دندان قروچه کودکان و درمان آن

دندان قروچه در کودکان یا بروکسیزم (bruxism)، یکی از اختلالات شایع در میان کودکان قبل از سن مدرسه می‌باشد. این رفتار چه در خواب و چه در بیداری نشانه ای از اضطراب و استرس‌های شدید کودک است. برخی والدین زمانی که متوجه دندان قروچه در کودک خود می‌شوند، با برخوردی نامناسب ریشه‌های اضطراب را در کودک گسترش داده و او را بیشتر در معرض ابتلا به دیگر اختلالات قرار می‌دهند.
چهارشنبه، 18 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
دندان قروچه کودکان و درمان آن

دندان قروچه در کودکان

حدود ۱۰درصد از کودکان دندان قروچه دارند. کودکان در سنین بین چهار تا شش سالگی بیشترین احتمال ابتلا به این مشکل را دارند. در دو زمان (رویش دندانهای شیری ورویش دندانهای دائمی) کودکان بیشتر دندان قروچه می کنند. البته در بیشتر موارد، پس از رویش کامل دندانها (شیری یا دائمی) این عادت در کودکان ازبین میرود.

طبق تحقیقات به عمل آمده، این عارضه در پسربچه ها بیشتر از دختربچه ها گزارش شده است. ردیف شدن نامناسب دندانها با تماس غیرطبیعی بین دندانهای پایینی و بالایی، کمبودهای تغذیه ای، مشکلات اضطراب و استرس کودکان، انگل های دستگاه گوارش، آلرژی و... از علتهای این اختلال برشمرده شده است.1
 

علل دندان قروچه کودکان

از هر 10 کودک، سه تای آن‌ها دندان قروچه (بروکسیزم) دارند، اما در اکثر آنها تا بزرگسالی بهبود پیدا می‌کنند. مشخص نیست دقیقا چه مسئله ای باعث دندان قروچه کودکان می‌شود، اما در ادامه برخی از علل احتمالی را بیان کرده ایم:
 
نامنظمی دندان‌ها
در زمان‌هایی که دندان‌ها کامل روی هم قفل نشوند، به صورت ناخودآگاه در خواب یا بیداری دندان قروچه در کودکان دیده می‌شود.
 
درد
درد کودک بخاطر بیماری‌هایی مثل عفونت گوش می‌تواند منجر به دندان قروچه کودکان شود. البته هنگام دندان در آوردن یا دردهای دندانی و لثه ای، کودک برای کاهش درد خود به لثه‌های خود فشار می‌آورد. اما در اثر فشار ممکن است دندان‌ها خورد شوند.
 
مشکلات روحی و روانی کودک
بارزترین و اصلی‌ترین علت دندان قروچه کودکان، خصوصا در خواب، مشکلات روحی است. کودکی که تحت تاثیر ناراحتی‌ها، گلایه‌ها و فشارهای روانی قرار داشته باشد و نتواند به میزان کافی احساسات خود را بیان کند، هیجاناتش را به شکل‌های دیگر بروز می‌دهد. ساییدن دندان‌ها به هم در خواب، واکنشی به این فشارهای روانی فروخفته کودک است که به شکل ناخوداگاه در خواب خود را نشان می‌دهد.
 
رفتار اشتباه والدین
همانطور که گفته شد، رفتار پرخاشگرانه و قهری والدین باعث بروز مشکلات روانی کودک می‌شود. والدینی که کودکان خود را نمی‌شنوند یا برای شنیدن حرف‌ها و ترس‌های آنها وقت نمی‌گذارند، آسیب سنگینی به کودکان وارد می‌کنند.
 
برخی از مشکلات جسمانی دیگر
ممکن است کودک در واکنش به برخی از داروها و یا فلج مغزی، دندان قروچه انجام دهد. معاینه توسط متخصص وجود یا عدم وجود مشکل را مشخص می‌کند.2
 

علائم و نشانه‌های دندان قروچه کودکان در خواب

علائم و نشانه‌های دندان‌قروچه به شرح زیر هستند:

شنیدن صدا از دهان فرد در هنگام خوابیدن وی

سردرد، درد فک یا درد در ناحیه گوش

درد دندان به خصوص پس از بیدار شدن از خواب

درد یا سفتی در نواحی مختلف صورت و شقیقه‌ها پس از بیدار شدن از خواب
 
درد یا سفتی در ناحیه فک در هنگام جویدن غذا به خصوص در هنگام خوردن صبحانه

فشار دادن دندان‌ها به هم در هنگام عصبانیت، تشویش یا ناراحتی

حساس شدن دندان‌ها

ترک‌خوردگی یا تراشیدگی مینای دندان

ایجاد برآمدگی در بافت گونه در نتیجه گاز گرفتن آن

لق شدن دندان‌ها.3
 

چگونه دندان قروچه کودک را تشخیص دهیم؟

از آن جا که خود کودک متوجه دندان قروچه رفتن نمی‌شود تشخیص وجود اختلال دشوار خواهد بود. بنابراین در زمان خواب او را زیر نظر گرفته و ببینید آیا صداهای ساییدن دندان‌ها می‌آید؟ از خواهر یا برادر کودک که در اتاق باهم می‌خوابند نیز بپرسید. اگر فرزند شما هنگام خوردن غذا از آسیب‌های فک یا درد شکایت دارند می‌تواند نشانه برکسیزم باشد.

بررسی کنید که آیا کودکتان از موضوع خاصی نگران یا عصبانی است؟ ارتباطات او با همسالان یا دوستانش در مهد کودک را با همکاری یک روانشناس بررسی کنید. اگر احساسات ناراحتی و خشم با صدای دندان قروچه در خواب همراه باشد نشانه یک مشکلی است که نیاز به حل دارد.

عوامل استرس زا به طور کلی تاثیر شدیدتری بر کودکان دارد. پس شما باید راه‌های کاهش استرس‌های کودکان را را بلد باشید و انجام دهید.2
 

درمان دندان قروچه کودکان در خواب

برای جلوگیری از دندان‌ قروچه باید اول دلیل آن را بیابید. همانطور که خروپف می تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی تر باشد، دندان‌ قروچه هم ممکن است یکی از علائم خطر به حساب بیاید و ما هیچوقت نباید نسبت به آن بی توجه باشیم. هرگاه دیدید کودکی در خواب دندان هایش را محکم به هم فشار می دهد، باید به سرعت دلیل آن را شناسایی کنید.

درمان دندان قروچه با استفاده از محافظ دندان
دندان‌ قروچه روش های درمانی زیادی دارد که یکی از آن ها استفاده از محافظ دندان است. محافظ دندان درواقع از آسیب دیدن یا خرد شدن دندان ها جلوگیری می کند و باعث می شود دندان، فک و دهان کودک درد نگیرد. این وسیله مضرات دندان قروچه را به حداقل می رساند و نمی گذارد کودک دندان هایش را روی هم فشار دهد.
 
درمان دندان قروچه با تمرینات ریلکسیشن
یکی دیگر از روش های درمان دندان قروچه تمرینات ریلکسیشن یا رعایت بهداشت خواب است (به مجموعه‌ اقدامات و شرایط محیطی پیشنهادی که به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کنند. بهداشت خواب می گویند). اگر استرس علت دندان قروچه باشد، فرایند رفتاردرمانی شناختی هم به رفع آن کمک می کند.
 
درمان خانگی دندان قروچه کودکان  در خواب
در ادامه می خواهیم روش های درمان خانگی دندان قروچه را برای شما عزیزان شرح دهیم.

بررسی وضعیت راه تنفسی کودک هنگام خواب
اول از همه باید وضعیت راه تنفسی فرزندتان را هنگام خواب بررسی کنید تا ببینید دندان‌ قروچه او ارتباطی با خروپف کردن یا مشکلات تنفسی دیگر دارد یا خیر؛ سپس اگر هیچ مشکلی وجود نداشت، به دنبال دلایل دیگر بگردید.
 
انجام آزمایش انگل
دوم، باید به پزشک مراجعه کنید و از او بخواهید برای کودکتان آزمایش انگل روده بنویسد. پزشک برای این کار به کودک یک تست مدفوع می دهد و درصورتی که جواب آزمایش مثبت باشد، بسته به نوع انگل داروهایی برایش تجویز می کند تا این وضعیت درمان شود. کسی که انگل روده‌ای دارد (صرف نظر از اینکه داروی ضدانگل می خورد یا نمی خورد) باید سیستم ایمنی‌اش را تقویت کند و کارهایی انجام دهد که محیط داخل بدنش برای رشد و تغذیه انگل مناسب نباشد.
 
درمان گیاهی دندان قروچه
از جمله، کودک باید از مواد بسیار مغذی و خوراکی هایی استفاده کند که به سیستم ایمنی کمک می کنند:

• پروبیوتیک

• سرکه سیب

• سیر

• میخک صدپر

• روغن نارگیل

• تخمه کدو

• زردچوبه

• فلفل قرمز

• دارچین

موارد بالا همه از جمله موادی هستند که به تقویت سیستم ایمنی و دفع انگل روده کمک می کنند.
 
درمان دندان قروچه با ورزش
یکی دیگر از راه های مقابله با این بیماری ورزش کردن است. ورزش باعث می شود عرق کنیم و سیستم لیمفاتیکمان تصفیه شود.4


خطرات و عوارض جانبی دندان‌قروچه

 
سردرد و میگرن در هنگام بیدار شدن از خواب
دندان‌قروچه می‌تواند از دلایل احتمالی ایجاد سردرد و میگرن بوده و این ریسک در بین افراد بزرگ‌سال نیز به‌طور مشابه وجود دارد.
 
مشکلات هاضمه
در صورتی که فرسایش دندان‌ها شدید بوده یا دندان‌ها به خاطر دندان‌قروچه دچار حساسیت شوند، این شرایط بر نحوه مناسب جویدن غذا در دهان تاثیر منفی می‌گذارد و ممکن است برای بیمار مشکلات هضم غذا ایجاد شود (زیرا جویده نشدن مناسب مواد غذایی می‌تواند برای عملکرد معده و سیستم گوارشی مشکل ایجاد کند). این شرایط می‌تواند در نتیجه مشکلات مربوط به رعایت نکردن مناسب بهداشت دهان و دندان و نیز درد دندان نیز ایجاد شود.
 
مشکلات غذا خوردن و تغذیه
غذا خوردن و تغذیه ممکن است به خاطر مشکلات ناشی از دندان‌قروچه برای کودک دشوار شده و این شرایط می‌تواند باعث کاهش وزن و سوءتغذیه در موارد خاص شود.
 
درد ناشی از نامرتبی دندان‌ها
این شرایط هنگامی ایجاد می‌شود که بین دندان‌های روی فک بالا و پایین (در هنگام غذا خوردن، صحبت کردن و استراحت کردن) تماس مناسب برقرار نشده و این شرایط باعث درد، ناراحتی و حتی لق شدن دندان‌ها شود.
 
ناراحتی و درد در ناحیه مفصل گیجگاهی
سایش غیر ضروری دندان‌ها به یکدیگر (به معنی سایش دندان‌ها و فشار دادن آن‌ها به هم به غیر از زمان غذا خوردن و صحبت کردن) می‌تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی در محل مفصل گیجگاهی شود.3

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.niniban.com
4.www.drsamanehshirani.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.