نگاهی به هفته دهم بارداری

در هفته دهم بارداری عضوهای حیاتی بدن جنین تقریبا شکل گرفته و شروع به کار کرده‌اند و وزن جنین به هشت گرم می‌رسد. در این هفته می‌توان گفت که مرحله حساس رشدی تقریبا رد شده است اما برای مادر حالت‌های ناخوشایندی مانند تهوع، دردهای شکمی و تغییرات خلقی همچنان ادامه دارد.
دوشنبه، 23 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به هفته دهم بارداری

علائم مادر در هفته دهم بارداری

احتمال دارد که حالت تهوع و استفراغ تا آخر دوره بارداری ادامه داشته باشد اما در بسیاری از خانم‌ها، این علائم از هفته دهم به تدریج از بین می‌رود. شایع‌ترین نشانه‌های هفته دهم بارداری شامل موارد زیر می‌باشد.
 
رشد سینه‌ها
در سه ماه اول، سینه‌ها بیشترین تغییرات را دارند. هورمون پروژسترون باعث تحریک مجاری مربوط به شیر می‌شود و غده‌های شیری رشد می‌کنند. در سطح پوست سینه‌ها، رگ‌های خونی ظاهر می‌شود. نوک سینه‌ها نیز به تدریح بزرگتر، تیره‌تر و برجسته‌تر می‌شود تا نوزاد به راحتی بتواند آن را به دهان بگیرد.
 
دردهای شکمی
زمانی که جنین شروع به بزرگ شدن می‌کند، عضلات رحم نیز بزرگ می‌شوند و حالت کشیدگی پیدا می‌کنند. به همین دلیل درد در ناحیه شکم در دوره بارداری طبیعی است. زنانی که دوقلو باردار هستند، دردهای شکمی بیشتری را تجربه خواهند کرد. در صورتی که درد بسیار زیاد و غیرعادی دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.
 
تغییر خلق و احساساتی شدن
نوسانات خلقی یکی از شایع‌ترین علائم و نشانه‌های دوره بارداری است که به دلیل تغییر هورمون‌ها در سطح بدن اتفاق می‌افتد. به طور معمول، این تغییرات در سه ماه دوم کاهش پیدا می‌کند و در سه ماه آخر دوباره شدت می‌گیرد. از دیگر علائم شایع هفته دهم بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تهوع

احساس خستگی

یبوست

سردرد

تکرر ادرار

حساسیت سینه‌ها.1
 

وضعیت جنین در هفته دهم بارداری

 ورود شما و رویان را به مرحله جدید تبریک می‌گوییم. شما باید او را از این هفته با نام جدیدش «جنین» صدا بزنید. دختر یا پسرکوچولوی شما اکنون تقریبا بیشتر اندام‌ها را دارد. در حقیقت دوران رویانی دورانی است که بیشتر اندام‌های بدن او شکل می‌گیرد و به همین دلیل در این دوران عدم تماس با عوامل خارجی از اهمیت زیادی برخوردار می‌شود.
 
رخورد رویان با هر عامل خارجی که وارد بدن مادر شود او را به سمت ناهنجاری‌های مادرزادی می‌کشاند به همین دلیل است که بیشتر ناهنجاری جنین قبل از هفته دهم ایجاد می‌شود. نیروی عظیمی در بدن او در حال کار و فعالیت است.
 
اگر نگاهی به اندام داخلی این کوچولوی 8 گرمی بیندازید خواهید دید که ریه‌ و روده‌ها، مغز و کلیه‌ها در حال کار هستند. کیسه زرده که از آن در هفته دوم سخن گفتیم به تدریج در حال نابودی است چرا که وظیفه او را که ساختن گلبول‌های قرمز است اکنون کبد برعهده گرفته است. کلیه‌هایش هم البته عضو پرتلاشی هستند که اکنون در حال فیلتر کردن خون و تولید ادرار است.
 
سرش را اگر نگاه کنید از خنده روده‌بر می‌شوید. جنین هنوز سر بزرگی دارد و تقریبا بقیه اندام‌هایش به اندازه سرش رشد نکرده اند. اگرچه غضروف‌های جلوی سر به تدریج درحال تبدیل شدن به استخوان هستند، اما هنوز هم نرم و حساس است و خیلی راحت می‌توان تقسیمات مغزی او را دید.  
 
انگشتان دست و پاهایش دیگر شبیه به دست‌های اردک نیست که با پوستی به هم چسبیده باشد، حالا انگشتان از هم جدا شده‌اند. مچ‌هایش خم می‌شود و دیگر آنقدر شکل و شمایل گرفته که رو به روی قلبش قرار بگیرد. بازوهایش کمی منحنی شده‌اند. ناخن هایش حالا در حال رشد است و انگشتانش را قشنگ تر از قبل کرده.
 
موهایش را اگر ببینید بیشتر قربان صدقه‌اش می‌روید کرک‌های نازک روی هلو را لمس کرده‌اید موهای جنین شما در این هفته همان وضعیت را دارد. خوب قدش که بلند بشود پاهایش هم بلندتر می‌شود. حالا این پاها بزرگتر شده و می‌تواند تکان بخورد. خیالتان هم که از غذا و اکسیژن کودک راحت است جفت که هنوز خودش در حال رشد است آب و غذای کودک شما را فراموش نمی‌کند و درست سر ساعت زمانی که شکم جنین شکموی شما سر و صدا به راه می‌اندازد او مواد غذایی لازم را به بدن جنین می‌رساند.

خوب! هنوز هم برای آنکه بفهمید دختر است یا پسر زود است اندام‌های جنسی او شکل گرفته، اما تشخیص آن با دستگاه‌های سونوگرافی کار دشواری است.

قد: 3.2 سانتی متر

وزن: 5.1 گرم.2
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ دهم

توصیه می‌شود که اولین جلسۀ مراقبت بارداری بین هفته‌ها‌ی شش تا ۱۰ انجام شود. اگر هنوز بعد از باردار شدن به پزشک مراجعه نکرده‌اید، لازم است در این هفته حتماً یک قرار ملاقات با پزشک تنظیم کنید و به یک پزشک یا ماما مراجعه کنید.

در این جلسه، پزشک یا ماما از شما در مورد سوابق بهداشتی، پزشکی و خانوادگی‌تان می‌پرسد. همچنین وضعیت جسمی شما را بررسی می‌کنند و قد و وزن شما برای مشخص کردن شاخص تودۀ بدنی‌تان ثبت خواهند کرد تا وضعیت وزن‌گیری‌تان را در طول دورۀ بارداری تحت نظر بگیرند.

به این ترتیب، پروندۀ سلامت شما را تشکیل می‌دهند. همچنین پزشک در این جلسه آزمایش‌های خون، ادرار و سایر آزمایش‌های سه ماهۀ اول بارداری را برای شما درخواست خواهد کرد. لازم است این آزمایش‌ها را در زمان مشخص خود انجام بدهید. ممکن است پزشک در این جلسه با شما در مورد آزمایش‌های غربالگری سه ماهۀ اول نیز صحبت کند. این آزمایش‌ها برای تشخیص احتمال اختلالات کروموزومی در جنین استفاده می‌شود.3
 

تغذیه در هفته دهم بارداری

با انتخاب برنامه غذایی مناسب و متنوع، می‌توانید کودک خود را از طریق مواد گوناگون تغذیه کنید.

برای به دست آوردن 2000 کالری از مواد غذایی، رژیم غذایی زیر توصیه می‌شود:

170 گرم از نان و حبوبات

155 گرم پروتئین (گوشت و لوبیا)

3 فنجان لبنیات

2 فنجان میوه (تازه، یخ زده و خرد شده)

2 ½ فنجان سبزیجات (تازه، یخ زده و خرد شده).2
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ دهم

در هفتۀ ۱۰ نیز علائمی وجود دارد که در صورت مشاهدۀ هر کدام از آنها باید با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از این علائم شامل موارد زیر است:

خونریزی واژینال

انقباض و دردهای شدید پایین شکم

خروج بافت از واژن

درد یا حساسیت در ناحیۀ شکم یا لگن

درد در شانه‌ها

نبض ضعیف، تپش قلب یا غش کردن

این علائم می‌تواند ناشی از بارداری خارج از رحم یا سقط جنین باشد که در هر دو صورت برای حفظ سلامت شما لازم است سریع‌تر اقدامات و مراقبت‌های پزشکی مورد نیاز انجام شود.3
 

ورزش در هفته دهم بارداری

ورزش‌های انتخابی در دوره بارداری با توجه به شرایط بدنی هر فرد، متفاوت است. اما به طور کلی می‌توان گفت که شنا و پیاده روی از ورزش‌های مفید و موثر در دوره بارداری هستند. ورزش کردن باعث افزایش قدرت و استقامت عضلات می‌شود و به زایمان راحت کمک می‌کند.

همچنین ورزش کردن باعث می‌شود که تناسب اندام در طی دوره بارداری حفظ شده و اضافه وزن بیش از حد ایجاد نشود. از طرف دیگر بازگشت به تناسب اندام بعد از زایمان را نیز راحت‌تر می‌کند. 1

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.beytoote.com
3.www.madarsho.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.