کاربردهای برتر واقعیت ترکیبی

امروزه واقعیت ترکیبی که حاصل از ادغام دو فناوری واقعیت مجازی و افزوده می‌باشد، در حوزه‌های مختلف از کاربردهای فراوانی ‏برخوردار است. در این مقاله برخی کاربردهای آن را مرور می‌کنیم.‏
پنجشنبه، 25 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاربردهای برتر واقعیت ترکیبی
در ژوئیه 2016 شرکت نرم افزاری نیانتیک (Niantic) یکی از معروف‌ترین بازیهای واقعیت افزوده تحت عنوان پوکمون گو (Pokémon Go) را برای سیستم عامل اندروید و iOS وارد بازار نمود. این بازی تاکنون بیش از یک میلیارد مرتبه دانلود شده است.

امروزه شاهد آن هستیم که فناوریهای واقعیت مجازی و افزوده با یکدیگر ادغام شده و واقعیت ترکیبی را بوجود آورده‌اند.
 

تعریف واقعیت ترکیبی

واقعیت ترکیبی (MR) استفاده از هر دو فناوری واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) برای ایجاد محیطی است که در آن اشیاء واقعی و مجازی می‌توانند همزمان وجود داشته و در تعامل با یکدیگر باشند. MR تصاویر یا فیلم‌ها را بر روی یک صفحه نمایش قرار داده و واقعیت را از طریق یک دوربین موبایل، عینک هوشمند یا هدست نشان می‌دهد.

قابلیت تعامل با اشیاء واقعی و مجازی موجب بوجود آمدن کاربردهای بالقوه بسیار فناوریهای واقعیت ترکیبی شده است.

در حال حاضر شناخته شده‌ترین کاربردهای اپلیکیشن‌های AR/VR در حوزه رسانه‌های اجتماعی و صنعت بازی و سرگرمی بوده است. اسنپ چت، پوکمون گو و بازی جدید هری پاتر تحت عنوان ویزاردز یونایت (Wizards Unite) از بزرگترین سرگرمی‌های عموم مردم به حساب می‌آیند.

در این بخش به برخی از روش‌های استفاده از فناوریهای واقعیت ترکیبی خواهیم پرداخت.
 

کاربردهای متداول واقعیت ترکیبی

نحوه استفاده از واقعیت ترکیبی
در حال حاضر، سیستم‌های واقعیت ترکیبی هنوز هم در حال توسعه و جرح و تعدیل هستند. این فناوری هنوز به اندازه نرم افزارها یا دستگاه‌های مجزا VR و AR در دسترس نیست، اگرچه این روزها نمونه‌های در حال استفاده از فناوریهای واقعیت ترکیبی را نیز می‌توان یافت.

همانطور که خواهیم دید، بیشتر موارد استفاده کنونی از فناوریهای واقعیت ترکیبی برای یک کار یا هدف خاص در نظر گرفته شده و این فناوریها از کاربردهای متفاوتی در زمینه‌ها یا بخش‌های مختلف برخوردارند.
 

کاربرد در حوزه آموزش و پرورش

فناوریهای واقعیت ترکیبی در حوزه آموزش و پرورش به منظور بهبود توانایی دانش آموزان و دانشجویان در امر یادگیری و کسب اطلاعات لازم مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین این امکان را برای دانش آموزان فراهم می‌سازند تا بتوانند روش یادگیری را شخصی سازی کنند.
دانش آموزان با استفاده از پروجکشن و شبیه سازی‌های سه بعدی می‌توانند با اشیاء مجازی تعامل داشته و آنها را تحت کنترل خود درآورنددانش آموزان با استفاده از پروجکشن و شبیه سازی‌های سه بعدی می‌توانند با اشیاء مجازی تعامل داشته و آنها را تحت کنترل خود درآورند و بدین وسیله قادر خواهند بود آنها را به روشی بیاموزند که مرتبط با خود و مطالعاتشان باشد. دانش آموزان با وارد نمودن اشیاء سه بعدی به کلاس درس به عنوان وسیله‌ای برای سنجش اندازه، شکل یا سایر ویژگی‌های یک شئ «مجازی» تعریف شده، می‌توانند درک عمیق‌تری نسبت به آنچه در حال مطالعه آن هستند بدست آورند.
 
برخی از کاربردهای MR در کلاس درس
* جهت برقراری ارتباط با محیط از طریق یک تجربه غوطه ور ساز یا همه جانبه

* جهت لمس و دستکاری اشیاء

* به عنوان نوعی روش یادگیری جالب و  سرگرم کننده

* جهت آموزش موضوعات مختلف

از کاربردهای فناوری MR در آموزش و پرورش می‌توان به بهره‌مند شدن دانشجویان دانشگاه Case Western Reserve واقع در اوهایو از Microsoft HoloLens 2 به منظور فراگیری آناتومی اشاره کرد. این وسیله همچنین اساتید دانشگاه را قادر ساخته با وجود فاصله بسیار زیاد تا محیط آموزشی بتوانند درسهای خود را تدریس کرده و با دانشجویان تعامل نمایند.
 

کاربرد در حوزه مهندسی

واقعیت ترکیبی در حوزه مهندسی آهسته و پیوسته راه خود را در این صنعت باز می‌کند. از مدل سازی سه بعدی و تندیس گری مجازی گرفته تا اپلیکیشن‌های راهنمای تعمیر از راه دور و نظارت بر پروژه را می‌توان از طریق این فناوری انجام داد. بخش مهندسی به طرق مختلف از دستگاه‌های واقعیت ترکیبی بهره می‌برد.
 
برخی از مزایای واقعیت ترکیبی در حوزه مهندسی
* شبیه سازی بی وقفه فرایندهای مهندسی

* استفاده از MR همراه با دستگاه IoT صنعتی به منظور نظارت بر خدمات

* آموزش مهندسی

به عنوان مثال، با استفاده از اپلیکیشن‌های مدل سازی سه بعدی در دستگاه‌های مجهز به واقعیت ترکیبی، متخصصان قادر هستند پروژه‌های خود را در یک محیط مجازی به اشتراک گذاشته شده، ایجاد نمایند. این نوع همکاری به علاوه مدل سازی سه بعدی دقیق به مهندسان بهترین فرصت  را برای تشخیص خطاهای صورت گرفته بخشیده در حالی که همچنین امکان کنترل بی وقفه طرحهای خود را خواهند داشت.

واقعیت ترکیبی در حوزه مهندسی

یکی از بازیگران محبوب VR/AR در حوزه مهندسی شرکت Daqri‏ ‏است که عینکهای واقعیت افزوده را برای این صنعت می‌سازد. آنها توانستند از AR در مونتاژ نیروگاه توربین گازی استفاده کنند. یکی از مراحل مونتاژ که پیش از این 480 دقیقه به طول می‌انجامید، اکنون با کمک AR در کمتر از 45 دقیقه انجام می‌شود. مهندسان برای این کار نیازی به آموزش نداشتند.
 

کاربرد در حوزه بازی و سرگرمی

VR در حوزه بازی و سرگرمی حدود ده‌ها سال است که به روی کار آمده است و به همین دلیل یکی از مناسب‌ترین و در دسترس‌ترین فناوری‌ها از میان این سه فناوری به حساب می‌آید. پس از موفقیت پوکمون گو، بازی‌ها و اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده به سرعت و در تعداد زیاد در حال عرضه به بازار هستند.

اما واقعیت ترکیبی در حوزه سرگرمی تنها به بازی ختم نمی‌شود.

فناوری‌های AR و VR به حدی در حال پیشرفت هستند که صنعت فیلم و سینما در حال گنجاندن این دو فناوری در فیلمهای خود است. ایده داستان پردازی تعاملی که ترکیبی از بازی و فیلم است، درهای جدید بسیاری را بر روی واقعیت ترکیبی خواهد گشود.
 

کاربرد در حوزه بهداشت و درمان

فناوری‌های واقعیت ترکیبی از کاربردهای بالقوه بسیاری در حوزه بهداشت و درمان برخوردار هستند. مشهودترین آنها در بخش آموزشی و تمرینی است. نمونه آن جراحی‌هایی است که دانشجویان جراحی می‌توانند از راه دور توسط متخصصین آموزش ببینند و به طور همزمان عمل جراحی انجام دهند.
مباحثی مانند آناتومی با کمک فناوری واقعیت ترکیبی می‌تواند جهت ترسیم لایه‌های مختلف بدن انسان مورد استفاده قرار گیرندمثال دیگر یادگیری تعاملی است. مباحثی مانند آناتومی با کمک فناوری واقعیت ترکیبی می‌تواند جهت ترسیم لایه‌های مختلف بدن انسان مورد استفاده قرار گیرند. امکان تولید مدلهای سه بعدی آناتومی همراه با اطلاعاتی قابل دسترس تنها با یک اشاره ساده، می‌تواند شیوه آموزش پزشکی و داروسازی را تغییر دهد.

همانطور که مشاهده کردید، کاربردهای واقعیت ترکیبی اکنون به آرامی در بخشهای مختلف خود را نشان می‌دهند. با ادامه پیشرفت در دستگاه‌ها و فناوریهای واقعیت ترکیبی، به نظر می‌رسد حتی گستره استفاده از این فناوری در زندگی فراتر از آن رود.  


منبع: .lanner-america


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.