نگاهی به هفته دوازدهم بارداری

در پایان هفته‌ دوازدهم بارداری خطر سقط جنین از بین می‌رود و نگرانی کمتری در این رابطه وجود دارد. در این هفته نیز مانند هفته‌های گذشته جنین و مادر تغییرات محسوسی دارند که موجب رشد جنین می‌شود. تغذیه در این زمان اهمیت زیادی دارد.
دوشنبه، 23 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به هفته دوازدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته دوازدهم بارداری 

در این دو هفته اخیر وزن شما تغییر می‌کند احتمالاً برای بازی تا آخر این سریال مجبورید که حداقل 12 کیلوگرم وزن اضافه کنید. در انتهای هفته دوازدهم دیگر رحم در لگن جا نمی‌گیرد و می‌توانید آن را در پایین شکم خود احساس کنید.
 
خوب در این هفته احتمالاً دردی را در بالای شکم درست زیر استخوان جناق احساس می‌کنید که از شایع‌ترین شکایت خانم‌های باردار است. این مشکل به علت ورود اسید معده مری است ورود محتویات معده به مری به دو علت عمده است دلیل اول کاهش حرکات روده و دلیل دوم فشار رحم بر معده است.
 
در این هفته احتمالاً فشار رحم از روی مثانه کم می‌شود و مشکل تکرر ادرار شما هم رفع خواهد شد.

حتماً دیده‌ای که روی شکم زنان باردار از ناف تا زیر شکم یک خطر تیره رنگی کشیده شده ممکن است این خط را در این هفته ‌ببینید. نگران نباشید این خط پس از زایمان از بین خواهد رفت. البته ممکن است این خط بر روی بدن همه ایجاد نشود.1
 

عوارض شایع بارداری در هفتۀ دوازدهم

بسیاری از ناراحتی‌های شما در سه ماهۀ اول بارداری، طی هفتۀ ۱۲ رو به کاهش است. همچنین شاید متوجه شوید به اندازۀ قبل تکرر ادرار ندارید. با این وجود برخی از عوارض همچنان وجود دارد و حتی ممکن است شدت یابد. این موارد در زیر آمده است:

یبوست

خستگی

تهوع

سردرد

تکرر ادرار

حساسیت پستان‌ها.3


جنین در هفته‌ دوازدهم بارداری چه وضعیتی دارد؟

وزن جنین در این هفته به ۱۵ گرم می‌رسد و طول او حدود ۵ سانتی متر می‌شود. ظاهر جنین به یک انسان کامل شباهت بیشتری پیدا می‌کند و چشم‌هایش به یکدیگر نزدیک‌تر شده و حالتی طبیعی پیدا می‌کند. گوش‌ها نیز در مکان نهایی خود قرار می‌گیرند.

همچنین ادرار جنین در کلیه‌های او جمع شده، تعداد سلول‌های عصبی افزایش پیدا کرده و ارتباطات عصبی در حال شکل گیری هستند. با وارد کردن فشار به شکم جنین ممکن است حتی به داخل رحم پیچ و تاب بخورد اما با این وجود شما نمی‌توانید این حرکات و پیچ و تاب را به خوبی احساس کنید. در این هفته شکل گیری اندام‌های مختلف جنین به پایان رسیده است و این اندام‌ها شروع به رشد و تکامل می‌کنند.2
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ دوازدهم

مراقبت‌های پزشکی لازم در هفتۀ ۱۲ شبیه به هفتۀ ۱۱ است و موارد زیر باید در یکی از هفته‌ها‌ی ۱۱ تا ۱۴ بارداری انجام شود:
 
حفظ بهداشت دهان و دندان
امکان خونریزی لثه‌ها در دوران بارداری وجود دارد. بنابراین بهتر است بهداشت دهان و دندان قبل از بارداری شروع شود و در طول این مدت آن را رعایت کنید. حداقل یک بار در دوران بارداری برای مراجعه به دندان‌پزشک خود وقت بگذارید.
 
آزمایش غربالگری سه ماهۀ اول بارداری
از هفته‌های ۱۱ تا پایان هفتۀ ۱۳ بارداری ممکن است یک سونوگرافی برای ارزیابی مایع شفاف پشت گردن کودک به نام سونوگرافی nt انجام شود. یک آزمایش خون نیز به خانم‌های باردار توصیه می‌شود تا انواع اختلالات ژنتیکی از جمله سندرم داون، تریزومی ۱۸و اسپینا بیفیدا را مورد بررسی قرار دهند. به مجموع این سونوگرافی و آزمایش خون، غربالگری سه ماهۀ اول بارداری گفته می‌شود.

آزمایش دیگری که در شرایطی خاص ممکن است در هفته‌ها‌ی ۱۱ تا ۱۴ بارداری به خانم‌ها پیشنهاد شود، نمونه‌برداری از پرزهای جفتی یا cvs است. این آزمایش به تمام زنان باردار توصیه نمی‌شود و پزشک در شرایط مشخصی آن را تجویز خواهد کرد.3
 

تغذیه در هفته دوازدهم بارداری

 زمانی که شما باردار هستید، هورمون پروژسترون روند هضم را کند می‌کند. این روند فواید زیادی برای بدن شما دارد. به عنوان مثال بدن زمان بیشتری را برای هضم مواد مغذی صرف می‌کند.

غذاهای حاوی فیبر مانند نان‌های سبوس دار، جو و برنج قهوه‌ای بخورید.

مصرف سبزیجات، حبوبات، آجیل، نخود فرنگی، کلم بروکلی و بادام خود را افزایش دهید.

به مقدار زیاد آب بنوشید، حداقل 10 لیوان در روز.

آب میوه به خصوص آب آلو، گلابی، تمشک که سرشار از فیبر است، مصرف کنید.

سعی کنید غذای خود را کمتر اما وعده های غذایی خود را بیشتر کنید.

سعی کنید مواد غذایی را کاملاً پخته‌شده مصرف کنید تا عفونت‌ها از این طریق وارد بدن شما نشود. یکی از این موارد که باید حتما حواستان به آن باشد استفاده از گوشت نیم پز است که از پخت کامل آن مطمئن شوید.

مکمل های آهن می‌تواند موجب یبوست شود. سعی کنید آنها را با 28 گرم فیبر که برای زنان باردار توصیه می‌شود، مصرف کنید.1
 

روابط عاطفی در هفته‌ دوازدهم بارداری

به دلیل محدود شدن رابطه‌ جنسی ممکن است در این دوره همسرتان حساس، تندخو و زود رنج شود. به همین خاطر لازم است تا در این شرایط سنجیده عمل کنید و بتوانید براساس مشورت با پزشک با همسر خود رابطه‌ جنسی برقرار کنید. البته برای برقراری رابطه‌ جنسی لازم است تا همسرتان نیز آمادگی داشته باشد.

همچنین توصیه می‌شود در این مدت با روان‌شناس در ارتباط باشید تا علاوه بر اینکه بتوانید روابط عاطفی خوب و با کیفیتی با همسرتان داشته باشید، مسائل دیگری که در این مدت ایجاد می‌شود مثل افسردگی، استرس، اضطراب و بسیاری از چالش‌های دیگر را به خوبی حل کنید و دوران لذت بخشی را برای خود و همسرتان رقم بزنید.

به دلیل اینکه در این مدت لازم است تا از غذاهای کم‌چرب و رژیمی استفاده کنید و از غذاهای رنگ و لعاب‌دار خبری نیست، ممکن است همسرتان به این نوع غذاها علاقه نداشته باشد و به همین خاطر پیشنهاد می‌شود تا هر چند وقت یکبار غذاهای مورد علاقه‌ همسرتان را درست کنید و به او نشان دهید که توجه کافی به او دارید. رعایت این نکات به لذت بخش شدن هفته دوازدهم بارداری کمک خواهد کرد.2
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ دوازدهم

در طول این هفته و تا پایان سه ماه اول لازم است به علائمی مانند خونریزی واژینال، خروج بافت از واژن یا انقباضات و دردهای شدید لگن و شکم توجه کنید و در صورت مشاهدۀ هر کدام، سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

هرچند این علائم ممکن است نشان‌دهندۀ سقط جنین باشد، اما نباید مضطرب و زیاد نگران شوید، زیرا با نزدیک شدن به پایان سه ماهۀ اول، احتمال سقط جنین به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. همچنین اگر هر کدام از علائم زیر را در خود احساس کردید، لازم است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید:

احساس خستگی

ضعف

گیجی

تپش قلب

تنگی نفس

سردرد

زردی و رنگ‌پریدگی پوست در نوک انگشت‌ها، زیر پلک‌ها و لب‌ها

این علائم می‌تواند نشانۀ کم‌خونی باشد. در این صورت ممکن است پزشک با انجام آزمایش‌های لازم، علت مشکل را تشخیص بدهد و در صورت نیاز، هرچه سریع‌تر درمان را شروع کند.3

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.madarsho.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما