بيماري ها را بشناسيم

کيسه صفرا عضوي گلابي شکل است که در قسمت راست بدن و در زيرکبد قرار دارد؛ذخيره سازي و تغليظ صفراي ترشح شده از کبد و تخليه آن به دوازدهه در هنگام هضم غذا وظيفه کيسه صفرا به شمار مي رود صفرادر هضم جذب چربي و ويتامين هاي محلول درچربي و مواد معدني ازجمله کلسيم موثر است. التهاب کيسه صفرا که علت اصلي سنگ کيسه صفرا است از جمله اختلالات کيسه صفرا مي باشد .بروز سنگ هاي صفراوي در زنان بيش از مردان ديده مي شود و
چهارشنبه، 23 دی 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بيماري ها را بشناسيم
بيماري ها را بشناسيم
بيماري ها را بشناسيم

نويسنده: شايسته علي مراد




اختلالات کيسه صفرا

کيسه صفرا عضوي گلابي شکل است که در قسمت راست بدن و در زيرکبد قرار دارد؛ذخيره سازي و تغليظ صفراي ترشح شده از کبد و تخليه آن به دوازدهه در هنگام هضم غذا وظيفه کيسه صفرا به شمار مي رود صفرادر هضم جذب چربي و ويتامين هاي محلول درچربي و مواد معدني ازجمله کلسيم موثر است.
التهاب کيسه صفرا که علت اصلي سنگ کيسه صفرا است از جمله اختلالات کيسه صفرا مي باشد .بروز سنگ هاي صفراوي در زنان بيش از مردان ديده مي شود و افراد چاق و مسن مستعد ابتلا به آن هستند .
درد حاد يا متناوب در ناحيه شکم ،توليد گاز،سوءهاضمه ،احساس پري در شکم،تهوع ،اختلال ديد و يبوست از شايع ترين علايم ايجاد سنگ کيسه صفراست.عوامل مختلفي در بروز اين بيماري تاثير دارند؛متخصصان مصرف کربو هيدرات هاي تصفيه شده و مصرف بيش ازحد غذاهاي چرب را عامل اصلي بروزبيماري مي دانند.
يبوست مزمن ،استرس،اختلالات ،رشد ستون فقرات، فشار هاي عضلاني و عوامل ارثي باعث پيشرفت بيماري مي شود.
تغذيه مناسب نقش بسيار زيادي در درمان اين بيماري دارد. بيماربايد ازغذاهاي بدون چربي و سبک استفاده کند نوشيدن آب،آب ميوه جات و سبزي جات نيز مفيد است .مصرف مواد غذايي مختلفي ازجمله ماست ،پنير،روغن زيتون براي اين افراد مفيد است .هم چنين فرد مبتلا بايد از نوشيدن چاي و قهوه ،استعمال دخانيات ،مصرف غذاهاي چرب، کربوهيدرات تصفيه شده،مخصوصاً شکر،گوشت و تخم مرغ پرهيزکند.

هيپوتانسيون (کاهش فشارخون)

فشارخون برمبناي ميلي متر جيوه و به وسيله دستگاه فشار خون سنجيده مي شود ميزان فشارخون طبيعي براي هر فرد مقدار معيني است.
هيپوتانسيون به کاهش فشارخون کمتر از ميزان طبيعي گفته مي شود و زماني ايجاد مي شود که توانايي قلب در پمپ کردن خون به داخل عروق کاهش مي يابد .
هيپوتانسيون کاهش 40ميلي متر جيوه کمتر از ميزان فشار خون طبيعي است .
بي حالي ،رخوت ،خستگي و گيجي ،عرق سرد،کبودي زير چشم از جمله علايم فشارخون پايين به شمار مي رود. ممکن است فرد هنگام برخاستن دچارغش شود .طبق نظر متخصصان نوع تغذيه درکاهش فشارخون تاثير زيادي دارد. مصرف مواد غذايي نامناسب باعث ايجاد اختلال در ساختار ديواره عروق مي شود. خونريزي در دستگاه گوارش يا دستگاه ادراري درکاهش فشارخون موثر است .
تحقيقات نشان مي دهد مصرف پروتيين، برخي ويتامين ها مانند ويتامين «ب»و «ث»درجلوگيري ازافت فشارخون موثر است.
مصرف ميوه جاتي مانند آناناس ،انگور، پرتقال ،سيب و گلابي براي افراد مبتلامفيد است .
پرهيز از نوشيدن چاي وقهوه بيش از حد،مصرف ترشي جات ادويه جات ،مواد غذايي سرخ شده و استعمال دخانيات ضروري است .

وبا

"وبا"بيماري عفوني درگيرکننده روده هاست که اختلال التهابي حاد ايجاد مي کند. عامل اين بيماري که از طريق آب منتقل مي شود نوعي باکتري است . اين بيماري باعث کاهش آب بدن مي شود و در صورتي که به موقع درمان نشود ممکن است منجر به مرگ فرد شود.
اسهال خفيف و به دنبال آن اسهال شديد و از دست دادن کنترل دفع مدفوع اولين علايم وبا است . فرد با دردهاي کرامپي در ناحيه تحتاني شکم،مدفوع شل ،آبکي و قهوه اي متمايل به خاکستري توأم با تهوع و استفراغ مواجه خواهد بود. کاهش فشارخون و دماي بدن و افزايش ضربان قلب نيز ممکن است رخ دهد . در اين شرايط آب از دست رفته بدن فرد مبتلا بايد تامين شود در غير اين صورت بسيار خطرناک است .
همان طور که گفته شد عامل اين بيماري باکتري است که از طريق آب قابل انتقال است . شيوه و نوع تغذيه در بروز اين بيماري تاثيردارد . عدم رعايت بهداشت مخصوصاً در سفرهاي تابستاني عامل اصلي بروز آن به شمار مي رود .
فرد مبتلا بايد مايعات بنوشد گاهي در صورت کاهش آب بدن بيمار،استفاده از سرم به صورت وريدي لازم است .
مصرف برخي از مواد غذايي مانند: نعناع ،سرکه ،پياز، کدو ،ليمو و فلفل سبز مفيد است .
جهت جلوگيري از بروز بيماري رعايت بهداشت فردي و عمومي وضد عفوني نمودن ميوه و سبزي جات قبل از مصرف، ضروري است .

توجه

-تابهبودي کامل بايد از مصرف غذاهاي سفت پرهيز شود .
-ازنوشيدن آبي که به سلامت آن مطمئن نيستيد اجتناب نماييد.

التهاب دهان

اين بيماري که در اثرالتهاب غشاي موکوسي پوشش دهان و به دليل عفونت ايجاد مي شود، دردناک بوده و مشکلات زيادي را مخصوصاً هنگام غذا خوردن براي فرد ايجاد مي کند. فرد مبتلا با افزايش ترشح بزاق تحريک پذيري و قرمزي دهان کاهش اشتها، استفراغ پس از صرف غذا ،تب خفيف ،يبوست و اشکال در تنفس مواجه خواهد بود .
عدم رعايت بهداشت، تغذيه نامناسب عفونت و سوءهاضمه در بروز اين بيماري موثرند. قبل از هر اقدام ديگري ،فرد بايد به رعايت بهداشت دهان و دندان ها توجه داشته باشد.
شستشوي منظم دهان و دندان ها و مسواک زدن صحيح امري ضروري به شمار مي رود .
مصرف ويتامين هاي «ب»کمپلکس و«ث»بسيارمفيد است . در مقابل پرهيز از مصرف ترشي جات ،شيريني جات، گوشت ،مواد غذايي تصفيه شده و نوشيدن چاي و قهوه لازم است.
منبع:نشريه تغذيه و سلامتي ،شماره 75




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.