ذکر چند محدودیت در زمینه فناوری چاپ سه بعدی

امروزه چاپ سه بعدی بسیار رواج یافته است. تصور به چاپ رساندن هر آنچه که بتوانید در فایلهای ‏CAD‏ طراحی کنید، واقعاً ‏مسحور کننده است. جدای از صنعتگران و کارآفرینان، علاقه‌مندان بسیاری نیز از این گرایش استقبال می‌کنند.‏
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ذکر چند محدودیت در زمینه فناوری چاپ سه بعدی
گرچه سطح آگاهی افراد با سرعت زیادی در حال افزایش است. اما هنوز هم محدودیتهایی در زمینه چاپ سه بعدی وجود دارد که دسترسی آن را برای توده مردم دشوار می‌سازد.

بسیاری از افراد از نحوه کار این فناوری احساس ترس و وحشت دارند چرا که گستره بزرگی را پوشش می‌دهد. تعداد کلاس‌هایی که به صورت آنلاین به تدریس این فناوری می‌پردازند بسیار زیاد است اما آیا این دانش ارزش صرف هزینه را دارد یا خیر؟

سؤالات متعددی مطرح می‌شود و پاسخ‌ها محدود می‌باشند. ما نیز می‌دانیم که این فناوری با گذشت زمان آسان‌تر می‌شود، با این حال آیا به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بتوانیم فناوری چاپ سه بعدی را یک فناوری همه گیر بنامیم؟

در این بخش چند محدودیت و نقطه ضعف چاپ سه بعدی که معمولاً در مورد آنها زیاد صحبت نمی‌شود را معرفی می‌کنیم.
 

محدودیتهای چاپ سه بعدی

تاکنون صحبتهای بسیاری در خصوص کارهایی که می‌توان با چاپ سه بعدی انجام داد شده است. اما این اطلاعات بدون اشاره به چالشهای به وجود آمده به هنگام تغییر رویکرد از تولید سنتی به چاپ سه بعدی کامل نخواهند بود.
 

مصرف زیاد انرژی چاپگرهای سه بعدی

شاید پیش از این صحبتی با شما در این خصوص نشده است. اما مطمئناً دوست خواهید داشت در خصوص هزینه اضافی که چاپ سه بعدی بر شما تحمیل می‌کند بیشتر بدانید.

در چند سال اخیر هزینه برق افزایش یافته است و با وجود آنکه احتمال کاهش آن نمی‌رود، شرکتها در تلاش بوده‌اند تا راه‌کارها و اقداماتی را اتخاذ نمایند تا هزینه قبوض برق تحمیل شده بر دستگاه‌ها کمتر شود.

اگر در تلاش بوده‌اید که از هزینه‌های خود بکاهید، با وجود چاپگرهای سه بعدی این کار بسیار سخت خواهد شد. طبق تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است که انرژی مصرفی چاپ سه بعدی 100 برابر بیشتر از انرژی مصرفی تولیدات سنتی است.
تنها راه عبور از این محدودیت، استفاده از چاپ سه بعدی برای تولیدات کم و محدود استممکن است با این حقیقت که چاپ سه بعدی قدمی مثبت در جهت حفظ محیط زیست با تسهیل مواد قابل استفاده مجدد مانند پلاستیک موافق باشید. با این حال همچنین این واقعیت را باید در نظر گرفت که با مصرف انرژی غیر قابل تجدید به منظور کار با چاپگر سه بعدی، دو قدم به عقب برمی‌داریم. از این رو تنها راه عبور از این محدودیت، استفاده از چاپ سه بعدی برای تولیدات کم و محدود است.
 

گران بودن چاپگر سه بعدی


چاپگر سه بعدی

در صورتی که به فکر راه اندازی یک شرکت تولیدی هستید و بودجه محدودی برای تهیه ماشین آلات در اختیار دارید، شاید دوست نداشته باشید برای شروع هزینه هنگفتی در رابطه با چاپگرهای سه بعدی متحمل شوید.

خرید تنها یک دستگاه می‌تواند از صد تا هزار دلار هزینه بر شما تحمیل سازد. علاوه بر آن خرید نرم افزار و مواد مورد نیاز برای چاپ را نیز بایستی در نظر داشته باشید.

به همین دلیل است که بسیاری از مشاغل حتی پس از گذشت 40 سال از اختراع این فناوری باز از مزایای آن بی بهره هستند.
 

نیاز به کاربران ماهر جهت کار با چاپ سه بعدی


مهارت در چاپ سه بعدی

شاید به شما گفته باشند که چاپ سه بعدی در مقایسه با روشهای سنتی فناوری آسانی است که البته این گفته کاملاً صحت دارد.

با این حال مهارتهای خاصی لازم است که باید پیش از اقدام به چاپ اشیاء سه بعدی آنها را یاد بگیرید. ممکن است آنقدر که گفته شده است یا آن گونه که تصور می‌کنید این فناوری کاربر پسند نباشد.

باید نحوه کار با فایلهای CAD را بدانید و در خصوص برخی تنظیمات سخت افزاری چاپگرهای سه بعدی پیش از شروع به چاپ مطالبی بیاموزید.
 

کند بودن چاپ سه بعدی در تولید انبوه

چاپگرهای سه بعدی جدیدی که معرفی می‌شوند بر روی این محدودیت کار کرده‌اند. با این حال واقعیت آن است که تولید انبوه در مقایسه با تولید سنتی زمان بر است.

همچنین زمان مورد نیاز به پیچیدگی طرح، اندازه محصول و پارامترهای زیاد دیگری بستگی دارد. برخی از فرایندهای چاپ سه بعدی حتی به مراحل پس پردازش زیادی نیز نیاز دارند. اگر این کار به درستی انجام نشود، حتی می‌تواند اشیاء چاپ شده سه بعدی را خراب سازد.

در صورتی که مرکز خدمات چاپ سه بعدی شما سفارشات زیادی را دریافت می‌کند، باید انتظار داشته باشید که سفارش شما پس از یک هفته یا بیشتر به دستتان برسد.
 

ایجاد مشکلات ناشی از گازهای مضر برای سلامت


گاز مضر در چاپ سه بعدی

همه ما می‌دانیم که پلاستیک به هنگام ذوب شدن گازهایی را منتشر می‌سازد که در صورت استنشاق به مقدار زیاد برای انسان خطرناک هستند. آیا چاپگرهای سه بعدی ما را در معرض انتشار گازهای مضر قرار نمی‌دهند؟ چاپگرهای سه بعدی مورد استفاده در پشت درهای بسته خانه‌های ما حتی خطرناک‌تر هستند.

محققان دریافته‌اند که ذرات سرطان زا ممکن است در طول تولید مواد افزودنی در هوا وارد شوند.

این ذرات می‌توانند وارد جریان خون کاربران شده و موجب احتقان سیستم تنفسی آنها شوند. از اینرو باعث ابتلاء فرد به سرطان و انواع بیماریهای مضر دیگر خواهند شد.
دستگاه‌های چاپ سه بعدی وجود دارند که مجهز به فیلتر HEPA می‌باشند  دستگاه‌های چاپ سه بعدی وجود دارند که مجهز به فیلتر HEPA می‌باشند، اما قادر به تصفیه کامل و 100% گازهای سمی نمی‌باشند. انواعی که با فیلترهای HEPA سازگار نیستند به هیچ وجه در این زمینه کمکی نمی‌کنند. تمام گازهای تولید شده در داخل خانه جریان یافته یا افرادی که در نزدیکی دستگاه کار می‌کنند را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض چنین گازهایی می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی شود. انجام اقدامات احتیاطی در حین کار با چاپگرهای سه بعدی حائز اهمیت است.
 

محدود بودن مواد چاپی


مواد چاپی

محدودیت در چاپ سه بعدی در صورت عدم توانایی در انتخاب مواد مورد نظر برای چاپ می‌تواند به طور مستقیم احساس شود. گرچه تعداد مواد انتخابی با افزایش تقاضا رو به افزایش است، اما باز هم بسیار کمتر از مواد موجود در تولید سنتی می‌باشد.

در حال حاضر پلاستیک پرمصرف‌ترین ماده چاپ سه بعدی است، با توجه به پایین بودن نقطه ذوب پلاستیک و نیز ارزان بودن آن، کنترل و مدیریت این ماده آسان است.

محدودیت در مواد، استفاده از چاپ  سه بعدی برای کاربردهای بیشتر را دشوار می‌سازد.

چنانچه فرد به فکر چاپ با مواد مختلف باشد، شاید مجبور به خرید چاپگرهای سه بعدی مختلف شود. زیرا هر چاپگر تعداد محدودی از مواد را پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر آن، برخی از چاپگرهای سه بعدی به هنگام کار با پلاستیک، تنها می‌توانند با PLA چاپ کنند.

موارد نامبرده تنها چند محدودیت چاپ سه بعدی را شامل می‌شدند مواردی مانند محدودیت در بافت، اندازه و رنگ را نیز می‌توان نام برد. با این وجود شرکت‌ها در حال ارائه دستگاه‌های چاپ سه بعدی بهتر و هوشمندتر هستند و تولید کنندگان چاپگرهای سه بعدی بر امنیت و سهولت استفاده تاکید دارند.


منبع: pick3dprinter


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.