آشنایی با موارد مصرف داروی کتورولاک

کتورولاک برای درمان کوتاه مدت(حداکثر 5 روز) دردهای حاد که نیاز به داروی ضد درد در سطح اوپیوئیدی دارند،در بزرگسالان استفاده میشود.این دارو معمولأ برای تسکین دردهای بعد از جراحی مورد استفاده قرار میگیرد.
يکشنبه، 7 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با موارد مصرف داروی کتورولاک

موارد استفاده و عوارض کتورولاک

کتورولاک برای درمان کوتاه مدت درد متوسط تا شدید در بزرگسالان استفاده می شود. معمولا قبل یا بعد از عمل های جراحی استفاده می شود. کاهش درد به شما کمک می کند تا راحت تر بهبود پیدا کنید تا بتوانید به فعالیت های روزمره خود بازگردید.

این دارو یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است که با مسدود کردن تولید مواد طبیعی خاص در بدن که موجب التهاب میشوند عمل میکند. این تاثیر باعث کاهش تورم، درد یا تب می شود.

کتورولاک نباید برای شرایط دردناک خفیف یا دراز مدت (مانند آرتروز) استفاده شود.
 

نحوه مصرف کتورولاک ترومتامین

قبل از شروع مصرف کتورولاک و هر بار استفاده مجدد، راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز را مطالعه کنید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو را به صورت خوراکی، معمولا هر ۴ تا ۶ ساعت با یک لیوان آب پر (۸ اونس یا ۲۴۰ میلی لیتر) و یا طبق دستور پزشک خود مصرف کنید. حداقل ۱۰ دقیقه پس از مصرف این دارو دراز نکشید. اگر ناراحتی معده در هنگام مصرف این دارو رخ می دهد، آن را با غذا، شیر یا آنتی اسیدها مصرف کنید.

دوز دارو بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان شما تعیین می گردد. برای کاهش خطر ابتلا به خونریزی معده و سایر عوارض جانبی، این دارو را در کوتاه ترین زمان ممکن با پایین ترین دوز ممکن مصرف کنید. دوز، دفعات و دوره مصرف خود را افزایش ندهید و بیش از ۵ روز از این دارو استفاده نکنید.

اگر بعد از ۵ روز درد دارید، در مورد داروهای دیگری که میتوانید استفاده کنید، با پزشک خود صحبت کنید. بیش از ۴۰ میلی گرم در یک دوره ۲۴ ساعته مصرف نکنید.

اگر این دارو را براساس نیاز مصرف می کنید (نه براساس برنامه ای منظم)، به یاد داشته باشید که داروهای درد در صورتی که هنگام بروز اولین علائم درد استفاده شوند، بهترین تاثیر را دارند. اگر صبر کنید تا درد بدتر شود، ممکن است دارو نیز عمل نکند.

اگر وضعیت شما بدتر شد و یا درد شما کاهش نیافت، به پزشک خود اطلاع دهید.
 

عوارض جانبی

برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی خود مهم است که این دارو را به درستی استفاده کنید. در صورتی که مسن باشید، وزن بدن شما پایین باشد یا مشکلات کلیوی داشته باشید، ممکن است نیاز باشد پزشک دوز شما را تنظیم کند.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (از جمله کتورولاک) ممکن است به ندرت خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته را افزایش دهند. این عارضه میتواند در هر زمانی حین مصرف دارو رخ دهد ولی اگر آن را برای مدت طولانی مصرف کنید بیشتر احتمال دارد این اتفاق رخ دهد.

در صورتی که بیماری قلبی داشته باشید یا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی باشید (به عنوان مثال، به دلیل سیگار کشیدن، سابقه خانوادگی بیماری های قلبی یا شرایطی نظیر فشار خون بالا یا دیابت) ممکن است بروز این خطر نیز بیشتر باشد. با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات مصرف این دارو صحبت کنید.

این دارو ممکن است به ندرت باعث خونریزی جدی (به ندرت کشنده) از معده یا روده شود. این عارضه جانبی میتواند در هر زمانی در طول دوره مصرف دارو بدون هشدار رخ دهد. سالمندان ممکن است در معرض خطر بیشتری برای این عارضه باشند. در صورت داشتن مشکلات معده یا روده (مانند خونریزی، زخم) از این دارو استفاده نکنید.

در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی نادر، اما جدی زیر، مصرف کتورولاک را متوقف و به دنبال مراقب پزشکی باشید: مدفوع خونی/ سیاه یا قیری، درد مداوم شکم / معده، استفراغی که شبیه پودر قهوه باشد، درد قفسه سینه / فک / دست چپ، تنگی نفس، عرق غیرمعمول، ضعف در یک طرف بدن، تغییرات ناگهانی دید، مشکلات تکلم.

این دارو را قبل یا بعد از عمل جراحی بای پس قلب (CABG) یا قبل از هرگونه عمل جراحی مصرف نکنید. همچنین نباید در حین زایمان یا در افرادی با مشکلات شدید کلیوی یا خطر بالای مشکلات کلیوی مورد استفاده قرار گیرد. در صورت مصرف دوزهای بالا آسپیرین یا داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) دیگر از کتورولاک استفاده نکنید. همچنین به بخش تداخلات دارویی همین مقاله مراجعه کنید.

با مصرف این دارو ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال، نفخ، سرگیجه یا خواب آلودگی ممکن است رخ دهد. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را بدین دلیل برای شما تجویز کرده است که نفع آن را برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

این دارو ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد. فشار خون خود را به طور مرتب بررسی کنید و در صورت بالا بودن نتایج، با پزشک خود در میان بگذارید.

در صورت بروز هر کدام از این موارد بعید، اما جدی، به پزشک خود اطلاع دهید: سردرد، ضربان قلب سریع / نامنظم، تغییرات شنوایی (مانند صدای زنگ در گوش)، تغییرات ذهنی / خلقی (مانند سردرگمی، افسردگی)، سردرد مداوم / شدید، درد معده، تغییرات دید (مانند تاری دید)، علائم نارسایی قلبی (مانند تورم مچ پا / پاها، خستگی غیرمعمول، افزایش غیرمعمول / ناگهانی وزن).

در صورت بروز کبودی و خونریزی آسان، سرگیجه، علائم مشکلات کلیه (مانند تغییر میزان ادرار)، علائم عفونت (مانند تب، لرز، گلودرد مداوم)، علائم مننژیت ( مانند سفتی گردن، تب) فورا پزشک خود را مطلع نمایید.

این دارو به ندرت ممکن است موجب بروز بیماری کبدی جدی (احتمالا کشنده) شود. در صورت بروز علائم آسیب کبدی، از جمله: ادرار تیره، درد معده و شکم، تهوع / استفراغ مداوم، زرد شدن چشم / پوست، فورا به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی، شدید فورا به پزشک مراجعه کنید.
 
موارد احتیاط
قبل از مصرف کتورولاک، اگر به این دارو یا آسپیرین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند NSAIDs (مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب) حساسیت دارویی دارید؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید با پزشک خود مطرح کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند واکنش های آلرژیک و مشکلات دیگر ایجاد کند.

قبل از مصرف این دارو، پزشک یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع نمایید، به خصوص سوابقی نظیر: آسم (شامل سابقه بدتر شدن تنفس پس از مصرف آسپیرین یا سایر داروهای ضد التهابی)، خونریزی یا مشکلات لخته شدن، اختلالات خون (مانند کم خونی) بیماری قلبی (مانند سابقه حمله قلبی)، فشار خون بالا، بیماری کبد، پولیپ بینی، مشکلات گوارشی / معده / روده (مانند خونریزی، سوزش سر دل، زخم)، سکته مغزی، تورم مچ پا / پا / دست.

با استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، از جمله کتورولاک، مشکلات کلیوی ممکن است رخ دهد. اگر دچار کمبود ویتامین، نارسایی قلبی یا بیماری کلیوی هستید، فردی سالخورده هستید یا داروهای خاصی را مصرف می کنید (همچنین به بخش تداخلات دارویی مراجعه کنید) چنین مشکلاتی بیشتر احتمال دارد رخ دهند. برای پیشگیری از کم آبی بدن، مقدار زیادی مایعات بنوشید و در صورت تغییر در میزان ادرار بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود. لذا ضمن درمان از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا انجام هر کاری که مستلزم هشیاری است، تا زمانی که بتوانید با خیال راحت چنین کارهایی را انجام دهید خودداری نمایید. از مصرف نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید.

این دارو ممکن است باعث خونریزی معده و روده شود. مصرف روزانه تنباکو، به ویژه هنگامی که همراه با این دارو استفاده شود، ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

این دارو ممکن است شما را به نور خورشید حساس تر کند. زمان قرار گیری در معرض نور خورشید را محدود کنید. از برنزه کردن و لامپ های خورشیدی دوری کنید. هنگام خروج از منزل از کرم های ضد آفتاب و لباس های محافظ استفاده کنید. در صورت آفتاب سوختگی یا قرمزی چشم بلافاصله به پزشکتان اطلاع دهید.

قبل از عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده میکنید از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی مطلع نمایید.

سالمندان ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو، به خصوص خونریزی در معده / روده یا مشکلات کلیوی داشته باشند. استفاده از دوزهای بالا برای مدت زمان طولانی ممکن است این خطر را افزایش دهد.

قبل از استفاده از این دارو، زنان در سنین بارداری باید با پزشک خود درباره مزایا و خطرات (مانند سقط جنین، مشکل در باردار شدن) صحبت کنند. اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید، با پزشک خود مطرح کنید. در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز شدید استفاده شود. این دارو برای استفاده در سه ماهه اول و آخر بارداری به علت آسیب احتمالی به جنین و تداخل در زایمان طبیعی توصیه نمی شود.

این دارو به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.
 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و دوز آن را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند، عبارتند از: آلیسکیرن، مهار کننده های ACE (مانند کاپتوپریل، لیزینوپریل)، مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II (مانند لوزارتان، والزارتان )، لیتیوم، متوترکسات، پروبنیسید، کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزون)، داروهای دیگری که ممکن است بر کلیه ها تاثیر بگذارند (از جمله سیدوفوویر، قرص های آب / دیورتیک ها مانند فوروزماید).

این دارو در صورتی که همراه با داروهای دیگری که احتمال ایجاد خونریزی را دارند مصرف شوند، ممکن است خطر ابتلا به خونریزی را افزایش دهد. به عنوان مثال داروهای ضد انعقاد مانند کلوپیدوگرل، رقیق کننده خون از قبیل دابیگاتران / انوکساپارین / وارفارین و غیره.

برچسب تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه خود را به دقت بررسی کنید زیرا بسیاری از داروها حاوی داروهای ضد درد / کاهش تب هستند (آسپرین، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن). این داروها شبیه کتورولاک هستند و ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهند.

با این حال، اگر پزشک دستور داده است که از آسپیرین برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی (به طور معمول در دوزهای ۸۱ تا ۳۲۵ میلیگرم در روز) استفاده کنید، باید مصرف آسپرین را ادامه دهید مگر اینکه پزشک دستور دیگری داده باشد. برای جزئیات بیشتر از پزشک یا داروساز خود سوال کنید.

این دارو فقط برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است. بعد از آن برای شرایط دیگری از این دارو استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک دستور دهد. در شرایط دیگر ممکن است داروی متفاوتی لازم باشد.
 
مصرف دوز بالا یا اوردوز 
در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.
 
نکته های مهم
کتورولاک را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.