راهکارهایی برای تنظیم خواب کودک

تنظیم خواب کودک امروزه به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مادران تبدیل شده است. نداشتن یک خواب منظم برای کودک باعث می‌شود تا والدین نیز ساعات زیادی را همراه با کودک خود بیدار بمانند. حل این مشکل با رعایت راهکارهای ساده‌ای امکان پذیر است.
جمعه، 6 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای تنظیم خواب کودک

خواب کودکان را تنظیم کنید

خواب منظم ، مدت از زمان بیداری تا خواب را با به وجود آوردن احساس امنیت و راحتی بیشتر برای کودکتان دلپذیرتر می سازد .
 
برای نتیجه بخش بودن زمان خواب منظم ، و استمرار آن تا آینده ، به نحوی که نه تنها برای کودکتان ، بلکه برای خود شما نیز ثمر بخش باشد ، سلسله اتفاقات قابل پیش بینی را که هر شب و همواره به یک صورت دنبال می کنید ، کنارهم قراردهید .
 
نظم حقیقی شکل خواهد گرفت و با بزرگتر شدن کودکتان ، تغییر خواهد کرد ، اما اصول به همان صورت باقی می ماند .
 
در این مرحله سنی ، برنامه منظم زمان خواب ، ممکن است شامل مراحل پوشیدن لباس خواب ، مسواک زدن دندان های کودک و خواندن قصه جذابی برای او باشد . همچنین ممکن است برنامه منظم خواب از نظر شما شامل حمام کردن ، داستان گفتن ، نوشیدن یک لیوان آب و گفتن داستان دیگری باشد.

این بستگی به خود شما دارد ، که بخواهید عمل خوابیدن سریعتر و آسانتر انجام شود ، و یا برای تنوع ، 20 تا 30 دقیقه را به کودکتان اختصاص داده و برایش قصه بگویید ، او را در آغوش بگیرید و با هم باشید .
 
اگر قبل از خواب ، ساعتی را به بازی آرامی اختصاص دهید ، برنامه خواب منظم به بهترین نحوه انجام خواهد شد . این عمل باعث پایین آوردن سطح فعالیت کودکتان شده و سیستم عصبی او را آرام می سازد .
 
بازی های پر تحرک ، بدو بدو ، غلغلک دادن و حتی تماشای فیلمی پر تحرک ، باعث تأخیر در عمل خوابیدن و ایجاد بد خوابی می شود.1

راهکارهایی برای تنظیم خواب کودک

دلایل بیدار ماندن نوزاد

نوزادان معمولاً تا شش هفته بعد از تولد (چهل روز) به دلایل متعددی شب ها را بیدار می مانند. یکی از این دلایل دردهای ناشی از در آغوش گرفته شدن در طول روز است. نوزادانی که در طول روز زیاد در آغوش گرفته می شوند، شب ها درد زیادی را در نواحی گردن و شانه ها احساس می کنند.

برای بر طرف کردن این مشکل می توان از در آغوش گرفتن های غیر ضروری در طول روز اجتناب کرد و یا در صورتی که در آغوش گرفتن نوزاد ضرورت دارد(مثلاً هنگامی که گریه می کند، شیر می خواهد یا پوشکش را خیس کرده است) حتماً او را روی یک سطح نسبتاً نرم(مثل تشک کوچک) گذاشت.

موضوع دیگری که علل اصلی بیدار ماندن نوزاد در شش هفته ی ابتدایی است، دل درد است.اغلب نوزادان تا مدتی بعد از تولد (که ممکن است تا شش ماه هم طول بکشد)دچار دل دردهایی می شوند که معمولاً از غروب شروع شده و تا نزدیک صبح ادامه دارد.

در این مورد توصیه می شود حتماً به پزشک متخصص اطفال مراجعه کرد. داروهای بسیار موثری برای دل درد نوزادان وجود دارد که می تواند درد نوزاد و رنج خانواده را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.3
 

10 راهکار ساده تنظیم خواب کودک

 
1- تنظیم خواب کودک متناسب با سن او
مادران باید خواب کودک خود را متناسب با سن‌شان تنظیم کنند. مقدار ساعاتی که یک کودک متناسب با سن خود به خواب فرو می‌رود، ارتباط مستقیمی با سلامتی‌اش دارد. خواب کودکان بر اساس سن‌شان شامل الگوهای زیر است.

_ نوزادان به 16 تا 18 ساعت خواب کافی در روز نیاز دارند که به 7 تا 6 زمان تقسیم می‌شود.

_ کودکان یک ساله نیازمند یک تا دو مرحله خواب در طول روز هستند که این زمان روی هم رفته به 2 تا 3 ساعت تقسیم می‌شود و شب هنگام نیز باید 11 تا 12 ساعت بخوابند.

_ کودک دو ساله باید ظهرها حدود یک تا دو ساعت بخوابد و هنگام شب باید 11 تا 12 ساعت خواب کافی داشته باشد.

این زمان‌ها ممکن است از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشد و ممکن است برخی از کودکان به خواب بیشتر و یا برخی به خواب کمتری نیاز داشته باشند. کار مهمی که والدین باید انجام دهند این است که رفتارهای خاص خواب کودک خود را به خوبی بشناسند.

راهکارهایی برای تنظیم خواب کودک
 
2- بهبود ویژگی‌های اتاق خواب
شرایط اتاق خواب هر کودکی باید باعث آرامش در او شود. حتماً به نور اتاق کودک توجه کنید. از لامپ‌های زرد و یا آبی استفاده نکنید. سکوت اتاق کودک خیلی مهم است. برخی از کودکان به صدا حساس هستند و با کوچکترین عاملی از خواب بیدار می‌شوند، بنابراین شرایطی را ایجاد کنید که اتاق کودک عایق صدا باشد.

از طرفی دیگر چیدمان اتاق کودک باید منظم باشد تا در کودک احساس خشم و ناراحتی ایجاد نکند. هر چقدر محیط برای استراحت مناسب باشد، کودک شما بهتر می‌خوابد.
 
3- اعلام زمان خواب از راهکارهای تنظیم خواب کودک
کودکان معمولاً نمی‌توانند تشخیص دهند که شب وقت خواب است و معمولاً با بازی‌گوشی این خواب را به تأخیر می‌اندازند. کمی قبل از خواب چند هشدار به او بدهید و بگویید فقط چند دقیقه تا خواب باقی مانده است. به صورت عملی هم نشان دهید.

مثلاً اسباب بازی‌هایش را جمع کنید و یا می‌توانید یک صدای زنگ مخصوص برای زمان خواب تعیین کنید که کودک با شنیدن آن متوجه شود که زمان خواب فرا رسیده است. تمام این موارد به خلاقیت شما بازمی‌گردد که متناسب با روحیه کودک خود از چه روشی برای خواباندن او استفاده کنید.
 
4- حمام قبل از خواب
حتماً شما هم شنیده‌اید که یک حمام آب گرم قبل از خواب چقدر به بهتر خوابیدن کمک می‌کند. این گزینه در مورد کودکان هم صدق می‌کند. اگر کودک شما بد خواب است می‌توانید قبل از خواب او را حمام کنید.

چند اسباب بازی برای او در آب بگذارید تا با آن بازی کند. این کار ضمن آرامش بخش بودن برای او، کمک می‌کند تا بعد از حمام عمیق‌تر و آرام‌تر بخوابد.
 
5- توجه به لباس کودک از راهکارهای تنظیم خواب کودک
یکی از دلایل بی‌خوابی در کودک نامناسب بودن لباس خواب است. برای کودک خود لباس خواب مناسبی را در نظر بگیرید که راحت و آزاد باشد. از انتخاب لباس‌هاس تنگ، زبر خودداری کنید. لباس نباید به تن کودک شما بچسبد و فشار وارد کند. راحتی لباس ارتباط مستقیمی با راحتی خواب او دارد.
 
6- خاموش کردن به موقع تلویزیون
تلویزیون و دنیای رنگ‌های آن برای کودکان همیشه جذاب است. ممکن است تا دیر وقت بیدار بماند. چند ساعت قبل از خواب تلویزیون را خاموش کرده و او را برای خواب آماده کنید. البته برخی از کودکان با اینکه بسیار کوچک هستند با موبایل و تبلت سرگرم می‌شوند. این وسایل را چند ساعت قبل از خواب از آن‌ها دور کنید.
 
7- بیدار شدن با نور خورشید از راهکارهای تنظیم خواب کودک
وقتی یک کودک بتواند در زمان درست بیدار شود می‌تواند به موقع بخوابد. برای این کار از نور طبیعی صبحگاهی استفاده کنید. اجازه دهید نور خورشید در اتاق کودک شما بتابد و با نور خورشید از خواب بیدار شود. این کار برای کودک مثل زنگ ساعت عمل می‌کند و باعث می‌شود به موقع از خواب بیدار شود.

راهکارهایی برای تنظیم خواب کودک
 
8- تنظیم زمان غذا خوردن
برخی از والدین هیچ ساعت مشخصی برای غذا خوردن کودک خود ندارند. به خصوص وعده شام را نزدیک به زمان خواب قرار می‌دهند. این کار اشتباه است. زمان مشخصی برای خوردن سه وعده اصلی و میان‌ وعده‌ها در نظر بگیرید تا خواب کودک نیز تنظیم شود.
 
9- بازی با کودک 
با نزدیک شدن به زمان خواب با کودک خود بازی کنید. با بازی کردن، کودک خسته می‌شود و شما می‌توانید به راحتی او را بخوابانید. اما برای بازی کردن با او از گوشی و یا هر وسیله الکترونیکی دیگری استفاده نکنید.
 
10- استفاده از موسیقی از راهکارهای تنظیم خواب کودک
با اینکه اتاق خواب کودک باید سکوت داشته باشد اما استفاده از موسیقی نیز می‌تواند به خواب کودک شما کمک کند. طبق تحقیقات اخیر دانشمندان، موسیقی‌های ملایم می‌توانند راهکار مناسبی برای به خواب رفتن کودک شما باشند.

به خصوص اگر مادر کودک در دوران بارداری موسیقی‌های ملایم گوش داده باشد این را به کودک نیز منتقل می‌کند که با شنیدن همان موسیقی آرام شود و به خواب برود. پس می‌توانید برای تنظیم خواب کودک خود، از موسیقی ملایم قبل از خواب استفاده کنید.2

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.