نگاهی به هفته بیستم بارداری

هفته بیستم بارداری زمانی است که فرزندتان به سرعت در حال بزرگ‌تر شدن است و تغییرات ظاهری شما به طور کاملاً واضح نمایان خواهد شد. یکی از علائم رایجی که مادران در هفته بیستم بارداری گزارش می‌کنند این است که اشتهایشان به طور کامل باز می‌گردد و آن‌ها ولع زیادی نسبت به خوردن غذاها تجربه می‌کنند.
يکشنبه، 22 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به هفته بیستم بارداری

علائم مادر در هفته بیستم بارداری

طی شدن هرچه بیشتر بارداری و افزایش رشد کودک برای اغلب مادران خوشایند است. شما در هفته بیستم بارداری به احتمال زیاد انرژی بیشتری نسبت به قبل دارید و میل جنسیتان نسبت به قبل افزایش می‌یابد. با این حال حاملگی همواره ناگزیر از تجربه علائم ناخوشایند است.

در نتیجه در این دوران نیز شما علائم ناخوشایندی را تجربه می‌کنید که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی نظیر سوزش معده، تورم و درد دست و پا اشاره کرد.
 
سوزش سر دل و سوهاضمه
بله، این هنوز هم مشکل بزرگی است، و متاسفانه، با بزرگ شدن شکم شما هم بیشتر می شود.سعی کنید وعده های غذایی کوچک داشته باشید، پس از غذا خوردن دراز نکشید و بعد از غذا آدامس بدون قند بجوید، تا علائم این مشکلات کاهش پیدا کنند.
 
سردرد
یکی دیگر از عوارض جانبی طبیعی و شایع بارداری، حتما به طور منظم به خود استراحت بدهید و از هوای تازه استفاده کنید و اگر این مشکل برایتان خیلی سخت و شدید شد، حتما با پزشک خود صحبت کنید.
 
گرفتگی پا
هنوز مطمئن نیستیم که چرا این اتفاق در طول دوران بارداری می افتد و دلیلش چیست، اما اگر این درد شما در شب در خواب بیدار می کند و بیدار نگه می دارد، سعی کنید پاهای خود را بیشتر در طول روز بالا نگه دارید و حتما مقدار زیادی از آب بنوشید.
 
ورم
اگر پا و مچ پا شما خیلی پف کرده، و انگار از یک پرواز طولانی خارج شده اید، شما با ورم رنج می برید ، تجمع آب در مچ پا و پاها. کار ویکتوریا بکام را انجام ندهید. کفش های پاشنه بلند خود را کنار بگذارید و حتما از کفش هایی استفاده کنید ،که راحت هستند و خیلی تنگ نیستند.

همچنین اگر بتوانید از پوشیدن جوراب تنگ و یا جوراب شلواری، اجتناب کنید، زیرا اینها عواملی هستند که جریان خون را کاهش می دهد و ورم را بدتر می کنند.
سایز شکم شما تغییر می کند:

شما می دانستید که این اتفاق رخ می دهد، و در چند هفته آینده احتمالا شکم شما در طی مراحلی توسط رحمتان بیرون خواهد زد ولی نگران نباشید - بعد از زایمانتان به حالت طبیعی قبلی خود برمی گردد.1
 

وضعیت جنین در هفته بیستم بارداری

فرزنتان برای کشف آنچه در اطرافش قرار دارد بیش از پیش از دست ها و پاهای خود استفاده می کند. در هفته بیستم بارداری دست ها و پاها دامنه حرکتی کاملی دارند و به ویژه نوک انگشتان به شدت حساس هستند. بیشتر حرکات او در این مرحله واکنش های غیرارادی می باشند.

در هفته بیستم حاملگی بدن فرزندتان فوق العاده انعطاف پذیر است و همانقدر که احتمال دارد دست های خود را به سمت بالا آورده تا با دهان و لب های حساس خود آنها را کشف کند، ممکن است یکی یا هردو پای خود را نیز برای کشف به سمت دهان یا لب های خود ببرد.

از آنجایی که جنین در مایع آمنیوتیک شناور است و آب می تواند در پوست او نفوذ کند، مقدار آب بدن او بسیار بالا و در حدود 90 درصد است. همچنان که پوست جنین ضخیم تر و نفوذناپذیرتر شود و کلیه ها توانایی تنظیم مقدار آب دفع شده (ادرار) را کسب کنند، در زمان تولد نسبت آب بدن او به 70 درصد و با ادامۀ بهبود عملکرد کلیه ها تا سن 10 سالگی به 60 درصد کاهش می یابد.

تمامی دندان های فرزند شما، دندان های شیری و دائمی در رحم شما رشد خود را آغاز می کنند. جوانه دندان های شیری در هفتۀ هشتم بارداری شروع به رشد می کنند و دراین هفته تمامی ریشه ها شکل گرفته اند.2
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ بیستم

در هفته‌های ۱۶ تا ۲۰، لازم است دومین جلسۀ معاینات پزشکی خود را رفته باشید. اگر هنوز این جلسه را با پزشک یا مامای خود هماهنگ نکرده‌اید، لازم است طی این هفته حتماً این کار را انجام بدهید. در جلسۀ دوم معاینات پزشکی، معمولاً پزشک یا ماما موارد زیر را بررسی می‌کنند:

اندازه‌گیری وزن مادر و بررسی میزان وزن‌گیری

اندازه‌گیری فشار خون و معاینۀ دست و پاها برای بررسی تورم

معاینۀ شکم به منظور وجود هر گونه توده یا ضایعه و بررسی موقعیت جنین

اندازه‌گیری سایز رحم برای بررسی میزان پیشرفت بارداری

گوش دادن به ضربان قلب جنین

بهتر است در این جلسات با پزشک خود در مورد جلسات بعد و اقدامات پزشکی بعدی صحبت کنید.3
 

تغذیه در هفته بیستم بارداری

انتخاب درست مواد غذایی در هفته 20 بارداری می‌تواند هم در کوتاه مدت برای کودک در شکم شما و هم در بلند مدت برای او مفید باشد. تخقیقات نشان می‌‌دهد موادی که شما در این دوره مصرف می‌کنید می‌تواند نقش مهمی در سلامت کودکتان تا آخر عمر ایفا کند. اگر چه در هفته 20 بارداری خود هستید اما هنوز برای اعمال تغییرات مواد غذایی، دیر نشده است.4
 

باید ها و نباید های هفته بیستم بارداری

برای آنکه از هفته بیستم بارداری، از ابتلا به کمردرد در ماه های بعدی پیشگیری کنید، بهتر است موارد زیر را انجام دهید:

با آب گرم حمام کنید یا در ناحیۀ دردناک از کیسۀ آبگرم استفاده کنید.

از همسر خود بخواهید کمر شما را به خوبی ماساژ دهد، می توانید برای این کار از یک متخصص ماساژور بارداری با تجربه کمک بگیرید.

برای تقویت عضلات کمر خود به کلاس یوگا یا پیلاتس بروید.

مراقب نحوه ایستادن و نشستن خود باشید و زمانی که می نشینید پاهای خود را بالا نگاه دارید.

صندلی اتومبیل خود را طوری تنظیم کنید که از کمر شما محافظت کند.2
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ بیستم

در نیمۀ دوم بارداری تغییرات زیادی در بدن شما ایجاد می‌شود. در این دوران لازم است به برخی از علائم و تغییرات بدن توجه شود تا در صورت مشاهدۀ آنها به پزشک مراجعه کنید. برخی از علائمی که باید به آنها توجه داشته باشید و در صورت مشاهدۀ هر یک از آنها به پزشک مراجعه کنید شامل موارد زیر است:

تهوع و استفراغ

تنگی نفس

سردردهای شدید

حساسیت به لمس

درد در زیر دنده‌ها و بالای شکم

تورم ناگهانی صورت، دست

اختلالات بینایی مثل تاری دید، حساسیت به نور یا جرقه زدن چشم

این نشانه‌ها می‌تواند مربوط به عارضۀ پره‌اکلامپسی باشد که در هر زمانی از هفتۀ ۲۰ بارداری تا پس از زایمان ممکن است اتفاق بیفتد. همچنین از این هفته تا پایان بارداری لازم است به انقباضات رحم و ترشحات واژن خود توجه بیشتری کنید و در صورت وجود درد یا انقباضات شدید رحمی یا ترشحات زیاد واژن برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. این علائم می‌تواند ناشی از زایمان زودرس باشد. پس لازم است با علائم زایمان زودرس آشنا باشید.3

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.niniplus.com
3.www.madarsho.com
4.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.