سندرم تورت یا تیک عصبی در کودکان

لابد شما هم رفتارهای تکراری یا واکنش های بی دلیل را در آدم های زیادی دور و بر خود دیده اید. کسی که بدون علت پای خودش را تکان می دهد، فردی که بیش از اندازه پلک می زند یا شخصی که با فواصل کوتاه بدون اینکه مریضی یا گلودردی داشته باشد، سرفه می کند. همه این رفتارها یک نام دارند: تیک.
چهارشنبه، 18 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
سندرم تورت یا تیک عصبی در کودکان

اختلال تیک عصبی در کودکان

تیک عصبی کودکان مانند اختلال تیک در بزرگسالان به صورت پرش ناگهانی یا انقباض غیر ارادی عصبی است که می تواند به صورت طولانی مدت یا زودگذر در کلام و رفتار ظاهر شود. کودک معمولا از وجود تیک های خود آگاهی ندارد. به طور معمول اختلالات تیک در دوران کودکی یا نوجوانی شروع می شوند و به کودک کمک می‌کند تا انرژی عصبی خود را آزاد کند.

کودکان در سنین 12-7 سالگی بیش ترین میزان تیک را نشان می دهند. میزان شیوع تیک در پسران بیشتر از دختران است. گاهی این اختلال تا میانسالی ادامه پیدا می کند.1
 

انواع تیک کودکان عبارتند از

 
تیک های چهره ای
شایع ترین تیک ها چهره ای است و می تواند به انواع مختلف تظاهر کند؛ مثل: پلک زدن، کشیدن ابروها، گازگرفتن لب، مکیدن لب، مکیدن انگشت و ناخن، درآوردن زبان از دهان، فین کردن، بوییدن چیزی، سرفه، جمع کردن، چین دادن پیشانی، تکان دادن گوش، قورت دادن آب دهان، سکسکه کردن، کندن مو، گرفتن ژست های مختلف یا درآوردن صدای حیوانات.
 
تیک های گردن و اندام ها
چرخش غیرارادی گردن در جهت های مختلف، بالا انداختن شانه ها، کشیدن دست به مو و سر و صورت، خم کردن زانو و حرکات اضافی در راه رفتن و رفتارهای آرایشی در این دسته قرار دارند.
 
تیک های صدادار
در این مورد می توان به عطسه، سرفه و تقلید صدای حیوانات اشاره کرد. صاف کردن گلو، خرناس در نوع کلامی یا بیان یک کلمه یا جمله ناسزا نیز از این گونه تیک ها هستند.2
 

چه علت هایی تیک ها را به وجود می آورند؟

علت تیک می تواند مربوط به سیستم های مغزی (ارگانیک) باشد که جنبه های ارثی در آن مهم است و می تواند به دلایل روانشناختی (سایکولوژیک) رخ دهد. برای تشخیص علل و بررسی دقیق این موضوع در مورد تیک های مزمن، لازم است به روانپزشک کودک مراجعه و با او مشورت کنید. 

ولی در هر دو صورت و در همه انواع تیک، استرس و اضطراب باعث تشدید علائم خواهد شد. نکته قابل توجه در این میان حساسیت خانواده روی این مساله است که باید بدانند حرکات غیر عادی کودک در اثر تیک ارادی نیست.3


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

تیک ها معمولاً جدی نیستند. اگر تیک هایتان ملایم و خفیف هستند و باعث ایجاد مشکلی نمی شوند، همیشه نیازی نیست که به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات آن ها می توانند به همان سرعتی که ظاهر می شوند، ناپدید شوند.

اگر نسبت به تیک های کودکتان نگران هستید، به پزشک خود مراجعه کنید، یا اگر تیک ها اینگونه هستند:

اگر به طور منظم اتفاق می افتند و یا به صورت مکرر و یا شدیدتر می شوند.

داشتن مشکلات اجتماعی یا احساسی، مانند شرمندگی، قلدری یا انزوای اجتماعی.

باعث درد یا ناراحتی می شوند.

در فعالیت های روزمره، مدرسه یا کار تداخل پیدا می کنند.

به همراه دیگر حالات و رفتارهاست، مانند عصبانیت، افسردگی و یا به خود زیان زدن.

پزشک شما باید قادر به تشخیص یک تیک از توصیف یا دیدن یک ویدئو کوتاه باشد، اما مراقب باشید که بیش از حد توجه خود را به تیک ها نیندازید، وگرنه ممکن است بدتر شوند.4


راهکارهایی جهت کاهش و یا درمان تیک ها

موقعیت های فشار آور را کم کرده و با او مهربان باشید. زیرا تعداد تیک ها با کاهش فشار روحی کم می شود نه با سرزنش شما.

کودکان وقتی خسته هستند بیشتر تیک از خود نشان می دهند، پس مراقب استراحت کودکان باشید.

خونسرد باشید تا فشار روانی بیش از حد به کودک وارد نکنید.

انتظارات بیش از حد درسی یا ورزشی یا مهارتی از او نداشته باشید.

بیشتر از سرزنش او را در موفقیت هایش تشویق نمایید.

فعالیت هایی مثل نقاشی، موسیقی، و بازی ها… می تواند در ترک این عادات موثر باشند.

فعالیت هایی همچون بازی ها یا برنامه های نشاط آور را در زندگی بیشتر کنید تا تخلیه هیجانی بیشتری را تجربه نماید.

درآغوش گرفتن و نوازش نیز میزان اضطراب کودک را کم می نماید.

بیشتر تیک های عصبی به استرس و اضطراب ربط دارند. ایجاد آرامش از طریق ورزش های تنفسی به مرور زمان این عارضه را کاهش یا برطرف خواهد کرد.

فرد مبتلا را دعوا و یا مسخره نکنید، به جای آن رژیم غذایی و یا شیوه زندگی او را تغییر دهید.

بخاطر تیک ها، کودک را از مهمانی یا سایر جمع های اجتماعی محروم ننمایید تا مهارت های اجتماعی اش کاهش پیدا نکند.

در زمان هایی که کودک تیک دارد به او کم توجهی کنید و وانمود کنید این حرکات را نمی بینید، در زمان هایی که تیک نشان نمی دهد به او توجه و نگاه مثبت کنید و او را نوازش کنید.

محیط خانه را آرامش بخش نمایید.

فرزندان از اضطراب والدین خود، اضطراب را دریافت می کنند پس مراقب اضطراب خود بوده و آن را کاهش دهید.

آموزش مهارت های اجتماعی و تقویت اعتماد به نفس کودک را مد نظر داشته باشید.

تحقیر، سرزنش و مقایسه کودک با دیگر کودکان را از رفتارهای خود حذف نمایید.2
 

درمان طبیعی تیک عصبی

بعد از بررسی روش های درمان دارویی و طب مدرن تیک عصبی در بخش سلامت نمناک به سراغ نسخه های گیاهی و طب سنتی می رویم.
 
منیزیم برای تیک های عصبی
منیزیم از سیستم عصبی مرکزی پشتیبانی می کند و عمل و واکنش ماهیچه های مناسب را ترویج می کند. محلول های خوراکی منیزیم و ویتامین B6، مجموع میزان تیک کودکان مبتلا به سندرم تورت را کاهش می دهد. محققان هیچ گونه عوارض جانبی در این باره ندیده اند. مطالعات بیشتر مورد نیاز است.

علاوه بر شواهد کمک به کاهش پیوند تیک با تورت، افراد دارای کمبود منیزیم ممکن است که از اضطراب، افسردگی و خستگی مزمن رنج ببرند. سعی کنید غذاهای غنی از منیزیم بیشتری را در رژیم غذایی خود جای دهید.
 
گل ساعتی برای مدیریت اضطراب
محققان دریافتند که عصاره گل ساعتی برای مدیریت اضطراب موثر است و میزان اختلال عملکرد را در مقایسه با اگزازپام بیشتر کاهش می دهد. افراد مبتلا به تورت اغلب دچار مشکل در خواب، اضطراب و افسردگی هستند و اغلب اختلال کم توجهی بیش فعالی دارند. گل ساعتی برای کمک به این شرایط معروف است.
 
ویتامین های B
ویتامین های B از سیستم عصبی پشتیبانی می کنند، پوست و مو سالم را تقویت می کنند، با استرس و افسردگی مبارزه می کنند، با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند، کلسترول HDL را افزایش می دهند، وضعیت خواب را تنظیم می کنند و التهاب را کاهش می دهند.

چون استرس یک محرک متداول برای تورت است، مهم است که از توانایی بدن برای مبارزه با استرس حمایت کنیم. ویتامین B 12 نیز، بویژه، می تواند با افسردگی و اضطراب مبارزه کند و تمرکز و عملکرد شناختی را بهبود بخشد.
 
ویتامین D مناسب برای سیستم عصبی
این باور وجود دارد که نزدیک به 90 درصد از مردم کمبود ویتامین D دارند. ویتامین D اغلب به عنوان یک ماده مغذی ضروری نادیده گرفته می شود و در سیستم عصبی، سلامت ماهیچه و افسردگی نقش حیاتی ایفا می کند. رابطه قوی بین ویتامین D و افسردگی وجود دارد.

بهترین راه برای مصرف ویتامین D که نیاز دارید از طریق نور خورشید است؛ در طول ماه های زمستان، حداقل 20 دقیقه در روز بیرون بروید، مهم است که مصرف غذاهای غنی از ویتامین D را افزایش دهید.
 
کاهش اضطراب با استفاده از بابونه
بیش از 5000 سال است که استفاده از بابونه به خاطر بهبود بی خوابی، زخم ها، آلرژی ها، آرتروز و مبارزه با اضطراب و افسردگی و اسپاسم ماهیچه مورد استفاده قرار می گیرد. بابونه اضطراب را در بیماران با اختلال اضطرابی کاهش می دهد.

خوشبختانه، چای بابونه، طعم دهنده و روغن هایش در فروشگاه های مواد غذایی در دسترس هستند. برای کمک به تسکین تنش و بهبود خواب، استفاده از روغن بابونه را امتحان کنید.

شما هم چنین می توانید از یک فنجان چای (یا چای یخی) در هر زمانی از روز لذت ببرید تا از این گل قدرتمند بهره مند شوید.
 
آرامش کامل بدن
مطالعه ای که در ژورنال رشد عاطفی چاپ شد، نشان داد که تمدد اعصاب ذهن می تواند به تعدیل فعالیت های مغزی در چند ناحیه که در آن پردازش هیجانی یافت می شود، کمک کند.

برای ایجاد یک واکنش آرامش بخش کامل در بدن، کودک خود را از طریق گروه های مختلفش عضلانی و منقبض کنید. از پاها شروع کنید و به سمت بالا حرکت کنید، ماهیچه ها را محکم تا شماره 5 فشار دهید و سپس به شماره 15 برسید. سپس به گروه ماهیچه های بعدی بروید و تکرار کنید تا زمانی که به بالای سر برسید.
 
اسیدهای چرب امگا 3 برای تیک های عصبی
اسیدهای چرب امگا 3 می توانند باعث کاهش آسیب های مربوط به تیک عصبی باشند. برای حمایت از سلامت قلب، سلامت مغز و پیش گیری از سرطان، مواد غذایی غنی از اسیدهای چرب 3 را زیاد بخورید.
 
طب سوزنی برای درمان سندرم تورت
محققان چینی طب سوزنی را برای داشتن میزان موثر 97.1 % در درمان سندرم تورت پیدا کردند. نتیجه گیری این بود که طب سوزنی یک روش درمانی بسیار موثر برای تورت است، این یک روش ایمن برای کمک به بی خوابی، درد، استرس و هم اکنون تورت است.
 
ورزش
تمرینات هوازی در طول ورزش و پس از ورزش به میزان قابل توجهی تیک ها را کاهش می دهد. در حالی که این مطالعه، شدت یا طول زمان برای جلسات تمرین مشاهده شده را مشخص نکرده است، اما هر روز فعالیت هوازی معمولی را برای بهترین نتیجه برای تیک ها در نظر گرفته است.4

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.yjc.ir
3.www.beytoote.com
4.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.