نگاهی به هفته نهم بارداری

در هفته نهم بارداری وارد ماه سوم بارداری شده‌اید و در این هفته چهره جنین به صورت ابتدایی شکل می‌گیرد و حرکت‌های او شروع می‌شود. این حرکت‌ها هنوز توسط مادر قابل احساس نیست. در این هفته از بارداری مادر علائمی همچون حالت تهوع، سوزش معده دارد و مزاج و خلق و خوی او تغییر می‌کند.
دوشنبه، 23 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به هفته نهم بارداری

علائم و حالت‌های شایع بارداری در هفته نهم

در هفته نهم بارداری مادر علائم و نشانه‌هایی دارد که عبارتند از:
 
1. حالت تهوع
حالت تهوع در هفته نهم بارداری همچنان ادامه دارد و حتی ممکن است که تهوع و استفراغ افزایش پیدا کند. برای کاهش حالت تهوع توصیه می‌شود که مایعات بخورید. البته مایعات را در حجم بالا و زیاد مصرف نکنید چرا که حالت تهوع را بیشتر می‌کند. در صورتی که استفراغ زیاد بود، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا با تزریق سرم‌های مایع، آب از دست رفته بدن تامین شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تهوع بارداری کلیک کنید.
 
2. تغییر مزاج
در این هفته‌ها تنفر شدید نسبت به برخی بوها و غذاها و یا اشتیاق شدید نسبت به آن‌ها کاملا طبیعی است. همچنین ممکن است که به خاطر تغییر در هورمون‌ها، خواب مادر افزایش یابد و یا دچار بی‌خوابی شود. در صورتی که بی‌خوابی شدید بود حتما به پزشک مراجعه کنید.
 
3. سوزش معده
از هفته نهم بارداری به دلیل بیشتر شدن سطح پروژسترون در خون مادر، سوزش‌های معده یا ترش کردن افزایش پیدا می‌کند. برای کاهش این مساله توصیه می‌شود که بعد از غذا دراز نکشید و در طول روز شیر بنوشید. همچنین سعی کنید که غذای خود را در وعده‌های بیشتر و حجم کمتر تقسیم کنید.

در هنگام خواب نیز بالش خود را به نحوی بگذارید که سر بالاتر از بدن قرار گیرد. امکان دارد که افزایش هورمون باعث التهاب لثه‌ها شود. برای این منظور دندان‌های خود را با آب نمک بشویید و از مسواک نرم استفاده کنید. در این زمینه مطالعه مقاله بارداری می‌تواند مفید باشد.
 
4. یبوست
یکی دیگر از مشکلات شایع این دوره، یبوست است. این مساله نیز به دلیل تغییر پروژسترون در سطح خون اتفاق می‌افتد. با اجرای توصیه های پزشک می‌توانید آن را بهبود بخشید. یبوست را در دوره بارداری جدی بگیرید چرا که در صورت عدم درمان ممکن است به بواسیر منجر شود.

برای بهبود یبوست توصیه می‌شود که آب و مایعات زیادی بنوشید و با مصرف سبزیحات و میوه های تازه و غذاهای حاوی فیبر، یبوست را کاهش دهید. ورزش و پیاده روی نیز به این مسئله کمک زیادی می‌کند.
 
5. تغیر خلق و خو
تغییر و نوسانات خلقی از شایع ترین اتفاقات دوران بارداری است. این مسئله به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد. بداخلاقی و بی‌حوصلگی و ناراحتی‌های بی دلیل در دوره بارداری طبیعی است و لازم نیست که خودتان را برای این مساله سرزنش کنید.1
 

وضعیت جنین در هفته نهم بارداری

استخوان‌های او در حال سفت شدن هستند و به تدریج غضروف‌ها هم خودی نشان خواهند داد. سر جنین از نظر ظاهری شروع به بلوغ بیشتری کرده ولی هنوز هم بر روی سینه‌اش خم است. تکامل چشم‌ها کامل نشده و هر چشم هنوز یک پلک غشایی است.

طی این هفته حفره مربوط به قفسه سینه جنین توسط یک دسته از عضلات که در نهایت ساختمان عضله دیافراگم را خواهند ساخت از ساختار حفره شکمی جدا می‌شود. نخاع در حال شکل‌گیری است و او این هفته احساس آزادی بیشتری می‌کند چرا که می‌تواند حرکات ظریف و عضلانی را همانند لگدزدن و جمع و بازکردن اندام‌ها انجام دهد، البته شما هنوز قادر به حس این حرکات نخواهید بود. اندام‌های تناسلی او شکل می‌گیرند، اما هنوز هم برای برای اینکه بفهمید بالاخره او دختر است یا پسر زود است حداقل باید تا ماه‌های بعدی صبر کنید.
 
از همین حالا احتمالا دلتان ضعف می‌رود وقتی بشنوید با آنکه بیشتر از 2.5 سانت قد ندارد، اما سیستم معده، روده و لوزم المعده اش در حال توسعه است، ممکن است بپرسید که دقیقا با این جثه کوچک چگونه این امعاء و احشا درون شکم او جای گرفته است. این سوالی است که پاسخ به آن ساده نیست.

 اما در این روند تکامل روده کوچک دارای چین‌خوردگی‌هایی می‌شود که در آن پرزهایی شکل می‌گیرند که بعد از تولد کمک به جذب غذا می‌کنند. ان هفته دستگاه گوارش او شروع به کار می‌کند.

قد: 2.5 سانتی متر

وزن: 2.4 گرم.2
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ نهم

اگر هنوز ملاقاتی با پزشک نداشته‌اید، لازم است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. رفتن سریع‌تر به اولین جلسۀ مراقبت‌های پزشکی کمک می‌کند که پزشک یا ماما خیلی زود نسبت به وضعیت سلامتی و بهداشتی شما آگاهی پیدا کنند.

در اولین جلسه، معمولاً پزشک با پرسیدن سوال‌هایی در مورد سابقۀ سلامتی و پزشکی شما، روش زندگی، سابقۀ خانوادگی اختلالات ژنتیکی، بیماری‌های مزمن و همچنین انجام معاینات زنانه و معاینۀ تیروئید شما و اندازه‌گیری قد و وزن، پروندۀ سلامت شما را تشکیل می‌دهد. همچنین پزشک بر اساس وضعیت سلامتی شما مولتی ویتامین‌ها، فولیک اسید و سایر مکمل‌های مورد نیاز در دوران بارداری را تجویز خواهد کرد.

همچنین در این جلسه، پزشک آزمایش‌های سه ماه اول بارداری را که معمولاً شامل آزمایش خون و ادرار است، برای تکمیل پروندۀ سلامت شما و اطلاع دقیق‌تر از وضعیت سلامتی‌تان تجویز می‌کند.

لازم است این آزمایش‌ها را در اولین فرصت انجام بدهید و نتایج آن را برای پزشک یا مامای خود بیاورید. همچنین ممکن است پزشک در مورد آزمایش‌های غربالگری سه ماهۀ اول که معمولاً بین هفته‌های ۱۱ تا ۱۳ بارداری انجام می‌شود، با شما صحبت کند.3
 

تغذیه مناسب در هفته نهم بارداری

تغذیه مناسب در طول بارداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این دوره نیاز بدن به مواد مغذی افزایش پیدا می‌کند و لازم است که از طریق تغذیه مناسب تأمین شود. البته توجه داشته باشید که این به معنی پرخوری نیست چرا که اضافه وزن بیش از حد مادر به رشد جنین کمکی نمی‌کند و حتی باعث بروز مشکلاتی برای مادر می‌شود.

پس توصیه می‌شود که غذاهای خود را به دفعات زیاد ولی در حجم کم تقسیم کنید تا از پرخوری جلوگیری شود. با تجویز پزشک از مکمل های ویتامین، آهن و کلسیم استفاده کنید تا رشد جنین بهتر صورت گیرد. همچنین می‌توانید از غذاهای مقوی نیز استفاده کنید که عبارتند از:

گوشت‌

بادام

پسته

کشمش

مویز

بِه

سیب

شربت انار

عرق بیدمشک.1


علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ نهم

در این هفته نیز مثل هفته‌های قبل در صورت مشاهدۀ هر یک از علائم زیر باید با پزشک خود تماس بگیرید:

خونریزی واژینال

انقباض و دردهای شدید پایین شکم

خروج بافت از واژن

درد شانه‌ها

درد یا حساسیت در ناحیۀ شکم یا لگن

نبض ضعیف، تپش قلب یا غش

این علائم می‌تواند نشان‌دهندۀ بارداری خارج از رحم یا سقط جنین باشد که نیازمند مراقبت پزشکی فوری است. همچنین درصورتی‌که علائمی مانند ضعف، سرگیجه، تپش قلب یا زردی رنگ پوست در نوک انگشت‌ها، زیر پلک‌ها یا لب‌ها را داشتید نیز باید به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است ناشی از کم‌خونی باشد.3

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.beytoote.com
3.www.madarsho.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما