آشنایی با مدیتیشن و فواید آن

مدیتیشن باعث ایجاد آرامش در فرد می شود همچنین استرس را کاهش داده و خواب را بهبود می بخشد و با انجام آن کنترل بیشتری روی تنفس خود خواهید داشت.
جمعه، 3 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با مدیتیشن و فواید آن

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن یا مراقبه روشی برای تمرین و ورزش ذهن است که با تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی قابل انجام می‌باشد. مدیتیشن روش‌های متنوعی دارد که برای اجرای تمامی آن‌ها مهارت‌های مختلفی نیاز است. برای اجرای بعضی از مهارت‌های سطوح بالا، تمرین و آموزش زیادی لازم دارند اما بعضی روش‌ها نیز بدون آموزش توسط خود فرد قابل اجرا است. مدیتیشین یکی از روش‌های درمان اضطراب نیز محسوب می‌شود.1
 

انواع مدیتیشن

 
1. مهربانی به عنوان مدیتیشن شناخته می شود
هدف آن پرورش نگرش عشق و مهربانی نسبت به همه چیز، حتی دشمنان و منابع استرس است در حالی که به طور عمیق تنفس می کنید، افراد حرفه ای ذهن را برای دریافت محبت باز می کنند سپس پیام های محبت را به جهان، افراد خاص، و یا به عزیزان ارسال می کنند.در بیشتر اشکال مدیتیشن ، کلید آن است بارها این پیام را تکرار کند، تا زمانی که پزشک گرایش به مهربانی داشته باشد.

می تواند به افراد آسیب دیده کمک کند:

عصبانی

سرخوردگی

دلخوری

تعارض بین فردی

این نوع مدیتیشن ممکن است عواطف مثبت را افزایش دهد و مرتبط با کاهش افسردگی، اضطراب و استرس پس از حادثه باشد
 
2. اسکن بدن و یا آرامش تدریجی
آرامش تدریجی، که گاهی اوقات مدیتیشن اسکن بدن گفته می شود مدیتیشنی است که مردم را به اسکن کردن بدن برای حوزه های استرس تحریک می کند هدف این است که به تنش توجه کنید و اجازه انتشار آن را بدهید.

در طی جلسه استراحت تدریجی، افراد حرفه ای از انتهای بدن شروع می کنند، که معمولا پا آن ها است و در کل بدن کار می کنند برخی اشکال استراحت تدریجی ماهیچه ها را آرام می کنند

آرامش تدریجی می تواند به ترویج احساسات عمومی و هم چنین ممکن است به درد مزمن نیز کمک کند از آنجا که آهسته و پیوسته بدن را آسوده می کند، برخی از مردم از این حالت برای کمک به خواب استفاده می کنند.
 
3. مدیتیشن ذهن آگاهی
نوعی مدیتیشن است که افراد را بر آن می دارد تا هشیار و در لحظه زندگی کنند.به جای اینکه در گذشته زندگی کنید و یا از آینده وحشت داشته باشید، ذهن آگاهی از محیط موجود فرد را تشویق می کند. بنابراین، به جای اینکه به ناراحتی یک انتظار طولانی فکر کنید، یک پزشک تنها باید منتظر بماند تا قضاوت کند ذهن آگاهی چیزی است که افراد تقریبا هر جایی می توانند انجام دهند نوعی از ذهن آگاهی در بیشتر انواع مدیتیشن دخیل است.

از آنجا که ذهن آگاهی موضوعی است که در بسیاری از اشکال مدیتیشن رایج است، به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است.

تحقیقات نشان داده اند که ذهن آگاهی می تواند شامل موارد زیر باشد:

کاهش تثبیت احساسات منفی

بهبود تمرکز

بهبود حافظه

کاهش واکنش های احساسی

بهبود رضایت روابط
 
4. آگاهی از تنفس
آگاهی تنفس نوعی مدیتیشن ذهن آگاهی است که تنفس را تحریک می کند.افراد حرفه ای به آرامی و عمیق نفس می کشند، تنفس را شمارش می کنند و یا در غیر این صورت بر روی تنفس خود تمرکز می کنند. هدف ، تمرکزبر روی تنفس و چشم پوشی از افکار دیگری است که به ذهن می رسد.

به عنوان شکلی از ذهن آگاهی ، آگاهی از تنفس بسیاری از مزایای مشابهی را به عنوان ذهن آگاهی ارائه می دهد. این موارد عبارتند از کاهش اضطراب، تمرکز بهبود یافته، و انعطاف پذیری عاطفی
 
5. یوگا Kundalini
یوگا Kundalini شکل فعال فیزیکی از مدیتیشن است که حرکات ترکیبی را با تنفس عمیق و مانتراترکیب می کند. افراد معمولا از معلم یاد می گیرند . با این حال، فردی می تواند ژست و مانترا را در خانه یاد بگیرد. به طور مشابه به دیگر انواع یوگا، یوگای کندالینی می تواند توانایی فیزیکی را بهبود و درد را کاهش دهد هم چنین ممکن است سلامت روان را با کاهش اضطراب و افسردگی بهبود بخشد.
 
6. مدیتیشن ذن
مدیتیشن ذن، گاهی اوقات ذاذن نامیده می شود، شکلی از مدیتیشن است که می تواند بخشی از تمرین بودایی باشد. بسیاری از افرادی که ذن انجام می دهند زیر نظر معلم مطالعه می کنند، زیرا این نوع مدیتیشن مستلزم گام های خاص و وضعیت بدنی است.

هدف یافتن یک موقعیت راحت، تمرکز بر نفس کشیدن است و مشاهده افکار فرد بدون قضاوت است

دوباره، این شکل تفکر شبیه به ذهن آگاهی است، اما به نظم و انضباط بیشتری نیاز دارد. افراد ممکن است آن را ترجیح دهند اگر به دنبال آرامش و مسیر معنوی تازه هستند.
 
7. مدیتیشن Transcendental
این مدیتیشن نوعی تفکر معنوی است که افراد حرفه ای در آن جا می مانند و به کندی نفس می کشند. هدف، فراتر رفتن یا صعود از وضعیت فعلی فرد است.در طول جلسه مدیتیشن، افراد بر روی مانترا و یا کلمه یا یک سری کلمات تمرکز می کنند. معلم مانترا را براساس مجموعه پیچیده ای از عوامل مشخص می کند. افرادی که در حال تمرین Transcendental هستند، هم تجربیات معنوی و هم تمرکز حواس را گزارش می دهند.2
 

مهمترین فواید مدیتیشن و مراقبه

 
مدیتیش اضطراب را از بین می برد
خیلی از افراد جهت کنترل اضطراب و کم کردن میزان ترشح هورمون کورتیزول (کورتیزول هورمونی است که مسئولیت کنترل استرس را برعهده دارد) تمرینات مربوط به مدیتیشن و تمرکز حواس را انجام میدهند که در کاهش اثرات نامطلوب و مخرب استرس فیزیولوژیکی خیلی موثر عمل می کند.
 
مدیتیشن قدرت ذهنی را افزایش می دهد
مدیتیشن یا مراقبه در افزایش قدرت ذهن بسیار موثر است تحقیقات نشان می دهد کسانی که تمرینات مدیتیشن را انجام میدهند سرعت عمل بالایی دارند و نسبت به دیگران سه برابر سریعتر عمل می کنند و مطالب را خیلی سریع یاد می گیرند. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۳ ثابت کرد که انجام مدیتیشن باعث افزایش نمرات آزمونهای استاندارد و تقویت حافظه می شود.

بطور کلی مدیتیشن عملکردهای شناختی مانند حافظه، سطح هوشیاری و میزان کنترل احساسات را در فرد افزایش می دهد و از کاهش عملکردهای شناختی با افزایش سن، جلوگیری میکند.
 
مدیتیشن بی خوابی را درمان می کند
از فواید مدیتیشن می توان درمان بی خوابی را نام برد. اگر اختلال خواب داشته باشید با انجام مدیتیشن می توانید مشکل را رفع کنید. بر اساس مطالعات انجام شده، مدیتیشن در درمان بی خوابی نقش مهمی دارد و منجر به بهبود کیفیت خواب و رفع بی خوابی میشود همچنین براساس مقالات و تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۵، مدیتیشن در افراد مسنی که از اختلالات خواب رنج می برند عملکرد بسیار مطلوبی دارد و باعث بهبود کیفیت خواب در آنها می شود.
 
مدیتیشن قلب را تقویت می کند
قلب یکی از ارگانهای مهم بدن است و مشکلات قلبی و عروقی یکی از علل مهم مرگ و میر هستند، انجام مدیتیشن سلامتی قلب و عروق را افزایش می دهد و از حملات قلبی و سکته های مغزی جلوگیری می کند. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان می دهد که انجام مدیتیشن حملات قلبی، سکته های مغزی و مرگ زود هنگام حاصل از بیماری قلبی را کاهش میدهد.

با توجه به اینکه انجام مدیتیشن فشار خون را کاهش می دهد و از طرفی باعث کاهش استرس و خشم می شود به افزایش سلامتی قلب و عروق کمک می کند. با انجام روزانه ۲۰ دقیقه مدیتیشن می توان از مشکلات قلبی و عروقی جلوگیری کرد.
 
مدیتیشن خوی منفی را از بین می برد
مدیتیشن در برطرف شدن خلق و خوی منفی موثر است. مدیتیشن با افزایش امواج آلفای مغز به کاهش احساسات منفی مانند غم و اندوه کمک بسیاری میکند .تحقیقات ثابت کرده اند که انجام مدیتیشن و مراقبه در کاهش استرس، خوی منفی و اضطراب و افسردگی بسیار موثر و کارآمد است و با کاهش تفکرات منفی سلامتی بدن افزایش می یابد.
 
مدیتیشن باعث کاهش فشار خون میشود
انجام مدیتیشن منظم باعث کاهش فشار خون بالا میشود. فشار خون بالا قاتل خاموشی است که در اغلب موارد علایم خاصی ندارد و بصورت ناگهانی اتفاق می افتند و باعث آسیب به قلب و عروق مغزی می شود. مطالعات انجام گرفته در سال ۲۰۰۸ نشان می دهد که مدیتیشن برای کنترل فشار خون بالا، درمان بسیار موثری است و می تواند باعث کاهش عوارض داروهای ضد فشار خون شود در هر صورت مدیتیش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می دهد.
 
مدیتیش از بیماری های مغزی جلوگیری می کند
با انجام مدیتیشن می توانید از پیری زودرس مغز و بیماریهای عصبی جلوگیری کنید. بیماریهایی مانند آلزایمر و پارکینسون از بیماریهای شناختی هستند که با افزایش سن به سراغ فرد می آید. برای پیشگیری از آلزایمر  و سایر بیماریهای شناختی انجام مدیتیشن توصیه میشود.

مدیتیشن سلولهای خاکستری مغز را زیاد کرده و نورونهایی را که بدون میلین هستند تقویت می کند و با افزایش دیگر سلولهای عصبی، از پیری زودرس مغز جلوگیری میکند. تحقیقات نشان داده با افزایش سن، سلولهای خاکستری مغز کسانی که مدیتیشن انجام میدهند نسبت به افراد عادی، کاهش پیدا نمی کند.
 
مدیتیشن ژن های مخرب را کاهش می دهد
مدیتیشن ژنهای مخر ب و التهابی را کاهش می دهد و باعث بهبود سریع سلامتی جسم در شرایط استرس زا میشود همچنین با کاهش ژن های التهابی از بیماریهای التهابی نیز پیشگیری میشود.
 
مدیتیش ایمنی بدن را افزایش می دهد
پژوهشها ثابت کرده اند که انجام مدیتیشن مرتب در بهبود سیستم ایمنی بدن و افزایش آن بسیار موثر است. مقاله چاپ شده در این زمینه نشان میدهد که مدیتیشن منجر به تغییرات مثبت در عملکرد مغز و سیستم ایمنی  بدن میشود. مطالعات نشان میدهد کسانی که بصورت پیوسته و منظم مدیتیشن انجام میدهند نسبت به افراد عادی از سیستم ایمنی قوی برخوردارند.
 
مدیتیشن اثرات تنهایی را کاهش می دهد
تنهایی برای سلامتی مشکلاتی را بوجود می آورد و در ایجاد بیماری و مرگ و میر افراد مسن بسیار موثر است با انجام مدیتیشن میتوان اثرات منفی تنهایی را از بین برد و به افزایش سلامتی کمک کرد.3
 

هشدارهایی درباره مدیتیشن

اگر در تمرینات مدیتیشن نتوانید به آن آرامشی که مورد نظرتان است برسید دچار اضطراب و استرس خواهید شد.

سه عمل اصلی موفقیت درتمرینات مدیتیشین صبر و حوصله و پشتکار بشمار می رود و در صورتی که شما این اعمال را با شتاب انجام دهید نتیجه خوبی از این تمرینات نمی گیرد.

اگر با انجام تمرینات احساس سردرد، نفس نفس زدن، خستگی یا دردهای مزمن نمودید بدون نگرانی ادامه تمرینات مدیتیشن را قطع کنید و به پزشک و یا مشاور خود مراجعه کنید.

در مدیتیشن در برخی از موارد افراد از خاطرات فراموش شده گذشته خود مانند آزار و اذیت های دوران کودکی خود آگاه می شوند و این خاطرات را به سختی می پذیرند و از یاد آوری آنها رنج می برند. شما نباید از خاطرات فرار کنید.

زیرا شما نباید افکار منفی که در مدت انجام مدیتیشین به ذهن شما می آید را از خود دور کنیدزیرا مدیتیشین باعث می شود افکار زائد که در گذشته در ذهن ما انباشته و پوسیده شده را خالی کنیم. زمانی که شما به لایه های زیرین مغز خود اجازه بالا آمدن نمی دهید از هدف اصلی مدیتیشین دور خواهید شد.1

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.namnak.com
3.www.sublimiran.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما