نگاهی به هفته یازدهم بارداری

در هفته یازدهم بارداری بدن جنین مانند انسان کوچک به نظر می‌رسد و کاملا شکل گرفته است. همچنین در این هفته جنین شروع به آزمایش کردن و حرکت دادن عضلاتش می‌کند و ممکن است لگد زدن را آغاز کند. مادران باردار در سه ماه اول بارداری باید توجه بیشتری به تغذیه و ورزش داشته باشند چرا که در این هفته‌ها میزان اشتها کاهش پیدا می‌کند.
دوشنبه، 23 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به هفته یازدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته یازدهم بارداری 

تقریبا بعد از هفته‌ دهم ممکن است مادر با تغییرات جدیدی مانند افزایش بیش از حد بزاق دهان روبه‌رو می‌شود که ممکن است علل آن به حالت تهوع صبحگاهی مربوط باشد. برخی از مادران در سه ماه اول وزن پیدا نمی‌کنند در صورتیکه به صورت نرمال و طبیعی در این مدت بین ۱ تا ۲.۵ کیلوگرم وزن اضافه می‌شود، البته جای نگرانی نیست زیرا اشتهای شما برمی‌گردد و می‌توانید در هفته حدود نیم کیلو وزن اضافه کنید.

معمولا در حدود هفته یازدهم بارداری شما بیشتر گرسنه می‌شوید و لازم است از تغذیه‌ مناسبی برای کمک به خود و فرزندتان استفاده کنید. در دوران بارداری کوفتگی بدن طبیعی است زیرا شما تمام دوران بارداری را در حال پرورش فرزند هستید و بدن شما دائما در حال فعالیت است، همچنین جفت که تا پایان دوران بارداری وظیفه‌ محافظت از فرزندتان را دارد نیز در حال رشد است.

به همین خاطر حتی اگر کار زیادی نیز انجام ندهید احساس خستگی و کوفتگی می‌کنید. همچنین در این دوران ممکن است در ناحیه‌ بین ناف و کشاله‌ ران دردهایی احساس کنید که این مسئله با رشد رحم و استخوان‌های لگن خاصره همراه است. درصورتی که این انبساط موجب بروز ناراحتی و درد شود، می‌توانید از قرص استامینوفن (طبق تجویز پزشک) استفاده کنید. بالا گرفتن پاها در انتهای روز نیز به کاهش درد کمک می‌کند، اما اگر درد در این ناحیه با خونریزی همراه بود، توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت کنید.1
 

وضعیت جنین در هفته یازدهم بارداری

فعلا قرار نیست گریم جدیدی برای او در نظر گرفته شود. همین اندامی که اکنون دارد رشد می‌کند و بزرگتر می‌شود.  اندازه دقیق بازیگر رو به روی شما اکنون 44 تا 48 میلی‌متر است یعنی به اندازه یک لیموترش است. استخوان‌های او در حال رشد است و دندان‌هایش درست زیر لثه‌ها در حال تقسیم است. رگ‌ها زیر پوست بدنش مثل نخ های ریزی می‌ماند که کل بدن او را پوشانده است.

برآمدگی پیشانی او صاف‌تر شده و سر جنین کوچولو اکنون با چرخش تدریجی به طرف چانه‌ها از قفسه سینه فاصله می‌گیرد و بر طول گردنش افزوده می‌شود. او گاهی خودش را لوس می‌کند و لگدی می‌زند تا وجودش را اعلام کند با این حال بعید به نظر می‌رسد که همه بتوانند در این هفته لگدهای این سرتق کوچولوها را احساس کنند.

هر چه بزرگ‌تر شود احتمالا داد و بیدادش را بیشتر با لگد نشان خواهد داد. این شورشی کوچک این روزها بیشتر در حال رشد و توسعه گوش‌ها، اندام تناسلی و پرده دیافراگم خود است.
 
کارتون آقای سکسکه را به یاد می‌آورید با رشد همین پرده جنین هم شبیه به آقای سکسکه می‌شود و هرازگاهی بالا و پایین می‌رود. خوب این هفته می‌توانید ارتباط بهتری با هم برقرار کنید شما حرکات او را در رحم خود احساس نمی‌کنید، اما او به راحتی حرکات شما را زیر نظر دارد و منتظر پاسخ می‌ماند. اگر ضربه‌ای آرام به شکم خود بزنید او به خودش تکانی می‌دهد ممکن است کمی هم به او بر بخورد که چرا مادرش چنین رفتاری با او دارد.

قد: 4/8 سانتی متر

وزن: 10 گرم.2
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ یازدهم

آزمایش‌های سه ماهۀ اول همچنان در هفته‌‌های پیش رو و طی معاینات سه ماهۀ اول بارداری انجام خواهد شد. مراقبت‌های پزشکی هفتۀ ۱۱ شامل موارد زیر است:
 
ملاقات با پزشک
اگر هنوز اولین ملاقات با پزشکتان را انجام نداده‌اید، بهتر است هرچه سریع‌تر این کار را انجام بدهید. زمانی را انتخاب کنید که همسرتان نیز بتواند همراهتان باشد. پزشک احتمالاً در اولین جلسه‌، آزمایش‌های اولیۀ بارداری را برای شما درخواست خواهد داد.
 
حفظ بهداشت دهان و دندان
اگر مراقبت‌های دندان‌پزشکی قبل از بارداری را انجام نداده‌اید، باید در طول دوران بارداری حداقل یک بار با دندان‌پزشک خود ملاقات داشته باشید و زمانی را برای مراقبت از دندان‌هایتان اختصاص دهید. خونریزی لثه می‌تواند نشانه‌ای از نیاز به مسواک زدن و استفادۀ زیاد شما از نخ دندان باشد. یادتان باشد که هرگز مسواک زدن را فراموش نکنید.
 
آزمایش غربالگری سه ماهۀ اول بارداری
برخی آزمایش‌های غربالگری سه ماهۀ اول می‌تواند از حدود هفتۀ ۱۱ بارداری آغاز شود. از هفتهٔ ۱۱ تا پایان هفتۀ ۱۳ بارداری ممکن است یک سونوگرافی nt به منظور ارزیابی فضای شفاف و مقدار مایع پشت گردن کودک انجام شود. آزمایش‌های غربالگری دوران بارداری به منظور مشخص شدن انواع اختلالات ژنتیکی از جمله سندرم داون، تریزومی ۱۸و اسپینا بیفیدا به خانم‌ها توصیه می‌شود.
 
آزمایش نمونه‌برداری پرزهای جفتی یا CVS
آزمایش دیگری که در هفته‌های ۱۰ تا ۱۴ بارداری به برخی از خانم‌ها پیشنهاد می‌شود، نمونه‌برداری از پرزهای جفتی است. این آزمایش معمولاً به خانم‌هایی توصیه می‌شود که نتایج غربالگری آنها غیرعادی، سن آنها ۳۵ سال یا بیشتر، دارای سابقۀ قبلی ناهنجاری کروموزومی در بارداری یا سابقۀ خانوادگی اختلالات ژنتیکی باشند.3
 

تغذیه مادر در هفته یازدهم بارداری

 
شیر
مصرف شیر در این دوران از اهمیت بالایی بر خوردار است چراکه شیر دارای مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم و فسفر می‌باشد که برای رشد اسکلت جنین و همچنین رشد دندان و استخوان‌ها ضروری و مفید است.

شیر هضم بسیار آسانی دارد و برای ساخت نسوج به کار می‌رود و همچنین حاوی ویتامین‌های مختلف مانند ویتامین A می‌باشد که برای رشد جنین ضروری است. میزان مصرف آن می‌تواند در هر ۲۴ ساعت یک لیتر باشد که می‌توانید نیم لیتر را شیر خالص مصرف کنید و نیم لیتر دیگر را از مواد غذایی حاوی شیر استفاده کنید.
 
عدس 
عدس حاوی ویتامین B می‌باشد که به عنوان اسید فولیک شناخته می‌شود و برای تشکیل مغز جنین و سیستم عصبی او ضروری است و محافظ قدرتمندی در برابر نقص لوله عصبی می‌باشد. عدس با روده سازگاری خوبی دارد و طعم‌های مختلف و انواع ادویه‌ را به خوبی جذب می‌کند.
 
توصیه‌های غذایی در هفته یازدهم بارداری برای مادران
از خوردن غذاهای خام مانند ماهی پرهیز کنید زیرا می‌تواند ناقل باکتری، انگل و ویروس باشد.

در مصرف کالری زیاده‌ روی نکنید. می‌توانید به جای مصرف شیرینی گاهی شکلات مصرف کنید.

اجازه ندهید در هفته یازدهم بارداری ویار موجب اجتناب از مصرف غذاهای مغذی برای شما و فرزندتان باشد.

افزودنی‌های غذایی مانند مونوسدیم کلومات ممکن است باعث بیماری‌هایی از جمله تهوع، سردرد، اسهال، انسداد قفسه سینه و سرگیجه شود. 

مواد غذایی دارای MSG به دلیل داشتن سدیم زیاد ممکن است باعث تشدید فشار خون شود به همین دلیل از مصرف آن پرهیز کنید.

در این دوران گرفتگی پا طبیعی است ولی می‌توان با مصرف آب زیاد از این گرفتگی‌ها جلوگیری کرد.1
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ یازدهم

این هفته نیز همانند هفته‌های قبل لازم است در صورت مشاهدۀ هر نوع خونریزی واژینال یا انقباض و درد شدید پایین شکم سریعاً به پزشک مراجعه کنید. این علائم می‌تواند نشانۀ سقط جنین باشد که نیازمند بررسی دقیق پزشکی است. ممکن است در این هفته‌ها از برخی غذاها متنفر شوید یا نسبت به دیگر خوردنی‌ها اشتهای بیشتری پیدا کنید.

این اتفاق، ویار بارداری است که بین زنان باردار موضوع شایعی است، اما اگر شما ویار به خوردن مواد غیرخوراکی پیدا کردید، دچار پیکا یا هرزه‌خواری هستید که می‌تواند نشانۀ کمبود مواد غذایی خاص یا مشکلی جدی در شما باشد. بهتر است در صورت داشتن این مشکل از خوردن مواد غیرخوراکی پرهیز کنید و برای پیگیری بیشتر به پزشک مراجعه کنید.3

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.beytoote.com
3.www.madarsho.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.