمله قلبی یا ضربان قلب نامنظم در طول ۶ ماه گذشته، درد قفسه سینه / آنژین، نارسایی قلبی)، سکته مغزی در ۶ ماه گذشته، بیماری کلیوی، بیماری کبد، فشار خون بالا یا پایین، کاهش شدید آب بدن (دهیدراته)، بیماری های آلت تناسلی (مانند انحنا، فیروزه / زخم، بیماری پیرونی)، سابقه نعوظ دردناک و طولانی مدت (پریاپیسم)، شرایطی که ممکن است خطر ابتلا به پریاپیسم را افزایش دهند (مانند کمخونی سلول داسی شکل، لوسمی، مولتیپل میلوما)، مشکلات چشم (مانند رتینیت پیگمانتر، کاهش ناگهانی دید، NAION)، اختلالات خونریزی، زخم معده فعال.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود. مصرف الکل یا ماری جوانا می‌تواند موجب تشدید سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا هر کاری که نیازمند هشیاری است، تا زمانی که بتوانید با خیال راحت چنین کارهایی را انجام دهید، خودداری کنید. اگر از ماریجوانا استفاده می‌کنید با پزشک خود در میان بگذارید.

قبل از انجام عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید اعم از داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی مطلع نمایید.

این نام تجاری معمولا در زنان استفاده نمی شود. در دوران بارداری، تادالافیل باید تنها در صورت نیاز شدید مورد استفاده قرار گیرد. در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک خود صحبت کنید.

مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل میشود یا خیر. قبل از شیردهی، با پزشک خود مشورت کنید.
 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جدی را افزایش دهد.فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. بدون تأیید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و دوز داروها را تغییر ندهید.

داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: ریوسیگوئات.

تادالافیل هنگامی که با نیترات ها مصرف می شود، میتواند موجب افت شدید فشار خون شود، که می تواند منجر به سرگیجه، غش و به ندرت حمله قلبی یا سکته مغزی شود. از تادالافیل با هیچ کدام از موارد زیر استفاده نکنید: داروهای خاصی که برای درمان درد قفسه سینه یا آنژین (نیترات ها مانند نیتروگلیسیرین، ایزوسورباید) استفاده میشوند، داروهای شادی آور به نام “poppers” حاوی آمیل یا بوتیل نیتریت.

اگر از داروهای مسدود کننده آلفا ( مانند دوکسازوزین، تامسولوسین) برای درمان پروستات بزرگ / BPH یا فشار خون بالا استفاده میکنید، فشار خون شما ممکن است خیلی افت کند که می تواند منجر به سرگیجه یا غش شود. پزشک شما ممکن است با دوز پایین تر تادالافیل درمان شما را شروع کند یا داروهای مسدود کننده آلفا را تنظیم کند تا خطر ابتلا به فشار خون پایین کاهش یابد.

سایر داروها می توانند بر حذف تادالافیل از بدن شما تاثیر بگذارند، که ممکن است بر عملکرد دارو نیز تاثیرگذار باشد. نمونه چنین داروهایی شامل ضد قارچ های آزول (مانند ایتراکونازول، کتوکونازول)، آنتی بیوتیک های ماکرولید (مانند کلیترومایسین، اریترومایسین)، مهارکننده های پروتئازی HIV (مانند فوس امپرناویر، ریتوناویر)، مهارکننده های پروتئازی ویروس هپاتیت C (مانند بوسپرویر، تلاپرویر)، ریفامپین و غیره می باشند.

این دارو را با هر محصول دیگری که حاوی تادالافیل یا داروهای مشابه دیگری است که برای درمان اختلال نعوظ-ED یا فشار ریوی استفاده می شود (مانند سیلدنافیل، واردنافیل) مصرف نکنید.
 
مصرف دوز بالا یا اوردوز 
در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.
 
نکته های مهم
تادالافیل را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
حکمت | آخرین باری که اطعام دادی، کی بوده؟ / استاد حسینی قمی
music_note
حکمت | آخرین باری که اطعام دادی، کی بوده؟ / استاد حسینی قمی
شیوه ها و سیاست های تبلیغی حضرت زینب سلام الله علیها
شیوه ها و سیاست های تبلیغی حضرت زینب سلام الله علیها
استوری شهادت امام سجاد علیه السلام / نفس آخره یارب
play_arrow
استوری شهادت امام سجاد علیه السلام / نفس آخره یارب
محبت امام حسین(علیه السلام) منتی بزرگ است
محبت امام حسین(علیه السلام) منتی بزرگ است
حکمت | عوامل سلب آرامش در خانواده / استاد رفیعی
music_note
حکمت | عوامل سلب آرامش در خانواده / استاد رفیعی
سیره حضرت زینب (سلام علیها) در مکتب پنج تن آل عبا
سیره حضرت زینب (سلام علیها) در مکتب پنج تن آل عبا
مواجه با ظلم و ظالمان هدف امام حسین علیه السلام
مواجه با ظلم و ظالمان هدف امام حسین علیه السلام
حکمت | آخرین وصیت امام حسین (علیه‌السلام) / استاد حسینی قمی
music_note
حکمت | آخرین وصیت امام حسین (علیه‌السلام) / استاد حسینی قمی
حکمت | دلیل شهادت امام‌حسین؛ بغضاً لابیک / استاد علوی تهرانی
music_note
حکمت | دلیل شهادت امام‌حسین؛ بغضاً لابیک / استاد علوی تهرانی
حکمت | تاثیر لقمه‌ پاک و حلال / استاد عالی
music_note
حکمت | تاثیر لقمه‌ پاک و حلال / استاد عالی
معنی اسم احمد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم احمد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم اترک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم اترک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوریحان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوریحان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
شهرستان رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
همه آنچه که باید درباره روستای رادکان بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای رادکان بدانید