نمایش نقاشی دیواری مشهور به تپه تاکستان در موزه ملی ایران

مرد "قوشچی" جزو کهن‌ترین نقاشی‌های دیواری پس از اسلام در ایران است که در هنگام کاوش‌های موزه‌ی «متروپولیتن» نیویورک در نیشابور کشف شد. این نقاشی، نمایشگر یک صحنه‌ی شکار مربوط به سده‌ی سوم قمری است که در...
يکشنبه، 8 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نمایش نقاشی دیواری مشهور به تپه تاکستان در موزه ملی ایران

نمایش کهن‌ترین نقاشی دیواری صدر اسلام در موزه ملی ایران

نقاشی دیواری مشهور به «تپه تاکستان» نیشابور که در زمان کاوش‌های موزه متروپولیتن در نیشابور کشف شده بود، در سالن اصلی موزه‌ی باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران به نمایش درآمد.

کرم میرزایی - مسئول موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی- با بیان این‌که این نقاشی دیواری که روی گچ کشیده شده، نمایان‌گر مرد سوار بر اسب با شاهینی بر دست و خرگوشی آویزان به زین است، اظهار کرد: به اعتقاد پژوهشگران، این نقاشی، احتمالاً یکی از  امرای سامانی را به تصویر کشیده یا صرفاً یک نگاره‌ی نمادین با مضمون  سنت شکار در این دوره را یادآوری می‌کند.

وی توضیح داد: مرد "قوشچی" جزو کهن‌ترین نقاشی‌های دیواری پس از اسلام در ایران است که در هنگام کاوش‌های موزه‌ی «متروپولیتن» نیویورک در نیشابور کشف شد. این نقاشی، نمایشگر یک صحنه‌ی شکار مربوط به سده‌ی سوم قمری است که در محدوده‌ی تپه‌ی تاکستان نیشابور به دست آمد.

او با بیان این‌که این نقاشی در کادر مربع مستطیلی با  بلندی۱۴۰ سانتی متر و پهنا۱۲۰ سانتی متر  ساخته شده است، بیان کرد: ساختار نقاشی سوارکار نیشابور صرف نظر از صورت مَرد، با خطوط محیطی پر رنگ و قلمی محکم و استوار روی گچ کشیده که یادآور نقش برجسته‌های دوره ساسانی است.

وی با تاکید بر این‌که بررسی‌های انجام گرشده روی این نقاشی نشان می‌دهد که سوارکار، افسار یک اسب را  با یک دست گرفته و  با آرامش مرکب خود را هدایت می‌کند و روی دست دیگر وی یک شاهین نشسته، افزود: نقاش، اسب را  که در حال تاختن است، واقعگرایانه‌تر از سوار کار ترسیم کرده و سوار را  با کلاهی قبه مانند بر سر، جبه‌ای ابریشمین بر تن، با اجزای لباس و تجهیزات و همچنین ساز و برگ بسیار غنی نشان داده است.

کهن‌ترین نقاشی دیواری صدر اسلام در موزه ملی ایران


نمایش نقاشی دیواری مشهور به تپه تاکستان در موزه ملی ایران

به گفته‌ی مسئول موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی، این مرد که چهره‌اش تخریب شده، دو شمشیر و سه تسمه‌ی چرمی مرصع است که از کمربند وی آویخته است. روی زین اسب پوششی از پوست پلنگ با حاشیه‌ی گوهر نشان و جزییات کاملی از نقش‌های آذینی روی جبه با گل‌های چهار برگ محاط شده در دایره‌ها و نقش شبیه خط کوفی روی بازوبند دیده می‌شود.

جبرییل نوکنده - رییس موزه ملی ایران – نیز درباره‌ی این اثر نفیس و منحصر به فرد اعلام کرد:‌ پس از گذراندن مراحل آسیب شناسی، حفاظت، مرمت و استحکام بخشی در تالار صدر اسلام موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی نمایش داده شد.

بنا بر اعلام از روابط عمومی موزه ملی ایران، این اثر متعلق به دوره‌ی سامانیان است که به شماره‌ی موزه ۳۲۸۱ در تالار صدر اسلام موزه‌ی باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزه‌ی ملّی ایران به نمایش درآمده است.


منبع: سایت سیمرغ


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط