نگاهی به هفته ششم بارداری

هفته ششم بارداری زمانی است که شما تحت تأثیر تغییرات هورمونی مختلفی قرار می‌گیرید. این تغییرات باعث می‌شود که علائم ناخوشایندی نظیر حساس شدن سینه‌ها، خستگی مفرط و حالت تهوع را تجربه کنید.
دوشنبه، 23 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به هفته ششم بارداری

وضعیت مادر در هفته ششم بارداری

خوب! حالتان خوب نیست تهوع‌های صبحگاهی حسابی شما را  به ریخته حتی دلتان نمی‌خواهد غذا بخورید همان غذایی که هم می‌خورید معلوم نیست چقدر در معده‌تان باقی می‌ماند. حالتان خوب نیست احساس خستگی می‌کنید و حوصله هیچ‌کسی را هم ندارید. این‌ها تنها بخشی از نشانه‌های بارداری است باید منتظر بروز مشکلات بیشتر باشید.

 ممکن است بگویید که چقدر حرف‌های منفی می‌زنیم. نه می‌خواهیم برای این شرایط آماده‌باشید. دیده‌اید که گاهی بازیگرها مجبور می‌شوند در شرایط سختی بازی کنند. خوب به نظر می‌رسد که شرایط سخت شما هم شروع‌شده و بازی کردن در نقش مادر باردار اصلاً کار راحتی نیست. این هفته با مشکلاتی رو به رو می‌شوید که چندان برای شما خوشایند نیست.

 ممکن است با یک سرفه ساده، خنده یا عطسه‌کردن احساس کنید که قدری ادرار از شما ترشح کرده، مسلماً این وضعیت با روحیه حساس این روزها، شما را کلافه می‌کند این طبیعی است رحم در حال بزرگ‌تر شدن است و به مثانه فشار وارد می‌کند. بنابراین برای رفتن به توالت تنبلی نکنید و به سرعت و در فاصله زمانی کمتر به توالت بروید.

در صورتی که پزشک به شما استراحت مطلق داده می‌توانید از نوار بهداشتی استفاده کنید. برای بهبود بی‌اختیاری ادراری در این دوران می‌توانید از ورزش‌های کف لگنی یا تقویت‌کننده عضلات واژن استفاده کنید.
 
در این روش باید ماهیچه‌های اطراف واژن و معقد خود را به حالت فشرده نگه دارید به گونه که انگار نمی‌خواهید به توالت بروید. سپس این ماهیچه‌ها را منقبض کنید و به تنفس خودتان ادامه دهید. بعد آن‌ها را رها کنید.

ممکن است طی این هفته بعد از ادرار لکه‌هایی را روی لباس خود ببینید و ترس شما را بردارد که نکند اتفاقی برای رویان افتاده، این امر کاملاً طبیعی است با این حال  با پزشک خود مشورت کنید چرا ممکن است این علائم مربوط به سقط‌ جنین باشد. این هفته ممکن است دچار یبوست شوید.1
 

وضعیت جنین در هفته ششم بارداری

فرزند شما در این هفته هنوز به یک کودک شباهت ندارد. با این حال اکنون دو لکه سیاه در دو طرف چشم او شکل گرفته است که به سرعت در حال رشد کردن هستند. این لکه‌ها در واقع وزیکول‌های نوری هستند که در آینده چشم‌ها را شکل می‌دهند.

در همین حال سایر ویژگی‌های متمایز کننده کودک نظیر بینی، گوش و فک شروع به شکل‌گیری می‌کنند و دست‌ها و پاها جوانه می‌زنند. سیستم‌های گوارشی و تنفسی نیز در این هفته مراحل رشد اولیه خود را پشت سر می‌گذارند. هیجان‌انگیزترین پیشرفت این هفته برای مادران این است که برای اولین بار جنین در سونوگرافی خارج رحم قابل مشاهده خواهد بود و به این ترتیب شما اولین تصاویر را می‌توانید از او ببینید.2


مراقبت پزشکی هفتۀ ششم

مراقبت‌های دوران بارداری برای شما و کودکتان مهم است. اگر هنوز ملاقاتی با پزشک نداشته‌اید، اکنون زمان آن است که تاریخ اولین ملاقات بارداری با پزشک را مشخص کنید. برخی از پزشکان تمایل دارند ملاقات در هفتۀ ششم بارداری انجام شود. برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند تا هفتۀ هشتم بارداری صبر کنند.

در هر صورت با پزشک خود تماس بگیرید و نظر او را در رابطه با شروع معاینات سه ماهۀ اول بارداری خود جویا شوید. با رشد سریع لولۀ عصبی در چند روز گذشته که آغاز سیستم عصبی مرکزی است، مصرف فولیک اسید برای جلوگیری از نقص ستون فقرات حیاتی خواهد بود.

پزشک این مکمل و همچنین سایر ویتامین‌های دوران بارداری را برای شما تجویز خواهد کرد و شما باید زیر نظر پزشکتان به استفاده از آنها ادامه دهید.3
 

مراقبت‌های بارداری در هفته ششم بارداری

در این هفته سرتان شلوغ خواهد بود. این هفته باید آزمایش بدهید. نمونه خون و ادرار برای چند علت مورد نیاز است.
 
نمونه ادرار
این آزمایش برای تعیین میزان قند خون و عفونت‌های موجود در بدن آزمایش می‌شود.
 
 نمونه خون
نمونه خون شما نیز آزمایش می‌شود تا سطح هورمون‌های بارداری و کم خونی بررسی شود. البته مواد دیگری مثل سرخجه، آبله‌مرغان و بیماری‌های مقاربتی مانند سفلیس و هپاتیت B، سوزاک و کلامیدیا مورد بررسی قرار می‌گیرد. این آزمایش‌ها قرار نیست هر بار تکرار شود این فقط برای بررسی‌های اولیه است.
 
معاینه فیزیکی
تقریباً هر بار که شما به پزشک متخصص مراجعه کنید فشارخون را می‌گیرد. برای اولین بار ممکن است که پزشک پستان‌ها شما را معاینه بکند و حتی اگر تست پاپ اسمیر نداده‌اید این کار را برای شما انجام دهد. سپس لگن شما را معاینه می‌کند.

پزشک یا ماما ممکنه فقط برای بررسی وضعیت رحم شکم شما را معاینه کند. برخی از پزشکان ترجیح می‌دهند از روی شکم این کار را انجام دهند و برخی دیگر از داخل رحم را بررسی کنند.  
 
رعایت بهداشت
در این دوران بیشتر مراقب سلامتی خود باشید. مدام دست‌هایتان را بشویید تا از ورود آلودگی به بدنتان جلوگیری کند. از دیدار با افراد بیمار خودداری کنید. ترجیحاً به زباله‌ها هم نزدیک نشوید. مواد غذایی را خام مصرف نکنید تا می‌توانید همه آن‌ها را بپزید. از مصرف مواد غذایی باز جدا خودداری کنید چرا که آلودگی هوا بر روی این مواد غذایی می‌نشیند. لبنیاتی که پاستوریزه نیستند هم را نخورید. همه این توصیه های از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند.1
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ ششم

طی هفتۀ ششم، اگر به موردی برخوردید که باعث نگرانی شما شد، بهتر است با پزشکتان صحبت کنید. در صورت بروز هر یک از نشانه‌های زیر در هفتۀ ششم، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

خونریزی واژینال یا لکه‌بینی

خروج بافت از واژن

انقباض شدید پایین شکم

درد شدید یا حساسیت در ناحیۀ شکم یا لگن

نبض ضعیف، تپش قلب یا غش

درد شانه‌ها.3
 

توصیه‌هایی برای مادران در هفته ششم بارداری

رعایت برخی توصیه‌های پزشکی در هفته ششم بارداری به سلامت شما و جنین کمک خواهد کرد. ما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین توصیه‌های مرتبط با این هفته اشاره کرده‌ایم.

تلاش کنید تا در طول روز بین 8 تا 12 لیوان آب مصرف کنید. مصرف آب کافی در این هفته از اهمیت بسزایی برخوردار است و نقش مهمی در تشکیل جفت ایفا می‌کند.

تلاش کنید که تا حد امکان از نگه داشتن ادرار بپرهیزید چرا که این کار خطر ایجاد میکروب‌ها و بروز عفونت‌های ادراری را افزایش می‌دهد که می‌تواند خطری جدی برای جنین باشد.

به جای خوردن سه وعده سنگین تعداد میان وعده‌های بیشتر با حجم کمتر را امتحان کنید. این کار به کاهش حالت تهوع کمک خواهد کرد.

از دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن بپرهیزید چرا که این کار می‌تواند باعث افزایش حالت تهوع در شما شود.2

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.madarsho.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.