نگاهی به هفته سی ام بارداری

مادران باردار شاید در این هفته‌ها گمان کنند که شکمشان دیگر از این بزرگ‌تر نمی‌شود، اما رحم شما در این هفته حدود ۱۰ سانتی‌متر بالاتر از ناف قرار می‌گیرد و بارداری معمولاً تا ۱۰ هفته دیگر ادامه دارد. فراموش نکنید که ریه‌های شما نیز با منبسط شدن، فضای بیشتری برای رشد جنین فراهم می‌کند.
چهارشنبه، 25 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به هفته سی ام بارداری

وضعیت مادر در هفته سی ام بارداری

بین هفته های 25 و 35 بارداری حجم خون شما تقریباً با یک افزایش 25 درصدی روبرو خواهد شد. این افزایش حجم خون به این معنی است که قلبتان بیشتر و شدیدتر از قبل پمپاژ می کند. رگ های خونی شما در این مرحله از بارداری بدون تغییر باقی مانده و برای سهولت این گردش خون مضاعف هیچ نوع بسطی در آنها رخ نمی دهد.

به این ترتیب ممکن است در هفته سی ام بارداری بیشتر از سابق عرق کرده و یا احساس کنید که پوستتان داغ تر شده است. (دلیل قرمزی و برافروختگی پوست که بسیاری از خانم های باردار در این دوران تجربه می کنند). علاوه بر افزایش حجم خون، حجم مایعی که در اطراف بدنتان گردش می کند نیز بیشتر می شود و این موضوع باعث ضخیم تر شدن تمام بافت بدنتان خواهد شد.

به این ترتیب ورم کردن صورت، انگشتان و زانوها در بارداری مساله ای کاملاً شایع و طبیعی است. ولی از آنجایکه ورم یکی از علائم پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی نیز به شمار می رود حتماً از پزشک خود بخواهید که این مساله را بررسی کند.

همچنین احتمالاً بیشتر از معمول احساس خستگی می کنید. فشاری که روی بدن شماست به تدریج خود را نشان داده و باعث احساس ناراحتی و خستگی زودهنگام شما خواهد شد. کارهایی از قبیل ایستادن های طولانی مدت و یا پیاده روی های زیاد که پیش از این برایتان راحت بود حالا انجامش روز به روز سخت تر از قبل می شود. مهمترین نکته آن است که به ندای بدن خود گوش کنید: موقع خستگی استراحت کنید و زمانی که احساس پا درد دارید بنشینید.1
 

وضعیت جنین

 لگدها و شیطنت‌هایش همچنان ادامه دارد. جنین روز به روز بزرگتر می‌شود و جای بیشتری می‌خواهد. جنین در حال حاضر یک کیلو و 300 گرم وزن و طول بدن او از سر تا نوک انگشتانش حدود 40 تا 45 سانتی‌متر است. به تدریج حرکات او بیشتر می‌شود البته با سرعتی خیلی بیشتر از روزهای قبل.

رشد او مثل هفته‌های گذشته زیاد نیست فقط سلول‌های خاکستری مغزش با سرعت زیادی در حال رشد هستند تا اندازه جمجمه و دور سرش بیشتر شود. تقریبا همه چیز برای بیرون آمدن آماده است، البته جنین باید چند هفته دیگر در شکم شما بماند تا حسابی اعضای بدنش در مایع آمنیون جا بیفتد.

قد: 40.4 سانتی متر

وزن: 1333 گرم.2
 

مراقبت‌های پزشکی هفتهٔ سی‌ام

در این مرحله از بارداری، تعداد جلسات معاینات بارداری افزایش می‌یابد. تمامی ‌سوالاتی را که مایلید از پزشک خود بپرسید، یادداشت کنید. حافظۀ انسان در دوران بارداری قادر به نگهداری همه چیز نیست. گاهی فراموش کردن یک موضوع مهم باعث می‌شود نسبت به خودتان احساس ناامیدی و خشم کنید. به جای این کار، تمامی ‌سوالات خود را به محض به خاطر آوردن آنها یادداشت کنید.

همچنین به این موضوع توجه کنید که در صورت مشاهدۀ علائم غیرطبیعی و خطرناک نیازی نیست تا جلسۀ بعدی معاینۀ پزشکی صبر کنید و لازم است هرچه سریع‌تر به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید تا مشکل شما را بررسی کنند و اقدامات مراقبتی لازم انجام شود.

علاوه بر این، باید بدانید که ترکیب نشانه‌های ناخوشایند و تغییرات هورمونی دوران بارداری می‌تواند باعث تغییرات خلق‌وخو در شما شود. نگرانی دربارۀ این که هنگام زایمان چه پیش خواهد آمد یا این که آیا شما مادر خوبی خواهید بود، مسئله‌ای طبیعی است، اما اگر همواره غمگین هستید یا هر روز تحریک‌پذیرتر و عصبی‌تر از روز قبل می‌شوید، با پزشک خود صحبت کنید. شاید شما نیز مثل برخی از مادران باردار به افسردگی دوران بارداری دچار باشید.3


تغذیه در هفته سی ام بارداری

محصولات پروبیوتیک از جمله ماست و همچنین برخی از نوشیدنی ها و محصولات غنی شده حاوی آنزیم ها و باکتریهایی هستند که در هضم غذا به بدن کمک کرده و باعث تعادل باکتری های مفید روده می شوند. چنانچه عمل هضم شما به کندی صورت گرفته و یا دچار یبوست هستید از پزشک خود بخواهید در مورد مصرف بیشتر مواد غذایی پروبیوتیک شما را راهنمایی کند.

پروبیوتیک ها حتی برای جنین نیز مفید هستند و به بهبود سیستم ایمنی نوزاد در هنگام تولد کمک می‌کنند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند، مادرانی که طی بارداری مصرف پروبیوتیک ها را افزایش داده‌اند، فرزندشان 50 در‌صد کمتر با خطر آلرژی ها به ویژه اگزما، آسم و حساسیت‌های پوستی روبرو بوده‌اند.

مکمل های پروبیوتیک باعث کاهش نشانه‌های حساسیت پوستی در کودکان شده و اغلب آنها را به کلی از بین می‌برد. مادرانی که شیردهی پستانی کرده و از پروبیوتیک ها استفاده می‌کنند، به شکلی مداوم پروبیوتیک های مفید را از طریق شیر خود به فرزندشان منتقل می‌کنند.1
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتهٔ سی‌ام

مثل هفته‌های قبل، ترشح مایعات از واژن و تب یا لرز کردن و سوزش هنگام ادرار از دلایل مهم برای تماس گرفتن با پزشک است. این علائم می‌تواند نشان‌دهندۀ عفونت‌‌های مجاری ادراری باشد. ضمناً درصورتی‌که به شدت احساس غم یا اضطراب می‌کنید، پزشک خود را در جریان بگذارید. پزشک به شما کمک می‌کند تا افسردگی یا اضطراب خود را به صورت صحیح، مدیریت و درمان کنید.

همچنین در طول نیمۀ دوم بارداری لازم است علائمی مانند ورم ناگهانی دست و صورت و درد در ناحیۀ زیر دنده‌ها، حالت تهوع و استفراغ را جدی بگیرید. این علائم می‌تواند نشانۀ عارضۀ پره‌اکلامپسی باشد که در این صورت نیازمند توجه سریع پزشکی است.

انقباضات رحم خود را نیز تحت نظر بگیرید. با این وجود که ۱۰ هفته تا پایان دوران بارداری باقی مانده است، گاهی نوزادان تصمیم می‌گیرند که زودتر از موعد متولد شوند. اگر از شروع درد زایمان خود مطمئن نیستید، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید و با پزشکتان تماس بگیرید.

علائم زایمان زودرس شامل موارد زیر است:

انقباضات رحمی

لکه‌بینی یا خونریزی واژینال

فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد

دردهای کرامپی شبیه قاعدگی

بیشتر یا رقیق‌تر شدن حجم ترشحات واژن

تغییر رنگ در ترشحات واژن؛ مایل به صورتی یا قهوه‌ای روشن.3
 

باید ها و نباید های هفته سی ام بارداری

در این هفته های پایانی احتمالاً پزشکتان از شما می خواهد که از این به بعد تعداد مراجعات خود را بیشتر کنید پس باید از هم اکنون خود را مهیا کنید که وقت بیشتری را در سالن انتظار مطب بگذرانید.

این مساله بسیار حائز اهمیت است که همواره به یاد داشته باشید بارداری فرایندی طبیعی است. ولی از آنجایی که به دلیل ویزیت های منظم پیش از زایمان مجبورید زمان زیادی را در سالن انتظار مطب پزشکتان بگذرانید پس طبیعی است که گاهی در آنجا با اشخاصی روبرو شوید که به دلیل بیماری ها و مشکلات مختلف پزشکی به مطب مراجعه کرده اند.

این مساله باعث می شود خود را بیمار احساس کرده و فکر کنید که شما هم دچار یک مشکل پزشکی هستید. ولی حتی با وجود مراجعات مکرر به بیمارستان مطمئن باشید که در سلامت کامل به سر می برید. در حقیقت شما فقط باردارید و بیمار نیستید.

در هر نوبت از ویزیت های پیش از زایمان برای اطمینان از عدم وجود پروتئین در ادرار برایتان آزمایش ادرار تجویز خواهد شد. درست است که ویزیت های منظم بارداری زمان زیادی از روزتان را به خود اختصاص خواهند داد ولی در حقیقت آنها به منزله اطمینان خاطر از سلامت شما و فرزندتان هستند.1

پینوشتها
1.www.niniplus.com
2.www.niniban.com
3.www.madarsho.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.