ايستگاه سلامتي در آشپزخانه

کلم بروکلي يکي از سبزيجات بسيار با ارزش است که سرشار از مواد مغذي مي باشد و فوايد بي شماري براي ارتقاء سلامتي انسان دارد . مواد مغذي و اثرات زيادي که پيشگيري از بيماري ها دارد ، به شرح زير مي باشد : 1 ـ بروکلي داراي ماده اي به نام سولفورافان ( SULFORAPHANE ) است که تعداد ، اندازه و تکثير تومورهاي سرطاني را به نحو چشمگيري کاهش مي دهد . در
چهارشنبه، 30 دی 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ايستگاه سلامتي در آشپزخانه
ايستگاه سلامتي در آشپزخانه
ايستگاه سلامتي در آشپزخانه






کلم بروکلي يکي از سبزيجات بسيار با ارزش است که سرشار از مواد مغذي مي باشد و فوايد بي شماري براي ارتقاء سلامتي انسان دارد .
مواد مغذي و اثرات زيادي که پيشگيري از بيماري ها دارد ، به شرح زير مي باشد :
1 ـ بروکلي داراي ماده اي به نام سولفورافان ( SULFORAPHANE ) است که تعداد ، اندازه و تکثير تومورهاي سرطاني را به نحو چشمگيري کاهش مي دهد . در نتيجه از ابتلا به سرطان به خصوص سرطان سينه ، معده ، روده ي بزرگ ، رکتوم و ريه ها و مثانه در انسان پيشگيري مي کند .
2 ـ بروکلي داراي مقادير زيادي فيبر ، کاروتنوئيد ، ويتامين K,A,C مي باشد که باعث پيشگيري از سرطان معده و روده مي شوند .
3 ـ بروکلي به دليل دارا بودن مقادير بالاي ويتامين C ، فيبر و بتاکاروتن ( پيش ساز ويتامين A ) يک آنتي اکسيدان قوي محسوب مي شود که از اثرات مخرب راديکال هاي آزاد در بدن پيشگيري مي کند ، در نتيجه از بروز بيماري هايي مثل انواع سرطان ، آلزايمر ( فراموشي دوران پيري ) ، آرتريت ( التهاب مفاصل ) پيشگيري کرده و فرآيند پيري را به تاخير مي اندازد .
4 ـ مقدار بالاي فيبر غذايي موجود در بروکلي براي افراد ديابتي بسيار مفيد است و افراد ديابتي براي کنترل بيماري خود بايستي اين سبزي با ارزش را در وعده هاي غذايي خود قرار دهند .
5 ـ کلسيم موجود در بروکلي ، به همان ميزان کلسيم موجود در شير است ، در نتيجه مصرف آن براي افرادي که دچار پوکي استخوان يا کمبود کلسيم هستند ، بسيار مفيد است . ولي چون شير علاوه بر کلسيم ، داراي ويتامين D نيز مي باشد ، به عنوان منبع بهتري براي پوکي استخوان مطرح مي شود زيرا ويتامين D به جذب کلسيم در بدن کمک مي کند .

مفيد بودن کلم بروکلي در کاهش عوارض قلبي

محققان اعلام کردند ، تحقيقات نشان مي دهد استفاده از کلم بروکلي ، آسيب رگ هاي خون رسان قلب را که بر اثر ديابت ايجاد شده است ترميم مي کند .

خاصيت ضد آفتاب کلم بروکلي :

کلم بروکلي به دليل برخورداري از يک ماده گوگردي مي تواند پوست را از آسيب هاي اشعه فرابنفش خورشيد و ابتلا به سرطان پوست محافظت کند .
مي توان با ماليدن يک لايه نازک از برگ هاي تازه اين کلم ، پوست را در مقابل اين تابش ها محافظت کرد . در حقيقت در برگ هاي جوان کلم بروکلي يک ترکيب شيميايي با عنوان " سولفورافان " وجود دارد که قرمزي و التهاب پوست که نشان دهنده ي آسيب هاي ناشي از تابش اشعه ي فرابنفش به سلولهاي بافت پوست است را کاهش مي دهد .
ماده سولفورافان سلولهاي پوست را براي توليد آنزيم هاي محافظتي فعال مي کند . اين آنزيم ها از سلولها در مقابل آسيب هاي اشعه هاي مضر آفتاب محافظت مي کنند .
به گفته ي محققان ، اين ترکيب شيميايي حتي اگر سه روز قبل از معرض در برابر تابش اشعه فرابنفش روي پوست ماليده شود ، مي تواند از آسيب هاي اين اشعه مضر آفتاب محافظت کند .
منبع:ماهنامه ي بين المللي هنر پارسي ،شماره17




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.