نگاهی به هفته پانزدهم بارداری

اگر می‌توانستید فرزندتان را در هفته پانزدهم بارداری ببینید حتما با تماشای اینکه چطور عضلاتش را کش می‌دهد و تکان میخورد یا چشمش را چپ می‌کند، اخم می‌کند و حتی درون رحم لبخند می‌زند، حسابی هیجان زده می‌شدید. او حالا و در هفته پانزدهم بارداری کارهای زیادی می‌تواند انجام دهد و با هر تغییر شما را شگفت‌زده کند.
يکشنبه، 22 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به هفته پانزدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته پانزدهم بارداری

این هفته غافلگیر شده‌اید هم وزنتان اضافه شده و همین که یک یا چند بار دچار گرفتگی بینی و خونریزی از آن شده‌اید. اضافه وزن که امری طبیعی است.
 
شما باید در هفته نیم کیلو وزن اضافه کنید. گرفتگی بینی هم به دلیل  افزایش مقدار خون و اکسیژن است که قلب شما بزرگ‌تر می‌شود و بازده قلبتان هم برای تامین نیازهای مادر و جنین 20 درصد افزایش می‌یابد. سه ماه دوم بارداری زمانی است که احساسات و خلق و خوی شما ثبات بیشتری پیدا کرده است.
 
این هفته رباط ها و عضلات شما نسبت به هفته‌های گذشته نرم‌تر شده و شما راحت تر می‌توانید ورزش و تمرینات مناسب را انجام دهید. رحم شما بزرگ‌تر می‌شود در نتیجه به پرده دیافراگم که درست در فاصله بین شکم و سینه‌های شما قرار دارد فشار می‌رود و شما ممکن است احساس تنگی نفس ‌کنید.1
 

عوارض شایع بارداری در هفتۀ پانزدهم

نفخ شکم، بی‌خوابی و مشکلات خواب، سوزش سردل، گرفتگی بینی و ترشح بیش از حد بزاق از عوارض بارداری برای برخی از زنان باردار در این هفته است که برای همۀ زنان وجود ندارد و به یک میزان نیز نخواهد بود، اما از عوارض شایع و معمول برای اغلب زنان طی هفتۀ ۱۵ بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تهوع

یبوست

تکرر ادرار

حساسیت پستان‌ها.3
 

رشد جنین در هفته پانزدهم بارداری

اندازه جنین شما در این هفته به چیزی حدود 12 سانتی متر خواهد رسید. او در این زمان به سرعت در حال تغییر است و وزنش تقریباً حول و حوش 85 گرم خواهد بود. برای اولین بار در هفته پانزدهم بارداری جنین می‌تواند صدای قلب شما و سایر صداهای اطراف خود را بشنود چرا که ساختار گوش او در این زمان به تکامل کافی دست می‌یابد. علاوه بر سیستم شنوایی، سیستم بینایی نوزاد نیز دست خوش تحولات جدید می‌شود.

برای مثال با وجود اینکه چشمان کودکتان هنوز بسته است اما در این هفته برای اولین بار می‌تواند وجود نور را اطراف خود احساس کند و به آن پاسخ دهد. با رشد بیشتر عضلات پاها و بازوها، شما احتمالاً متوجه حرکات جنین در شکم نیز خواهید شد. این تغییر و تحولات معمولاً باعث می‌شود که مادران در این هفته انس بیشتری با فرزند خود بگیرند و پیوند عاطفی محکم‌تری با جنین داشته باشند.2
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ پانزدهم

در رابطه با معاینات پزشکی سه ماهۀ دوم بارداری و همین‌طور آزمایش‌های مربوط به سه ماه دوم بارداری، اگر سوالی دارید که شما را نگران کرده، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید؛ هرچند شما کاملاً در دوران بارداری تحت نظر او خواهید بود؛ به پزشکتان اعتماد کنید و نگران نباشید. با توجه به سن و سایر شرایط بارداری شما نیز ممکن است انجام برخی از آزمایش‌های تشخیصی غربالگری سه ماهۀ دوم لازم باشد.3
 

توصیه‌هایی برای هفته پانزدهم بارداری

همانند هفته‌های قبلی در این زمان نیز لازم است که تغییراتی در سبک زندگی قبلی خود به وجود آورید تا بتوانید بارداری راحت‌تری داشته باشید و به سلامت فرزندتان نیز کمک کنید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین توصیه‌ها در این باره اشاره کرده‌ایم.
 
حفظ سلامت عمومی
در این زمان خودداری از مصرف الکل، سیگار و هرگونه مواد غیر مجاز یا غیر قانونی برای حفظ سلامت مادر و جنین ضروری است. در همین راستا لازم است که در مورد مصرف هرگونه دارو یا مکمل نیز با پزشکتان مشورت کنید چرا که مصرف هر دارویی در دوران بارداری مجاز نیست و ممکن است منجر به بروز عوارض جبران ناپذیری در جنین شود.

پزشکان معمولاً با بررسی داروهای شما در صورتی که احتمال دهند این داروها برای جنین خطرناک است دوز آن‌ها را کاهش داده یا آن را با داروی کم‌ خطرتری جایگزین می‌کنند.

علاوه بر این‌ها در این زمان پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، مغذی و سالم بسیار اهمیت دارد. در کنار اهمیت دادن به مواد غذایی که مصرف می‌کنید برنامه منظمی برای فعالیت روزانه خود نیز در نظر بگیرید. حفظ کردن سطح متناسبی از فعالیت در دوران بارداری به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید زایمان راحت‌تری داشته باشید.
 
انجام بررسی‌های ژنتیکی از توصیه‌های لازم در هفته پانزدهم بارداری
بررسی‌های مربوط به مشکلات ژنتیکی معمولاً در این هفته از بارداری انجام می‌شود. در نتیجه اگر سابقه مشکل ژنتیکی در خانواده شما یا همسرتان وجود دارد و یا نگرانی‌های دیگری در این باره دارید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید تا شما را برای انجام آزمایش‌های مربوط راهنمایی کند.
 
توجه به سلامت دهان و دندان
همان طور که گفته شد تغییرات هورمونی که در این زمان از بارداری اتفاق می‌افتند منجر به حساسیت بیشتر دندان‌ها و لثه‌ها می‌شوند. درنتیجه این امر می‌تواند شما را در برابر مشکلات دهان و دندان آسیب‌پذیر کند. به همین خاطر لازم است که توجه بیشتری به سلامت خود در این زمینه داشته باشید. اقداماتی نظیر مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور منظم و انجام معاینات دندان پزشکی می‌تواند در این حوزه به شما کمک کنند.2
 

نغذیه در هفته پانزدهم بارداری

به عنوان میان وعده، یک مشت آجیل بخورید تا ویتامین و مواد مغذی لازم را به دست آورید.

آجیل‌های سالم مانند بادام، بادام زمینی، گردو و پسته و چربی‌های سالم برای قلب را به رژیم غذایی خود راه دهید.

آجیل منبع خوبی از پروتئین، منیزیم، ویتامین ای و ب است. به علاوه دانشمندان به این نتیجه رسیدند که خوردن یک مشت آجیل به عنوان یک اسنک می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 35% کاهش دهد. این ماده همچنین سرشار از چربی اشباع نشده و مناسب است.

مقدار غذای خود را کاهش اما وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید.

به آرامی غذا بخورید.

از دیر غذا خوردن در شب خودداری کنید و پس از آن به مدت طولانی دراز نکشید.1
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ پانزدهم

در صورت مشاهدۀ هر کدام از علائم زیر لازم است به پزشک مراجعه کنید:

احساس خستگی

ضعف

گیجی

تپش قلب

تنگی نفس

سردرد

سرگیجه

زردی و رنگ‌پریدگی پوست در ناحیۀ ناخن‌ها، زیر پلک‌ها و لب‌ها

علائم گفته‌شده در بالا ممکن است نشان‌دهندۀ این باشد که شما به کم‌خونی مبتلا هستید و لازم است درمان شوید. توجه به علائمی مانند تب، لرز کردن و سوزش ادرار نیز در طول دوران بارداری و به دنبال آن، مراجعه به پزشک در صورت مشاهدۀ آنها اهمیت زیادی دارد، زیرا می‌تواند نشانۀ عفونت‌های مجاری ادرار باشد.

در طول این مرحله از بارداری، شما به طور معمول یک بار در ماه پزشک خود را می‌بینید، اما اگر علائم غیرمعمول یا مشکلی را حس کردید، لازم است بدون درنگ به پزشک مراجعه کنید و منتظر جلسۀ معاینۀ بعدی خود نباشید. در طول ملاقات‌های دوران بارداری همۀ مسائل را با پزشکتان مطرح کنید تا خیالتان کاملاً راحت باشد.3

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.madarsho.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما